Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-11-2003, 16:44
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Eerlijk: ik heb de afgelopen 10 jaar geen poot uitgestoken voor school.
Haalde meestal wel redelijke cijfers.

Maakte nooit huiswerk, doe ik nu nog niet.
Kom regelmatig te laat op school, maak opdrachten maar half, en toch zit ik meestal bij de top-50% van de klas.

Maar: nu wil ik in anderhalf jaar m'n VWO halen.

En dat betekent leren.

AUW.

Hoe leer je dan nog te leren...?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-11-2003, 16:45
Miracle
Miracle is offline
Heb je voor je zevende wel geleerd dan?
Oud 22-11-2003, 16:48
Verwijderd
iig zorgen dat je je huiswerk HELEMAAL maakt, lijkt me iig een mooi begin. (En als je ook naar school moet: op tijd komen en opletten in de les (dat laatste is vaak het halve werk).)

Ik zou op zoek gaan naar een goede docent, die je kan leren leren. Of haal in de bieb boeken er over, er staan er zat. Ik heb ook nooit leren leren, ik heb het oa geleerd van een docent en van mijn vriend.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2003, 17:09
Verwijderd
zelf proefwerken maken, samenvatten, streng zijn voor jezelf! Inplannen wanneer je wat gaat doen en niet rusten voor je het afhebt, en eerst bij jezelf nadenken of je dat echt wel wilt, voordat je aan VWO-zelfstudie begint, want het valt zwaar tegen hoor! Heb je er de discipline wel voor, als je nooit geleerd hebt?

wat dat betreft zijn mensen die niet zo goed zijn in school beter af qua leren dan mensen die niks hoeven doen, denk ik... maar dat is weer iets heel anders.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2003, 17:10
Gothic
Gothic is offline
Kwestie van gewoon doen... Het is moeilijk, ik weet het, ik moet er ook aan, maar het is prima mogelijk, als je maar wil.
Oud 22-11-2003, 17:19
Miracle
Miracle is offline
Misschien is het handig als je erin groeit. Van te voren neem je je voor om er wat aan te doen en langzaam bouw je het op. Het 'leren' zelf zal denk ik wel meevallen, als je maar ook de minder moeilijk vakken bestudeerd, dan kun je eraan wennen.

Als je echt geen discipline hebt dan moet je dat toch gaan oefenen, maar ik geloof niet dat bij jou een probleem is, omdat je sowieso wel gemotiveerd bent.
Als het leren (en stampen) echt niet lukt, kun je hier weer om tips vragen (die al gegeven zijn).
Oud 22-11-2003, 17:56
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Ben al begonnen met een samenvatting maken van het eerste hoofdstuk van een boek dat ik net gekocht heb (van iemand van het forum overgenomen ), een biologie-boek, laatste deel VWO.

Ik kan er heel gemotiveerd aan beginnen, maar na maximaal een half uurtje heb ik er genoeg van, dan ga ik iets anders doen.

Wat voor mij wel heel goed werkt is forummen en leren tegelijk.
Dus 10 minuten leren, 10 minuten forummen/msn-en.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2003, 18:01
Verwijderd
Kijk voor jezelf wat werkt, maak een schema ofzo en houd je daar dan aan. Dus idd bv. tien minuten om en om (al zou ik wel proberen er (op een gegeven moment) "half uur leren - tien minuten iets anders doen" oid van te maken, tien minuten is niet echt waanzinnig veel...maar 't is wel een begin.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2003, 18:05
Verwijderd
Ik zou iemand zoeken die je gaat controleren, hoe stom het ook klinkt. Ik denk dat je vooral discipline nodig hebt om dit te doen. Al is het een leraar, ouder of vriend(in), als iemand je eraan blijft herinneren dat je huiswerk moet gaan maken en moet gaan leren, ga je het vanzelf doen. Vraag dus aan iemand of ie je hiermee wilt helpen.
Zelf ben ik ook niet geweldig in leren. Ik maak alleen huiswerk als ik het belangrijk vind, en dan nog niet altijd. Ik doe ook VWO: zit nu in het eindexamenjaar. Vooral van de 3de naar de 4de toe vond ik het echt omschakelen: je moest ineens 4 keer per jaar presteren en leren in je toetsweek (bij mij op school heb je er 4 per jaar ). Ook kreeg je ineens handelingsdelen: je moest dus echt je huiswerk doen In het begin moest m'n moeder of een vriendin echt zeggen dat ik moest gaan leren, anders deed ik nog niks. Of ik maakte het samen met iemand. In de loop der tijd is dat gelukkig wel veranderd: ik heb dat niet meer nodig en leer uit mezelf wel. Het kan dus best

Huiswerk maak ik eigenlijk nog steeds alleen als ik het belangrijk vind of als het echt moet...
Met citaat reageren
Oud 22-11-2003, 21:24
zlatani9
zlatani9 is offline
Dat word investeren maat..

Ga naar bol.com en bestel :
Snellezen van Tony Buzan
Gebruik je verstand van Tony Buzan
Gebruik je geheugen van Tony Buzan

Heeft bij mij super geholpen.. ging elk jaar net over met 5 uur per week leren en ging vorig jaar makkelijk over met 2 uur per week leren omdat k nu veel efficienter lees en leer.. Bij mij hebben die boeke echt super geholpen.. Je moet er alleen wel wat voor doen wil je de technieken eenmaal kennen.. Maar dan heb je er echt super profijt van..
Met citaat reageren
Oud 22-11-2003, 21:27
Thomas
Thomas is offline
Het gewoon doen.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2003, 21:43
Verwijderd
Precies.

Wat ook helpt, is niet teveel afdwalen van je werkelijke doel. Je doel is nu een diploma te halen en nu eindelijk eens iets af te ronden. Dus je gewoon concentreren op de taken die je nu moet doen, en niet constant dagdromen over die drs.-titel die je misschien over vijftien jaar eens hebt.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2003, 22:10
De Pastoor.
De Pastoor. is offline
voor het VWO hoef je niets te doen. kies wel een pakket dat je kan. Ik zou bv. nooit duits en frans kunnen kiezen.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2003, 23:22
Auntie M
Auntie M is offline
Ach ik ben na 19 jaar weer eens naar school gegaan. Nu in 1,5 jaar gehaald wat ik toen nog niet eens in 4 jaar kon + nog een fulltimebaan ernaast. Het is niet zo dat ik dat diploma nodig heb, ik ben toch iemand die meer en sneller vanuit de praktijk leert dan vanuit boeken, maar 't staat zo leuk op je cv.
Leren pik je zo weer op, gewoon een kwestie van discipline en concentratie.
Oud 22-11-2003, 23:32
Auntie M
Auntie M is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 22-11-2003 @ 18:56:
Ben al begonnen met een samenvatting maken van het eerste hoofdstuk van een boek dat ik net gekocht heb (van iemand van het forum overgenomen ), een biologie-boek, laatste deel VWO.

Ik kan er heel gemotiveerd aan beginnen, maar na maximaal een half uurtje heb ik er genoeg van, dan ga ik iets anders doen.

Wat voor mij wel heel goed werkt is forummen en leren tegelijk.
Dus 10 minuten leren, 10 minuten forummen/msn-en.
zo heb ik het dus ook gedaan

Wat bij mij dus ook heel erg werkt is een deadline.
Werken c.q. leren onder de druk van een deadline brengt het beste in mij naar boven. De inspiratie in je opkroppen en dan als een explosie naar buiten laten komen.
Reageren

Regels voor berichten