Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-10-2003, 12:05
debieltje nr 1
debieltje nr 1 is offline
ik vroeg me af wie dat probleem nog heeft,extreem perfectionistisch zijn,ik heb et enorm,kvind altijd dat ik mooier moet zijn,meer getallenteerd,geliefder,leuker,grappiger,etc... vroeger viel dat nog mee dan was et gewoon 'tis goed,maar het kan beter' en dan deed ik gewoon m'n best om het beter te doen maar nu de laatste tijd vind ik niks goed genoeg meer en ben ik er zo veel mee bezig dat ik er depressief van word,ik kan niet volledig gelukkig zijn zolang ik niet perfect ben,maar dat kan natuurlijk niet.hierdoor daalt m'n zelfvertrouwen dan ook weer heel wat en dat helpt me dus ook weer niks vooruit,zorgt er enkel maar voor dat ik weer 'minder' ben,en dat zorgt er dan weer voor dat het nog verder daalt en zo gaat et maar verder.ook is het zo dat ik altijd denk dat mensen die ik 'meer' acht op me neer kijken (achteraf blijkt vaak dat et niet zo is),ik kijk namelijk ook erg vaak neer op mensen.K'heb er laatst met een goeie vriendin over gepraat en zij zegt dat het uit de hand loopt,maar ik weet echt niet wat ik er aan moet gaan doen,iemand hier die weet wat er aan te doen is of hetzelfde probleem heeft?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-10-2003, 12:47
CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Meis, luister goed, niemand is perfect, iedereen is anders en toen je wat jonger was, was je juist tevreden met de dingen die je wel had en dacht je niet van; de volgende keer gaat het nog ''perfecter''...

Perfectie bestaat niet, een 10 op een tentamen ANW of filosofie zal ik nooit halen, maar ik ben wel heel blij met een 6...

Succes en sterkte.
Oud 27-10-2003, 13:04
Fantôme
Fantôme is offline
perfect zijn bestaat inderdaad niet.
beter zijn dan een alle anderen ook niet.
je zal op dat laatste kunnen zeggen dat er toch íemand het beste moet zijn.

natuurlijk, je hebt een wereldkampioen Tennis bijvoorbeeld, hij heeft zich tijdens dat toernooi bewezen. MAAR hij zal nimmer helemaal perfect hebben gespeeld EN hij is in tennis de beste, niet in alles.

je kan niet in alles goed zijn...
er zijn zoveel mogelijkheden, zoveel dingen...
als jij alles goed wilt kunnen beheersen mag je leven wel, weet k hoeveel keer langer zijn... en dan nog niet, want er komen steeds nieuwe dingen bij.
oké, dit is een nogal dramatisch voorbeeld.
maar ik bedoel, overal goed in zijn is onmogelijk.
en altijd beter zijn dan anderen ook niet.

kijk naar je talenten... en kijk vervolgens om je heen.
er zijn zoveel mensen die dat talent níet hebben.
en die hebben weer anderen talenten.
dat is maar goed ook.
want stel je eens voor dát iedereen hetzelfde kon als jij.
dat er niemand beter was, (en ook niet slechter) als jij.
als jij dan heel goed bent in koken (en dus iedereen dat is, in dit voorbeeld) kan iedereen heerlijk eten!! maar jij bent bijvoorbeeld heel slecht in huizen bouwen (dus iedereen) dan heeft niemand onderdak, en niemand een huis.

Stel dat één iemand in in alles heel erg goed is.
en de andere mensen allemaal slechter (dus jij bent beter dan iedereen), dan komt iedereen voor alle klusjes naar jou toe.
krijg je het veel te druk.

ja, sorry, hele rare voorbeelden, maar het is toch praktisch ook niet mogelijk om overal goed in te zijn.
als iedereen enkele talenten heeft, en de ander weer beter is in wat anders, dan is dat toch mooi!
zo werkt de maatschappij in principe ook.
jij maakt gebruik van een chirurgen, omdat je er niet voor gestudeerd hebt (en dus niet goed bent in) een operatie uitvoeren, maar jij bent bedrijfsleider, en hun komen in jouw winkel kopen, omdat die zo goed gerund word, en zo werkt dat toch praktisch heel goed (dit is slechts een stompzinnig voorbeeld).

wees blij met je eigen talenten, maar maak ook gebruik van andermans talenten!!!
en niet gaan zeggen dat je nergens goed in bent.

liefs, wendy
Oud 27-10-2003, 13:07
Gothic
Gothic is offline
Ik heb het heel erg, maar dan vooral op gebied van school en sporten...
Zo erg dat ik doodmoe word van de stress die ik mezelf opleg, de eisen dat ik minimaal een 8 moet halen op school. Soms heb ik zelfs het gevoel dat ik faalangst creeer...
Ook zoek ik altijd excuses waarom het niet lukte, waarom ik niet de beste was met bv een rentest op school...

hmz, beetje zinloze post...
Oud 27-10-2003, 13:15
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Gothic schreef op 27-10-2003 @ 14:07:

Ook zoek ik altijd excuses waarom het niet lukte, waarom ik niet de beste was met bv een rentest op school...

hmz, beetje zinloze post...
heey,
hierin ben je niet de enige.
in tegendeel!!
ik heb vaak gehoord, dat veel (eigenlijk bijna iedereen) dat doet.
"mijn club heeft verloren!! tja, dat heb je met zo'n scheidsrechter, hij was partijdig"

'Ik had geen 8 voor dat proefwerk maar een 7,7, maar dat kwam omdat die vrouw stof overhoorde die we niet behandeld hebben'

veel mensen doen dat, maak je daar geen zorgen over.

je hebt wel gelijk btw...
dat je op deze manier faalangst kan creeren.

et en plus,
is de post niet nutteloos!!
Oud 27-10-2003, 13:23
CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Wen, zie je nou wel dat je wel een sterk meissie bent
Oud 27-10-2003, 13:41
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Ik heb het zelf ook, en lieve mensen het is heel moeilijk om mensen die er last van hebben te overtuigen van het tegendeel..

bij mijzelf gaat het zinnetje 'niemand is perfect' het ene oor in en het andere oor meteen weer uit, eigenlijk

Ik zou wel hulp zoeken, want het kan denk ik in jouw geval zo erg worden dat niemand je meer gaat mogen en dan komt er van jouw perfectionistische gedrag helemaal niets meer terecht
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 13:55
debieltje nr 1
Citaat:
... schreef op 27-10-2003 @ 14:04:

als iedereen enkele talenten heeft, en de ander weer beter is in wat anders, dan is dat toch mooi!
ik hoef ook niet overal uiterst goed in te zijn hoor,zo bedoelde ik et niet,ik kan me er bijvoorbeeld best wel bij neerleggen dat ik niet goed kan tekenen ofzo terwijl ik wel mensen bewonder die het goed kunnen.Ik zit in een kunst-school (volg woordkunst-drama) en talent is dus best wel erg belangrijk,niet iets waarvan je kunt zeggen 'heb ik et niet?pech dan...'' mijn punten liggen best wel hoog en iedereen is er tevreden over (behalve ik dan weer )
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 14:02
debieltje nr 1
Citaat:
WishfulDreaming schreef op 27-10-2003 @ 14:41:
Ik heb het zelf ook, en lieve mensen het is heel moeilijk om mensen die er last van hebben te overtuigen van het tegendeel..

bij mijzelf gaat het zinnetje 'niemand is perfect' het ene oor in en het andere oor meteen weer uit, eigenlijk

Ik zou wel hulp zoeken, want het kan denk ik in jouw geval zo erg worden dat niemand je meer gaat mogen en dan komt er van jouw perfectionistische gedrag helemaal niets meer terecht
hmmz die vriendin van me zei ook dat ik hulp moest zoeken,kdurf er alleen nie achter te vragen,kprobeer me thuis zo blij mogzelijk voor te doen (overal eigenlijk,kon ik tijdje verbergen maar mensen beginnen et te doorzien),m'n ma weet wel dak beetje een probleem heb maar ze ziet et niet echt als ernstig denk ik, dus durf ik eigenlijk ook niet om hulp vragen

by the way: heb je daar ook ernstig last van of gewoon klein beetje en heb jij hulp gezocht?

Laatst gewijzigd op 27-10-2003 om 14:04.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 14:08
WishfulDreaming
Citaat:
debieltje nr 1 schreef op 27-10-2003 @ 15:02:
hmmz die vriendin van me zei ook dat ik hulp moest zoeken,kdurf er alleen nie achter te vragen,kprobeer me thuis zo blij mogzelijk voor te doen,m'n ma weet wel dak beetje een probleem heb maar ze ziet et niet echt als ernstig denk ik, dus durf ik eigenlijk ook niet om hulp vragen

by the way: heb je daar ook ernstig last van of gewoon klein beetje en heb jij hulp gezocht?
Ik zou gewoon bij je moeder aankloppen, ouders kunnen ook niet aan je neus zien dat je een probleem hebt
En je ouders zijn juist blij als je met je problemen komt naar hun, is toch een teken van vertrouwen

En nee, ik heb geen hulp gezocht en ik denk dat alles er binnenkort allemaal uit gaat spatten omdat ik het zo voor me hou.
Maar ik ben heel dom bezig, wil op school gewoon niet falen, maar ik doe er geen reet aan :\
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 14:27
debieltje nr 1
Citaat:
WishfulDreaming schreef op 27-10-2003 @ 15:08:
Ik zou gewoon bij je moeder aankloppen, ouders kunnen ook niet aan je neus zien dat je een probleem hebt
En je ouders zijn juist blij als je met je problemen komt naar hun, is toch een teken van vertrouwen

En nee, ik heb geen hulp gezocht en ik denk dat alles er binnenkort allemaal uit gaat spatten omdat ik het zo voor me hou.
Maar ik ben heel dom bezig, wil op school gewoon niet falen, maar ik doe er geen reet aan :\
hmmz nee,mijn ma zou er eerder verdrietig van worden omdat ik problemen heb (ze heeft zelf best wel wat problemen,oma is net dood en ze heeft een beetje depressie)laatst heb ik et voorzichtig proberen te vertellen en toen begon ze te huilen
jij zou beter ook hulp zoeken lijkt me
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 14:30
WishfulDreaming
Citaat:
debieltje nr 1 schreef op 27-10-2003 @ 15:27:
hmmz nee,mijn ma zou er eerder verdrietig van worden omdat ik problemen heb (ze heeft zelf best wel wat problemen,oma is net dood en ze heeft een beetje depressie)laatst heb ik et voorzichtig proberen te vertellen en toen begon ze te huilen
jij zou beter ook hulp zoeken lijkt me
Is er geen vertrouwenspersoon op school? Of een aardige tante anders? Mentrix? Iemand anders die je verder kan helpen?
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 14:39
debieltje nr 1
Citaat:
WishfulDreaming schreef op 27-10-2003 @ 15:30:
Is er geen vertrouwenspersoon op school? Of een aardige tante anders? Mentrix? Iemand anders die je verder kan helpen?
hmmz kdurf niet zo echt naar die vertrouwenspersoon gaan .zou me zo'n aansteller voelen (khad eigenlijk al moeite om er een topic over te maken ),aangezien dat tijdens de lesuren gebeurt zou ik ook weer heel wat vragen krijgen van mensen van m'n klas en daar heb ik dus echt geen zin in.Hmzz kdenk dak et gewoon ga wachten tot een of ander iemand tegen m'n ouders zegt dat ik hulp nodig heb (ging die vriendin doen maar heb gezegd dat ze niet mag)of wachten tot ze het zelf voorstellen
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 14:45
WishfulDreaming
Citaat:
debieltje nr 1 schreef op 27-10-2003 @ 15:39:
hmmz kdurf niet zo echt naar die vertrouwenspersoon gaan .zou me zo'n aansteller voelen (khad eigenlijk al moeite om er een topic over te maken ),aangezien dat tijdens de lesuren gebeurt zou ik ook weer heel wat vragen krijgen van mensen van m'n klas en daar heb ik dus echt geen zin in.Hmzz kdenk dak et gewoon ga wachten tot een of ander iemand tegen m'n ouders zegt dat ik hulp nodig heb (ging die vriendin doen maar heb gezegd dat ze niet mag)of wachten tot ze het zelf voorstellen
ahjoh, er zijn zoooveel mensen die er last van hebben. En die vertrouwenspersoon is echt niet op school gekomen om uit zijn/haar neus te vreten hoor! Die helpt je graag juist.

Vraag aan die persoon of het niet na school kan?
Je kan echt beste het zelf met je ouders erover hebben.. Ik vind het niet slim om dat via je vriendin te doen, ooit moet je het er met hun over hebben, kan je het beste gewoon zelf beginnen.

Waarschijnlijk zullen ze er niet uit zichzelf over beginnen, en ik denk eerlijk gezegd dat als ze vragen of er wat is, je gaat dichtklappen
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 14:55
debieltje nr 1
mja zou idd kunnen dat ik gewoon geen woord zeg dan,kzou et ook raar vinden om er zomaar uit het niks over te beginnen,heb et er enkel soms over met goeie vrienden,khad eigenlijk gehoopt dat iemand hier opt forum me echt raad kon geven

je zegt dat veel mensen dat wel hebben,dat denk ik dan ook,daarom dat ik me zo'n aansteller zou voelen,maar het begint echt teveel te worden,en iedereen waarmee ik sprak zegt ook dat et niet meer normaal is,kvind et kut,probeer er zo weinig mogelijk over te praten,bang dat het mensen zou irriteren,daarom dat ik het hier kwijt wil,ik ken jullie niet,dus is het ook niet erg als jullie me stom vinden.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 17:53
WishfulDreaming
wat wil je dan van mij of de anderen? Dat we met 1 knip in onze vingers even je hele probleem oplossen?
Dit is echt het beste, in je eentje kan je het niet
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 18:45
Vice
Vice is offline
Ik heb hier zelf ook veel last van. Om een of andere reden wil ik overal goed in zijn. Als ik voor een werkstuk een 7 heb, zou ik het liefst over willen doen voor een 8. En dan kunnen mensen wel zeggen dat niemand perfect is, maar dat helpt niet. Het erge is dat ik hierdoor ook faalangst heb gekregen.
Gelukkig weten wel m'n ouders hiervan.

Maar om eerlijk te zijn weet ik zelf geen oplossing. Alleen is het wel als fijn als je iemand kent die je serieus neemt.
Oud 28-10-2003, 15:16
FightMusicLK
FightMusicLK is offline
Hmmzz..
ja ik begrijp dat zinnetjes als 'niemand is perfect' niet egt by jullie helpen, dats net als een pleister op een gebroken been plakken.. haha..
maar ey hebben jullie er wel es goed nagedacht WAAROM je zo bent? want naar al je postieve punten kijken heeft denkik egt weinig zin als je de oorzaak van je perfectionisme niet weet. kijk ik denk, dat je gewoon ergens ongelukkig bent. ergens voel je een leegte, ergens mis je iets. ik zou echt niet weten wat, 't zou aandacht van een van je ouders kunnen zijn maar ook echt allemaal andere dingen, daar kan ik verder niet over oordelen want ik ken jullie niet. Vraag jezelf gewoon af of je egt werkelijk diep gelukkig zal zijn als je wel alles 'perfect' hept. want damn volgens mij heb je dan alles wat je nu wenst, en wil je dan alleen nog maar meer. volgens mij kun je eigenlijk nooit tevreden zijn. en dat komt gewoon omdat er een veel dieper liggende oorzaak zit achter je perfectionisme, en als je die niet zoekt/oplost zal je perfectionisme zelf nooit weggaan en zul je ook altijd alles beter, mooier, etc. willen. Maar dats egt mijn mening. Kusju!
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 16:06
Verwijderd
Perfectionisme is niet de manier om te leven.. Ik herken in jouw een hoop punten die bij een vriendin van mij ook spelen. Ze is constant zo gestresst bezig met "perfect zijn" dat ze vergeet te leven. Daarom is ze ook niet het meest plezierige gezelschap dat er is.
Als ik jou was, zou ik met iemand gaan praten over je drang naar perfectie. Perfectie is niet per definitie slecht maar de manier waarop je naar perfectie streeft is dat wel. Kom op, het kan niet zo zijn dat je wíl verachten en veracht wil worden.
Imo zit er een veel groter probleem achter je drang naar perfectie. Een drang naar affectie, erkenning en een hoop angst lijken me een paar van die problemen.

Zoek een vertrouwenspersoon, een goede vriendin of bel naar een hulplijn.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2003, 09:54
Lun@
Lun@ is offline
Ik ben ook perfectionistisch, niet zo erg maar toch. Dat zeiden ze al op de basisschool. Ik heb het dan ook meestal met school.
Als iets niet perfect is, of niet mooi genoeg word ik soms hellemaal gek.
Of als ik iets niet snap , ik wil altijd alles snappen anders ben ik dom. (ik weet ook wel dat dat niet zo is, ik doe gymnasium, maar op zo'n moment denk je dat)
Gelukkig heb ik hele lieve ouder die me dan weer vertellen dat ik niet dom of stom ben en dat ik ook niet alles perfect hoef te hebben. Dan is het meestal wel weer beter.
Oud 29-10-2003, 11:46
Rimmer_Dall
Rimmer_Dall is offline
Je hebt in ieder geval al een goede stap in de richting gedaan door het met je vriendin te delen en deze thread te starten. Je zet je behoorlijk grote trots opzij en geeft hiermee al toe niet perfect te zijn, aangezien perfecte mensen nooit problemen hebben. Je bent ongetwijfeld een romanticus, die nog kan dromen over onmogelijke dingen als perfectie en dat is zeker niet slecht: de wil tot perfectie is de gave die het verschil maakt tussen de mensen. Zoals Mark Knopfler het ooit zei: "Perfectie is niet zo interessant. Het streven naar perfectie is veel mooier." De realiteit is echter verre van perfect en om verder te komen in het leven dien je het onder ogen zien en er niet meer voor weg te rennen.

Ik vraag me af of je nog steeds stiekem echt denkt dat je ooit perfect zou kunnen worden.

Zo ja, dan ben je waarschijnlijk in meerdere dingen erg goed, waardoor de illusie nog steeds te handhaven is. In dat geval zou ik je aanraden de realiteit keihard onder ogen te durven zien en de redenen waarom jij perfect zou kunnen zijn op de proef te stellen. Als je denkt dat je erg slim bent, doe een IQ-test, heb je enorm talent voor drama, zoek een grote, liefst onmogelijke, uitdaging om te laten zien waar de grens ligt, want zolang er nog hoop is op perfectie zal dit nooit overgaan.

Zo nee, dan stik je waarschijnlijk van de jaloezie op mensen die jij 'meer' acht en kun je er niet tegen nooit zo te kunnen zijn als zij. Andermans perfectie werkt altijd ontmoedigend. Mocht je mensen kennen die jij 'perfect' vind, probeer dan iets te vinden dat dit tegenspreekt. Dit zal je ALTIJD lukken: als je tegen jezelf zo streng kunt zijn, kun je dat tegen anderen ook.

Wat ook belangrijk is, is te realiseren dat het krijgen van zelfvertrouwen ALTIJD tijd nodig heeft, en het dus onmogelijk is om van de ene op de andere dag perfect te zijn. Ga dus niet na elke fout die je maakt bij de pakken neerzitten. Falen is in veel gevallen beter dan succes hebben, want daar leer je tenminste iets van. Als je zo goed bent in het relativeren van je goede daden, ben je net zo goed in het relativeren van je slechte daden, al doe je dat waarschijnlijk nooit.

Durf speelt een grote rol in dit alles. Je stelt alles uit omdat je het eigenlijk niet durft, aangezien je dan zou toegeven niet perfect te zijn en nog hoop hebt dat alles vanzelf goedkomt, zonder dat dit ergens op is gebaseerd. Zeer waarschijnlijk zijn ook de mensen die jij perfect acht degene die durven, want alleen door durf kom je verder in het leven. Durf het daarom aan mensen te vertellen, durf de waarheid onder ogen te zien en durf te accepteren dat je bent zoals je bent. Succes in ieder geval.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2003, 12:48
Beryll
Beryll is offline
Als je mij toestaat:
Perfectionisme komt denk ik voort uit een serieus gebrek aan eigenwaarde en een overschot aan angst voor het oncontroleerbare. Als je bang bent voor de werkelijkheid en het gevoel hebt dat je sommige dingen maar moeilijk kunt controleren, het lot, je leven, dan ben je soms geneigd dingen die wél controleerbaar zijn tot in het uiterste te gaan controleren en perfectioneren. Perfectie geeft ons dan een eigenwaarde en verbindt zich aan ons als een identiteit voor een gederfde waardigheidsgevoel.
Schakel de angst uit, en schakel daarmee perfectionisme uit.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2003, 13:46
Lun@
Lun@ is offline
ik heb wel zelfvertrouwen en ben toch perfectionistisch
Oud 29-10-2003, 15:17
Verwijderd
Ik ben ook ontzettend perfectionisch ingesteld, hoewel ik dat meestal niet echt laat merken. En dat is ontzettend vervelend.
Het moet bij mij altijd meer, beter, mooier, wat dan ook..
Al-tijd, bij alles..
Op school ben ik ontzettend bang om ook maar iets verkeerd te doen. In welk opzicht dan ook.
Komt ik thuis met een 6.3 voor een onzettend moeilijk proefwerk, voel ik mezelf er wel redelijk over. Beginnen m'n ouders op me te zeuren dat ik wel beter kan dan een 6je. Ze kennen het verhaal niet. Het word bij mij thuis er dus ook wel een beetje ingedreud dat ik moet presteren. Daarom kijk ik ook zo perfectionisch tegen alles aan denk ik.
Het heeft vast iets met zelfvertrouwen te maken, ik weet alleen niet precies op welke manier...
Ik weet dat je niet alles kan hebben in deze maatschappij, maar dat wil ik wel en dat is ontzettend vermoeiend..
Met citaat reageren
Oud 02-11-2003, 19:09
debieltje nr 1
Citaat:
Beryll schreef op 29-10-2003 @ 13:48:

Schakel de angst uit, en schakel daarmee perfectionisme uit.
en hoe denk jij dat ik dat zou kunnen doen dan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-11-2003, 20:00
debieltje nr 1
by the way: bedankt iedereen die hier al wat heeft gepost,k'vind het echt lief dat jullie me willen helpen
Met citaat reageren
Oud 02-11-2003, 20:11
Verwijderd
Ik heb hier zelf ook heel veel last van... alles móet beter en niets is goed voor mezelf...
Met citaat reageren
Oud 02-11-2003, 22:19
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Lun@ schreef op 29-10-2003 @ 14:46:
ik heb wel zelfvertrouwen en ben toch perfectionistisch
dat kan toch ook?
ik bedoel, je kan er best vertrouwen in hebben dat het allemaal gaat lukken, maar dan moet het nog perfect ook, en ook daar heb je vertrouwen in. nou, dan is het een heel mooie eigenschap
Reageren

Regels voor berichten