Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-10-2003, 21:56
murwari
murwari is offline
Ik ben op zoek naar allerlei konijnenweetjes, het beste van die weetjes op de klassieke "waarom" vraagjes die je, als je erbij nadenkt toch niet zomaar kan beantwoorden.

Bijvoorbeeld: waarom bewegen konijntjes hun neus steeds op en neer....?

Als je het van een of andere site/boek haalt zou een bronvermelding ook erg fijn zijn
Oud 06-10-2003, 22:27
TechXP
TechXP is offline
http://www.veganpeace.com/AnimalFacts/Rabbits.htm

Wel in het engels
Oud 07-10-2003, 06:49
Verwijderd
ze bewegen hun neus op en neer om de omgeving in de gaten te houden.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2003, 07:49
kees17
kees17 is offline
Citaat:
******** schreef op 07-10-2003 @ 07:49:
ze bewegen hun neus op en neer om de omgeving in de gaten te houden.
En als de omgeving onveilig is beginnen ze te stampen, met hun achterpootje.
Oud 07-10-2003, 08:15
murwari
murwari is offline
en dat wisten jullie of kan ik dat ergens bewijzen door een bronvermelding?
Oud 07-10-2003, 13:04
MUTS123
MUTS123 is offline
Van de konijnenstichting:

VOLG MIJN NEUS

Meestal bewegen rustende konijnen hun neus. Maar konijnen hoeven dit niet perse te doen om te kunnen ruiken of om te ademen en soms… soms beweegt hun neus zelfs helemaal niet. Maar waarom doen ze het dan? De neus van een konijn is als een meetinstrument om te weten hoe interessant iets is. Hoe sneller ze bewegen, hoe meer alert en opgewonden een konijn is. Deze manier van communiceren komt het best tot zijn recht bij konijnen die al geacclimatiseerd zijn.

Een snelle beweging hoeft niet te betekenen dat het konijn van streek is. Het kan ook een signaal zijn van interesse voor iets dat het konijn ziet of wat voorbijkomt. Een traag bewegende neus duidt een kalm konijn aan. Konijnen gebruiken hun neusbewegingen meestal om kleine gradaties te tonen van hun humeur. Als je begint te bewegen of iets vreemds gaat doen zal de neus sneller gaan en de oren zullen zich naar jou richten. Wanneer het konijn van plan is om te vluchten zal de neus stoppen met bewegen.

Een manier om je konijn te kalmeren is door het overeenkomstige van fluisteren te gebruiken; langzaam je neus bewegen. Natuurlijk kunnen wij mensen onze neus niet laten bewegen zoals een konijn dat kan, maar konijnen zullen het ook begrijpen als we onze bovenlip gebruiken. Dit doe je door je bovenlip over je boventanden te rollen en weer terug. Hetgeen het beste werkt als je een snor hebt. Natuurlijk zijn er ook mensen die hun neus zo kunnen bewegen dat een konijn het begrijpt. Probeer door te experimenteren erachter te komen waar je konijn op reageert.

Het zou je ook kunnen opvallen dat je konijn opeens stopt met de neusbewegingen. Dit is ook een signaal. Het betekend ofwel dat hetgeen het konijn fascineert zo interessant is dat hij vergeet te bewegen of het konijn is verward.

Waarschijnlijk is dit een leuke manier om te communiceren met je konijn, enkel het proberen alleen al! Ga op de grond liggen en kijk je konijn aan terwijl deze een paar decimeter van je af zit of ligt. Je konijn zal ongetwijfeld sneller met zijn neus op en neer gaan om te kijken wat je nou allemaal doet. Ga nu ook bewegen (met je neus of lip) maar doe het een beetje langzamer dan je konijn. De kans is groot dat je konijn ook langzamer met zijn neus beweegt. Zodra je dit bemerkt, probeer dan nog langzamer te bewegen totdat jullie hetzelfde tempo hebben. Als dat is gelukt beweeg je weer sneller met je neus en je konijn zal je snelheid volgen. Vervolgens breng je het tempo weer omlaag tot een tevreden beweging.
Oud 07-10-2003, 13:52
MUTS123
MUTS123 is offline
Citaat:
murwari schreef op 06-10-2003 @ 22:56:
Ik ben op zoek naar allerlei konijnenweetjes, het beste van die weetjes op de klassieke "waarom" vraagjes die je, als je erbij nadenkt toch niet zomaar kan beantwoorden.

Bijvoorbeeld: waarom bewegen konijntjes hun neus steeds op en neer....?

Als je het van een of andere site/boek haalt zou een bronvermelding ook erg fijn zijn

Welke moet je nog meer weten dan?
Oud 07-10-2003, 15:59
murwari
murwari is offline
- Waarom hebben ze zulke lange oren
- Waarom is hun staartje vanonder een beetje wit
...

eigenlijk de echte kinder weetje waarom vragen
Oud 08-10-2003, 09:09
kees17
kees17 is offline
Citaat:
murwari schreef op 07-10-2003 @ 16:59:
...

Lange oren? wilde konijnen hebben juist korte oren, vergeleken meet een haas.

Waarom de onderkant van de staart wit is? Omdat ze van onderen helemaal wit zijn.
Oud 08-10-2003, 09:13
murwari
murwari is offline
Citaat:
kees17 schreef op 08-10-2003 @ 10:09:

Waarom de onderkant van de staart wit is? Omdat ze van onderen helemaal wit zijn.
en waarom zijn ze helemaal wit?
Oud 08-10-2003, 20:53
duifeltje
duifeltje is offline
Citaat:
murwari schreef op 07-10-2003 @ 16:59:
...

ze hebben lange oren om beter te kunnen horen

en hun staartje is van onder misschien wit zodat baby-konijntjes hun moeder makkelijker terugvinden in het donker.
Oud 09-10-2003, 07:29
murwari
murwari is offline
Citaat:
duifeltje schreef op 08-10-2003 @ 21:53:
ze hebben lange oren om beter te kunnen horen

en hun staartje is van onder misschien wit zodat baby-konijntjes hun moeder makkelijker terugvinden in het donker.
oh? zien die nog niet goeddan?
Oud 10-10-2003, 12:45
duifeltje
duifeltje is offline
Citaat:
murwari schreef op 09-10-2003 @ 08:29:
oh? zien die nog niet goeddan?

huh???, wat bedoel je (ben niet zo snel van begrip)......
Oud 11-10-2003, 12:47
kees17
kees17 is offline
Citaat:
murwari schreef op 08-10-2003 @ 10:13:
en waarom zijn ze helemaal wit?
Omdat ze van de onderkant niet geverft worden.

Je bent toch zelfs forumbaas? mag er een slotje op aub?
Oud 14-10-2003, 13:31
murwari
murwari is offline
Citaat:
kees17 schreef op 11-10-2003 @ 13:47:
Omdat ze van de onderkant niet geverft worden.

Je bent toch zelfs forumbaas? mag er een slotje op aub?
Citaat:
duifeltje schreef op 14-10-2003 @ 10:29:
als je forumbaas bent wil dat nog niet zeggen dat je alles van het forum-onderwerp afweet en nooit vragen hebt
idd

Waarom zou er een slotje op moeten? Niet iedereen weet dat soort dingen, ik weet bijvoorbeeld niet waarom het is maar men verwacht wel dat ik het binnenkort weet.
Oud 14-10-2003, 13:34
finette
finette is offline
Konijnen zijn wit, omdat ze oorspronkelijk uit de sneeuwgebieden komen.. Een vos of wolf kon ze zoow niet zien.. Daarom zijn ze onder hun staart wit....
Oud 14-10-2003, 13:39
murwari
murwari is offline
Citaat:
finette schreef op 14-10-2003 @ 14:34:
Konijnen zijn wit, omdat ze oorspronkelijk uit de sneeuwgebieden komen.. Een vos of wolf kon ze zoow niet zien.. Daarom zijn ze onder hun staart wit....
Ik wil niet vervelend zijn, want ik ben je al dankbaar zo, maar heb je daar ook bronnen van?
Oud 15-10-2003, 19:30
Ireentje
Ireentje is offline
Citaat:
murwari schreef op 14-10-2003 @ 14:39:
Ik wil niet vervelend zijn, want ik ben je al dankbaar zo, maar heb je daar ook bronnen van?
Ik dacht ook al van is dit echt waar? je hebt toch ook bruine konijnen op de prairie ofzo
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 20:54
MUTS123
MUTS123 is offline
Verder nog wat feiten waar je misschien wat aan hebt?

*Konijnen zijn groepsdieren
*Iedere keer als een voedster wordt gedekt [al is ze zwanger] kan ze bevrucht worden
* De darmen van een konijn mogen NOOIT stilliggen, hier door kunnen ze gasophopingen krijgen die weer fataal kunnen zijn als je er niet snel bij bent. Om dit te voorkomen moeten ze ALTIJD een grote hoeveelheid hooi tot hen beschikking hebben

Pffff....weet even niet meer te bedenken hoor...weet je anders misschien nog vragen?
Oud 15-10-2003, 20:58
MUTS123
MUTS123 is offline
Groen en bruin zijn de schutkleuren bij uitstek. Neem vogels als de groenling, fitis en groene specht en kijk eens naar rupsen of sprinkhanen. Het is daarom vreemd dat zoogdieren geen groene vacht hebben ontwikkeld. Waarschijnlijk komt dat doordat ze het pigment dat daarvoor nodig is, niet kunnen aanmaken. De basiskleur van zoogdieren is bruin. Meestal hebben ze een witte buik, die in het zonlicht voor een 'tegenschaduw' zorgt. Zo zijn ze toch weer egaal van kleur.
En de strepen van de tijger dan en de vlekken van herten of luipaarden? Vallen die soms dan niet op? Die strepen hebben echter eveneens een camouflerende werking. Een tijger in een dierentuin is prachtig fel gekleurd, maar eentje die van dichtbij door woeste plantengroei zijn prooi besluipt is vrijwel onzichtbaar.

Zo zijn er zijn meer raadsels. Sommige dieren, zoals het alpensneeuwhoen, de poolvos, en de hermelijn ontwikkelen tegen de winter een witte vacht: een fantastische schutkleur in een besneeuwd landschap. Maar waarom de staart van de hermelijn zwart blijft, is onverklaard. Om herkenbaar te blijven voor soortgenoten?Zo wordt wel verklaard waarom konijnen en herten een witte staart hebben
Oud 15-10-2003, 21:49
duifeltje
duifeltje is offline
Citaat:
MUTS123 schreef op 15-10-2003 @ 21:58:
Zo wordt wel verklaard waarom konijnen en herten een witte staart hebben
woehoeoe, nog best goed bedacht van ik
Oud 17-10-2003, 19:18
kees17
kees17 is offline
Citaat:
Eh, konijnen komen uit china, ze zijn hier ooit gebracht door de Romeinen(net zoals de karpers). Die gebruikten hun vlees en pelzen. Hun vlees is er smakelijk.
Oud 17-10-2003, 19:41
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Offtopic: We hebben zelfs een konijn op dit forum! Een bejaard konijn weliswaar, want ze is al 18.

Laatst gewijzigd op 17-10-2003 om 19:48.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 22:11
MUTS123
MUTS123 is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 17-10-2003 @ 20:41:
Offtopic: We hebben zelfs een konijn op dit forum! Een bejaard konijn weliswaar, want ze is al 18.
Van jou?
Oud 19-10-2003, 14:30
Marengo
Marengo is offline
Citaat:
Ireentje schreef op 15-10-2003 @ 20:30:
Ik dacht ook al van is dit echt waar? je hebt toch ook bruine konijnen op de prairie ofzo
Die konijnen zijn dan weer bruin omdat ze in de prairie wonen. meestal is de bovenkant van het staartje dan ook bruin want hun vijanden bevinden zich in de lucht(roofvogels) en de onderkant blijft van nature wit
Oud 21-10-2003, 19:16
kees17
kees17 is offline
Ik heb even een site voor je opgezocht met allemaal informatiehttp:

www.wbesusterengraetheide.com/Het%20konijn.htm
Oud 22-10-2003, 09:34
finette
finette is offline
Citaat:
murwari schreef op 14-10-2003 @ 14:39:
ohw nee hoor je bent niet vervelend hahaha..
Nou, ik heb zelf drie konijnen en ik fok ook met ze...
Daardoor heb ik veel glzn enz.. Ik moet toch weten waar ik mee bezig ben..
Maar dan over dat ze wit zijn heb ik toevallig geleerd bij biologie hahaha
verder weet ik veel dingetjuhs door ervaringen, internet kun je veel vinden en de bieb

Hopelijk heb je hier iets aan!!!
Als je nog meer wilt weten, ben je niet vervelend hoor!!
Oud 22-10-2003, 09:48
aapje
aapje is offline
Citaat:
dat is vaag...dan verstoppen ze heel hun lijf achter hun staart?
Oud 30-10-2003, 19:26
duifeltje
duifeltje is offline
nee, want ze zijn aan de onderkant wit gebleven omdat dat toch niet uitmaakt (ze waren eerst helemaal wit) maar in de evolutie is alleen de bovenkant bruin geworden voor een goede schutkeur.

(denk ik dan)
Reageren

Regels voor berichten