Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik heb het zelf ook, en lieve mensen het is heel moeilijk om mensen die er last van hebben te overtuigen van het tegendeel..
bij mijzelf gaat het zinnetje 'niemand is perfect' het ene oor in en het andere oor meteen weer uit, eigenlijk Ik zou wel hulp zoeken, want het kan denk ik in jouw geval zo erg worden dat niemand je meer gaat mogen en dan komt er van jouw perfectionistische gedrag helemaal niets meer terecht |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
by the way: heb je daar ook ernstig last van of gewoon klein beetje en heb jij hulp gezocht? Laatst gewijzigd op 27-10-2003 om 14:04. |
![]() |
||
Citaat:
![]() En je ouders zijn juist blij als je met je problemen komt naar hun, is toch een teken van vertrouwen En nee, ik heb geen hulp gezocht en ik denk dat alles er binnenkort allemaal uit gaat spatten omdat ik het zo voor me hou. Maar ik ben heel dom bezig, wil op school gewoon niet falen, maar ik doe er geen reet aan :\ |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
jij zou beter ook hulp zoeken lijkt me |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Vraag aan die persoon of het niet na school kan? Je kan echt beste het zelf met je ouders erover hebben.. Ik vind het niet slim om dat via je vriendin te doen, ooit moet je het er met hun over hebben, kan je het beste gewoon zelf beginnen. Waarschijnlijk zullen ze er niet uit zichzelf over beginnen, en ik denk eerlijk gezegd dat als ze vragen of er wat is, je gaat dichtklappen |
![]() |
|
![]() |
mja zou idd kunnen dat ik gewoon geen woord zeg dan,kzou et ook raar vinden om er zomaar uit het niks over te beginnen,heb et er enkel soms over met goeie vrienden,khad eigenlijk gehoopt dat iemand hier opt forum me echt raad kon geven
je zegt dat veel mensen dat wel hebben,dat denk ik dan ook,daarom dat ik me zo'n aansteller zou voelen,maar het begint echt teveel te worden,en iedereen waarmee ik sprak zegt ook dat et niet meer normaal is,kvind et kut,probeer er zo weinig mogelijk over te praten,bang dat het mensen zou irriteren,daarom dat ik het hier kwijt wil,ik ken jullie niet,dus is het ook niet erg als jullie me stom vinden. |
![]() |
|
Ik heb hier zelf ook veel last van. Om een of andere reden wil ik overal goed in zijn. Als ik voor een werkstuk een 7 heb, zou ik het liefst over willen doen voor een 8. En dan kunnen mensen wel zeggen dat niemand perfect is, maar dat helpt niet. Het erge is dat ik hierdoor ook faalangst heb gekregen.
Gelukkig weten wel m'n ouders hiervan. Maar om eerlijk te zijn weet ik zelf geen oplossing. Alleen is het wel als fijn als je iemand kent die je serieus neemt.
|
![]() |
Hmmzz..
ja ik begrijp dat zinnetjes als 'niemand is perfect' niet egt by jullie helpen, dats net als een pleister op een gebroken been plakken.. haha.. maar ey hebben jullie er wel es goed nagedacht WAAROM je zo bent? want naar al je postieve punten kijken heeft denkik egt weinig zin als je de oorzaak van je perfectionisme niet weet. kijk ik denk, dat je gewoon ergens ongelukkig bent. ergens voel je een leegte, ergens mis je iets. ik zou echt niet weten wat, 't zou aandacht van een van je ouders kunnen zijn maar ook echt allemaal andere dingen, daar kan ik verder niet over oordelen want ik ken jullie niet. Vraag jezelf gewoon af of je egt werkelijk diep gelukkig zal zijn als je wel alles 'perfect' hept. want damn volgens mij heb je dan alles wat je nu wenst, en wil je dan alleen nog maar meer. volgens mij kun je eigenlijk nooit tevreden zijn. en dat komt gewoon omdat er een veel dieper liggende oorzaak zit achter je perfectionisme, en als je die niet zoekt/oplost zal je perfectionisme zelf nooit weggaan en zul je ook altijd alles beter, mooier, etc. willen. Maar dats egt mijn mening. Kusju! |
![]() |
|
Verwijderd
|
Perfectionisme is niet de manier om te leven.. Ik herken in jouw een hoop punten die bij een vriendin van mij ook spelen. Ze is constant zo gestresst bezig met "perfect zijn" dat ze vergeet te leven. Daarom is ze ook niet het meest plezierige gezelschap dat er is.
Als ik jou was, zou ik met iemand gaan praten over je drang naar perfectie. Perfectie is niet per definitie slecht maar de manier waarop je naar perfectie streeft is dat wel. Kom op, het kan niet zo zijn dat je wíl verachten en veracht wil worden. Imo zit er een veel groter probleem achter je drang naar perfectie. Een drang naar affectie, erkenning en een hoop angst lijken me een paar van die problemen. Zoek een vertrouwenspersoon, een goede vriendin of bel naar een hulplijn. |
![]() |
|
Ik ben ook perfectionistisch, niet zo erg maar toch. Dat zeiden ze al op de basisschool. Ik heb het dan ook meestal met school.
Als iets niet perfect is, of niet mooi genoeg word ik soms hellemaal gek. Of als ik iets niet snap , ik wil altijd alles snappen anders ben ik dom. (ik weet ook wel dat dat niet zo is, ik doe gymnasium, maar op zo'n moment denk je dat) Gelukkig heb ik hele lieve ouder die me dan weer vertellen dat ik niet dom of stom ben en dat ik ook niet alles perfect hoef te hebben. Dan is het meestal wel weer beter.
|
![]() |
Je hebt in ieder geval al een goede stap in de richting gedaan door het met je vriendin te delen en deze thread te starten. Je zet je behoorlijk grote trots opzij en geeft hiermee al toe niet perfect te zijn, aangezien perfecte mensen nooit problemen hebben. Je bent ongetwijfeld een romanticus, die nog kan dromen over onmogelijke dingen als perfectie en dat is zeker niet slecht: de wil tot perfectie is de gave die het verschil maakt tussen de mensen. Zoals Mark Knopfler het ooit zei: "Perfectie is niet zo interessant. Het streven naar perfectie is veel mooier." De realiteit is echter verre van perfect en om verder te komen in het leven dien je het onder ogen zien en er niet meer voor weg te rennen.
Ik vraag me af of je nog steeds stiekem echt denkt dat je ooit perfect zou kunnen worden. Zo ja, dan ben je waarschijnlijk in meerdere dingen erg goed, waardoor de illusie nog steeds te handhaven is. In dat geval zou ik je aanraden de realiteit keihard onder ogen te durven zien en de redenen waarom jij perfect zou kunnen zijn op de proef te stellen. Als je denkt dat je erg slim bent, doe een IQ-test, heb je enorm talent voor drama, zoek een grote, liefst onmogelijke, uitdaging om te laten zien waar de grens ligt, want zolang er nog hoop is op perfectie zal dit nooit overgaan. Zo nee, dan stik je waarschijnlijk van de jaloezie op mensen die jij 'meer' acht en kun je er niet tegen nooit zo te kunnen zijn als zij. Andermans perfectie werkt altijd ontmoedigend. Mocht je mensen kennen die jij 'perfect' vind, probeer dan iets te vinden dat dit tegenspreekt. Dit zal je ALTIJD lukken: als je tegen jezelf zo streng kunt zijn, kun je dat tegen anderen ook. Wat ook belangrijk is, is te realiseren dat het krijgen van zelfvertrouwen ALTIJD tijd nodig heeft, en het dus onmogelijk is om van de ene op de andere dag perfect te zijn. Ga dus niet na elke fout die je maakt bij de pakken neerzitten. Falen is in veel gevallen beter dan succes hebben, want daar leer je tenminste iets van. Als je zo goed bent in het relativeren van je goede daden, ben je net zo goed in het relativeren van je slechte daden, al doe je dat waarschijnlijk nooit. Durf speelt een grote rol in dit alles. Je stelt alles uit omdat je het eigenlijk niet durft, aangezien je dan zou toegeven niet perfect te zijn en nog hoop hebt dat alles vanzelf goedkomt, zonder dat dit ergens op is gebaseerd. Zeer waarschijnlijk zijn ook de mensen die jij perfect acht degene die durven, want alleen door durf kom je verder in het leven. Durf het daarom aan mensen te vertellen, durf de waarheid onder ogen te zien en durf te accepteren dat je bent zoals je bent. Succes in ieder geval. |
![]() |
|
![]() |
Als je mij toestaat:
Perfectionisme komt denk ik voort uit een serieus gebrek aan eigenwaarde en een overschot aan angst voor het oncontroleerbare. Als je bang bent voor de werkelijkheid en het gevoel hebt dat je sommige dingen maar moeilijk kunt controleren, het lot, je leven, dan ben je soms geneigd dingen die wél controleerbaar zijn tot in het uiterste te gaan controleren en perfectioneren. Perfectie geeft ons dan een eigenwaarde en verbindt zich aan ons als een identiteit voor een gederfde waardigheidsgevoel. Schakel de angst uit, en schakel daarmee perfectionisme uit. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik ben ook ontzettend perfectionisch ingesteld, hoewel ik dat meestal niet echt laat merken. En dat is ontzettend vervelend.
Het moet bij mij altijd meer, beter, mooier, wat dan ook.. Al-tijd, bij alles.. Op school ben ik ontzettend bang om ook maar iets verkeerd te doen. In welk opzicht dan ook. Komt ik thuis met een 6.3 voor een onzettend moeilijk proefwerk, voel ik mezelf er wel redelijk over. Beginnen m'n ouders op me te zeuren dat ik wel beter kan dan een 6je. Ze kennen het verhaal niet. Het word bij mij thuis er dus ook wel een beetje ingedreud dat ik moet presteren. Daarom kijk ik ook zo perfectionisch tegen alles aan denk ik. Het heeft vast iets met zelfvertrouwen te maken, ik weet alleen niet precies op welke manier... Ik weet dat je niet alles kan hebben in deze maatschappij, maar dat wil ik wel en dat is ontzettend vermoeiend.. |
![]() |
||
Citaat:
ik bedoel, je kan er best vertrouwen in hebben dat het allemaal gaat lukken, maar dan moet het nog perfect ook, en ook daar heb je vertrouwen in. nou, dan is het een heel mooie eigenschap ![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Het grote lucht-je-hart topic #127! Verwijderd | 497 | 02-05-2008 23:55 | |
Psychologie |
Het grote lucht je hart topic #54 darkfairy | 485 | 30-03-2006 20:29 | |
Lifestyle |
Perfectionisme lifestyle Tom Violence | 77 | 09-12-2005 21:07 | |
Psychologie |
eigenschappen, maakt het nog uit welke je eerst noemt? Fantôme | 31 | 06-11-2004 14:17 | |
Lichaam & Gezondheid |
Me & ms Ninnoc | 53 | 07-09-2003 13:33 | |
Psychologie |
Perfectionistisch eb gedreven zijn.... Lindatje | 9 | 28-05-2002 15:15 |