Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
maar als het niet op 'die manier' werkt, welke manier is 'die manier' dan en hoe werkt het dan wel??
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
democratie is een hoge mate van samenwerking, heeft dus wel degelijk nut in het voortbestaan van een ras, zelfde voor dingen als geld, instituten en internet; samenwerken is iets wat we als mens geleerd hebben om te overleven en het gaat ook niet om kunst, maar om de wil en capaciteit om kunst voort te brengen en te bekijken
|
Respect van de groep, daar hoop je op wanneer je muziek maakt. Respect van de groep vergroot je overlevingskansen wel degelijk. Maar hoe het luisteren naar muziek te verklaren is...
Het luisteren is vooral het identificeren denk ik. Het zoeken naar gelijkgestemden in de wondere wereld van muziek is best in verband te brengen met het vormen van een groep. Hoe groter je groep, hoe groter je kansen op overleven, toch? Daarom het luisteren van allemaal muziek en het bezoeken van concerten. Daarom het drukmaken van echte fans over de politieke voorkeur van hun idolen. Misschien is dat het?
||
Citaat:
Dat wil dus niet zeggen, wat veel mensen schijnen te denken, dat dus alles wat iemand heeft een directe en duidelijke evolutionaire oorzaak of doel heeft.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
dat mensen muziek zijn gaan maken heeft te maken met communicatie. geluid is en was bruikbaar om signalen over afstand te kunnen brengen. bepaalde samenklanken van geluid hebben we leren waarderen en noemen we muziek
muziek heeft zowel biologische als culturele achtergrond biologisch: een kind valt in slaap bij een slaapliedje (het denkt niet: heej een slaapliedje, ik moet slapen) op deze manier werkt het in op je hormonen of weet ik wat maar ook de dreiging van een oorlogstrommel cultureel: muziek die dit biologische aspect niet (of weinig) heeft, herkennen we aan de tooncombinaties die we hebben leren benoemen als muziek (ook house, metal, enz) waardering van muziek komt grotendeels voort uit maatschappelijke invloeden (rijken denken dat ze naar klassiek moeten luisteren, pubers denken dat ze naar punk moeten luisteren, enz). het vinden en bevestigen van je maatschappelijke positie heeft wel degelijk te maken met overleving. je kunt je in 'jouw' groep mengen door als rijkeluiskind naar klassiek te luisteren; als arbeiderskind naar punk of house; enz. dit zorgt voor acceptatie in de groep waardoor je niet op valt en minder gevaar loopt. je kunt er ook tegen in gaan (punkkindertjes in Staphorts bijv); zo doe je afstand van de groep waardoor die 'veiligheid' weg valt. "survival of the best adapted" zorgt er dan wel voor dat je bij andere groepen in de smaak kunt vallen (=kans op voortplanting) beetje simpeltjes geschetst, maar zoiets toch wel dacht ik Laatst gewijzigd op 08-10-2003 om 13:59. |
![]() |
|
![]() |
De allereerste vormen van muziek waren puur ritmisch (denk maar aan het clichébeeld van geïsoleerde stammen, die op hun tam-tam drums e.d. drummen), en werden vooral gebruikt bij a) religieuze rituelen en b) als oorlogsrites.
Ik denk dan ook dat muziek in eerste instantie is ontstaan om een soort trance te creëren. Waarschijnlijk is het met 'liedjes' (waar ik nu alle muziek met zang even onder thuisbreng) niet veel anders: als we er even uitgaan dat er hiervoor al mythen/legendes aanwezig waren in de betreffende culturen, is het niet moeilijk om voor te stellen, dat de dichter/zangers die deze legendes voordroegen, dit makkelijker konden doen, als er sprake was van een rijmschema, een ritme, en een melodie. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Als er een deel van je hersenen is dat alleen gebruikt wordt bij het maken van muziek, kan het dan niet zo zijn dat de behoefte om muziek te maken gewoon een uiting is van je inhoud, laten zien tot wat je allemaal in staat bent? Misschien(weet ik niet zeker) zou je het ook een uiting van intelligentie kunnen noemen. Zou dat kunnen?
||
Citaat:
||
Citaat:
|
|