Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-12-2003, 14:12
Verwijderd
Stel dat je moet kiezen tussen een oude bekende situatie en een nieuwe onbekende situatie, en je hebt zelf de neiging om dan voor oude bekende situaties te kiezen, waarom die je dat dan? Is het de angst voor een nieuwe situatie die je niet kent, ben je bang dat er vanalles mis zal gaan, ben je onzeker en durf je het niet, etc.

Kortom, vertel eens waarom je voor een oude situatie kiest, terwijl een nieuwe openstaat.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-12-2003, 14:27
extinction
extinction is offline
als ik mij prettig voel in die oude situatie, zie ik geen enkele reden waarom ik voor een nieuwe onbekende situatie zou kiezen. Als die oude situtie niet fijn is, is het een ander verhaal, dan heb ik weinig te verliezen.
Oud 13-12-2003, 14:31
Miracle
Miracle is offline
in een nieuwe situatie kan vanalles misgaan, soms zonder dat ik er controle op heb.
Vaak heb je op het oude meer controle...
Met citaat reageren
Oud 13-12-2003, 14:41
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Ik denk dat je bang bent voor het nieuwe. Bij het oude weet je vaak wel zeker dat het wel in orde zal zijn, of dat je het in ieder geval kent en niet voor onaangename verrassingen komt te staan.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2003, 15:28
Kazanka
Kazanka is offline
Oud bekend, vertrouwd.
Nieuw onzeker.

Maar laatste tijd ga ik toch wel meer voor de uitdaging, oftewel het nieuwe onbekende.
Oud 13-12-2003, 15:38
Quiana
Quiana is offline
Ik ben geneigd om voor oude, bekende dingen te kiezen.
Zelfs als ik weet dat het eigenlijk niet helemaal goed
zit. Omdat ik bang ben voor nieuwe dingen, (angst om te
mislukken, controle te verliezen), en ik vaak niet weet
hoe ik iets nieuws aan moet pakken...

Maar het wordt steeds minder, durf ook meer nieuwe dingen
aan te gaan... Al gaat dat nog met enorm veel gepieker ed.
Oud 13-12-2003, 19:28
Verwijderd
Citaat:
Quiana schreef op 13-12-2003 @ 16:38:
Ik ben geneigd om voor oude, bekende dingen te kiezen.
Zelfs als ik weet dat het eigenlijk niet helemaal goed
zit. Omdat ik bang ben voor nieuwe dingen, (angst om te
mislukken, controle te verliezen), en ik vaak niet weet
hoe ik iets nieuws aan moet pakken...

Maar het wordt steeds minder, durf ook meer nieuwe dingen
aan te gaan... Al gaat dat nog met enorm veel gepieker ed.
Daar heb ook last van, ik denk er teveel over na, en dan neem ik het besluit dat de oude situatie beter is omdat ik geen idee heb hoe die nieuwe situatie zal verlopen
Met citaat reageren
Oud 13-12-2003, 20:02
Nona
Nona is offline
Ik ben erg geneigd nieuwe situaties te mijden. Ik ben gewoon bang, ik heb geen flauw idee waarvoor. Maar de laatste tijd probeer ik toch wel nieuwe situaties op te zoeken. Ze maken mijn leven er vaak een stuk leuker op.
Oud 13-12-2003, 20:12
yliek
yliek is offline
Ik vind veranderingen ovhet algemeen verschrikkelijk. Oude dingen zijn namelijk gewoon, zeker, vertrouwd en veilig. Nieuwe situaties, daar moet je weer gaan wennen.
Oud 14-12-2003, 12:55
Marcade
Marcade is offline
Ligt er aan. Aan de situaties en aan hoe ik me voel.

Als ik me hyper of fijn voel, wil ik wel voor de nieuwe situatie kiezen, mits het niet iets ubervreemds of drastisch is.

Als ik me belabberd, moe voel, of druk, stressig, kies ik liever voor de oude bekende situatie.

..

De reden om voor een nieuwe (onbekende) situatie te kiezen, is natuurlijk voor de lol en voor de ervaring.

Maar ja; nogmaals; ligt natuurlijk helemaal aan de situaties en aan hoe ik me voel.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2003, 14:12
Verwijderd
Ik kies voor de oude situatie, omdat ik heel bang ben om bij het nieuwe alles te verliezen. Ik noem als voorbeeld een jongen. Ik vind een jongen leuk, waar ik lang geleden wat mee heb gehad, hij is lief, maar ik weet gewoon dat het nooit echt goed kan gaan. Maar er is een jongen hier ver vandaan die ik leuk vind, en hij vindt mij ook leuk. Maar tis zo moeilijk, als hij zo ver weg woont. Dus ik ben bang dat ik toch weer voor de oude vertrouwde situatie kies, ook al weet ik diep in mijn hart, dat ik dat niet moet doen.. Je kiest voor de oude, omdat je gewoon bang bent.. Maar dit zet me weer ff aant denken, wat ik toch al de hele tijd doe!
Met citaat reageren
Oud 14-12-2003, 14:17
Verwijderd
Ik zou voor de verandering gaan, puur omdat ik wil leren, en daarvoor best op mijn bek durf te gaan, want alleen van fouten leer je en word je sterker.
Dan is het een kwestie van uithuilen en doorgaan
Met citaat reageren
Oud 14-12-2003, 17:23
Deathflower
Deathflower is offline
hm soms zou ik het nieuwe kiezen als uitdaging, maar soms ook het oude... en waarom dan het oude? vertrouwd, en angst dat het nieuwe niet zo goed zal bevallen of zo vertrouwd kan worden als het oude...of omdat ik anders mensen te veel pijn doe door het nieuwe te kiezen...
Oud 14-12-2003, 18:23
GroOovy Chick'n
GroOovy Chick'n is offline
ik kies meestal voor een oude, vertrouwde situatie, maar sta ook open voor nieuwe dingen. Alleen heb met relaties gehad, dat ik terugkwam bij mijn ex, vanwege het oude vertrouwde. Dat is niet echt heel slim. Sta liever open voor bv nieuwe relaties.. Nieuwe uitdagingen
Met citaat reageren
Oud 14-12-2003, 18:44
Fade of Light
Fade of Light is offline
te algemeen om te beoordelen.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2003, 21:56
Verwijderd
Kben altijd in voor een uitdaging, maar vaak kan ik het niet, en zou ik veel liever bij het oude blijven omdat ik dat gewoon gewend ben. En in een nieuwe situatie moet je altijd weer wennen en weet je niet wat je kan verwachten. En voor mijzelf vind ik het altijd heel belangrijk te weten wat ik kan verwachten, omdat ik soms zit met een controle dwang, en die kan je niet altijd hebben in een nieuwe situatie.

DD
Met citaat reageren
Oud 14-12-2003, 23:27
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 14-12-2003 @ 19:44:
te algemeen om te beoordelen.
Dat geeft je de ruimte om het zelf wat in te vullen op een vlak dat je kiest, bijvoorbeeld relaties etc.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2003, 17:10
:) L. :)
:) L. :) is offline
Bij een nieuwe situatie heb je geen idee wat je je erbij moet voorstellen. Bovendien kan je veel minder goed inschatten wat er zal gebeuren omdat het nieuw is. Iets nieuws is gewoon minder fijn, omdat je dan nog moet wennen en onzekerder bent. Iets nieuws is opzich wel goed denk ik, beter dan altijd maar hetzelfde, maar toch zou ik altijd alles willen blijven houden zoals het nu is, lekker bekend en vertrouwd.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten