Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-10-2003, 18:22
Quiana
Quiana is offline
- Wat is volgens jou de beste manier om reclame te maken?
(welke trucjes gebruiken reclamemakers bijv? Hoe kan je
mensen het beste overtuigen? enz)

- Welke mensen zijn het meeste vatbaar voor reclame? Waarom?

- Hoeveel invloed hebben reclames op jou?

- En deze kan natuurlijk niet ontbreken: wat is volgens jou
de allerbeste reclame? (tv, inet, tijdschriften enz)
Oud 28-10-2003, 18:27
Eend
Eend is offline
Ik weet van coca cola, dat ze dat flesje in de vorm van een vrouw hebben gemaakt, zodat het aantrekkelijker werd voor de mannen. Ook altijd als een man zo'n flesje voor zn neus heeft staan, heeft ie zn hand er omheen en beweegt ie zn hand op en neer. De meesten dan, echt heeel typisch Maar wel goed uitgevonden
Oud 28-10-2003, 18:29
Eend
Eend is offline
Citaat:
Quiana schreef op 28-10-2003 @ 19:22:

- En deze kan natuurlijk niet ontbreken: wat is volgens jou
de allerbeste reclame? (tv, inet, tijdschriften enz)
Die van de verzekeringen dat er een clown op het plein staat, die net doet alsof er een glazen plaat voor zn neus staat en die jogger die net doet alsof ie er tegenaan knalt en m dan uitlacht en dat ie later toch een bloedneus blijkt te hebben
Oud 28-10-2003, 19:01
Verwijderd
Het devies luidt: herhaling, herhaling, herhaling. Dit wordt gedaan zodat mensen zich het product herinneren wanneer ze iets nodig hebben.

Daarnaast proberen ze het product aantrekkelijker te maken door het product in een voor mensen aantrekkelijke omgeving te plaatsen. Mensen kopen bijv vaak merkkleding om 'ergens bij te horen' en daar spelen marketingmensen op in door bekende cq populaire personen te gebruiken voor hun commercials.

Je kunt ook proberen op te vallen. Onverwachts uit de hoek komen of juist negatief opvallen. Hoe dan ook: op het moment dat mensen weten dat iets bestaat, worden ze er nieuwsgierig naar.

Dit zijn voorbeelden van actieve marketing. Je kunt ook passief te werk gaan. Een leuk voorbeeld hiervan is de Ikea. Voor elk klein dingetje dat je wilt kopen, moet je eerst door de hele vestiging lopen. Dat is met opzet gedaan, in de hoop dat je nog iets anders meeneemt.

Na ja, zo zijn er 1001 dingen die men kan doen.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 19:09
Balance
Balance is offline
Citaat:
Eend schreef op 28-10-2003 @ 19:27:
Ik weet van coca cola, dat ze dat flesje in de vorm van een vrouw hebben gemaakt, zodat het aantrekkelijker werd voor de mannen. Ook altijd als een man zo'n flesje voor zn neus heeft staan, heeft ie zn hand er omheen en beweegt ie zn hand op en neer. De meesten dan, echt heeel typisch Maar wel goed uitgevonden
haha
Oud 28-10-2003, 20:04
coopergirl
coopergirl is offline
Geur reclame!
Soms kom je in tijdschriften advertenties tegen waar je eerst overheen moet wrijven waarna je een geur van het product ruikt. Uit onderzoek is gebleken dat wanneer mensen die geur elders ruiken, het hun 'bekend', 'vertrouwd' overkomt.... -> zodat ze dat product vaak verkiezen boven een soort gelijke...

Best bizar ...Anderzijds; heel logisch

Verder moet een reclame heel bijzonder goed óf ontzettend slecht zijn om te blijven hangen in het menselijk brein..
...Een paar maand geleden was er zo'n vreselijke reclame van postkrediet. Op een gegeven moment ergerde iedereen zich eraan en werd het daardoor ook een gespreksonderwerp...

Verder hebben details als 'sfeer' en degene die het product promoot een belangrijke functie... ('Owh, als Moniek van de Ven ook die verzekering heeft..') Misschien een beetje overtrokken voorbeeld, maar globaal komt 't daar wel op neer
Oud 28-10-2003, 21:04
CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Waar is die reclame gebleven van dat jonge meisje die rookt en voor de spiegel een oude vrouw wordt?

Die zal me altijd bijblijven, af en toe een sigaretje (uit school) vind ik heerlijk, maar als ik de hele dag in de rook sta; bah!

Uhm, reclame; humor, herhaling, bekende woorden (vet, gaaf, cool man), kleur, goedkoop, harde woorden, muziek. Op dat soort dingen let ik wel een beetje...
Oud 28-10-2003, 21:11
pienie
Citaat:
******** schreef op 28-10-2003 @ 20:01:
Het devies luidt: herhaling, herhaling, herhaling. Dit wordt gedaan zodat mensen zich het product herinneren wanneer ze iets nodig hebben.

Daarnaast proberen ze het product aantrekkelijker te maken door het product in een voor mensen aantrekkelijke omgeving te plaatsen. Mensen kopen bijv vaak merkkleding om 'ergens bij te horen' en daar spelen marketingmensen op in door bekende cq populaire personen te gebruiken voor hun commercials.

Je kunt ook proberen op te vallen. Onverwachts uit de hoek komen of juist negatief opvallen. Hoe dan ook: op het moment dat mensen weten dat iets bestaat, worden ze er nieuwsgierig naar.

Dit zijn voorbeelden van actieve marketing. Je kunt ook passief te werk gaan. Een leuk voorbeeld hiervan is de Ikea. Voor elk klein dingetje dat je wilt kopen, moet je eerst door de hele vestiging lopen. Dat is met opzet gedaan, in de hoop dat je nog iets anders meeneemt.

Na ja, zo zijn er 1001 dingen die men kan doen.
kheb ook een tijdje detailhandel gedaan en daar werd uitgelegd dat reclame voor 'domme' mensen gemaakt werd...
onzin natuurlijk, want dan zouden er wel erg veel mensen dom zijn...alhoewel...

verder houd ik me bij ******** aan, en ik voeg toe, dat over het algemeen alleen de positieve dingen van het product aan het licht komen, samen met veel herhaling, en aandrang dat dit product echt in jou huishouden verschijnen moet anders ben je ouderwets oid...
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 21:39
Miracle
Miracle is offline
hier krijg ik uitgebreid les in, met ckv

Morgen zal ik wat uitgebreider reageren... nu te moe
Oud 28-10-2003, 22:40
Fantôme
Fantôme is offline
zo'n reactie (alleen ik zou het niet zo onder woorden kunnen brengen) wou ik ook geven.
so, i agree
Oud 28-10-2003, 22:42
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
CoveredEyes schreef op 28-10-2003 @ 22:04:
Waar is die reclame gebleven van dat jonge meisje die rookt en voor de spiegel een oude vrouw wordt?

Die zal me altijd bijblijven, af en toe een sigaretje (uit school) vind ik heerlijk, maar als ik de hele dag in de rook sta; bah!

Uhm, reclame; humor, herhaling, bekende woorden (vet, gaaf, cool man), kleur, goedkoop, harde woorden, muziek. Op dat soort dingen let ik wel een beetje...
humor vind ik een iets minder punt....
het gevaar is dat mensen de grap wel onthouden... MAAR WAAR WAS DIE RECLAME NOI OOK ALWEER VAN?!!!!
Oud 28-10-2003, 22:51
Verwijderd
Citaat:
pienie schreef op 28-10-2003 @ 22:11:
kheb ook een tijdje detailhandel gedaan en daar werd uitgelegd dat reclame voor 'domme' mensen gemaakt werd...
onzin natuurlijk, want dan zouden er wel erg veel mensen dom zijn...alhoewel...
Reclame wordt voor domme mensen gemaakt. Tachtig procent van de Nederlandse bevolking is werkelijk ontstellend dom. Dan is het niet zo verwonderlijk dat reclame voornamelijk voor die tachtig procent gemaakt wordt.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 22:52
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
nare man schreef op 28-10-2003 @ 23:51:
Reclame wordt voor domme mensen gemaakt. Tachtig procent van de Nederlandse bevolking is werkelijk ontstellend dom. Dan is het niet zo verwonderlijk dat reclame voornamelijk voor die tachtig procent gemaakt wordt.
en jij valt bij de 20% die slim is?!
dom...
op wat voor manier.
ik vind 'dom', zo nietszeggend...
Oud 29-10-2003, 12:48
Beryll
Beryll is offline
Reclame
Met citaat reageren
Oud 29-10-2003, 13:40
Verwijderd
Citaat:
... schreef op 28-10-2003 @ 23:52:
en jij valt bij de 20% die slim is?!
Nee, ik hoor bij de vijf procent die briljant is.

Citaat:
dom...
op wat voor manier.
ik vind 'dom', zo nietszeggend...
Dom wil hier zeggen, niet in staat hun eigen belangen op een doeltreffende wijze waar te nemen en te behartigen.

In wat simpeler woorden, betekent dom dat je niet in staat bent om voor jezelf te bepalen wat goed voor je is.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2003, 13:56
Lun@
Lun@ is offline
Ik ben het wel eens met wat hier gezegd word.
Bij reclame word vaak een soort sfeer rondom een product gecreërt waardoor je (onbewust) gaat denken dat je dat ook krijgt met dat product. Bijvoorbeeld die reclame met die zonsondergang en die stoel(jullie weten nu vast allemaal welke ik bedoel )Die zonsondergang creërt rust en die wil je ook als je in zo'n stoel gaat zitten.

Weet je wat ik echt van die super irritante reclames vind? Lening reclames, alsof je dan ineens heel rijk bent al je een lening neemt ofzo, je moet het later toch allemaal terugbetalen... Die van Frisia financieringen is wel het dieptepunt...vreselijk! Die gasten die daar aan mee doen komen nooit meer aan de bak...
Oud 29-10-2003, 15:57
Freestyler*
Freestyler* is offline
Het gaat niet zozeer om het leuke spotje..
want mensen herinneren zich dan vaak aleen de commercial en kunnen dit niet koppelen aan de adverteerder

Ik denk dat het doeltreffend is om het product te koppelen aan een bepaalde (naamsgebonden) slogan of zoals bij *mstel, aan bepaalde mensen. Dan kun je gaan werken aan het leuke spotje.

owja...zelf vind ik de reclames van 'de erediviesie, er staat wat op het spel' geweldig ..bij die chinees enzo en met die man met dat schoonmaakmiddel
daarnaast heb je nog de reclames van centraal *eheer natuurlijk...daar heb je hele mooie van..maar of ze nou ook doeltreffend zijn

en vraagje: zijn er hier soms mensen die economische psychologie studeren?
Oud 29-10-2003, 16:09
Nona
Nona is offline
Ik ken tot nu toe een aantal vormen van verkooptechnieken (het is geen reclame maar het heeft wel hetzelfde doel:
  • Low-ball technique (iets voor een bepaalde prijs aanbieden maar er uiteindelijk 'bijkomende kosten' bijvoegen.
  • Bait and switch technique (je adverteert met een goedkoop product en probeert dan een duurder product te verkopen).
  • Labelling (je labelt iemand als bijvoorbeeld intelligent en biedt hem van boeken aan).
  • Door in the face technique (je vraagt iets heel groots dat geweigerd wordt en vraagt dan iets kleiners).
  • That's not all (je krijgt er nog een kleine assecoire bij bij aankoop).
Zo conformeren mensen aan de vragen van de verkoper.
Citaat:
Quiana schreef op 28-10-2003 @ 19:22:
- Welke mensen zijn het meeste vatbaar voor reclame?
Erg conformele mensen lijkt me. Mensen die onzeker zijn conformeren meer, dus onzekere mensen zijn er schijnbaar vatbaar voor. En kinderen trouwens ook.
Oud 29-10-2003, 16:18
rubenrtv
rubenrtv is offline
Leuke reclame --> Zoenen, zoenen, maak me gek!!!
Stuntprijzen die toch niet zo goedkoop zijn, of pas over 2 jaar geldig zijn.
Naamsbekendheid creeren d.m.v. bijv. een bord bij een voetbalwedstrijd. Gedwongen contact, dit is in de metro is amsterdam, boven de deuren hangt een bordje van 40 bij 40 ofzo en hier staat dan weer reclame op. 400.000 mensen zien het elke dag in groot Amsterdam.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2003, 17:13
Verwijderd
dingen beloven schijnt goed te werken...je krijgt dit en dit gratis en er is zoveel korting...

Die humor is ook een goeie maar dan let ik dus niet meer op het product.

Ergenis heeft ook de werking dat je het wel onthoudt...
Met citaat reageren
Oud 29-10-2003, 18:04
In_stilte
In_stilte is offline
ooit gehad bij maatschappijleer een aantal "trucs";

-Ingewikkelde (engelse) termen voor simpele dingen; op hypothecaire basis (dat je je huis garant stelt als je je geld niet hebt) of die reclame met dat koppie koppie; glucose is goed voor je; zeg dan gewoon suikers (is het voor die 80 % ook te begrijpen)

-Het aanhalen van bekende mensen om zo vertrouwen te winnen. Als zij het ook doen zal het wel goed zitten.

-Het gebruiken van "valse deskundige" waardoor men makkelijker geloofd dat het goed is. (ookal is het nog zo duidelijk bull-shit)

-Herhaling (spreekt voor zich)

-naamsbekendheid.

Verder heb ik geen idee meer het waren er nog meer maar is al weer 2 jaar terug.

Mensen die het meest vatbaar zijn;
de mensen die zich het minst tegen deze trusjes kunnen verweren. Dan denk ik toch (ja, niet lullig bedoelt ofso) de wat minder bedeelde kwa intellegentie. Maar ik wil er wel even bij zeggen dat iedereen die ze ziet ergens WEL wordt beïnvloed hoe je het ook went of keert.

Ik denk dat reclames een redelijke invloed hebben op mij. Dit omdat ik redelijk veel TV zie en dus al die producten ergens in mijn hoofd komen. Wat ik niet ken zal ik niet zo snel kopen. Door de reclamens ken ik het "ergens" van en dus meer kans dat ik het koop.

Wel lang lulverhaal geworden

(edit spelfouten...ben niet zo goed in talen)
Met citaat reageren
Oud 29-10-2003, 20:50
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Volgens mij werkt een irriterende reclame nog het meeste. Het blijft bij mensen hangen, men praat erover met elkaar.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2003, 22:21
Verwijderd
Een van de bijverschijnselen van reclame is dat ik een schurfthekel heb aan alles wat met marketing te maken heeft.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten