Advertentie | |
|
![]() |
|
manen, mythen, mannen van manjit kaur
over een jonge vrouw die de geisoleerde sikh gemeenschap (in engeland) ontvlucht de nachtwandelaar van marianne fredriksson speelt zich af in de romeinse tijd en gaat over een jongetje die door een traumatische ervaring (zijn pleegmoeder wordt als slaaf verkocht) blind wordt. een chaldeeuwse 'magiër' wordt zijn leraar. naar mijn bescheiden mening zijn het beide fantastische boeken. ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Je moet dansen op mijn graf (Dance on my grave) van Aidan Chambers.
Hal is een jongen van 16 en woont in een Engels kustplaatsje. Hij weet niet wat hij wil. Zijn vader wil dat hij gaat werken, maar hij wil weer naar school. Als hij op een dag gaat zeilen met de boot van een vriend, slaat hij om en wordt hij gered door Barry. Sinds die dag zijn Hal en Barry vrienden en krijgen ze zelfs een relatie. Totdat Barry een motorongeluk krijgt. Dan moet Hal zien uit te vinden wat het nu eigenlijk allemaal betekende. Een meer dan fantastisch boek, Aidan Chambers is een hele goede schrijver. Ik heb nog dagen over dit boek zitten denken... Het heeft trouwens een fantastische ondertitel: Dance on my grave - A Life and a Death in Four Parts/One Hundred and Seventeen Bits/Six Running Reports/and Two Press Clippings/with a few jokes/a puzzle or three/some footnotes/and a fiasco now and then/to help the story along Aanrader dus. De rest van zijn boeken ook, maar deze steekt erbovenuit. ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik zat te denken:
De boekbesprekingen zijn nogal loos als we met ons allen een boek lezen en vervolgens een beetje los erover gaan praten. Een heel boek is wat te groot om te behappen en er kan niet echt een interessante discussie of bespreking op gang komen. Het lijkt me daarom een idee om naast het boek ook een bepaalde invalshoek voor te stellen, bijvoorbeeld: we lezen dit boek en kijken hoe er omgegaan wordt met het fenomeen 'tijd', of wat voor aparte functie een bepaalde metafoor of iets die geest heeft. Of we kijken specifiek naar de psychologie van een bepaald karakter of diens belevingswereld, enz. Het is maar een idee, maar ik was benieuwd wat anderen er van dachten. LUH-3417 |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
[Boekbespreking] Wederopstanding Verwijderd | 48 | 01-10-2006 12:17 | |
Verhalen & Gedichten |
Boekbespreking: het kiezen van het boek! Verwijderd | 16 | 11-02-2004 15:14 | |
Verhalen & Gedichten |
Boekbespreking: De tweeling van Tessa de Loo. Ieke | 55 | 18-03-2003 19:32 | |