Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-07-2008, 10:54
Verwijderd
Ken je dat? Dat je een boek leest, het uitleest en dan denkt: "Verdorie, er is al zo'n boek geschreven! Mijn idee is gestolen!"

Of dat je een boek leest waarvan de schrijfstijl heel erg lijkt op de jouwe, zodat je denkt "Waarom heb ik dit niet geschreven?"

Kortom: welk boek had je graag zelf willen schrijven? Om één van de bovenstaande redenen, of misschien is er nog wel een goede reden. Ik ben benieuwd!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-07-2008, 10:57
Verwijderd
TS begint ik weet niet precies of ik dat ooit bij een boek heb gehad, eigenlijk. Ik weet wel dat ik hyperjaloers was (ben) op de Harry Potter series omdat ik ook graag zo'n meeslepend universum had willen creëeren. Maar het verhaal voelde niet alsof ik het zelf had moeten bedenken.
Oh en de verhaalstructuur van The French Lieutenant's Woman had ik graag zelf willen bedenken, in plaats van dat mijn huidige verhaal qua structuur lijkt op TFLW
Met citaat reageren
Oud 31-07-2008, 14:46
Verwijderd
Ik heb ooit de eerste twee bladzijden van een verhaal in een radioactieve, post-apocalyptische wereld geschreven, en daarna las ik Dr. Bloodmoney van Philip K. Dick, zonder twijfel het beste 'radioactieve, post-apocalyptische wereld'-verhaal (dat is een genre!) ooit.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2008, 14:52
Verwijderd
Wauw. Dat is jammer

Ik heb trouwens ineens een enorme flashback, alsof ik dit topic al eens eerder geopend heb... maar dat zal wel niet.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2008, 21:13
twothreefall
twothreefall is offline
Ik zou De man in duplo van Jose Saramago wel hebben willen schrijven. Niet omdat het een idee is wat ik zelf had, maar omdat het zo verdomd goed geschreven is.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2008, 22:13
Reynaert
Reynaert is offline
<-
Met citaat reageren
Oud 22-08-2008, 08:56
Verwijderd
Joe Speedboot?
Met citaat reageren
Oud 22-08-2008, 17:54
Ford Prefect
Ford Prefect is offline
Weinig verrassend gezien mijn nick, maar ik had The Hitchhiker's Guide to the Galaxy wel echt willen schrijven. Douglas Adams heeft echt zulke geweldige, bizargrappige gedachtekronkels. <3
Oud 22-08-2008, 21:40
Roosje
Roosje is offline
Jamaar Joe Speedboot is ook echt wel geweldig.
Oud 22-08-2008, 21:41
Roosje
Roosje is offline
Ot: ik weet het eigenlijk niet... ik heb het vaak met zinnen, met boeken die in mijn hoofd blijven spelen, dat ík ze had willen schrijven, maar meer omdat ik zo goed wil zijn dan omdat ik dat verhaal al bedacht had. Elf minuten en De alchemist en Omega minor zijn boeken waarmee ik dat had.. maar verder?
Oud 23-08-2008, 09:31
Verwijderd
Waarom zou je Joe Speedboot willen schrijven dan?

@ Ford Prefect: The Hitchhiker's Guide, jaaaa
Met citaat reageren
Oud 23-08-2008, 11:11
hasseltboy
hasseltboy is offline
Ja ik ook Joe Speedboot. Lekker origineel weer.
Oud 25-08-2008, 22:51
Delius
Delius is offline
Dat zijn er natuurlijk veel te veel.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2008, 14:57
Giles
Giles is offline
Sommige boeken van de Discworld reeks, omdat hij clichés zo ombuigt en misbruikt dat ze weer grappig en absurd zijn en hij dat zoveel boeken lang volhoudt. En samenwerken met gave illustrators en tsja <3

Verder zou ik het wel op klassiekers kunnen gooien omdat die veel geld opbrengen, maar daar ben ik het niet echt mee eens
Oud 26-08-2008, 20:31
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Geen boeken. Ik heb dat vooral met muziek, van Dvorak en Mozart.

edit:
Ik had wel een shakespeare willen zijn! OMG
Met citaat reageren
Oud 28-08-2008, 23:08
Verwijderd
Ik was een beetje pissig op het succes van Harry Potter, omdat ik ook wel toverschoolverhalen in mijn hoofd (en beginsels in mijn computer) had en wist dat het nog wel een tijdje moeilijk zou worden om die te publiceren, omdat het altijd zal lijken dat je maar een beetje Harry Potter nadoet. Terwijl er daarvoor ook al genoeg toverschoolverhalen waren, maar goed.

Verder had ik het meestal andersom - dat ik een boek las en dacht 'dat ga ik ook doen!'. Maar dat denk ik eigenlijk nog steeds bij elk goed boek dat ik lees Oh ja en bij Ronald Giphart denk ik altijd 'Ja haha als dit literatuur is dan kan ik ook literatuur schrijven, misschien moet ik wel gewoon zo in de ruimte gaan lullen en niet zo proberen een intelligente structuur te bedenken en iets geniaals te maken. Dit soort gemakkelijke teksten verkoopt ook.'
Met citaat reageren
Oud 29-08-2008, 00:00
Verwijderd
@ Morgan: ik herken je HP-frustraties wel

Wat is het toch met dat Joe Speedboot?
Met citaat reageren
Oud 29-08-2008, 22:10
Droomz
Droomz is offline
Harry Potter natuurlijk en ook De Gouden Kompasserie
Oud 30-08-2008, 10:11
Verwijderd
Bij HP had ik dat inderdaad heel erg, niet omdat het nu zo mijn schrijfstijl is/was, maar omdat ik ook vaak dat soort werelden had bedacht. Nu denk ik ook wel dat ik HP niet had kunnen bedenken, dus is 't maar goed dat JK Rowling dat gedaan heeft.

En wat Morgan schrijft over Giphart had ik ook
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten