Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-11-2003, 17:24
Tulpje6
Tulpje6 is offline
Welke data zijn volgens de heksen, wicca's of kelten (ja ik weet dat deze dingen niet hetzelfde zijn, maar ik denk dat de data voor een groot deel overeenkomen in deze 3 'stromingen' zeg maar en ik weet zelf niet precies welke van de 3 ik nu bedoel omdat ik er verder niet bekend in ben) nu belangrijk? Feestdagen zeg maar?

Nu is het onlangs Samhain geweest om maar een voorbeeld te noemen, maar er zijn er nog meer: walpurgisnacht hoort volgens mij bijv. ook bij een van deze 'stromingen' of alledrie etc.

Het lijkt me wel leuk om alle data eens op een rijtje te zien en te weten wat ze betekenen (als iemand daar de moeite voor wil nemen )

Is 31 januari ook iets speciaals? Er stond ooit in een meidenblad waar ze een aantal 'heksendata' op een rij hadden gezet dat dit ook een speciale dag was zeg maar, maar ik kon het later nergens meer in terugvinden...dan was het geloof ik 1 februari of 30 januari ofzo....
Advertentie
Oud 05-11-2003, 18:38
Verwijderd
Samhain (sauwien): 31 oktober, Halloween of Heksen nieuwjaar. Activiteiten: Herdenken van doden en mediteren. Eten: Bessen en druiven. Thee: Appel, salie, valeriaan. Olie: Wierook, basilicum, kamfer, sering. Traditie: Een bord voedsel buiten zetten voor de zielen van de doden, een kaars in de vensterbank zetten, begraven van appels.

Yule (joel): 21 december, Midwinter. Activiteiten: Een Yule boom (kerstboom) versieren en verhalen vertellen. Thee: Kaneel, wilg. Olie: Rozemarijn, mirre, saffraan, ceder, ananas, wintergroen, gember. Betekenis: Terugkeer van de zon. Traditie: Het versieren van een Yule boom.

Imbolc (immolk): 1 februari. Activiteiten: Kaarsen branden, zoeken naar tekenen van de lente. Thee: Kamille, rode klaver, rozemarijn, braam. Olie: Jasmijn, abrikoos, anjer, olijf. Traditie: Als het donker wordt alle lampen.kaarsen in huis aandoen ter ere van het terugkerend licht. Betekenis: Het feest van het licht.

Ostara (ostarra): 21 maart. Activiteiten: Kijken naar de schoonheid van de lente. Thee: Hysop, lindebloesem, paardebloem. Olie: Lotus, magnolia, gember. Traditie: Wilde bloemen plukken, of zaaien. Betekenis: Einde van de winter, nieuw leven.

Beltane (belteen): 1 mei. Activiteiten: Het verzamelen van bloemen. Thee: Roze, saffraan, kliskruid. Olie: Passiebloem, roos, vanille. Traditie: Weven en vouwen. Betekenis: Het einde van de winter.

Litha (lieta): 21 juni. Activiteiten: Kruiden verzamelen. Thee: Citroen, sinaasappel. Olie: Kers, kaneel, sandelhout, lavendel, sinaasappel, munt, citroen, saffraan. Traditie: Bedrijven van magie. Betekenis: Einde van het voorjaar, begin van het najaar.

Lughnasadh (loenesse): 1 augustus. Activiteiten: Brood bakken, fruit verzamelen, astrologie. Thee: Luzerne. Olie: Eucalyptus, saffraan. Traditie: De zaden van het gegeten fruit planten. Betekenis: Vieren van de oogst, eren van de zonnegoden.

Mabon (meebun): 21 september. Activiteiten: Wijn maken. Thee: Alle soorten bessen, druiven, hop. Olie: Appelbloesem, zwarte peper, patchoelie. Traditie: Zaadbollen verzamelen in de bossen. Betekenis: Het donker neemt het licht over.

(bron: http://nl.msnusers.com/morgansmoon/meeroverwicca.msnw)

Hopelijk heb je hier ieg iets aan
Oud 05-11-2003, 18:51
Verwijderd
google helpt veel

Andere namen:
Yule = Midwinter, Alban Arthan, winterzonnewende
Imbolc = feest van Pan
Ostara = Festival van de bomen, Lente Equinox, Alban Eilir
Beltane = Walpurgisnacht
Litha = Midzomer, zomerzonnewende, Alban Heflin
Lughnassash = Lammas
Mabon = Herfstequinox, Alban Efed, 2e Oogstfeest
Samhain = Allerheiligen, Halloween.

Heel interessant ivm de achtergronden is www.circewicca.nl
Oud 06-11-2003, 21:53
Tulpje6
Tulpje6 is offline
Tnx!!
Oud 06-11-2003, 21:57
Tulpje6
Tulpje6 is offline
Citaat:
Inge13 schreef op 05-11-2003 @ 19:38:

Yule (joel): 21 december, Midwinter. Activiteiten: Een Yule boom (kerstboom) versieren en verhalen vertellen. Thee: Kaneel, wilg. Olie: Rozemarijn, mirre, saffraan, ceder, ananas, wintergroen, gember. Betekenis: Terugkeer van de zon. Traditie: Het versieren van een Yule boom.

Bij mij op de opleiding leerden we vorig schooljaar over de achtergrond van kerst tijdens de zgn. 'kerstsmidse'....daar kwam het joelfeest ook aan bod idd
Oud 07-11-2003, 17:31
goddezzz
goddezzz is offline
In het boek: De natuurlijke heks
van Laurie Cabot
staat het heel uitgebreid beschreven.
Oud 08-11-2003, 01:40
pe51
pe51 is offline
Spreken jullie die feestdagen ook op die manier uit als je erbij schrijft: "sauwien" en "joel"?

En ik had nog een vraag:

Kan het zijn dat de 8 feestdagen van 2 verschillende culturen afkomen? De ene cultuur die kijkt naar waar de zon staat (kreeftskeerkring - steenbokskeerkring enz, de datums zijn dan het begin van elk seizoen). En de andere oude cultuur, die de hoogtepunten van de seizoenen als datum neemt (de middelste dag van het seizoen: 5 april, dat ligt precies midden tussen 21 maart en 21 april).

Maar kan het zijn dat beide oude culturen 4 feestdagen hadden en dat jullie die opgeteld hebben bij elkaar en dat je zo op 8 feestdagen uitkomt?

Want ik vind het zo onnatuurlijk, het getal 8. Ik zou zelf zeggen: 4 feestdagen, één per seizoen. Of 12, omdat 12 gelijk is aan 3 x 4. Dat past in 12 maanden, en 4 past bij 4 seizoenen. Maar 8 ...

peter.
Oud 08-11-2003, 02:46
Verwijderd
Ik zeg sowien en yul (duitse u)
Advertentie

Regels voor berichten