Citaat:
bloempje4you schreef op 11-11-2003 @ 19:53:
Hai hai mensjes!
Kan 1 van jullie uitleggen wat de lijdende vorm en de bedrijvende vorm (heeft te maken met de persoonsvorm) is?
Ik weet het echt niet. En morgen moet is er een presentatie over doen
Alvast bedankt
dikke X inge
|
Even een voorbeeld: Ik gooi de bal is een bedrijvende vorm met ik als onderwerp en de bal als lijdend voorwerp. De lijdende vorm van deze zin luidt: De bal wordt door mij gegooid. De bal is nu onderwerp van de zin geworden, en het onderwerp ik is in de lijdende zin een bepaling met door (namelijk door mij) geworden.
Indien de bedrijvende zin wordt gewijzigd in "Ik gooide de bal" luidt de lijdende zin: De bal werd door mij gegooid.
Indien de bedrijvende zin wordt gewijzigd in "Ik heb de bal gegooid" luidt de lijdende zin: De bal is door mij gegooid.
Indien de bedrijvende zin wordt gewijzigd in "Ik had de bal gegooid" luidt de lijdende zin: De bal was door mij gegooid. Bij de onvoltooid tegenwoordige en verleden tijd krijg je in de lijdende zin dus een vorm van het werkwoord worden en bij de voltooid tegenwoordige en verleden tijd krijg je in de lijdende zin dus een vorm van het werkwoord zijn.