Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-10-2003, 15:01
Verwijderd
Ik wil graag 'n forum maken in PHP. Ik weet dat je zat kant en klare dingen kan downloaden maar ik wil 't graag zelf proberen.

Mijn vraag aan jullie is, wie heeft dat al wel 'ns (met succes) gedaan? Wat zijn de dingen waar je op moet letten, valkuilen die je moet vermijden en hebben jullie nog nuttige tips?

bvd
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-10-2003, 15:03
Fade of Light
Fade of Light is offline
ik heb geen ervaring met een forum maken, maar ik zou wel eerst een automaat/petri net maken. Als je weet wat dat is
Zo krijg je het proces iig goed in kaart.

Hmm nu je het erover hebt...ik denk dat ik dat ook maar eens ga doen Moet voor volgende groepsproject mijn php kennis toch nog ff vergroten. Eh in valkuilen vallen, daar leer je meestal wel redelijk wat van
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 15:03
Verwijderd
http://forum.**********.nl
Mijn forum, ook PHP dus..

Maar wat is jou ervaring met php en sql?
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 18:52
Verwijderd
Ik heb er wel eens mee lopen prusten. In Perl gemaakt trouwens.

Als je er serieus aan wilt gaan beginnen, kun je beter eerst goed op papier zetten wat en hoe je het wilt gaan doen (denk hierbij aan functionaliteit, gebruiksvriendelijkheid, database en natuurlijk beveiliging).
Afhankelijk van wat en hoeveel je wilt leren, kun je ervoor kiezen op het in een voor jou 'vreemde' taal te doen (Perl, PHP, ASP.NET, ColdFusion, Java); zo doe je meer en, waarschijnlijk sneller, programmeer ervaring op en ontwikkel je m.i. sneller een goed inzicht in het programmeren.
Denk ook goed na over de achterliggende database. Moet het veel 'aankunnen'? Moet het snel zijn? Moet het stabiel zijn? Waar wil jij ervaring in op doen? Wat lijkt jouw leuk? En natuurlijk niet te vergeten de tabellen met de attributen
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 22:28
Verwijderd
Bedankt voor de tips al (eddie).

't plan was PHP met MySQL. Ja uh hoe druk je ervaring uit, ik werk er nog niet zo lang mee, maar ik leer snel en ik weet ook wel zeker dat ik 'n eenvoudig forum zou kunnen maken zonder veel problemen, maar ik wil 't graag gestructureerd aanpakken zodat ik geen dagen lang op 1 klein dingetje zit te zwoegen.

FOL wat is 'n automaat/petri net? Op papier zetten hmm goed idee inderdaad.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 22:58
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
eXo schreef op 28-10-2003 @ 23:28:
Bedankt voor de tips al (eddie).

't plan was PHP met MySQL. Ja uh hoe druk je ervaring uit, ik werk er nog niet zo lang mee, maar ik leer snel en ik weet ook wel zeker dat ik 'n eenvoudig forum zou kunnen maken zonder veel problemen, maar ik wil 't graag gestructureerd aanpakken zodat ik geen dagen lang op 1 klein dingetje zit te zwoegen.

FOL wat is 'n automaat/petri net? Op papier zetten hmm goed idee inderdaad.
hmm uh..petrinetten beschrijven een proces. Zo kun je makkelijk van te voren kijken wat bijvoorbeeld een user allemaal moet kunnen. wij leren zoiets op school (technische informatica - tu/e). Evenzo voor een Entity-relationship model en een Relationeel modeel dat je van te voren van een database kan maken.

BEide zijn ontwerpen die je van te voren maakt, zodat je de algemene structuur hebt.

Ik weet echter niet of het vruchten afwerpt om hieraan te beginnen als je dit niet specifiek moet kunnen voor school o.i.d. Het is iig wel handig.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2003, 01:04
Verwijderd
Ooh dat.. ja dat leer ik ook op school..hmm misschien toch maar es die UML boeken openslaan
Met citaat reageren
Oud 29-10-2003, 02:16
Manuzhai
Manuzhai is offline
Om een beetje een forum te schrijven heb je al die documentatie echt niet nodig. Bedenk gewoon een goed framework en bouw na wat je op andere fora ziet, je merkt vanzelf hoe het werkt en het is best leerzaam.
Oud 29-10-2003, 08:09
Verwijderd
Je leert er idd veel van,
maar ik denk dat je zowiezo meer leert van het gewoon te doen dan gewoon uit een boekje werken..

Alhoewel ik wel denk dat je beter met iets simpels kan beginnen zoals van mij part een gastenboek..
Met citaat reageren
Oud 29-10-2003, 08:16
Verwijderd
Jaa dat kan ik allemaal wel Beetje gegevens naar een db schrijven en ophalen en inloggen enzo is allemaal niet zo'n probleem, maar ik dacht misschien hebben mensen het hier al geprobeerd en hebben ze handige oplossingen gevonden voor practische probleempjes.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2003, 08:40
Verwijderd
Citaat:
eXo schreef op 29-10-2003 @ 09:16:
Jaa dat kan ik allemaal wel Beetje gegevens naar een db schrijven en ophalen en inloggen enzo is allemaal niet zo'n probleem, maar ik dacht misschien hebben mensen het hier al geprobeerd en hebben ze handige oplossingen gevonden voor practische probleempjes.

Hoe ik het heb gedaan:
Eerst de tabellen+cellen in de database gemaakt
Daarna de basic php scripts
De layout (nog niet zo belangrijk)
Het werkt.

Maar de eerste keer dat je zoiets doet is niet bepaald perfect

Dus begon ik opnieuw (from scratch)
Weer hetzelfde verhaal, alleen dan gaat het 2x zo snel omdat je beter weet wat je moet doen en alles ook beter in kunt delen.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2003, 08:41
Chimera
Chimera is offline
Tuurlijk, ik ben zelf ook begonnen aan een forum (JSP, wou m'n kennis daaromtrend uitbreiden), maar als je niet met specifieke vragen komt valt er weinig te vertellen.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2003, 08:42
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
McLaren schreef op 29-10-2003 @ 09:40:
Dus begon ik opnieuw (from scratch)
Dat is dus dom, als je alles van te voren uitgewerkt had, had je jezelf een hoop tijd kunnen besparen. In een bedrijf kun je ook niet aan het eind van het project ff opnieuw beginnen.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2003, 09:00
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef op 29-10-2003 @ 09:42:
Dat is dus dom, als je alles van te voren uitgewerkt had, had je jezelf een hoop tijd kunnen besparen. In een bedrijf kun je ook niet aan het eind van het project ff opnieuw beginnen.
Mijn eerste forum maakte ik iets van anderhalf jaar geleden oid,
toen zat ik volgens mij aan de kennis ven exo, dan maak je dus niet zomaar even een forum perfect op de minst database belastende en minst serverload veroorzakende manier..

Veel dingen konden beten zag ik achteraf, het was beter dan opnieuw te beginnen alles na te lezen en te checken.
(zoals ik al zei, het is de manier zoals ik het had gedaan toen, perfect is het idd niet )
Met citaat reageren
Oud 29-10-2003, 11:16
Verwijderd
Mja, vooral op de punten van efficientie en serverload weet ik nog niet zoveel, echt specifieke vragen heb ik op dit moment niet, maar die plaats ik dan wel in dit topic .

M'n site heeft een database voor de inhoud, het forum moet op zekere maar wel minieme wijze samenwerken met de rest van de site, denk aan bv de laatste post van een bepaalde thread onder een item (dus op de site zelf en niet het forum).

Kan ik van het forum beter een aparte database maken, voor beter organisatorisch overzicht en wellicht minder serverload (zodat ik 'm eventueel later op een andere server zou kunnen zetten). Of is dit niet handig?

En welke tabellen/kolommen (foreign keys ed) kan ik het beste maken?
Met citaat reageren
Oud 29-10-2003, 11:24
Verwijderd
Citaat:
eXo schreef op 29-10-2003 @ 12:16:

En welke tabellen/kolommen (foreign keys ed) kan ik het beste maken?
En dit kun je beter eerst zelf bedenken. Lees anders eens een stukje over databasemodelling.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2003, 15:39
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
eddie schreef op 29-10-2003 @ 12:24:
En dit kun je beter eerst zelf bedenken. Lees anders eens een stukje over databasemodelling.
Mee eens

en een forum heeft een vrij simpele structuur merk ik...niet ech tmoeilijk ofzo misschien optimalisatie, maar de opzet neh...

naar aanleiding van dit topic ben ik zlef oook maar eens gana kijken om een forum in elkaar te knutselen zoals ik al zei...heb het idee al af op papier (tabellen en processen). Sommige vinden het onnodig en tijdverspillend, maar ik denk dat je, mits je er goed over na denkt, op lange termijn wel iets aan hebt en het je midner tijd kost Maar dat moet je zelf weten.

Laatst gewijzigd op 29-10-2003 om 19:51.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2003, 11:38
Verwijderd
K. Ik had al 'n hele tijd wat op papier hoor, ik zal dat eerdaags ff uitwerken en hier plaatsen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten