Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-12-2003, 12:56
Orion
Orion is offline
Het is mij opgevallen dat bij mij op de Universiteit (UTwente) de usb muizen van alle computers met een convertertje (wordt er ook altijd bijgeleverd) op de ps/2 poort zijn aangesloten.

Zou het systeembeheer hier een speciale reden voor hebben, bv minder stroomverbruik of lagere responsetijden ofzo? Of is het gewoon onzin?
Oud 24-12-2003, 13:21
KoffieKoek
KoffieKoek is offline
Bij recente systemen maakt het eigelijk niet echt wat uit; PS/2 of USB.

Maar bij oudere Pc's zou een reden kunnen zijn dat USB iets meer CPU belasting trekt (in Win98 bijv).

Verder kunnen USB poorten wat meer doorvoeren, dat is wel bekend. Neem bijvoorbeeld een MouseMan Dual Optical, die werkt maar 'half' op PS/2 en op USB werkt 'ie helemaal (dpi zut). Dus voor moderne systemen is USB wél weer aan te raden in sommige gevallen. Wat overigs voor een simpel cheap-ass muisje in een nieuw systeem niet boeit waar die op komt.

Laatst gewijzigd op 24-12-2003 om 13:26.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 13:24
Orion
Orion is offline
Citaat:
KoffieKoek schreef op 24-12-2003 @ 14:21:
Bij recente systemen maakt het eigelijk niet uit; PS/2 of USB.

Maar bij oudere Pc's zou een reden kunnen zijn dat USB iets meer CPU belasting heeft (Win98 bijv).

Verder kunnen USB poorten wat meer doorvoeren, dat is wel bekend. Neem bijvoorbeeld een MouseMan dual optical, die werkt maar 'half' op PS/2 en op USB werkt 'ie helemaal (dpi zut). Heb je een gewoon simpel muisje werkt het in feite niks uit.
Het gaat hier om Logitech Wheel Mouse Optical's en behoorlijk nieuwe en krachtige systemen

best vreemd dan toch
Oud 24-12-2003, 13:30
KoffieKoek
KoffieKoek is offline
Citaat:
Orion schreef op 24-12-2003 @ 14:24:
Het gaat hier om Logitech Wheel Mouse Optical's en behoorlijk nieuwe en krachtige systemen

best vreemd dan toch
In principe wel. Misschien zagen ze dat leuk USB>>PS/2 convertertje in de doos zitten; en wouden ze 'em niet nutteloos ergens in de kast wegstoppen.

Anders vraag het gewoon ff aan die desbetreffende beheerder.
Oud 24-12-2003, 13:50
Enlightenment
Enlightenment is offline
Hier hadden Dobermann en ik al een discussie over. De snelheid van PS/2 was hoger (in hertz althans), waardoor hij meende dat er meer updates per seconde waren. Standaard draait PS/2 geloof ik op 50Hz, maar dat kan gemakkelijk opgevoerd worden over de 100. En USB deed iets meer dan 100 geloof ik.

Maar USB kan dus meer data versturen? Of anders gezegd: de datadoorvoer van PS/2 is bottleneck?

Want mijn subjectieve ervaringen gaven juist de indruk dat USB veel vloeiender is dan PS/2.

Ik gebruik ook alleen maar USB, ook voor tobo. Voor mij geen legacy.
Oud 24-12-2003, 13:58
Orion
Orion is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 24-12-2003 @ 14:50:
Ik gebruik ook alleen maar USB, ook voor tobo. Voor mij geen legacy.
Moet je wel een USB toetsenbord zien te bemachtigen.. het is mij bij mijn laatste zoektocht opgevallen dat vrijwel alle toetsenborden nog ps/2 zijn. Eigenlijk zijn alleen draadloze toetsenborden USB en daar moet ik dan weer niets van hebben.

Heb toen uiteindelijk voor m'n laptop (zonder ps/2 poort) een Microsoft Office toetsenbord genomen en voor m'n workstation een Microsoft Natural Multimedia, op zich fijne dingen.

Ontopic: het is eigenlijk dus onzin om thuis m'n usb-muizen ook op de ps/2 poort aan te sluiten?
Oud 24-12-2003, 14:07
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Orion schreef op 24-12-2003 @ 14:58:
Moet je wel een USB toetsenbord zien te bemachtigen.. het is mij bij mijn laatste zoektocht opgevallen dat vrijwel alle toetsenborden nog ps/2 zijn. Eigenlijk zijn alleen draadloze toetsenborden USB en daar moet ik dan weer niets van hebben.

Heb toen uiteindelijk voor m'n laptop (zonder ps/2 poort) een Microsoft Office toetsenbord genomen en voor m'n workstation een Microsoft Natural Multimedia, op zich fijne dingen.

Ontopic: het is eigenlijk dus onzin om thuis m'n usb-muizen ook op de ps/2 poort aan te sluiten?
Ik heb een Logitech internet navigator SE met USB aansluiting.. pas een week oud maar denk dat dit bordje al wat langer uit is. Maar maakt het echt verschil? Het is alleen beter met die navigator toetsen, anders had je een USB en PS/2 aansluiting nodig zoals bij mijn oude ms natural pro. Ik kan niet testen of er verschil zit tussen USB of PS/2 wat betreft de muis, die is enkel USB aangezien ik de adapter kwijt ben sinds ik dat ding aangeschaft heb.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 14:26
KoffieKoek
KoffieKoek is offline
Citaat:

Jah.

Nou jah... standaard is USB sneller, maar je kunt de PS/2 poort 'tweaken'; en dan is PS/2 weer sneller theoretisch (200 Hz). Maar die 200 haal je vaak niet hoor (die waarde is niet echt constant).

Dus bij het 'overklokken' van de PS/2 poort zal in de praktijk waarschijnlijk de snelheid van USB iets worden overgestegen door PS/2, maar aangezien dat niet constant is; is USB dan iets nauwkeuriger.

Laatst gewijzigd op 24-12-2003 om 14:42.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 14:45
Verwijderd
Heeft het niet gewoon te maken met het feit dat die PC's maar twee USB-poorten hebben, waar al een USB-modem en een USB-toetsenbord aanhangen, zodat ze hun USB-muis wel op de PS/2 moeten prikken?
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 14:58
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Aangezien ik de inkoop doe voor een computershop, kan ik ook leuke spulletjes bestellen, zoals USB keyboards mét draad. Mooi zwart/zilver met extra knoppen, voor ongeveer €6 per stuk. Woei!
Citaat:
Ik zou je muis iig altijd op USB aansluiten ja.

Toetsenbord kán problemen geven als je oud OS gebruikt (win9x) en je BIOS geen USB-PS/2 tobo emulatie biedt.
Oud 24-12-2003, 15:00
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
nare man schreef op 24-12-2003 @ 15:45:
Heeft het niet gewoon te maken met het feit dat die PC's maar twee USB-poorten hebben, waar al een USB-modem en een USB-toetsenbord aanhangen, zodat ze hun USB-muis wel op de PS/2 moeten prikken?
Nieuwe mobo's hebben 8*USB2. Maar oudere mobos hebben dat niet. Maar ook al hebben ze maar 2 onboard USB poorten, vaak is er nog wel een extension header op het mobo. Hierop kun je USB poorten op het front van je kast aansluiten. Zo heb je dan vooraan weer 2 extra USB poorten.

Afhankelijk van mobo natuurlijk (en kast).
Oud 24-12-2003, 15:08
Orion
Orion is offline
Citaat:
nare man schreef op 24-12-2003 @ 15:45:
nee, de muis is het enige usb-apparaat dat eraan hangt
Oud 24-12-2003, 16:20
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Waarom zouden ze USB muizen maken als PS/2 sneller/beter is? Lijkt me dus heel sterk dat de performance echt omhoog gaat als je een USB muis aansluit op een PS/2 poort

Even een klein beetje offtopic, maar het heeft er wel wat mee te maken. Ik heb laatst iemand horen vertellen over een device sharing box. Da's zo'n ding dat ze bij PC tests gebruiken (onder andere bij Dell geloof ik)... Vrij enorme kast, maar die sluit je op 1 USB poort aan en er hangt aan de andere kant van de kast allerlei randapparatuur. Hij zorgt er hardwarematig voor dat de randapparatuur compleet gesimuleerd wordt na het aansluiten van de kast op de USB poort. De PC denkt dan dat er een muis en toetsenbord op PS/2 zitten, een monitor op de vga-out etc...

Ik geloof om heel eerlijk te zijn niet dat het goed werkt of uberhaupt werkt, want hij had het er bijvoorbeeld ook over dat je gewoon je AGP videokaart etc. gebruikt zonder je monitor of je sharing box fysiek op de kaart aan te sluiten. Het zou dan ook werken op elk willekeurig systeem met USB.

Ook vertelde hij dat het helemaal geen invloed heeft op de performance van je systeem, maar ik geloof er geen flikker van, heeft hier iemand ervaring mee? Of misschien kan iemand een constructie bedenken hoe je zoiets kunt realiseren?
Oud 24-12-2003, 16:30
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 24-12-2003 @ 17:20:
Waarom zouden ze USB muizen maken als PS/2 sneller/beter is? Lijkt me dus heel sterk dat de performance echt omhoog gaat als je een USB muis aansluit op een PS/2 poort
Met een HELE grote nadruk op ALS ja.

USB is een veel betere interface, IRQ-loos en non-legacy. Hot pluggable, meer bandbreedte waardoor voeiender etc. En qua CPU gebruik ook beter dan PS/2 denk ik. Ik meen dat voor elke PS/2 bit de processor onderbroken wordt dmv een interrupt. Dat lijkt me toch niet zo lekker. Hoe het precies zit weet ik niet. Onder XP zal zowel PS/2 als USB qua CPU wel niet bijster veel uitmaken.

Maar USB heeft bij mij altijd de voorkeur, weg met alle legacy. Op naar één universele interface.

// edit, ik lees je bericht verkeerd geloof ik.
My bad
Oud 24-12-2003, 16:33
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Jep, je had hem geloof ik niet helemaal begrepen No problem...
Reageren

Regels voor berichten