Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-11-2003, 18:20
kate_temp
kate_temp is offline
Rare vraag, maarja....

Hoe gebruik je acrylverf? Op zo'n gespannen (voorgeprinte) doek? Moet je veel water gebruiken? Juist niet? Iemand tips?

Sorry, maar dit is de eerste keer. En ik dacht hier zijn vast slimme mensen op het gebied van verf!

Alvast bedankt!
Oud 15-11-2003, 18:23
funest
funest is offline
net zoveel als je wil
expirimenteer gewoon beetje

je kan er liters water bij gooien
maar je kan ook geen water gebruiken
Met citaat reageren
Oud 15-11-2003, 18:25
qwertyuiop
qwertyuiop is offline
ik smeer 't altijd gewoon overal op.
Dik tekenpapier, stukken karton, hout (maar dan eerst alles grondverfen zegmaar), en doek kan ook ja. Is mij te duur.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2003, 22:10
p-chez
p-chez is offline
Grondverf op oppervlakken die de eigenschap hebben om te 'zuigen' zou ik wel een grondlaag op aanbrengen. Latex ofzoiets.

Verder kun je met acryl er zelf voor kiezen hoe erg je het verdunt met water. Als je veel water gebruikt, krijg je een mooie transparante laag. Wil je juist met dikke toetsen enzo werken, voeg je weinig of geen water toe.
Acryl is heel makkelijk, probeer 't gewoon.
Oud 16-11-2003, 06:41
Geranium-Tulp
Geranium-Tulp is offline
Ik gebruik acrylverf best veel. Ikdoe het op van die voorgespannen doeken en ook soms op papier of op kartonnen doosjes ofzo. Ik gebruik het ook wel eens op hout. De tuinkabouters van mijn opa heb ik hier ook mee geverfd. Ik gebruik alleen water om mijn kwasten mee uit te spoelen.

Grondverf heb ik nog nooit gebruikt. Waarvoor is dat precies?
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 10:46
kate_temp
kate_temp is offline
Thnks! I'll just try!!
Oud 16-11-2003, 11:04
Verwijderd
Ik meng niks Ik ben niet zo'n menger, ik hou niet van waterverf. Eigenlijk verf ik zoals ik dat in photoshop doe
Nou ja, je kunt het beste verven op een stevige ondergrond. Papier kan wel, maar dat gaat bobbelen. Meeste bobbels trekken weer weg als het droogt, maar je blijft het zien.
Karton is een lekker goedkoop alternatief - sloop een doos, moet je zien hoe zo'n stevige ondergrond je hebt
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 11:22
Vee
Vee is offline
Wat ook ideaal is, is om bij de bouwmarkt van die hele goedkope houtplaten te kopen, geloof dat ik die als vloerplaten gebruikt worden. Ze kosten echt bijna niets en je kunt ze op maat laten zagen soms tegen kleine vergoeding... Die dan even bewerken met Gesso, zodat de verf er wat beter op pakt, en gewoon lekker beginnen. Het werkt echt een stuk beter dan papier, en het is ZOVEEL goedkoper dan doek....

Ja en over acrylverf... Prima spul, maar het is soms wel fijn om er ook een tubetje olieverf bij te hebben, omdat dat een veel dieper kleurresultaat geeft dan acryl... De wat duurdere acrylverf is ook nog wel heel goed te doen trouwens, maar ik gebruik nog wel vaak olieverf voor een finishing touch... Daarna eigenlijk ook altijd nog wel een coating, maar dat is mijn persoonlijke voorkeur...

Nouja, iig SUCCES
Oud 16-11-2003, 12:49
p-chez
p-chez is offline
Citaat:
Jetteke schreef op 16-11-2003 @ 07:41:

Grondverf heb ik nog nooit gebruikt. Waarvoor is dat precies?
Gewoon.. een egale laag die je aanbrengt op je te schilderen oppervlak. Meestal is 't wit.
Zorgt ervoor dat je verf niet in t opppervlak trekt en egaal dekt.. enzo..
Oud 16-11-2003, 14:20
Fainne
Fainne is offline
acryl schildert beter en is ook mooier zonder toevoeging van water, ik werk er al 3 jaar mee en ik heb er prima mee kunnen schilderen zonder water.
Je kunt practisch overal op schilderen met acryl, het is gemaakt van een plasticachtig materiaal zodat wanneer het opdroogt het plastic is. het droogt snel en eenmaal opgedroogd is het ook waterbestendig
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 14:56
Verwijderd
doek op spannen is echt rukwerk!!!
koop geen voorgeprepareerd doek, dar scheurt snel.

dus : koop een raam (handig als je er een koopt die weer her te gebruiken is) en een stevig doek.
eerst met gesso insmeren, opdrogen en dan nog een laag.

ik zelf vind olieverf veel fijner om mee te werken. acryllverf is zo lomp maar wel stukken goedkoper!
Met citaat reageren
Oud 19-11-2003, 08:26
**Lololo**
**Lololo** is offline
Ik wilde eigenlijk een nieuw topic openen, maar ik kan de vraag net zo goed hier stellen.

Wat kan ik het beste gebruiken, acrylverf of olieverf?
Ik zit sinds kort op een cursus tekenen/ schilderen, en nu ga ik voor de eerste keer schilderen.
Bij wat voor soort tekeningen kun je het beste olieverf gebruiken en bij welke acrylverf? En wat geeft de mooiste effecten?

Alvast bedankt!

Groetjes
Met citaat reageren
Oud 19-11-2003, 15:55
Vee
Vee is offline
hmmm... tja...

Voor gewone "studies", gewoon wat losse schilderwerkjes op papier, gebruik ik eigenlijk altijd acryl, lekker makkelijk en snel droog, maar ik gebruik eigenlijk altijd een basis van olie en acryl als ik echt serieus ga schilderen. dan zorg ik dat ik eerst een goede kloppende basis heb met acryl waarin de vormen, licht en donker etc.etc. gewoon kloppen. Daarna gebruik ik olieverf om de hele zooi af te werken met wat mooiere kleuren... Ik heb zelf namelijk vaak het gevoel dat het eindresultaat van acryl toch vrij matjes is van kleur, als je de olieverf erbij betreft en het afwerkt met wat vernis is het vaak wat meer af.

In principe is het allebei heel erg bruikbaar, maar als je net begint raad ik acryl aan omdat olie gewoon heel duur spul is... met acrylverf kun je heel lekker experimenteren. Ook kun je alvast een tubetje olieverf kopen en kijken wat het verschil is, en waar jij het liefst mee wil werken, of met welke combinatie....

Succes
Reageren

Regels voor berichten