Advertentie | |
|
![]() |
|
Suggestie:
![]() Je bent - net als iedereen van vijf jaar oud - soms zo lief misschien een dondersteen maar een vrolijke, zelfs stout met een moeder die je nodig hebt net als iedereen van vijf jaar oud Vijf jaar jong, met grote moeilijkheden met zoveel verdriet zo weinig troost Vijf jaar jong zonder moeder sinds vannacht is mama dood
||
Citaat:
maar het einde vind ik minder mooi ![]()
|
Je bent net als iedereen,
van vijf jaar oud. lief ,ook een dondersteen. Altijd vrolijk,af en toe wat stout. Natuurlijk heb je een mama nodig, die oprecht van je houdt. Die voor je vecht. Net als iedereen, van vijf jaar oud. Vijf jaar jong, grote moeilijkheden. Zoveel verdriet, maar nergens troost. Vijf jaar jong, en vannacht, is mama overleden. is deze beter dan de 1e? ![]()
Laatst gewijzigd op 12-11-2003 om 19:35. |
![]() |
|
Uiteraard dat deze beter is
![]() Jonge kinderen hebben vaak het idee dat poëzie moet rijmen in vastomlijnde strofen. Als je echt iets voor die jongen zelf wilt maken, zou ik hiermee rekening houden.
||
Citaat:
Ik erger me eigenlijk heel erg aan het woordje troost wat er 2x in voor komt
||
Citaat:
![]() Ik hoop dat je er wat uitraakt, ik had een totaal verkeerd beeld van de opzet. Goede moed ![]()
|
Ik vind de tweede versie al wel wat beter dan de eerste, maar toch vind ik het metrum nog een beetje te onregelmatig; het leest eigenlijk niet zo lekker. Verder stoort de interpunctie me een beetje; deze zou ik wel wat aanpassen.
Je bent net als iedereen, van vijf jaar oud. Deze zin vind ik een beetje vreemd; ik denk dat dat vooral komt door de komma, daardoor worden de regels een beetje ontrokken aan de eenheid van de uitspraak; zelf zou ik de komma eerder weglaten, of de suggestie van Medea toepassen, die vond ik ook erg leuk ![]() lief ,ook een dondersteen. --> lief, ook. Verder zou ik zelf achter de komma het woordje 'maar' zetten, dan sluit het wat beter op elkaar aan. Altijd vrolijk,af en toe wat stout. ---> spatie na komma Natuurlijk heb je een mama nodig, die oprecht van je houdt. Die voor je vecht. Net als iedereen, van vijf jaar oud. Dit vind ik wel een mooie strofe, maar een beetje te abrupt, ik denk dat dat komt door de rijm houdt/oud. Dit stukje doet me trouwens denken aan een gedichtje van Toon Hermans ![]() Vijf jaar jong, grote moeilijkheden. Zoveel verdriet, maar nergens troost. Hier zou ik de punten weglaten aan het eind van de tweede/vierde zin; dit klinkt waarschijnlijk een beetje stom, maar ik denk toch dat het dan mooier is. Vijf jaar jong, en vannacht, is mama overleden. Ik vind de afsluiting niet zo mooi; ik zou er nog een regel bijzetten zodat het wat 'rustiger' afloopt. De herhaling van 'Vijf jaar jong' vind ik erg leuk gedaan! Je gedicht spreekt me erg aan verder; meestal mooi verwoord ![]() ![]()
||
Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd op 13-11-2003 om 14:25. |
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
als het voor jezelf is zou ik me niet al te druk maken of anderen het mooi hebben. En door anderen te laten helpen geeft het niet meer jouw gevoelens weer.
Het lijkt alsof de rijmvorm je een beetje blokkeert. Probeer eens puur je gedachtes op te schrijven zonder je druk te maken of het rijmt of dat het wel mooi is... Ik zou het zelf wel anders doen ja, dit gedicht. Maar het zijn jouw woorden. Wel heel klote trouwens voor dat kindje ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Jij verschilt niet
met andere kinderen van ook vijf jaar oud vrolijk en lief en soms een dondersteen, dus ook een beetje stout jij hebt net als al die kinderen een zorgzame moeder nodig die van je houdt Maar opeens verschil jij met die kinderen je hebt nu moeilijkheden Want sinds vannacht is jouw lieve moeder zomaar overleden Zo zou ik het bijvoorbeeld doen. Het rijmt nog wel maar bij mij is dat altijd toeval, dat komt omdat ik ontzettend veel schrijf en daar dus gevoel voor heb. Ik heb me niet druk gemaakt om de rijmvormen. Zo zie je dat iedereen zo'n gevoel heel anders kan verwoorden. Ik heb nu nog naar jouw gedicht gekeken omdat ik jouw gevoel niet heb. Maar wat is er mis met jouw gedicht als het JOUW woorden en gevoelens zijn? |
![]() |
||
Citaat:
Eerlijk gezegt heb ik ook niet super op de rijm gelet het is gewoon vanzelf zow gegaan en geworden. ![]()
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
marktbewerking 12bambi34 | 4 | 26-10-2014 14:45 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
De hemel als 'eindstation'? wondersbestaan | 151 | 23-03-2004 09:35 | |
Verhalen & Gedichten |
[Verhaal] KIET | 0 | 10-03-2004 23:02 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
kerstofobie: IK HAAT KERST! frankzinnig | 71 | 30-03-2003 07:46 | |
Software & Hardware |
Opslaan van bestanden van RealPlayer. Severus | 4 | 29-04-2002 12:57 | |
Lichaam & Gezondheid |
Zó dik ben ik, ik durf echt nooit sex te hebben met een jongen! Severus | 33 | 24-12-2001 17:09 |