| Advertentie | |
|
|
|
|
|
||
|
Citaat:
Gewoon, omdat naar het schijnt geen enkel woord rijmt op herfst, en ik dacht, dan kan niemand zijn als de herfst, het is een soort troostgedichtje...
|
|
||
|
Citaat:
Ja, die zit er zeker in, maar waar heb ik die nu weer het laatst gezien he? Grapje Eigenlijk ontbreekt de zin waaruit dit gedicht geboren is, in dit gedicht (Rijm jij op herfst?). Opzettelijk, ik besteed er liever een strofe aan om herfst heel persoonlijk te omschrijven, dan het letterlijk te vernoemen. Het ideale is dat de lezer deze vraag zelf stelt na het lezen van de eerste strofe... En dan kan ik meer spelen met het 'rijmen'-idee, ik duw de lezer naar de vraag, maar daarover direct meer Een blad dat doods naar beneden dwarrelt, met een laatste druppel van de ochtend in de 'handpalm' waarin mijn gezicht weerspiegelt, en dan (wat overdreven, het slaat eerder op het definitieve waarmee dit gebeurt) pletst in (lees erbij: natte, want anders kan niets pletsen he ) de aarde, modder dus.Ik zie dat, vandaar mijn gezicht in de druppel. De vraag is: zie ik werkelijk een blad vallen, ben ik ergens in een herfstig bos? Of sta ik tegenover een kennis, en beschrijf ik met een metafoor het verdriet dat ik in haar/ zijn ogen zie? (Denkbeeldig, hier ben ik echt nog even Droompoeet Dit gedicht is met niemand speciaal in gedachten geschreven )Ik koos zelf voor de weg van het zien in het gezicht, hoewel het omgekeerde ook kan. Ik kan ook een blad zien vallen, wat de gedachte aan m'n trieste kennis naar mij brengt. Hoe het ook zij, in haar/ zijn ogen staan tranen, en ik troost. Je rijmt op alles wat herfst maakt, je klinkt hetzelfde, je 'stemt overeen met' (volgens woordenboek, zelfs even opgezocht ). Maar diep in jou zal de vlam weer opflakkeren, de zin om verder te gaan zal terugkeren, en de levenslust zal weer terugkomen. De herfst weerspiegelt alleen maar op je gezicht, huidige gemoed. Je lijkt te rijmen met herfst, maar en nu komt de clou: niets rijmt (naar het schijnt, ik heb er hard op gezocht of dat werkelijk zo is, ik heb deze opmerking uit een spelprogramma ) met herfst. Hoe hard het ook zo lijkt, niets stemt werkelijk overeen met herfst. De precieze betekenis van rijmen zal voor mij wel nog een bron zijn tot een aantal andere gedichten, het valt niet zo maar te vatten in enkele woorden Leuk filosofisch voer ![]() Toch nog altijd een spielerei, ondanks deze lange reactie, want het ontstond vooral uit een drang om te spelen met dat idee, dat niets rijmt op herfst... Groetjes, Dreampoet
|
|
||
|
Citaat:
Verder vraag ik mij af; wánneer is dan precies die levenslust bijna verdwenen, en is dat dan die twist/die herfst waar je het over hebt? Dankjewel voor je reactie, leuk om te lezen dit; ik kan nu nog veel meer uit het gedicht halen.
| Advertentie |
|
|
![]() |
|
|
Soortgelijke topics
|
||||
| Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
| Vrije tijd |
Zomer doorbrengen (18jarige) powmaster | 4 | 04-06-2015 23:42 | |
| Liefde & Relatie |
Mijn verhaal Undertow | 21 | 10-05-2011 16:39 | |
| Lifestyle |
"voor de zomer een strakker lijf" LS Afvallen Club!!! Verwijderd | 211 | 26-05-2004 09:11 | |
| Verhalen & Gedichten |
Een van mijn eerste brieven. Verwijderd | 8 | 01-05-2003 22:21 | |
| Psychologie |
Brief voor leraar Eend | 43 | 30-03-2003 19:56 | |
| ARTistiek |
Zomer in Utrecht | 8 | 24-07-2001 22:31 | |