Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-11-2003, 10:18
Apomes
Apomes is offline
ik had een paar vraagjes over onze goede vriend Sigmund Freud .

-Waarom zegt hij dat de godsdient infantiel is?
-welke rol speelt volgens hem de vaderfiguur in het godsgeloof?
-Hoe verklaart hij dat de mens in God gelooft?

dat was het, heb gezocht op google maar vond de antwoorden niet , als je me kan helpen I'll always be gradeful.

Laatst gewijzigd op 15-11-2003 om 11:40.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-11-2003, 10:47
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
k denk dat dit topic eerder op filosofie en levensbeschouwing thuishoort...

Ik heb iig geen idee..
Oud 15-11-2003, 11:09
martijn1985
martijn1985 is offline
sigmund freud was een psychotherapeut. Geen Filosoof/godsdienstige.

overigens heb ik op jouw vragen geen antwoord
Met citaat reageren
Oud 15-11-2003, 12:03
Megalomaniace
Megalomaniace is offline
1+2)
Heel kort:
Een kind heeft eerst een heel hechte band met zijn ouders, maar naarmate hij groter wordt is hij verondersteld de ouders los te laten. Hij ziet de godsdienst als een surrogaat voor een ouderfiguur, een middel om toch maar niet zelf te moeten beslissen, een houvast ook. Daarom dat we bv God ook Vader noemen enzovoort.

De laatste vraag weet ik niet...
Oud 15-11-2003, 13:56
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 15-11-2003 @ 12:09:
sigmund freud was een psychotherapeut. Geen Filosoof/godsdienstige.

overigens heb ik op jouw vragen geen antwoord
Ja maar zijn vragen hebben meer betrekking op "geloof"..

*is google eens uit aan t pluizen*
Oud 15-11-2003, 22:26
Chayra-Ley
Chayra-Ley is offline
ik weet niet of je hier wat aan hebt maar er staat toch iets in over geloof in god

Freud
Eén van de meest bekende personen uit de historie van de psychologie is de Weense arts Freud. Zijn oordeel over religie is uiterst negatief. Van de boeken die hij aan dit onderwerp wijdde, riep vooral Totem und Tabu veel vijandige reacties op. De religie wordt daarin weggeredeneerd als een chronische, mentale afwijking, een neurose. Gezeten op zijn stokpaard ‘Projectie’ stelt Freud religie gelijk aan de psychische relatie van het kind met de vader. Zijn studies over de religie zijn dan ook allemaal variaties op het thema ‘God de gesublimeerde vader’ (Spinks, G. Stephens; 1966). Deze houding vinden we duidelijk terug in het slot van zijn studie over Leonardo de Vinci: “De psychoanalyse heeft ons opmerkzaam gemaakt op de nauwe samenhang tussen het vadercomplex en het geloof in God, en heeft ons geleerd dat de persoonlijke God vanuit psychologisch perspectief niets anders is dan een gesublimeerde vader; zij laat ons dagelijks zien hoe jonge mensen hun godsdienstig geloof kunnen verliezen zodra de autoriteit van de vader in elkaar stort. We zien dus dat de wortel van de godsdienstige behoefte in het oudercomplex ligt.” (Freud, S.; 1969)

Het is wel vreemd dat Freud in zijn definitie geen rekening houdt met de ervaring. Hij vermeldt zelfs niet het feit dat geloofsstellingen en dogma’s gebaseerd zijn op vele godsdienstige ervaringen. Mede hierdoor kon hij overeenkomsten aanwijzen tussen godsdienstige praktijken en het gedrag van patiënten met dwangneurosen (Spinks, G. Stephens; 1966). Hij schijnt op deze manier voor het gemak te vergeten dat een dwangneurose een abnormale en puur persoonlijke activiteit is, terwijl de religie toch een universele en normale menselijke activiteit is.

(bron : http://www.panoplia.nl/thema_20022003_l8a1.html )
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 09:03
Apomes
Apomes is offline
Alvast fel bedankt voor jullie antwoorden .
Nu heb ik nog een par vraagjes .

- Hoe kan je godsdienst verklaren als een kinderlijke heimwee?
- In hoeverre herken je zelfvervreemding in het godsgeloof?
- Wat was de belangrijkste bijdrage van Freud voor de moderne psychiatrie?
- Volgens Freud is godsdienst de belangrijkste oorzaak van angst en schuld. Toon aan met een voorbeeld dat reclame in onze maatschappij die rol vervult.

Weer dank je wel .

Laatst gewijzigd op 16-11-2003 om 09:18.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 09:07
Verwijderd
Volgens mij zitten we iemand z'n huiswerk te maken...

De laatste vraag snap ik niet. Welke rol vervult reclame?
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 09:17
Apomes
Apomes is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 16-11-2003 @ 10:07:
Volgens mij zitten we iemand z'n huiswerk te maken...

De laatste vraag snap ik niet. Welke rol vervult reclame?
nee jullie zitten ervoor te zorgen dat ik niet blijf zitten :-p.

ik zal de vraag mss anders formuleren:
9) Geef een voorbeeld van reclame in onze maatschappij die ons angst- en schuldgevoelens geeft.

nogmaal es bedankt .
Oud 16-11-2003, 09:19
Verwijderd
Citaat:
charmedboy schreef op 16-11-2003 @ 10:17:
nee jullie zitten ervoor te zorgen dat ik niet blijf zitten :-p.
Dat begint goed.

Citaat:
ik zal de vraag mss anders formuleren:
9) Geef een voorbeeld van reclame in onze maatschappij die ons angst- en schuldgevoelens geeft.
Al die reclames van kinderen in derde wereldlanden, daar krijg ik wel een schuldgevoel van (waarom hebben wij het hier goed en zij daar niet, het verplicht me min of meer om geld te storten, enz.).

Freud is btw best wel achterhaald.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 12:55
Charlottetje
Charlottetje is offline
(welk vak is dit dan?)

maar goed: reclame kan inderdaad wel schuldgevoelens opwekken, ja.
Als er bijvoorbeeld iets fout afgelopen is waar volgens de reclame een middel tegen bestaat, zul je je best schuldig kunnen voelen dat product daar niet voor gebruikt te hebben...

Hoe kun je godsdienst verklaren als kinderlijke heimwee: Simpel, de geborgenheid en veiligheid die je vroeger bij je ouders had heb je (misschien) minder als je eenmaal zelfstandig hoort te leven. Diezelfde geborgenheid en veiligheid kunnen mensen weer zoeken en (misschien) vinden in het geloof. Ze hebben heimwee naar die gevoelens die te hopen te vinden in het geloof!

hoever herken je zelfvervreemding in het godsgeloof, ik weet niet of ik deze helemaal goed begrijp? Dat je van jezelf vervreemd raakt omdat je in god gelooft, of dat men van hun eigen geloof steeds meer vervreemd raken, omdat ze dus eigenlijk niet meer weten hoe hun eigen geloof (van oorsprong) hoort te zijn.....

Kom maar op met meer vragen, best leuk dit!
Reageren

Regels voor berichten