Advertentie | |
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Ja inderdaad, ik doe Toegepaste Psychologie, heb wel klein beetje verstand van de hersenen, genen etc.
Maar het is dus zo dat een mens altijd nog een vrije wil heeft, zelfs onder hypnose kun je mensen er niet toe zetten dingen te doen die ze eigenlijk niet willen doen... Liefs Sask!a
|
![]() |
Hallo!
Ik ken een onderzoek waarbij werd aangetoond dat er bij de mens geen sprake was van vrije wil. In dit onderzoek werden proefpersonen gevraagd om op een moment hun vinger te buigen. Ze mochten zelf weten of ze het deden en wanneer. In de tussentijd moesten ze op een klok kijken en de positie van de wijzer onthouden wanneer ze er zich van bewust waren dat ze hun vinger gingen buigen. Uit meting van de hersenactiviteit bleek dat voor het moment van bewustzijn er al activiteit werd gesignaleerd. Dat wil dus zeggen dat er al activiteit was voordat de persoon zich ervan bewust was om zijn vinger te gaan buigen. Ik weet niet meer van wie dit onderzoek was, maar het zal wel terug te vinden zijn op internet/ psycinfo. Succes! |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik geloof overigens niet in vrije wil. Alles wat een mens doet is het gevolg van omstandigheden en gebeurtenissen die zich in het verleden hebben voorgedaan en je hebben gevormd, en gebeurtenissen en omstandigheden die zich op het moment van de handeling voordoen en dus bepalen wat er op dát moment gebeurt. Dat gecombineerd brengt met zich mee dat in feite vrije wil niet bestaat, omdat ook die 'vrije wil' tot stand is gekomen onder invloed van factoren die buiten je eigen macht liggen. En paradoxaal: ook al hebben wij wel keuzevrijheid, is die keuzevrijheid dan niet aangeboren en dus ook buiten onze macht? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
@luneige. Ik zit gezellig ![]()
|
![]() |
Skinner zegt: 'we zijn datgene waarvoor we beloont werden om het te zijn' en hij noemt een cultuur niets anders dan 'een geheel van belonende omstandigheden'.
Hij zegt dat gedrag voorkomt uit beloning en straf (de omgeving dus) en dat het ook ligt aan de bereidheid om iets te leren. Candy, die zich bezig hield met constructivisme, zegt dat de nadruk ligt op een individuele vrijheid om te kiezen en eigen betekenissen te creëren. Hij zegt dat de mens in principe een eigen constructie is (een self made man). Als ik jou was zou ik gaan zoeken op 'constructivisme' en 'gedragstheorie'....dat zijn volgens mij precies de twee dingen die jij zoekt (omgeving & genen, en vrije wil) |
![]() |
|
![]() |
hoihoi..
wij leren dat de psychologie uit gaat van lagen zoals de fysiologische blauwdruk (interne (voor/tijdens/na de geboorte) en externe (omgeving etc) invloeden) een laag is, vervolgens de emotionaliteit, de cognitie en met dit alles samen gaat de sociale laag; dit alles heeft weer invloed op hoe wij omgaan met een bepaalde stressor etc (- module psychologie, boek gezondheidspsychologie - in studie fysio...)..succes ermee iig Groetjes M Laatst gewijzigd op 25-10-2003 om 19:38. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Studeren |
Wat is de beste manier om klinisch psycholoog te worden? Bamienator | 13 | 28-02-2015 11:51 | |
Psychologie |
gedrag psycholoog experimenteel? AnoNatalie | 32 | 03-01-2010 18:17 | |
Psychologie |
Psycholoog Anne1988 | 16 | 06-09-2006 18:59 | |
Studeren |
Master psychologie: keuze van universiteit Nona | 2 | 15-02-2005 13:41 | |
Psychologie |
vaak down- wel of niet naar psycholoog? TinyDancer | 5 | 15-01-2005 13:39 | |
Psychologie |
Psychologie studeren en niet zo sterk in je schoenen staan Anne | 84 | 01-06-2003 20:30 |