Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-09-2003, 22:46
Verwijderd
hallo,

Ik zit dit jaar voor het eerst in een klas op niveau (namelijk havo/vwo) en ik krijg voor het eerst cijfers..
Nu is het probleem dat ik vorig jaar in een klas zat waar ik heel erg goed presteerde, (alleen maar goedjes en een paar voldoendes...) en nu in een klas zit waar ik mezelf niet geaccepteerd voel. Waar ik mezelf absoluut niet op m'n gemak voel mede doordat mensen via andere laten weten dat ik een kut kind ben.. Mijn cijfers zijn heel erg laag, vakken waar ik normaal een Goed voor haalde haal ik nu zwaar onvoldoende... (havo 4,6 en vwo 3.3).
Nu heb ik een probleem dat iedereen gewoon hoger presteerd en mij uitlacht omdat k lage cijfers haal. Normaal pik ik dit gewoon en doe ik er niets tegen maar op dit moment kan ik kritiek niet echt verdragen (door verschildende privé zaken)..
Op dit moment is het zelfs zo erg dat ik het eng vind om dingen in de klas te zeggen. En ik eerst drie keer nadenk voor dat ik iets zeg.. Is dit iets wat duid op faalangst?lichte vorm van pesten?

Mijn ouders reageren op mijn lage cijfers in de vorm van :
"Ik verwacht dat je met minimaal een 7 overgaat dit jaar"
"Ik vind dat je zwaar onder je maat presteert"
"Als je niet een 6 staat aan het einde van dit trimester dan maar geen computer meer.."

Ik weet niet precies wat ik hier mee wil maar misschien hebben mensen tips om rustiger te zijn bij toetsen en meer zelfvertrouwen te krijgen zodat ik weer dingen durf te zeggen..
Ik voel mezelf er nog al radeloos bij (niet helemaal maar ik weet het niet meer zo goed..)

Groetjes Eva

Als dit eerder op psych hoort wil iemand hem dan daar heen verplaatsen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-09-2003, 22:54
telluriet
telluriet is offline
Wat ontzettend flauw zeg, die klasgenoten van jou. Veel succes met het oplossen van je probleem iig, ik heb helaas geen bruikbare tips

En mijn excuus voor deze loze reactie
Oud 26-09-2003, 23:06
Zaina
Zaina is offline
Het jaar is net begonnen, dus de schade moet zeker nog hersteld kunnen worden. Je ouders geven wel een beetje een paniek reactie zo snel in het seizoen

In je klas moet je gewoon kijken welk groepje solide wordt en daarin meespringen. Vrienden maken werkt altijd goed
Oud 26-09-2003, 23:08
Mr. Tumnus
Mr. Tumnus is offline
De meeste scholen hebben een faalangst-cursus waar geprobeerd wordt om je er overheen te helpen. Ik denk niet dat je het echt hebt, maar als je je er beter door gaat voelen, waarom niet? Informeer! Succes.
Oud 26-09-2003, 23:11
Verwijderd
Faalangst is iets anders dan het niet durven spreken voor de klas. In jouw geval is het gewoon een gezonde angst om uitgelachen te worden door je klasgenootjes. Kinderen op jouw leeftijd zijn meedogenloos voor elkaar. Denk niet dat jij de enige bent die ze uitlachen. Ze lachen ook niet om jou persoonlijk, ze lachen omdat ze dat op die leeftijd leuk vinden. Als je hulp wilt moet je erover praten met je mentor of klassenbegeleider, het lijkt me dat die eventueel die klasgenoten tot de orde kan roepen.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2003, 23:18
Verwijderd
hmja, zoals nare man al zegt dat dacht ik ook al...
Met mijn mentrix-mentor moet ik toch nog wel een keertje praten dus dan kan ik dit denk ik ook wel eventjes ter tafel brengen ofzo..

Ja, inderdaad ik denk ook dat de schade nog gewoon hersteld kan worden. Komop een 3,3 en een 4,6 en een 5 (voor verschillende vakken... en die maar 1x tellen) zijn niet zo heel erg.. wel jammer maar niet verschrikkelijk ofzo. Maar dat snappen mijn ouders niet ofzo..
Met citaat reageren
Oud 26-09-2003, 23:19
Vice
Vice is offline
Dit is idd geen faalangst (ik kan het weten want ik heb er zelf last van )Ik vind het meer een vorm van pesten en het gevolg van pesten (dus de angst om weer gepest te worden), wat natuurlijk fout is. Ik vind ook dat je dit met je mentor moet bespreken.

Overgens vind ik dat je ouders ook wel meer begrip voor je mogen hebben.
Oud 27-09-2003, 05:47
Verwijderd
Misschien denken zij wel juist omgekeerd. Zo van: je begint al met slechte cijfers, dat belooft niet veel goeds voor de rest van het jaar.
Het enige wat je ertegen kunt doen is het tegendeel bewijzen
Met citaat reageren
Oud 27-09-2003, 10:35
Verwijderd
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 27-09-2003 @ 00:18:
Maar dat snappen mijn ouders niet ofzo..
Heb je verteld waarom je van die lage cijfers haalt?

Ik zou het gesprek met je mentor niet afwachten, maar het al eerder vertellen. Hoe eerder er wat aan gedaan kan worden, hoe beter, lijkt me.

't kan een vorm van faalangst zijn (er zijn zoveel verschillende vormen), het gevolg van pesten kan ook faalangst zijn. Maar of het faalangst of niet is maakt ook niet uit, het belangrijkste is dat er iets aan gedaan wordt.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2003, 17:00
Verwijderd
hey, ik heb ook last van faalangst, en je ouders helpen absoluut niet met dingen als je presteert on je niveau. maja, www.faalangst.nl is misschien een goeie. en verder heb ik al 2 faalangst trainingen gehad maar hielpen dus helemaal niet. maar je zou het kunnen proberen. veel succes
Met citaat reageren
Oud 28-09-2003, 17:28
Quiana
Quiana is offline
Vertel je ouders iig waardoor je lage cijfers haalt ed,
het is niet zo dat het door luiheid oid komt volgens mij,
misschien kunnen ze er dan meer begrip voor opbrengen?
(en je evt steunen oid, ipv je een beetje op te fokken?)

En praat er idd met je mentor over, het is nog vroeg
in het jaar, dus kan er nog een hoop veranderen,
maar niet als je steeds kritiek ed krijgt...
Oud 28-09-2003, 18:07
Verwijderd
Citaat:
Quiana schreef op 28-09-2003 @ 18:28:
Vertel je ouders iig waardoor je lage cijfers haalt ed,
het is niet zo dat het door luiheid oid komt volgens mij,
misschien kunnen ze er dan meer begrip voor opbrengen?
(en je evt steunen oid, ipv je een beetje op te fokken?)

En praat er idd met je mentor over, het is nog vroeg
in het jaar, dus kan er nog een hoop veranderen,
maar niet als je steeds kritiek ed krijgt...
Ja mijn vader kwam vandaag überenthousiast binnen met de vraag of hij me nog moest helpen met mijn schoolwerk en zei dat hij dat wel ging doen en ik merkte dat hij weer aan het pushen was..

Ik denk dat ik maar gewoon morgen of in ieder geval deze week naar mijn mentor ga, (ik moet nog even kiezen welke van de twee..) zeg dat het gewoon niet goed gaat, dat ik al langs de vertrouwenspersoon ben geweest en dat dat geen flikker heeft geholpen, ik mezelf slecht kan concentreren en continu dingen zie , voel, hoor en daardoor slechte cijfers haal. Daarmee zal ik dan ook wel ff zeggen dat ik van thuis voor alles minimaal een 7 moet staan...( Ik zei vrijdag tegen mijn mentrix dat ik had bedacht aan het einde van het jaar voor alles minimaal een 6 te staan en dit vond zij al een heel hoog doel!)

Ik durf op dit moment niet eens dingen aan een klasgenoot te vragen ... lang leve s.com en mijn fijne vrienden die het wel weten ..

Eva
Met citaat reageren
Oud 01-10-2003, 13:32
Brenda_88
Brenda_88 is offline
ik volg bij mij op school een faalangst/sociale vaardigheden cursus, maar dat is meer omdat ik volgens de leerlingbegeleidster meer over mijn gevoelens moet praten en ik ben er nu 2 keer heen geweest en het is wel leuk hoor, en zeker goed want nu weet ik dat ik niet de enige ben die met problemen rond loopt en ik voel me ook al een stuk minder alleen!! Faalangst is iets wat ik absoluut niet heb maar ik kan wel heel goed voorstellen hoe het is omdat te hebben want bij mij in de groep zitten meiden die dat wel hebben en met die cursus leren we meer ons zelf te zijn. Zo'n cursus is zeker een aanrader hoor! Veel Sucses! A Big Hug!
Oud 04-10-2003, 20:35
Snoezepoes
Snoezepoes is offline
Ik heb hetzelfde probleem als jij eva...
Oud 06-10-2003, 19:18
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
nare man schreef op 27-09-2003 @ 00:11:
Faalangst is iets anders dan het niet durven spreken voor de klas. In jouw geval is het gewoon een gezonde angst om uitgelachen te worden door je klasgenootjes. Kinderen op jouw leeftijd zijn meedogenloos voor elkaar. Denk niet dat jij de enige bent die ze uitlachen. Ze lachen ook niet om jou persoonlijk, ze lachen omdat ze dat op die leeftijd leuk vinden. Als je hulp wilt moet je erover praten met je mentor of klassenbegeleider, het lijkt me dat die eventueel die klasgenoten tot de orde kan roepen.
faalangst is niet bepaald dit wel of dit niet.
het niet durven spreken in de klas, is wel degelijk een vorm van faalangst. een andere vorm van faalangst is, vlak voor een toets heel erg zenuwachtig worden. je krijgt dan een soort van blackout, en dat had ik vaak. maar wat eva beschrijft had ik ook... ik durfde niks te zeggen, omdat ik bang was om uitgelachen te worden. De angst die ik had, en eva waarschijnlijk ook, zijn niet gezond, en zorgen dat je onderpresteerd.
ik wil je hiermee niet aanvallen, maar je kan niet gewoon zeggen van 'faalangst is zus en zo en dat is het niet'. Het is een heel ruim begrip.

@ eva

een paar tips kunnen zijn om te denken dat iedereen wel eens een fout maakt.

dat je fouten mag maken, maar dat je van je fouten moet leren.

en dat je niet meer kan doen dan je best.

als je merkt dat je zenuwachtig word. probeer dan rustig in en uit te ademen. zorg evt. voor iets om in te knijpen voordat je begint, en drink eerst even wat.

raak niet bij de eerste vraag die je niet weet in paniek, maar ga door naar de tweede. Als je gelijk denkt van 'owww deze vraag weet ik al niet, dan weet ik niks!!' dan is dat ook vaak zo.
Dat moet je dus absoluut niet gaan doen.

liefs, wendy
Oud 06-10-2003, 19:38
Verwijderd
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 26-09-2003 @ 23:46:
hallo,

Ik zit dit jaar voor het eerst in een klas op niveau (namelijk havo/vwo) en ik krijg voor het eerst cijfers..
Nu is het probleem dat ik vorig jaar in een klas zat waar ik heel erg goed presteerde, (alleen maar goedjes en een paar voldoendes...) en nu in een klas zit waar ik mezelf niet geaccepteerd voel. Waar ik mezelf absoluut niet op m'n gemak voel mede doordat mensen via andere laten weten dat ik een kut kind ben.. Mijn cijfers zijn heel erg laag, vakken waar ik normaal een Goed voor haalde haal ik nu zwaar onvoldoende... (havo 4,6 en vwo 3.3).
Nu heb ik een probleem dat iedereen gewoon hoger presteerd en mij uitlacht omdat k lage cijfers haal. Normaal pik ik dit gewoon en doe ik er niets tegen maar op dit moment kan ik kritiek niet echt verdragen (door verschildende privé zaken)..
Op dit moment is het zelfs zo erg dat ik het eng vind om dingen in de klas te zeggen. En ik eerst drie keer nadenk voor dat ik iets zeg.. Is dit iets wat duid op faalangst?lichte vorm van pesten?

"Ik vind dat je zwaar onder je maat presteert"
"Als je niet een 6 staat aan het einde van dit trimester dan maar geen computer meer.."

Ik weet niet precies wat ik hier mee wil maar misschien hebben mensen tips om rustiger te zijn bij toetsen en meer zelfvertrouwen te krijgen zodat ik weer dingen durf te zeggen..
Ik voel mezelf er nog al radeloos bij (niet helemaal maar ik weet het niet meer zo goed..)

Groetjes Eva

Als dit eerder op psych hoort wil iemand hem dan daar heen verplaatsen?
Ten eerste vind ik de reacties van je klasgenoten ongelooflijk zielig.En dit is ook pesten.

Je ouders reageren ook verkeerd. Ze moeten niet te veel van je verwachten,en al helemaal niet gaan dreigen met geen computer enzo.

Als ik jouw was zou ik maar naar de mentor gaan en dit allemaal aan hem voorleggen.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2003, 08:34
Hoipiepeloi
Hoipiepeloi is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 26-09-2003 @ 23:46:

[/SIZE]
hier moet je je in eder geval niets van aantrekken. het gaat erom dat je overgaat en als dat met een 7 is, dan is dat mooi. als je je daar druk om gaat maken, word je alleen maar gestressd.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2003, 09:38
Verwijderd
Citaat:
Hoipiepeloi schreef op 09-10-2003 @ 09:34:
hier moet je je in eder geval niets van aantrekken. het gaat erom dat je overgaat en als dat met een 7 is, dan is dat mooi. als je je daar druk om gaat maken, word je alleen maar gestressd.
ja, ik ben reeds bij mijn mentor geweest...

mijn situatie uitgelegd enzo en een topic wat over mij op psych staat laten lezen.. ik moet nu eerst mezelf op orde krijgen.. de rest komt later wel..
Ik ga volgend jaar dus over naar het vwo zegt ze
en met mijn cijfers gaat het goed.. ik haal nu 7ens op havo en 6en op vwo dus ik voel me wel weer fijn
Met citaat reageren
Oud 09-10-2003, 11:55
Hoipiepeloi
Hoipiepeloi is offline
dat is fijn
Met citaat reageren
Oud 10-10-2003, 19:00
Fearless
Fearless is offline

Heej,

Ik heb ook zoiets meegemaakt, het ging er dan wel niet om dat ik lage cijfers haalde : ik had heel veel moeite met lezen.. het is 1x misgegaan... daarnan ooit meer goedgekomen..
niemand wist het...
tot ik het tegen een vriendin gezegt heb..
daarna nog een paar maand mee rondgelopen..
Tot we op spreekuur moesten bij onze mentor.. Daarna tegne alle leraren verteld enzo..
Mijn nederlandse lerares deed er heel stom over.. gemeen vooral.. me er zelfs bang voor maken... ik ben naar een leraar gegaan die bij faalangst hielp..
In het begin had ik er bij hem ook moeite mee... Daarna niet meer.. Maar het hielp me niet van mijn angst in de klas afkomen.. iedere x maar weer bang dat ik moest lezen...
Het hoopte zich op en ik had iedere dag.. 7 lesuren.. stekende buikpijn....
Die faalangst leraar zei dat het zo goed ging ( not) dat ik het nu wel kon.... Nou .. niet dus...

het volgende jaar ( de 3e klas ) had ik een andere lerares Nederlands..
Ze hield er rekening mee.. tot ze het een x vergat.. Ik moest lezen... Halverwege kwam ze erachter en zei ze dat ik mocht stoppen.... Toen was ik ZO trots.... het was met bibberen en beven gegaan... maar : ik had het gehaald!!!!
Zo waren er nog een paar dingen...
Bij duits voor de klas .. mondeling... Dikke voldoende..
nu.. ik zit in de 4e.. heb ik nog geen een x voor moeten lezen..
ik heb nu les van die faalangstleraar... maar ik heb zoiets van : tja.. ik heb gemerkt : door het te proberen kom je eroverheen... Niet door het te ontwijken.. en iedere x als we gaan lezen.. ben i kzo bang.. maar als ik dan eenmaa lgelezen heb ( ondertussen doodsbang) Ben ik zo ontzettend trots...!

Oke : haha het werd een beetje een lang verhaal..( het moest er ook weer eens uit geloof ik .. )

goed: de tips :
Als we moesten lezen ofzo ( wat voor jou dus geldt voor die andere dingen ) :

Ik deed soms alsof het niet ging gebeuren.. alsof ik niet moest.. enzo.. Hielp eerstniet.. maar daarna begon het te lukken..

Ik begon onregelmatig te ademen: Gewoon Rustig Doorademen...

Weten vrienden het ? Of ben jij de enige? : vertel het tegen iemand. ( beste uit je klas) als je dan ( in mijn geval ) moest lezen od.... Kon je daarvoor even naar die vriend(in) kijken om steun...

Fantasie hebben alsof je het allemaal leuk vind om discussies te voeren in de klas...

En tot slot : misschien toch tegen de leraren zeggen waarbij je er het meeste last van hebt... Die kunnen je dan een beetje helpen.. door je erbij te betrekken enzo ( hoewel je dat eigenlijk niet wil.. maar zo kom je eroverheen..)

Ontwijk het alsjeblieft niet.. zo blijf je er ( netals mij ) misscien wel jaren mee zitten... zoek het bij wijze van spreke gewoon op!
Met citaat reageren
Oud 10-10-2003, 22:09
Adrenaline
Adrenaline is offline
Ik heb het ook gehad hoor.
1 vwo ging zonder problemen. 2 vwo volgde ik op een andere school en daar is het ook helemaal mis gegaan. Ik was nieuw, kende niemand, het niveau lag eigenlijk veel lager maar ik voelde me in het begin niet erg op mijn gemak.
Na een test afgenomen te hebben bleek ik ook faalangst te hebben. Ik voelde mij toen wel wat meer bij de klas horen, maar ik zag dat mensen steeds hogere cijfers haalden dan ik. Van mezelf heb ik best een grote mond, dus ik wou eigenlijk niet toegeven dat ik faalangst had. Mijn faalangst is slechts één van de vele redenen waarom ik toen ben blijven zitten.
Maar als er bij jou op school faalangstlessen worden gegeven, zou ik je zeker aanraden om daarheen te gaan, want het maakt best een verschil.

Succes in ieder geval
Oud 11-10-2003, 13:19
Orpa
Orpa is offline
Ey. Ik heb zelf ontzettende faalangst. Je hebt daar testen voor. Wat ik bij jou hoor is geen faalangst. Toch, als je heel bang bent vóór en tijdens een repetitie, tentamen oid moet je eens nervovit van Bional proberen. Je hebt maar 1 pilletje nodig en je bent direct rustig.

Sorry voor het malote taalgebruik
Oud 14-10-2003, 21:01
Fearless
Fearless is offline
Bestaan er ook van die pilletjes voor het bang zijn voor hardop lezen ed????
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 06:20
Verwijderd
Citaat:
Orpa schreef op 11-10-2003 @ 14:19:
Wat ik bij jou hoor is geen faalangst.
Waarom ben je daar zo zeker van? Omdat het niet lijkt op wat jij hebt? Er bestaan verschillende soorten faalangst, die niet per se op elkaar hoeven te lijken. Maar daar heb je idd testen voor.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 06:21
Verwijderd
Citaat:
MissMe schreef op 14-10-2003 @ 22:01:
Bestaan er ook van die pilletjes voor het bang zijn voor hardop lezen ed????
Ik vermoed dat die pilletjes niet weten waarvoor ze je rustig maken, ik denk dus dat die pilletjes van Nervovit van Bional ook wel tegen angst voor hardop lezen helpen. Proberen kun je het iig altijd.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-10-2003, 17:16
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Wat ook kan helpen is om voor een toets even flink uit je slof te schieten met leren en een dikke 8+ halen. Als je eenmaal lekker met de stof bezig bent in de klas dan komen de goede cijfers vanzelf. En zo'n goed cijfer kan een behoorlijke uitwerking hebben op je zelfvertrouwen.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 13:19
Vice
Vice is offline
Citaat:
FF4-Ever schreef op 16-10-2003 @ 18:16:
Wat ook kan helpen is om voor een toets even flink uit je slof te schieten met leren en een dikke 8+ halen. Als je eenmaal lekker met de stof bezig bent in de klas dan komen de goede cijfers vanzelf. En zo'n goed cijfer kan een behoorlijke uitwerking hebben op je zelfvertrouwen.
Ik denk niet dat dat tegen faalangst werkt. De mensen die ik ken die faalangst hebben halen juist goede cijfers.

Er bestaan trouwens wel pilletjes om rustig te worden, maar die krijg je alleen op recept.
Oud 17-10-2003, 23:24
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Citaat:
Vice schreef op 17-10-2003 @ 14:19:
Ik denk niet dat dat tegen faalangst werkt. De mensen die ik ken die faalangst hebben halen juist goede cijfers.

Er bestaan trouwens wel pilletjes om rustig te worden, maar die krijg je alleen op recept.
Maar de topicstartster (op wie ik reageerde dus) haalde wel lage cijfers en of dat komt door faalangst is nog helemaal de vraag.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten