Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-10-2003, 16:45
InekeDijkstra86
InekeDijkstra86 is offline
Ik heb laatst de studiebeurs bezocht en heb daar twee opleidingen `gevonden `die me erg aanspreken: commerciele economie en communicatie. Nu ben ik erg aan het twijfelen tussen deze twee. Aan de ene kant wil ik wel graag iets met communicatie en vormgeving doen ( dat zit trouwens ook een beetje binnen commerciele economie), maar ik denk dat er niet zo makkelijk een baan binnen de reclame of vormgeving te vinden is en dan is commerciele economie net wat breder.

Misschien zijn er hier mensen die één van de opleidingen volgt of heeft gevolgd die mij wat meer kunnen vertellen over hun ervaringen ermee: Is het zwaar/leuk/druk etc? Wat raadt je aan om te doen?

Alvast bedankt.

Hopelijk kunnen jullie me overtuigen!!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-10-2003, 17:15
Verwijderd
Ik doe geen van beiden, maar ik kan je wel vertellen dat commerciële economie zo ongeveer de meest gangbare HBO is - iedereen die niet weet wat hij moet doen, gaat daarnaartoe. De kans dat je dus tussen een stel ongemotiveerden zit is daar groter dan bij communicatie.

Verder kan ik je maar één goede raad geven, en dat is gewoon een keer een dagje mee te lopen. Zoek mensen op die die opleidingen doen en vraag of je een dagje bij hen op school kunt kijken. Het gaat niet om promotiepraatjes, argumenten of overtuigen, het gaat erom of je de dagelijkse gang van zaken op die opleiding leuk vindt en of je het ziet zitten om een aantal jaren met die stof, mensen en literatuur aan de slag te gaan.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 18:04
Mariebel
Mariebel is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-10-2003 @ 18:15:
Ik doe geen van beiden, maar ik kan je wel vertellen dat commerciële economie zo ongeveer de meest gangbare HBO is - iedereen die niet weet wat hij moet doen, gaat daarnaartoe. De kans dat je dus tussen een stel ongemotiveerden zit is daar groter dan bij communicatie.

Verder kan ik je maar één goede raad geven, en dat is gewoon een keer een dagje mee te lopen. Zoek mensen op die die opleidingen doen en vraag of je een dagje bij hen op school kunt kijken. Het gaat niet om promotiepraatjes, argumenten of overtuigen, het gaat erom of je de dagelijkse gang van zaken op die opleiding leuk vindt en of je het ziet zitten om een aantal jaren met die stof, mensen en literatuur aan de slag te gaan.
Communicatie is (hier in Groningen tenminste) ook echt zo'n studie waar iedereen heen gaat die geen flauw idee heeft wat ie wil. Zitten dus ook heel veel ongemotiveerde mensen.

Meelopen is inderdaad een heel goed idee. Krijg je een goed beeld van hoe de studie nou echt is in plaats van die gladde praatjes op de onderwijsbeurs (al krijg je natuurlijk nooit een collega van de ergste en saaiste persoon die daar rondloopt, maar juist de leukste)
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 19:37
Aniken
Aniken is offline
Communicatie heb ik ook een tijdje gedaan (in Utrecht). Kan je vertellen dat daar inderdaad ook heel veel mensen zitten die dat doen 'omdat ze niets anders weten'. Niet de meest gemotiveerde mensen dus.
Heel brede opleiding, maar in mijn geval ook niet echt richting vormgeving en reclame eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 19:46
Verwijderd
Citaat:
InekeDijkstra86 schreef op 21-10-2003 @ 17:45:
Ik heb laatst de studiebeurs bezocht en heb daar twee opleidingen `gevonden `die me erg aanspreken: commerciele economie en communicatie. Nu ben ik erg aan het twijfelen tussen deze twee. Aan de ene kant wil ik wel graag iets met communicatie en vormgeving doen ( dat zit trouwens ook een beetje binnen commerciele economie), maar ik denk dat er niet zo makkelijk een baan binnen de reclame of vormgeving te vinden is en dan is commerciele economie net wat breder.

Misschien zijn er hier mensen die één van de opleidingen volgt of heeft gevolgd die mij wat meer kunnen vertellen over hun ervaringen ermee: Is het zwaar/leuk/druk etc? Wat raadt je aan om te doen?

Alvast bedankt.

Hopelijk kunnen jullie me overtuigen!!!!
Haha!! Ik zit ook te twijfelen tussen deze twee opleidingen! Ik ben ook naar de studiebeurs geweest en deze twee opleidingen spraken mij toch het meest aan! Ik ga nu van allebei de opleidingen een open dag bezoeken (Communicatie in Enschede en Groningen en Commerciële Economie in Groningen en Amsterdam) en daarna ga ik bij alle twee de studies een dagje meelopen bij de school die mij het meest aanspreekt.

Is het trouwens zo dat je Commerciële Economie op universitair niveau kunt doen?!
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 20:01
Snufje
Snufje is offline
Citaat:
Lis@nne schreef op 21-10-2003 @ 20:46:
Haha!! Ik zit ook te twijfelen tussen deze twee opleidingen! Ik ben ook naar de studiebeurs geweest en deze twee opleidingen spraken mij toch het meest aan! Ik ga nu van allebei de opleidingen een open dag bezoeken (Communicatie in Enschede en Groningen en Commerciële Economie in Groningen en Amsterdam) en daarna ga ik bij alle twee de studies een dagje meelopen bij de school die mij het meest aanspreekt.

Is het trouwens zo dat je Commerciële Economie op universitair niveau kunt doen?!
Commerciële economie is niet te volgen op universitair niveau...

Ik heb eerst er heel lang over gedacht om TCW (toegepaste communicatie wetenschappen) te gaan doen.. In de 4e leek me dat zeg maar echt leuk (kwam oko door uni ), maar hoe langer ik er over na dacht, hoe meer ik het een 'onzinstudie' begon te vinden... Ik zou voor commerciële economie (heb ik ook over getwijfeld, maar vond ik zonde van mijn vwo-diploma) gaan doen in jouw geval, omdat je daar veel meer toekomstmogelijkheden in hebt..

Ik doe zelf bedrijfskunde aan de UT, wat ik zelf een goede vervanging voor commerciële economie vond.. Ik zou zeggen: doe aan open dagen en meeloopdagen...
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 14:00
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-10-2003 @ 18:15:
Dat is NIET WAAR , ik zit bij de meest ongemotiveerde groep HBO-ers die Communicatie studeren

Heel veel scholieren die niet weten wat ze willen kiezen óf Communicatie (meestal meisjes) óf Commerciële Economie (jongens). Is ook wel te merken aan de motivatie

Overigens kan ik je wel vertellen dan communicatie echt niet alleen reclame maken is. Je krijgt ook marketing, financiën, onderzoek en communicatievakken als medialandschap (hoe de media in elkaar zit) en internet. Verder kun je ook Vormgeving, Recht en Psychologie verwachten. Ook krijg ik vakken als tekstschrijven, dreamweaver ( = websites bouwen) en productontwikkeling. Het is een heel brede opleiding, en het is de bedoeling dat je heel breed georienteerd bent (in de eerste 2 jaar dan, daarna kies je afstudeerrichting). En het is de bedoeling dat je veel kennis hebt over verschillende vakgebieden. Helaas is daar zeer weinig van te merken, ik heb niet het idee dat ik ook maar iets geleerd heb sinds ik Communicatie studeer... ( ik ben 2e jaars)

Ik denk wel dat communicatie breder is, commerciële economie lijkt me veeeeel meer op alleen economie gericht, terwijl communicatie heel veel verschillende dingen doet..

En trouwens, Communicatie en PABO zijn de meest gangbare HBO opleidingen,

Overigens zou ik verder aanbevelen om meeloopdagen te doen.
Oud 22-10-2003, 16:07
InekeDijkstra86
Bedankt voor jullie reacties! Ik denk dat ik inderdaad maar het beste een paar opendagen kan gaan bezoeken, daar heb ik denk ik het meeste aan.

En Lis@nne, je kunt commerciele economie idd niet volgen op de uni maar als je in Groningen de hanze zou gaan doen, kun je na je opleiding in 1 jaar je master voor economie halen op uni!!!
Idd wel toevallig dat we hier allebei tussen twijfelen

Voor Snufje: Ik doe gymnasium en het is idd best zonde van mijn opleiding als ik dan com ec of communicatie ga doen, maar dat speekt me toch veel meer aan dan de uni. Maar ik zal zeker ook even kijken naar bedrijfskunde op de uni, als dat zoals je zegt veel overeenkomsten heeft.

Bedankt allemaal en Lis@nne ook veel succes met een keuze maken.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2003, 07:57
Snufje
Snufje is offline
Citaat:
InekeDijkstra86 schreef op 22-10-2003 @ 17:07:

als je in Groningen de hanze zou gaan doen, kun je na je opleiding in 1 jaar je master voor economie halen op uni!!!
Een economie master is volgens mij (bijna) altijd 1 jaar (weet ik niet zeker), dus daar hoef je echt niet persee voor naar groningen..! Want als je je HBO-studie hebt afgerond, heb je je bachelor, je master kun je vervolgens aan een uni halen...
Met citaat reageren
Oud 24-10-2003, 16:18
InekeDijkstra86
Master in 1 jaar halen kan maar bij heel weinig opleidingen! En ik noemde groningen omdat ik het daarvan zeker weet. Van de andere hbo`s weet ik het niet, maar is inderdaad wel waarschijnlijk dat het daar ook kan.

Vaak kun je niet zo makkelijk van hbo naar uni om daar master te halen omdat de opleidingen vaak niet goed aansluiten. Of je doet er veel langer over. Dus ik denk dat het bij commerciele economie echt wel een uitzondering is, want anders hadden ze het niet zo duidelijk in de boekjes vermeldt. Ben het nog niet eerder in een ander voorlichtingsboekje tegengekomen.

TUT
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 12:49
Verwijderd
Citaat:
Snufje schreef op 21-10-2003 @ 21:01:
Commerciële economie is niet te volgen op universitair niveau...

Ik heb eerst er heel lang over gedacht om TCW (toegepaste communicatie wetenschappen) te gaan doen.. In de 4e leek me dat zeg maar echt leuk (kwam oko door uni ), maar hoe langer ik er over na dacht, hoe meer ik het een 'onzinstudie' begon te vinden... Ik zou voor commerciële economie (heb ik ook over getwijfeld, maar vond ik zonde van mijn vwo-diploma) gaan doen in jouw geval, omdat je daar veel meer toekomstmogelijkheden in hebt..

Ik doe zelf bedrijfskunde aan de UT, wat ik zelf een goede vervanging voor commerciële economie vond.. Ik zou zeggen: doe aan open dagen en meeloopdagen...
Ik heb vorig jaar al een keer gekeken bij Bedrijfskunde. Dat leek me echt een superdroge studie met bijna alleen maar theorie. Is dat ook zo? Ik vind commerciële economie aan de ene kant ook wel 'zonde' van m'n vwo diploma... maar iets economisch op universitair niveau lijkt me weer zo saai.... Ik weet het echt nog niet!!
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 11:46
Snufje
Snufje is offline
Citaat:
Lis@nne schreef op 26-10-2003 @ 13:49:
Ik heb vorig jaar al een keer gekeken bij Bedrijfskunde. Dat leek me echt een superdroge studie met bijna alleen maar theorie. Is dat ook zo? Ik vind commerciële economie aan de ene kant ook wel 'zonde' van m'n vwo diploma... maar iets economisch op universitair niveau lijkt me weer zo saai.... Ik weet het echt nog niet!!
Sja, saai.... Het is redelijk wat theorie, maar op zich met je project ook veel de theorie toepassen op de praktijk / casus. Je kan evt. een dagje meelopen ofzo..
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 12:07
Ketjing
Ketjing is offline
ik doe zelf Commerciële Economie in Anrhem, en bevalt me nog goed. Is er geen mogelijkheid om gemeenschappelijke Propedeuse te kiezen? dan schrijf je je bv in voor Communicatie maar kan je altijd nog CE kiezen
Oud 30-10-2003, 12:47
Roxy
Roxy is offline
Citaat:
Ketjing schreef op 28-10-2003 @ 13:07:
ik doe zelf Commerciële Economie in Anrhem, en bevalt me nog goed. Is er geen mogelijkheid om gemeenschappelijke Propedeuse te kiezen? dan schrijf je je bv in voor Communicatie maar kan je altijd nog CE kiezen
Dat wou ik net zeggen aangezien ik op heeeel waarschijnlijk op dezelfde school (www.han.nl) zit als Ketjing alleen dan de Nijmeegse variant. Wij hebben een gemeenschappelijke propedeuse dus je geeft wel een keuze op voor het eerste jaar maar kunt dat na een jaar nog makkelijk veranderen omdat het programma voor communicatie en CE precies hetzelfde is.. Je proeft een beetje van alle richtingen in de heao maar net iets meer van CE en communicatie omdat je die richting hebt opgegeven.. Als het allebei niks is kun je zelfs nog zonder je behaalde puntjes te verliezen overstappen naar een van de andere richtingen zoals fiscale economie of bedrijfseconomie of mer of of of of.. Ik heb zelf na de prop de overstap gemaakt van BE naar CE en heb dus een paar (geloof 7?) studiepuntjes in moeten halen maar veel stelt het niet voor.. Voor mensen die niet weten wat ze willen lijkt me dat de ideale keuze..
Oud 30-10-2003, 20:19
Verwijderd
Citaat:
Roxy schreef op 30-10-2003 @ 13:47:
Dat wou ik net zeggen aangezien ik op heeeel waarschijnlijk op dezelfde school (www.han.nl) zit als Ketjing alleen dan de Nijmeegse variant. Wij hebben een gemeenschappelijke propedeuse dus je geeft wel een keuze op voor het eerste jaar maar kunt dat na een jaar nog makkelijk veranderen omdat het programma voor communicatie en CE precies hetzelfde is.. Je proeft een beetje van alle richtingen in de heao maar net iets meer van CE en communicatie omdat je die richting hebt opgegeven.. Als het allebei niks is kun je zelfs nog zonder je behaalde puntjes te verliezen overstappen naar een van de andere richtingen zoals fiscale economie of bedrijfseconomie of mer of of of of.. Ik heb zelf na de prop de overstap gemaakt van BE naar CE en heb dus een paar (geloof 7?) studiepuntjes in moeten halen maar veel stelt het niet voor.. Voor mensen die niet weten wat ze willen lijkt me dat de ideale keuze..
Dat lijkt me op zich wel wat! Maar Communicatiewetenschappen is universitair en commerciële economie is hbo...
Met citaat reageren
Oud 30-10-2003, 21:32
Ketjing
Ketjing is offline
Citaat:
Lis@nne schreef op 30-10-2003 @ 21:19:
Dat lijkt me op zich wel wat! Maar Communicatiewetenschappen is universitair en commerciële economie is hbo...
tis niet communicatiewetenschappen, maar gewoon Communicatie. en is op HBO niveau,
Oud 31-10-2003, 19:47
Verwijderd
Citaat:
Ketjing schreef op 30-10-2003 @ 22:32:
tis niet communicatiewetenschappen, maar gewoon Communicatie. en is op HBO niveau,
Hmmz dan heb ik er nog niets aan...
Met citaat reageren
Oud 31-10-2003, 21:48
indewar
indewar is offline
ik wil ook misschien communicatie gaan doen op 't HAN.. arnhem..
lijkt me leuke opleiding.. volgende week eerst eens naar de opendag..
Met citaat reageren
Oud 31-10-2003, 22:15
Sasz
Sasz is offline
Hoi!

Ik twijfel ook tussen die 2 opleidingen. Ik heb met een leraar van de HAN gesproken en die vertelde dat de opleidingen dezelfde propedeuse hebben. Je kunt dus nog in t 1e jaar een keuze tussen de 2 opleidingen maken! Suc6!

Groetjes Sasz
Met citaat reageren
Oud 01-11-2003, 15:17
NN
NN is offline
Citaat:
Lis@nne schreef op 21-10-2003 @ 20:46:

Niet precies dit, maar je kan wel economie gaan studeren en dat vervolgens een commerciële afstudeerrichting kiezen (tegenwoordig heb je binnen de economische faculteiten heel veel bedrijfskunde-achtige varianten).
Met citaat reageren
Oud 01-11-2003, 19:21
Ketjing
Ketjing is offline
Citaat:
indewar schreef op 31-10-2003 @ 22:48:
ik wil ook misschien communicatie gaan doen op 't HAN.. arnhem..
lijkt me leuke opleiding.. volgende week eerst eens naar de opendag..
dan moet je de stroopwafels proeven
Reageren

Regels voor berichten