post het toch maar
Toen ze thuis kwam legde ze het briefje op haar bureau neer en staarde er naar. Eigenlijk moest ze het briefje morgen gewoon aan Sjors geven. Ondanks dat ze er net van overtuigd was, dat Sjors morgen niet op school kwam, bewaarde ze het briefje en ging beneden tv kijken.
De hele tijd bleef Sjors in haar hoofd hangen. Waarom mocht ze niet gezien hebben dat Sjors wegrende en waarom rende die man achter hem aan? Het was niet zijn vader, want die herkende ze wel. Caitlin kwam regelmatig bij Sjors thuis om samen met vrienden een dvd’tje te kijken. Ester had het nooit wat gevonden, ondanks dat ze wel elke keer werd uitgenodigd. Ester werd thuis heel streng opgevoed en mocht dat soort types als Sjors gewoon niet, terwijl Caitlin het vrij goed met hem kon vinden. Morgen zouden ze weer gezellig een dvd’tje gaan kijken, dat deden ze elke vrijdagavond, maar vandaag bleef het een vreemde dag.
Terwijl Caitlin het schoolplein opfietste keek ze goed of ze Sjors z’n fiets zag staan. Sjors z’n fiets viel meestal wel op. Hij had zijn fiets zelf in de kleuren rood met geel gespoten, net als Pipo de Clown. De ene kant was geel en de andere kant was rood.
Net toen ze het zoeken op wilde geven, zag Caitlin zijn fiets staan. Hij was er! “Cait?” vroeg Ester, die achter Caitlin aan holde. Caitlin stopte en keek om. “Wat is er?”
”Sorry van gister. Ik had niet zo moeten reageren. Als jij met Sjors om wilt gaan mag je dat helemaal zelf weten.”
“Nou, wees maar niet bang hoor, dat had ik sowieso wel gedaan. Maar je excuses zijn aanvaard.” Glimlachte Caitlin.
Nadat Caitlin haar fiets weg had gezet, liepen de twee vriendinnen het gebouw binnen.
Plotseling werd Caitlin op haar schouder geklopt. “Caitlin?!” werd er gefluisterd. Geschrokken draaide ze zich om en keek midden in de ogen van Sjors. “Wat is er?!” vroeg ze verbaasd. “Ik mag hier eigenlijk niet zijn, maar ik heb gezegd, dat ik ging wandelen. Kom je morgen bij me dvd kijken? Vanavond kan niet.”
“Waarom mag je hier niet zijn? Waarom kan je vanavond niet?” vroeg Caitlin verbaasd. “Meisje… Ik wou dat ik het je kon vertellen.” In zijn ogen school een grote droefenis. “Het maakt niet uit. Ik kan me wel voorstellen dat je het me niet kunt vertellen.” Zei ze teleurgesteld. Ze had graag met hem maatjes willen zijn, maar hij vertrouwde haar niet goed genoeg. “Dat is het niet, echt niet! Zie ik je morgen?”
Caitlin knikte twijfelend. “Ik denk het wel.” Sjors zijn helder blauwe ogen keken haar bedelend aan. “Ik vind je echt een leuk meisje. Wil je dat alsjeblieft van me aannemen?”
“Ga nou maar!” glimlachte ze en draaide zich om. Wat was er in vredesnaam allemaal aan de hand?!
Voor het eerst had Ester rustig op Caitlin staan wachten. Ze meende het! Ze accepteerde het, dat ze met Sjors om ging! Tevreden liep Caitlin naar haar vriendin toe. “Dank je, dat je bleef wachten.” Meende ze. Ester glimlachte. “Heb jij gister trouwens het nieuws gezien?!” Caitlin keek Ester verbaasd aan. “Dat jij het nieuws kijkt, kan ik enigszins nog wel begrijpen Es, maar dat je dat aan mij durft te vragen?”
“Ja, sorry, maar dit was echt…raar.”
“Ja, er is wel meer raar de laatste tijd!” spotte Caitlin. “Caitlin, luister nou! Dit was ook gewoon echt raar!”
Caitlin waagde een scheve spottende blik naar haar vriendin. “Nou, vooruit, vertel dan maar. Vertel niet dat er één of andere dwerg op school ingebroken heeft, want dat wist ik al!”
“Caitlin…” zei Ester geïrriteerd. “Oké, oké! Ik luister al!”
“Nou, kijk, ik keek gister dus naar het nieuws he?”
“Jaaaaaaa?”
“Nou, Caitlin! Ik keek dus naar het nieuws…”
“Goh!”
“En op het nieuws kwam iets uit onze stad over ene familie Wyckhuyzen. Ze hadden…”
“Wyckhuyzen?! Is dat geen familie van Sjors?!”
“Luister nou! Ze hadden dus… Nu ben ik het weer kwijt!”
“Sorry…”
“Maakt niet uit, ik weet het weer! Weet je nog dat meisje dat toen ontvoerd was?”
Caitlin knikte. Hoe had ze dat nou kunnen vergeten, het was haar eigen buurmeisje!
“Ze hebben haar dus gevonden…”
“En wat heeft dat met die familie te maken?”
“Ze was ontvoerd door ene Henk Wyckhuyzen.”
“Daar hadden we toneellessen van gehad vorig jaar! Dat was de oom van Sjors!”
“Ja, inderdaad… Mijn ouders zullen me gelijk verbieden dat ik met jou om ga, wanneer ze er dus achter komen dat jij met Wyckhuyzens om gaat. Ze zien die van Wyckhuyzens nu echt als vijand, dus jij zal in hun ogen direct besmet zijn. Ik heb maar gezegd, dat het niet dezelfde Henk is, dus er is op dit moment nog geen gevaar.”