Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-11-2003, 04:00
ThaFox
ThaFox is offline
Wie gister naar het nieuws gekeken had kon zien dat parlemtarier Hohmann definitief uit de fractie (CDU/CSU) is gezet vanwege een aantal uitspraken die hij had gemaakt over de joden (hij noemde ze een 'dadersvolk' omdat ze tijdens de Russische revolutie, in zowel ledinggevend als executoriaal kader, sterk vertegenwoordigd waren). Deze man had dit onderzocht en was tot deze conclusie gekomen. Eens te meer wordt duidelijk dat Duitsland nog niet over zijn nazi-verleden heen is. Ik moet toegeven dat hij niet erg subtiel te werk is gegaan maar iemand om die reden uit de partij zetten dat gaat te ver. Zo vergiftig je alle pogingen om een beschaafde discussie aan te gaan. Wat vinden jullie?
Oud 15-11-2003, 09:49
little nemo
little nemo is offline
nou, als ik dit zo lees wel terecht....een volk een 'dadersvolk' noemen, omdat er enkele van hun fout waren in...jawel...de russische revolutie van een eeuw geleden snijdt natuurlijk geen hout...

dus de opmerking werd gemaakt, niet om dingen juist in historisch verband te zetten, maar gewoon om joden zwart te maken...

ow verder vind ik sharon wel een terrorist enzo, maar zo'n opmerking kan natuurlijk niet
Oud 15-11-2003, 10:27
Verwijderd
Leon Trotski was een jood, maar stond aan de goede kant. De opmerking van Hohmann slaat nergens op, en zoals little nemo zegt is het ook een volkomen overbodige opmerking.

Bovendien zou ik een dergelijke uitspraak eerder doen over de huidige situatie in het Midden-Oosten, waar de Israëli's (niet ''de joden'') te vaak disproportioneel handelen. Maar goed, dat is een andere discussie.
Overigens vind ik deze uitspraak wel onder de vrijheid van meningsuiting vallen en zou ik graag van het verweer van Hohmann kennis nemen.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2003, 10:43
Verwijderd
Ik hoef me niet eens inhoudelijk uit te laten over die opmerking om te kunnen zeggen dat hij terecht eruit is gewipt. Hoe terecht ook, zulke opmerkingen maak je als politicus gewoon niet.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2003, 10:46
Negrotiator
Negrotiator is offline
In principe heeft hij wel gelijk, maar het maken van zo'n opmerking getuigt van haat en aanzet tot racisme en is volstrekt overbodig. Het verspreiden van zijn speech getuigt van een grotere domheid dan de slimste persoon voor mogelijk kan houden. Terecht is hij dus gewipt.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2003, 10:57
Verwijderd
Citaat:
GTST-Beer schreef op 15-11-2003 @ 11:46:
In principe heeft hij wel gelijk, maar het maken van zo'n opmerking getuigt van haat en aanzet tot racisme en is volstrekt overbodig. Het verspreiden van zijn speech getuigt van een grotere domheid dan de slimste persoon voor mogelijk kan houden. Terecht is hij dus gewipt.
Hoezo heeft hij gelijk? De beste man moet zich eerst eens verdiepen in de achtergronden van de Oktoberrevolutie voordat ie met dergelijke domme uitspraken komt.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2003, 10:59
Negrotiator
Negrotiator is offline
"Het Joodse volk" zal best een dadervolk zijn, zeker met wat er met Sharon gebeurt, maar dat is in principe niet interessant.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2003, 11:14
Gatara
Gatara is offline
Het ligt misschien aan mij maar ik had t anders geinterpreteerd, en wel als volgt:
net zo min als je alle duitsers kunt bestempelen als dadervolk gezien de nazitijd, kun je ook niet alle joden bestempelen als dadervolk in de sovjettijd.

Hij zei het in de niet ontkennende vorm, maar volgens mij komt het op hetzelfde neer.
Oud 15-11-2003, 17:27
ThaFox
ThaFox is offline
Citaat:
Gatara schreef op 15-11-2003 @ 12:14:
Het ligt misschien aan mij maar ik had t anders geinterpreteerd, en wel als volgt:
net zo min als je alle duitsers kunt bestempelen als dadervolk gezien de nazitijd, kun je ook niet alle joden bestempelen als dadervolk in de sovjettijd.

Hij zei het in de niet ontkennende vorm, maar volgens mij komt het op hetzelfde neer.
Zo dacht ik er dus ook over. Maar omdat hij steun gezocht heeft bij die geflipte generaal is het helemaal verkeerd overgekomen.
Oud 15-11-2003, 17:29
Joostje
Joostje is offline
Ik vind het meer een probleem dat iemand in een niet-politieke functie (in het leger oid) ontslagen is omdat hij met Hohmann sympathiseerde.

Iemand uit de partij zetten is puur een partijzaak
Oud 15-11-2003, 18:04
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 15-11-2003 @ 12:14:

Inderdaad, ik meen me te herrineren dat jij dat gezegd heeft in die vorm, maar helemaal zeker ben ik niet
Neemt niet weg dat er in de CDU veel nazis zitten, veel van de oudere leden ondersteunen jonge skinhead groeperingen etc. Was eens een uitzending van op tv

Citaat:
ThaFox schreef op 15-11-2003 @ 05:00:
Eens te meer wordt duidelijk dat Duitsland nog niet over zijn nazi-verleden heen is.
Eens te meer word duidelijk dat jij een bekrompen mens bent dat nu hard schreeuwd, maar verder nooit naar Duitsland kijkt
Jij scheert nu even indirect 80 miljoen Duitsers over een kam als nazis, bah, om te kotsen
Met citaat reageren
Oud 15-11-2003, 18:12
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 15-11-2003 @ 19:04:

Eens te meer word duidelijk dat jij een bekrompen mens bent dat nu hard schreeuwd, maar verder nooit naar Duitsland kijkt
Jij scheert nu even indirect 80 miljoen Duitsers over een kam als nazis, bah, om te kotsen
Erm...

Duitsland is nog niet over haar nazi-verleden heen, betekent dat het nazi-verleden nog hoog ligt en de wond van het verleden nog steeds open is en dus niet dat nazi-sympathieen juist zeer aanwezig zijn in Duitsland, maar dat de gedachte en het schuldgevoel over het verleden nog sterk aanwezig is.

Kan weer aan mij liggen blijkbaar interpreteer ik sommige dingen toch anders
Oud 15-11-2003, 18:17
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 15-11-2003 @ 19:12:
Erm...

Duitsland is nog niet over haar nazi-verleden heen, betekent dat het nazi-verleden nog hoog ligt en de wond van het verleden nog steeds open is en dus niet dat nazi-sympathieen juist zeer aanwezig zijn in Duitsland, maar dat de gedachte en het schuldgevoel over het verleden nog sterk aanwezig is.

Kan weer aan mij liggen blijkbaar interpreteer ik sommige dingen toch anders
Uit de opstelling van de post maak ik toch zeer duidelijk mijn interpretatie op, zelfs als ik alle goodwill toepas om de andere erin te zien
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 14:35
NN
NN is offline
Iemand die zulke uitlatingen doet moet zich aanmelden bij Michiel Smit.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 14:40
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 15-11-2003 @ 19:17:
Uit de opstelling van de post maak ik toch zeer duidelijk mijn interpretatie op, zelfs als ik alle goodwill toepas om de andere erin te zien
nou, volges mij ben jij de enige die t zo opvat...dus misschien kan je ipv goodwill beter je verstand gebruiken
Oud 16-11-2003, 16:42
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Goed dat die loser is gekickt. Joden een dadersvolk noemen vanwege de rol van enkele joden in de russische revolutie. Het toppunt van domme generalisatie.
Oud 16-11-2003, 17:06
ThaFox
ThaFox is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 15-11-2003 @ 19:04:

Weet je waar ik van moet kotsen? Van mensen die niet eens fatsoenlijk kunnen lezen. Ik bedoelde dat Duitsland zijn zwarte geschiedenis t.o.v. het joodse volk nog niet verwerkt heeft en dat daardoor kritiek op deze bevolkingsgroep zeer, zeer gevoelig ligt. Waar jij de illusie vandaan haalt dat ik 80 miljoen Duitsers nazi's noemt is mij een raadsel. Of lees je alleen wat je wil lezen?
Oud 17-11-2003, 09:30
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
$@nd€r $@l@m@nd€r schreef op 16-11-2003 @ 17:42:
Goed dat die loser is gekickt. Joden een dadersvolk noemen vanwege de rol van enkele joden in de russische revolutie. Het toppunt van domme generalisatie.
Maar de Duitsers worden ook nog steeds vaak een dadervolk gezien tijdens WOII en dat is ook een domme generalisatie. Nazi's waren het dadervolk, niet duitsers. Ik denk dat Hohmann dat heeft proberen duidelijk te maken door een vergelijking te maken met de rol van sommige joden in de Russische Revolutie.
Reageren

Regels voor berichten