Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
ik moet een discussie voeren met filosofie... we willen deze stelling gebruiken en door het op het forum te posten hoopte ik frisse reacties, niet in mij opgekomen voors en tegens te vinden... ![]()
|
![]() |
Mensen boeken verplicht laten lezen heeft zo zijn voor- en nadelen.
Voordelen: -Door de 'klassiekers' te lezen, zullen ze het misschien leuk vinden om te lezen en willen ze meer. -Hun woordenschat wordt verbreed. -Hun kennis wordt verbreed. Nadelen: -Men ontwikkelt niet hun eigen smaak maar de smaak door anderen opgelegd, bv: ze moeten Charles Dickens lezen, en lezen dan alleen maar boeken van hem. -Ze lezen helemaal niet meer, want ze vinden het niks aan om het boek te lezen wat ze hebben opgekregen. Terwijl ze misschien zonder die verplichte lectuur wel een heleboel zou hebben gelezen. Er zullen vast wel meer voor- en nadelen zijn, toch vind ik nu al dat de nadelen erger zijn dan de voordelen en dus vind ik dat verplichte lectuur niet kan, aansporen tot lezen mag natuurlijk wel.
|
Verwijderd
|
Ik denk dat veel jonge mensen totaal geen zin meer hebben om te lezen en dat dat komt door enerzijds de manier waarop literatuur gegeven wordt op middelbare scholen (belabberd slecht) en anderzijds omdat dit slechte allemaal verplicht.
Ik vind wel dat bepaalde werken eigenlijk door iedereen gelezen zouden moeten worden, alleen al omdat ze een belangrijke plaats ingenomen hebben in de cultuur waarin je leeft. Maar wat de canon zou zijn van verplichte werken, zal nooit vast te stellen zijn. Het lijkt mij het beste om het onderwijs in literatuur zo leuk, fijn en interessant te maken dat het niet meer verplicht hoeft, maar dat mensen van zestien zich met vreugde en plezier werpen op De Gebroeders Karamazow. LUH-3417 |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Wiskunde moet verplicht worden voor IEDEREEN erweka | 59 | 28-05-2019 17:20 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Boekverslagen! PiettePeter | 5 | 04-08-2014 15:40 | |