6) Artikel
Het strenge asielbeleid en rechtvaardigheid
Mijn opa kwam hier ongeveer veertig jaar geleden. Hij wilde geld verdienen in het rijke westen. Hij wilde mijn oma en haar kinderen kunnen onderhouden. Immers in onze dorp was er niet genoeg werk om zijn gezin te onderhouden. Eenmaal aangekomen werkte hij in een fabriek. Mijn opa was een van de eerste gastarbeiders in Nederland. Hij kon lekker het vuile werk opknappen wat de Nederlanders niet meer wilde doen. In die tijd hadden ze niet echt een asielbeleid. Veertig jaar later wel. Nu kan er niet iemand hier komen vanwege economische redenen net zoals mijn opa. Het is uiteraard veel strenger geworden. Het asielbeleid is dus streng maar wil dat ook zeggen dat het rechtvaardig is? Mijn stelling van mijn betoog luidt dan ook: het asielbeleid is rechtvaardig en streng.
Dat het asielbeleid streng is, is geen twijfel over mogelijk. Een asielzoeker heeft veel te verduren. Formulieren in te vullen, gesprekken houden en maar hopen dat je asiel krijgt. Ben je uiteindelijk in zon asielzoekerscentrum moet je alsnog lang wachten. Niet veel privacy en je kan echt een paar jaar wachten. Je doet niet veel overdag en leeft voortdurend in spanning. Dit kan leiden tot psychologische stoornissen. De partij Groenlinks vindt: ‘Asielzoekers die op dit moment langer dan drie jaar in de opvang verblijven, krijgen een status.’ Hiermee ben ik het eens. Het zijn ook mensen en verdienen ook een normale behandeling.
Een asielzoeker die komt voor een baan heeft uiteraard geen kans meer om asiel te krijgen. Ik vind dat vrij logisch. Er zijn 6 miljard mensen op de wereld en de helft leeft in armoede. Zouden die dan ook allemaal in Nederland mogen komen? Antwoord is nee dus. Maar als je nu kijkt naar de ‘oude’ asielzoekers. Zij hebben een bestaan opgebouwd. Meeste van hun zijn goed geďntegreerd. Meeste van hun hebben kinderen op school die Nederlands zijn geworden. Is het rechtvaardig om dat soort families dan ook terug te sturen? Dat gezin dat zo hard gewerkt heeft om een nieuw bestaan op te bouwen. Die mensen hebben een hele zware tocht gehad om alles op te bouwen. Is het dan rechtvaardig om ze weer terug te sturen? Ik vind van niet. Het is toch zo absurd dat de Nederlandse regering dit soort families weer terug stuurt. Heeft de Nederlandse regering dan geen hart? Elke keer hoor ik het weer op het nieuws en elke keer wordt mijn hart gevuld met medelijden voor die familie. Ik vind dus dat er voor dit soort families een nieuwe wet moet worden opgesteld.
Uiteraard vind ik het heel belangrijk dat asielzoekers zo snel mogelijk integreren. Ik wil niet dat ze geassimileerd worden zoals bepaalde partijen willen. Maar ik vind wel dat ze de Nederlandse taal moeten leren en dat ze een idee moeten krijgen van de Nederlandse cultuur. Ik vind niet dat ze Nederlands moeten leren in hun thuisland (een van de standpunten van de CDA), maar wel dat als ze in Nederland zijn ze zo snel mogelijk Nederlands leren. Uiteraard moet men kijken in wat voor psychische staat het individu verkeert.
Dat de asielprocedure versneld is geworden zitten voor- en nadelen aan. Uiteraard is het wel makkelijk dat alles snel gaat. Mensen weten sneller wat er met hun gaat gebeuren. Er kunnen veel mensen geholpen worden die ook echt die hulp nodig hebben. Maar zoals het spreekwoord ook zegt: Haastige spoed is zelden goed, en dat vind ik ook. Er kunnen sneller fouten gemaakt worden. Iemand kan onterecht afgewezen en teruggestuurd worden waar dat persoon misschien wel grote problemen te wachten staat.
Officieel is het asielbeleid rechtvaardig. Het Nederlandse asielbeleid voldoet aan: Vluchtelingenverdrag van Genčve, het Europees Verdrag tot Bescherming van de Rechten van de Mens en verschillende andere internationale richtlijnen inzake vluchtelingen en asielzoekers . Over dit soort verdragen is lang nagedacht en wie ben ik dan om te zeggen dat het asielbeleid onrechtvaardig is?
Ik ben niet een voorstander maar ook geen tegenstander van het asielbeleid. Streng is het asielbeleid zeker. Rechtvaardig iets minder. Er komen bij mij nog een paar vragen op als ik naar het huidige asielbeleid kijk. Ik vind zeker dat het aangepast moet worden. Partijen als Groenlinks en de SP spreken mij qua hun standpunten over het asielbeleid wel aan. Zij denken meer aan de mens dan aan het kapitaal of aan alleen hun eigen belangen.
Nou mijn opa heeft het wel gemaakt in het westen. Misschien dat Nederland weer een keer gastarbeiders nodig heeft. Dan begint het verhaaltje weer opnieuw……
Betoog?
|