Advertentie | |
|
![]() |
|
Celeron is niet echt te vergelijken met Duron. Beide zijn natuurlijk voor de low-end markt natuurlijk. Maar de Duron is op gelijke kloksnelheid maar 5 tot 10 procent langzamer dan een Athlon XP. Het verschil tussen een 2.5GHz Celeron en 2.5GHz P4 (Northwood) is echter behoorlijk groot.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Je ziet bijvoorbeeld dat de Athlon-modellen tussen 2400+ en 3200+ allemaal zo'n beetje rond de 2 ŕ 2.2 GHz hangen, terwijl de Pentium-4 rustig ver boven de 3 GHz doorloopt. De core van de Pentium-4 is dus beter te schalen. Het nadeel van die schaalbaarheid was, bij de introductie van de Pentium-4, de trage IPC in vergelijking met AMD (kijk maar naar de eerste Pentium-4 Willamettes, tot zo'n 1.5 GHz. Die werden links en rechts ingehaald door de Athlon - een Thunderbird-1100 trok met gemak een Pentium-4 1.5 GHz eruit). Als je puur naar de snelheid per kloktik kijkt, is de P6-core (van Pentium Pro, P-II en P-III) ook superieur aan de Pentium-4 core (zeker de Tualatin-modellen met 512 KB L2-cache). Intel zal echter met de P6-core op hetzelfde dode spoor als AMD nu met de Athlon-core. De P6-core hield er bij de 1.3-1.4 GHz ook gewoon mee op, en dat was gewoon onvoldoende om AMD nog bij te houden. AMD heeft het altijd gegooid op 'slimmere' processoren. Ook de Athlon-64 is op een lagere klok veel sneller dan de Pentium-4 core. Dat verschil is groter dan 50% bij veel applicaties. Laatst gewijzigd op 28-10-2003 om 00:19. |
![]() |
||
Citaat:
AMD Athlon 64 FX-51 is sneller dan P4 3.2GHz EE (Extreme Edition) Bron: http://www.tweakers.net/nieuws/28882
|
ja, ik denk dat niet iedereen het idee achter die ratings van AMD begrijpt.
Kijk, intel zet op de processoren de kloksnelheden (Mhz), AMD zet een vergelijkend cijfer op de processor. deze rating zegt iets over de *prestatie* van de processor, niet over de snelheid. een Athlon XP 2400 hoort net zo goed te presteren als een (niet-bestaande) Duron op 2400 Mhz. Deze rating is geen vergelijking met een P4 ! dan nu de uitleg waarom AMD's tactiek nog niet zo gek is : - een hogere snelheid geeft een hogere temperatuur, vandaar dat intel nu de 'nieuwe' Centrino-techniek gebruikt voor laptops - stel, twee processoren A en B kunnen 2000 instructies per seconde uitvoeren. maar processor A heeft voor de meeste instructies amper overhead, kan de meeste zaken met drie of vier instructies regelen en heeft een beter georganiseerde cache-structuur en layout, terwijl B voor de meeste zaken minstens vijf instructies nodig heeft, welke processor is netto dan sneller ?
|||
![]() |
Citaat:
ehm, in je bron staat het toch iets subtieler geformuleerd, Citaat:
|
![]() |
|
Het gaat er toch om welke processor gemiddeld sneller is?
En ik vind die workstation benches eigenlijk ondergeschikt. Zoveel maakt dat niet uit of iets renderen 2 seconden langer duurt, wel of je een spel fatsoenlijk kunt spelen; dáár heb je performance voor nodig. Een ander verhaal is het natuurlijk bij mensen die een echte workstation bak bouwen, dan speel je geen spellen en draait alles om de rendering performance. De P4 doet het hier zo'n 5 tot 10 procent beter in. Maar de prijs speelt uiteraard ook een belangrijke rol. Daarbij mag ook nog worden opgemerkt dat de benchmarks allen in 32-bit modus zijn, en veel workstation benches enkel voor de P4 (SSE2) zijn geoptimaliseerd. De P4 vindt de Athlon 64 op zijn pad zodra er geoptimaliseerde software gebruikt wordt, zoals je in de tabel onder de resultaten-tabel kunt zien in het bronartikel. Tot 260% zijn aardig leuke winsten. Deze doen zich vooral voor bij rendering en crunching routines, die je veelal tegenkomt in workstation-applicaties.
|
![]() fangirl klinkt wel leuk, maar fanboy is vaak aller minst positief bedoeld. Meer in de zin van zealot, iemand die fel voorstander van iets is zonder daarvoor een objectieve onderbouwing voor te hebben. Ik zou mijzelf niet onder die groep willen plaatsen. AMD krijg je meer waar voor je geld en gebruikt het minst marketingtruucs. Ook is AMD naar mijn mening een veel sympathieker bedrijf, als je kijkt naar de smerige truucjes van Intel (en recentelijk b.v. het uitstel van Longhorn). Nee, net als nVidia en ATi; ATi is een sympathieker bedrijf dan nVidia, die naast marketingtruucjes (4x2 ipv 8x1 anyone?) ook nog klanten puur misleid (3DMark) driversites intimideert (Omega) en zijn beloftes wat betreft produkten (NV30 zou de hele wereld over moeten nemen) niet kan waarmaken. Wat een bloated produkt was dat zeg, en NV35 nog steeds, in mindere mate. Feiten zijn feiten; AMD is sneller dan Intel, tegen een lagere prijs. In zowel lowend, mainstream als highend segment. Dan ligt de keus toch voor de hand; objectief gezien? Soms snap ik überhaupt niet waarom mensen Intel kopen. Dat klinkt heel fanboy-achtig. Maar leg het mij eens uit. ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
maar ik weet daar wel antwoord op.. Dat zijn mensen die OF - gewoon complete systemen kopen want zelf bouwen kunnen ze niet OF - gewoon willen patsen met de hardware (merkgeil) |
![]() |
|
1e punt: zijn ook genoeg OEMs die AMD gebruiken lijkt me. AMD Athlon 64 heb ik echter nog niet gezien in OEM-computers.
2e punt: ja oke maar koop dan geile videokaart, mooie kast en 19" TFT ofzo. Ik ga toch beetje lachen als iemand een superdure en superhete P4 3.2GHz erin heeft zitten en dan stoer gaat doen. Ik denk dat het vooral met voorlichting te maken heeft. Mensen dénken dat Intel sneller is. De kloksnelheid-hype is daar een klassiek voorbeeld van, in stand gehouden door Intel. Maar met hun Banias processor met hoge IPC snijden ze in hun eigen vingers. Want mensen denken nu dat een 1.5GHz Banias langzamer is dan een 2.6GHz P4 Northwood. ![]()
Laatst gewijzigd op 29-10-2003 om 09:28. |
Advertentie |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
maar mensne die dat soort PC kopen zijn meestal van die mensne die er weinig verstand van hebben en dus sneller voor het bekende als Intel gaan, want AMD, wasda.. En ik lag ook om mensen emt Intel, ik heb ook AMD en ben er dik tevreden over, mij zie je geen Intel meer kopen, omdat de prijs/kwaliteit van de producten niet goed is. EN het bedrijf gewoon niet bepaald mijn type is.. |
![]() |
||
Citaat:
Nouja tijdje terug had AMD niet echt een antwoord op P4 3.2GHz. Nu wel. Dat zou een argument kunnen zijn, ook al was AMD 3200+ Barton niet eens zóveel langzamer dan Intel P4 3.2GHz in games, scheelt zo'n 5-6% denk ik gemiddeld. Maargoed overall was het verschil wel 10%.
|
![]() |
Als ik van kennissen die computerzaken runnen hoor dat gemiddeld 15% AMD's meer terug komen dan Intel's... zegt dat wel wat.
En vooral de zakelijke markt heeft behoefte aan betrouwbare CPU's. Ookal is het een goedkopere Celeron die niet zo snel is (maar wel goed genoeg voor office werkzaamheden). |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Ik vind het verschil qua kwaliteit tussen AMD en Intel aardig afgenomen al laten vin dik de hogere snelheden van AMD minder 2700+ en hoger. Maar dat wordt dan weer goed gemaakt door de FX 64. zeker de problemen van hitte zijn bij AMD aardig weg. |
![]() |
||
Kwaliteit <> snelheid
Sowieso is iedereen die beweert dat een moderne processor niet stabiel is, niet goed geďnformeerd. Citaat:
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Bovendien worden AMD's in hun algemeenheid meer vervangen, vaker andere koelers erop gezet, meer mee geklooid enz. omdat AMD gewoon een ander publiek aanspreekt, zoals ik boven al zei. Citaat:
Nu is Intel op de chipsetmarkt lang niet meer zo'n grote speler als vroeger. AMD heeft betrouwbare chipsets van NVidia, VIA of SiS. Het AMD-platform is net zo stabiel en betrouwbaar als het Intel-platform, vaak tegen een lagere prijs. Denk je dat 'A-merken' als IBM, Dell, Compaq, HP, Fujitsu-Siemens-Nixdorf, etc. in zee zouden gaan met AMD als ze geen betrouwbare processoren zouden maken? ![]() |
![]() |
|||||||
![]() |
Citaat:
![]() Citaat:
Nee, het gaat om het percentageverschil tussen percentage AMDs en percentage Intels die terug naar de winkel komen omdat ze defect zijn. Heeft niets met mensen te maken die weinig technisch inzicht hebben. Heeft ook niets te maken met mensen die niet zelf een computer samenstellen. Citaat:
![]() Citaat:
Echte tweakers laten AMD links liggen.. vooral door hun ervaringen uit het verleden. En trouwens, ik ben geen tweaker, nieuwste en snelste hardware koop ik zowiezo nooit. Citaat:
En owja, nu je het zegt, ik lees soms over AMD's waarmee geklooid is ... moeten consumenten goed kijken naar IETS op de CPU voordat ze het kopen. Dan weten ze zeker het een goede is. ![]() Citaat:
Verder is het zo dat ze AMDs aanbieden vanwege de lagere prijzen. Dan kunnen ze hun assortiment uitbreiden met goedkopere produkten, maar net niet de entry-level, die voor een andere groep consumenten bedoeld is. Bovendien houden ze de AMD fanaten tevreden door ze te leveren. Die denken anders "Bah Merk X heeft geen AMDs, het zijn Intelboys... bah ik koop nooit meer iets van die merk" Trouwens, bij IBM zie ik alleen een AMD bij servers, voor de rest zitten er geen AMDs in de andere systemen. Bij Dell kom ik AMD nergens tegen. Compaq IS HP... HP heeft overigens wel een paar AMD systemen tussen het assortiment staan, maar Intel is er volop aanwezig. Zowel met de P4 als met de goedkope Celerons. Fujitsu-Siemens-Nixdorf... misschien ligt het aan mij maar ik kan geen AMD systemen vinden .. ik kom alleen Intels tegen. Ik heb overigens niet overal gekeken want hun site is niet echt makkelijk te doorbrowsen. Bovendien vind ik Fujitsu-Siemens-Nixdorf niet echt een A-merk qua computers. Dus ja... van die A-merken die je hebt opgenoemd gebruiken een aantal geen AMDs, en de andere merken gebruiken het slechts voor een heel klein aantal systeempjes. |
![]() |
|||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Op enkele dingen wil ik wel reageren: 1. Processors gaan in principe niet stuk. Processors die wel stuk gaan zijn bijna altijd vanwege onjuist gebruik stuk gegaan: te hoog voltage / te hoge temperatuur / slechte koeling / core crushing bij monteren koeler / mobo / spanningsproblemen van voeding / voltagespikes / geen geaard stopkontakt. 2. Als jij denkt dat tweakers alleen maar het snelste kopen, heb je je duidelijk niet verdiept in deze groep. Juist value-for-money (prijs/prestatie verhouding) is troef bij de tweakers, en daarom zijn AMD's ook zo populair bij tweakers, aangezien ze veel performance voor weinig geld bieden. En bepaalde modellen (Applebred 1.6GHz, 1700+ TB-B, 2500+ Barton) clocken uitstekend over. 3. En dat verhaal over AMD's waarmee geknoeid is. Bedoel je soms de vervalsingen die wel eens opdoken? Waarvan de FSB of multiplier verhoogt is doordat bruggen ingekleurd waren?
|
![]() |
Goh, een drogreden.
Pie kwam niet met argumenten. Ik moest het van hem naar aannemen. Zelfs als hij processor technicus was, zou hij met argumenten moeten komen in plaats van "neem het maar van mij aan". Mevrouw Enlightenment beweert dat processoren niet defect kunnen zijn. YEAH RIGHT. Like I said, zogenaamde Tweakers kopen AMD.. "meing staat vol met aannames, twijfels en onjuistheden.. " onjuistheden laten we maar even achterwege.. aannames en twijfels is ongeveer hetzelfde in dit geval. Ok ik NEEM AAN dat echte tweakers Intels kopen.. maar dat heeft verder niets te maken met het feit dat er een hogere percentage AMDs terugkomen. En ik NEEM AAN dat die A-merken hun produkten goed testen... deze aanname heeft verder niets te maken met (en dus ook geen invloed op) de conclusie/mening. Het ging erom dat er 15% meer AMDs dan Intels terugkomen naar de winkel omdat ze het niet doen. Het gaat niet om de aantallen AMD of Intel maar om de percentages. En jullie komen met argumenten als "'tweakers' kopen vaker AMD's" bewijst niets "waarom gebruiken A-merken dan wel AMD?" Het blijkt dat een aantal van de genoemde merken niet eens AMDs gebruiken.. en ook hieruit wordt niets bewezen "Sowieso is iedereen die beweert dat een moderne processor niet stabiel is, niet goed geďnformeerd" ... ik beweerde niet dat de niet stabiel zijn... dus dit bewijst ook NIETS En dan zeg JIJ dit over mij : "Je bent slecht geďnformeerd, concludeert snel en je mening staat vol met aannames, twijfels en onjuistheden. Typische FUD reakties." Als jullie nou eens met echte bewijzen komen, ipv met smoesjes als tweakers kopen meer amds ... En what the hell is een FUD reactie? Laatst gewijzigd op 30-10-2003 om 15:23. |
![]() |
||||||
Citaat:
![]() Citaat:
Het is zo makkelijk om snel conclusies te trekken: "oh 13% meer defecten van AMD, dus AMD is minder kwalitatief." Dit benadrukt alleen maar jouw onzorgvuldigheid en onwetendheid op dit punt. Citaat:
Dit bewijst uiteraard niet of Intel of AMD een betere keus is. Sowieso is dat niet te bewijzen, zoiets blijft een mening. Maar je kunt die mening wel onderbouwen met argumenten. Dat heb ik ook gedaan, en daar heb ik nog steeds geen inhoudelijke reaktie op mogen ontvangen. Citaat:
In jouw laatste bericht doe je dit weer: "Like I said, zogenaamde Tweakers kopen AMD.." En echte bewijzen kun je niet geven, wel een onderbouwde mening. Reageer hier eens op: Feiten zijn feiten; AMD is sneller dan Intel, tegen een lagere prijs. In zowel lowend, mainstream als highend segment. Dan ligt de keus toch voor de hand; objectief gezien? Citaat:
Uncertainty Doubt
Laatst gewijzigd op 30-10-2003 om 15:41. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Heb je wel eens gehoord van verklaringen? De uitspraak 15% van de AMD-chips komt terug is misschien een feit (niemand kan dat controleren, het is een vage en onbetrouwbare bron van jouw vriendjes, maar laten we er even vanuit gaan dat het waar is - dan matsen we je al enorm) maar dat wil dus niet zeggen dat dus AMD-chips slecht zijn. Een uitspraak als 'dat komt omdat meer AMD-kopers hun chips overklokken' is juist een heel plausibele verklaring voor dat feit. Feiten moeten altijd een verklaring hebben, anders zeggen ze niets. Een beetje logica kan geen kwaad. |
![]() |
|||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik zou zelf zowiezo geen Celeron kopen. Maar in ieder geval.. iemand verklaar die 15% meer AMDs die terugkomen? - het ligt niet aan de zelfbouw, want zelfbouw is ook bij Intel.. - tweakers hebben er niets mee te maken |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Of die 15% klopt of niet... er komen relatief meer AMDs terug. Ik zeg ook niet dat AMDs slecht zijn. Maar dat AMDs "sneller en goedkoper" zijn betekent OOK NIET meteen dat die AMDs GOED zijn. "Meer AMD-kopers overklokken hun chips", is niet bewezen. |
![]() |
||||
Citaat:
![]() Op sommige vlakken is Intel van oudsher beter dan AMD, dat klopt. Maar als je twee processors de hetzelfde doelgroep bestrijken tegen elkaar zet, zie je dat AMD gemiddeld 5 tot 50% sneller is. Vooral in het lowend en mainstream segment is AMD heer en meester. En als dan ook nog AMD goedkoper is, dan is AMD objectief gezien de betere keus. En natuurlijk neem ik wel aan dat je competent genoeg bent om een koeler te monteren, en als je gaat overclocken weet dat je de temperatuur in de gaten gaat houden. En ook dat je geen domme dingen doet als de PC aanzetten zonder koeler op de processor. Citaat:
Citaat:
En nogmaals, een processor gaat gewoon niet stuk, tenzij je dat ding hebt mishandeld. En dat komt nogal eens voor. Verkeerd monteren, te hoog voltage, te hoge temperatuur of zelfs processor zonder koeler laten draaien. Dáár gaan die dingen stuk van, maar bij normaal gebruik dus niet.
Laatst gewijzigd op 30-10-2003 om 17:16. |
![]() |
|
Hmm vaag mannetje, je lult jezelf enorm klem.
Ontopic, ik heb zelf ook een P4 omdat ik erg nare ervaringen heb met athlon (Thunderbird + Orb koeler ![]() |
![]() |
||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Dat AMD kopers CPU's niet goed kunen installeren? Je kan het ook anders zeggen. Intels zijn makkelijker te installeren of gaan minder snel stuk tijdens de installatie. Citaat:
Citaat:
Jullie nemen ook zomaar allelei dingen aan. Bovendien was mijn conclusie NIET "AMDs zijn slecht". Ik neem alleen de kwaliteit in twijfel omdat er meer van die AMDs terug naar de winkel worden gebracht. Citaat:
Voordat jullie weer over mij gaan zeiken, kijk eerst naar wat je zelf allemaal loopt te vertellen. Klem? ![]() |
![]() |
||
Citaat:
bij je athlon kun je het beste de goedkoopste koeler kopen die je kan vinden, werkt prima. dat die Ork koelers zo goed zouden zijn, is best wel een beetje onzin. als jij nare ervaringen hebt met je processor (of dat nu een P4 af een Amd Athlon is), dan ga je netjes met je bonnetje terug naar de winkel, en vraag je een nieuwe. van elke productielijn komen defecte units af, en heel, heel soms komen die defecte units per ongeluk in de doosjes terecht.
||
Citaat:
Een voorbeeld: Een AMD 1800+ draait +/- 1500 Mhz. De Intel processoren draaien daarintegen wel op het cijfertje dat erbij staat. Even de bewijslast. Ik heb een tijd in een computerwinkel gewerkt waar ik dergelijke informatie dagelijks om mijn hoofd kreeg geslingerd.
|
Echter zal een AMD 1800+ die op 1.3 Ghz geclockt is, variabele snelheid ophouden. Dus indien er video bewerkt wordt of de processor wordt met een andere taak volledig belast zal deze wel degelijk naar 1800Mhz vliegen.
Ik noem het een TURBO functie ![]() Intel: Constante Snelheid AMD: Variabele Snelheid (met opstarten heb je geen 2.4Ghz nodig) NOTE: Dit bericht is niet door NielZ zelf geschreven.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
succes bij het kopen van een auto, dan. wat is er nou trouwens afgefikt, je moederbord of je processor ? ik zei ook niet dat het aan de 'shipping' ligt, maar aan de productielijn. lees dingen eerste effe goed voordat je reageerd a.u.b. dom van je dat je denkt dat AMD niet verbeterd is. (je zegt iets anders, weet ik, maar dat meen je toch niet, want je koop wel een peperdure P4). dus jij eet nog net zo onhandig als toen je drie was ? jij denkt dat de thunderbird onbetrouwbaar was, omdat jij toevallig een slechte configuratie had (wat aan veel onderdelen kan liggen), en omdat ze in de computerwinkel jou heel erg graag een P4 met veel hogere winstmarge verkochten. de goedkoopste koeler kopen is helemaal geen onzin, er bestaan hele goede, hele stille koelers voor weinig geld. zit alleen geen merkstikkertje op. Als je trouwens, zoals jou, per se veel geld wil uitgeven (wat je wel een goede pc oplevert), dan valt het te overwegen om een 'boxed' processor te kopen. Daar zit dan een goedgekeurde koeler bij. overigens zou volgens jou redenering elke oude processor onbetrouwbaar zijn. De voltages van bv. een 486 of een K-5 zijn hoger als die van een Athlon Xp of een P4.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Software & Hardware |
Welke is beter? Verwijderd | 4 | 01-04-2011 15:55 | |
Software & Hardware |
[Nieuw systeem] Algemene vragen Verwijderd | 33 | 30-07-2006 18:28 | |
Software & Hardware |