Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-10-2003, 21:04
Verwijderd
hmm, vast een ontiegelijk stomme vraag..

weet iemand of er boeken bestaan over arrangeren of dirigeren?
ik heb best wel veel interesse in die 2 dingen en wil er daarom meer over weten

weet iemand een titel of waar ik het beste ernaar kan vragen?

Groetjes Eva
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-10-2003, 22:45
Daevrem
Daevrem is offline
Over arrangeren heb ik mezelf laatst een boek aangeschaft. Ik denk niet dat je een goede in het nederlands kunt vinden. Ik heb Orchestration van Walter Piston aangeschaft, ISBN: 0393097404
Maar bijvoorbeeld Nikolay Rimsky-Korsakov heeft hier ook een boek over geschreven en samen met hem velen anderen.

Het boek gaat over alle instrumenten in een orkest en beschrijft in detail alle verschillende soorten technieken waarmee men met het instrument verschillend bespelen en hoe je dat noteert. flageoletten, pizzicato, verschillende tongtechieken bij blaasinstrumenten enzo allemaal met voorbeelden van klassieke meesters. En ook alle anatomische eigenschappen worden besproken. Daarna wordt er besproken hoe de instrumenten samen klinken en worden dingen als harmonie, stemvoering en contrapunt in het perspercief van orkestreren behandeld. Dit gedeelte is wat minder uitgebreid. Als iemand over het laatste een goed boek kent dan hoor ik dat graag.

Dirigeren lijkt me een stuk minder acedemisch dan arrangeren. Ik heb daar ook geen verstand van of interesse in. Er zijn wel boeken over maar ik denk toch echt dat het meer een leerling/leraar zaak is en dat het een stuk practischer is. En ook minder regels enzo. Ze zult je eigen manier van dirigeren moeten vinden. Daar kun je moelijk een boek over schrijven.

Dit soort literatuur is van het niveau hogere school/conservatorium/college. In dit soort boeken worden enorm veel voorbeelden gebruikt van allerlei symfonieen waar een leek er nauwelijks eentje van kent. Ik denk niet dat dit iets is voor een 14 jarige. Mozart studeerde op z'n 14de pas contrapunt en daarna komt eigenlijk pas orkestreren. En daarna pas dirigeren. Tijd zat dus.

Laatst gewijzigd op 26-10-2003 om 22:54.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 22:46
Verwijderd
Citaat:
Daevrem schreef op 26-10-2003 @ 23:45:
*verhaal wat hierboven staat*
tnx!!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten