Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
VU opent obesitas-poli voor kinderen
Het VU medisch centrum in Amsterdam is gestart met een obesitaspolikliniek speciaal voor kinderen met overgewwicht of obesitas (extreem overgewicht). Lichamelijke complicaties bij kinderen met overgewicht worden geïnventariseerd en behandeld. Overgewicht kan bij kinderen leiden tot glucose-intolerantie. type 2 diabetes. hart- en vaatziekten en hoge bloeddruk. Behalve naar oorzaak en gevolg van deze aandoeningen zoeken de onderzoekers en behandelaars van de obesitaspoli ook naar andere aandoeningen die het gevolg zijn van overgewicht. Op dit moment gaat één op de zeven à acht Nederlandse kinderen gebukt onder overgewicht of obesitas. Coca-Cola stopt met reclame voor kinderen Reclame The Coca-Cola Company heeft in Groot-Brittanië aangekondigd niet langer reclame te maken die gericht is op kinderen onder de twaalf jaar (...) vanachtend inMetro |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
hmmmmz.. eigenlijk is het de eigen verantwoordelijkheid van mensen natuurlijk, maar misschien moeten ze op scholen meer gezonde dingen gaan verkopen en minder "ongezonde"...
dus broodjes gezond, appels e.d. (en dan niet duurder dan chocoladedingen enzo)
|
![]() |
Het is gewoon zo.. Veel mensen zijn dik ook omdat het in de familie zit, natuurlijk is het je eigen verantwoordelijkheid wat je allemaal eet, maar vergeet niet dat WIJ ook diegene zijn die het de mensen opdringt(denk aan reclame, eten op school, die 10000000 macdonaldse die je op elke hoek vindt) nou dan! Mensen willen wel afvallen,maar kunnen het niet.. En ff 1 ding verhelpen, ik zeg niet dat we slank moeten zijn! Zelf ben ik niet dun, maar ik ben wel op een 'normaal' gewicht en ik ben gezond! Slank zijn en gezond zijn is dus heel wat anders! En trouwes, ze waren van plan om de subsidies van sportscholen te verminderen, maar ik heb het over subsidies op ziekenfonds voor mensen die op een sportschool zitten.. Dat geld verdienen ze later allemaal weg? Think about it, mensen worden gezonder, minder mensen operaties aan hart etc wachtrijen korter, en dat geld krijgen ze dus wel mooi terug
|
Ik vind dat subdidies voor het beperken van overgewicht alleen maar tot betutteling lijdt. Mensen worden door de overheid in hun dagelijks handelen daarbij een bepaalde richting ingeduwd. De overheid zou zich juist beperkt op moeten stellen bij het beïnvloeden van menselijk handelen en alleen daar in moeten grijpen, waar de wet overtreden wordt.
|
![]() |
|
Ik twijfel of het uitvoerbaar is, zoals iemand al zei, hoe weet je of ze werkelijk proberen af te vallen?
Sporten onder kinderen stimuleren is een goed idee, maar je kan het niet maken om de maatschappelijke druk op volwassenen met overgewicht te laten toenemen, die is al erg genoeg als het is. En het is heus niet zo dat de kosten van afvallen hoog hoeven te zijn, fietsen naar je werk in plaats van auto rijden (of naar het station of wat dan ook) is zelfs goedkoper! |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
Ik zei toch.. mensen willen wel afvallen maar kunnen het niet zonder een beetje hulp! En die mensen vinden dat heus niet erg hoor, dat geeft ze tenminste een kans om af te vallen.. Hoe ik zeker weet dat het lukt? Nee dat weet ik niet zeker nee, maar ik weet wel, dat mensen zelf ook veel proberen om af te vallen(1 op de 3 lijnt) dus dat zegt ook al veel! Oke, de mensen die al super dik zijn die kunnen gewoon moeilijk afvallen, maar het is ook zodat er minder mensen dik WORDEN in de toekomst, want dat wordt steeds meer! Het wordt een steeds groter probleem dus kunne we probere er iets aan te doen.. En de voorlichting en het eten op scholen weg te halen etc is er ook voor bedoeld dat mensen erop gaan letten dat ze niet te dik worden.. En kom er nou niet mee dat er dan veel meer mensen anorexia krijgen, want das onzin.. Er is een verschil tussen slank zijn en TE DIK zijn he.. Ik vind dat we iets moeten verzinnen om die mensen te helpen af te vallen, in de toekomst heeft iedereen er profijt van.. Volgens mij weten de meeste mensen niet hoe erg het is als je te dik bent. Je wordt erom gepest etc, maar ook de gezondheidsredenen. Als je veel te dik bent, ga je gemiddeld ongeveer 7 jaar eerder dood! Kun je zien hoe ernstig het is!!!
Oh en over dat het in de familie zit.. Ja ik weet niet precies bij hoeveel mensen dat is --> maar iedereen heeft een ander lichaam, de 1 wordt sneller dik dan de ander.. Maar voor alles geld: elk pondje gaat door het mondje! Conclusie: als we proberen te zorgen dat het niet meer door het mondje gaat, raken we de pondjes ook kwijt ![]()
|
![]() |
Ik vind het goed als een overheid door middel van enerzijds heffingen en anderzijds subsidies zaken die negatief respectievelijk positief zijn voor de gezondheid afremt dan wel stimuleert.
Het lijkt mij te ver gaan als een overheid mensen gaat stimuleren slank te worden door toepassing van subsidie geven aan mensen met overgewicht. Het lijkt mij onwenselijk dat we als belastingbetaler de kas van de private schoonheidsklinieken gaan sponsoren. Sowieso heeft iemand tot een bepaalde mate zelfbeschikkingsrecht over zijn eigen lichaam. Als iemand dik wil zijn moet dat kunnen, maar dan neemt hij/zij de daaraan verbonden gezondheidsrisico's maar voor zichzelf. |
![]() |
|
![]() |
ok ok.. ik heb ff nagedacht en verander mijn mening, die subsidie doen we weg, maar ik hou mijn mening wel op: geen fastfood op scholen, bedrijven etc, meer sport op school, sport goedkoper, en meer en betere voorlichting.. Oke de risico's zijn voor zichzelf, maar als we er proberen iets aan te doen(dan komt het van 2 kanten!) en het ook lukt, dan is da alleen maarm ooi meegenome, het gaat wel om ons Nederlanders he.. Tzou alleen maar beter zijn voor iedereen, ze WILLE wel afvalle, maar het lukt gewoon niet want de verleiding is te groot.. En wat betreft die accijns, pff da werkt toch nie! Je weet nie eens waar je de grens moet trekke, want als je broodje gezond wa meer met kaas en ham belegt is het net zo vet als een hamburger, dus da werkt toch nie!
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Ik eet niet overdadig veel en steun wel goede doelen. Tevreden? |
![]() |
|
![]() |
Haha lol, maar ik ben links en NIET te dik.. Ik ben niet slank, maar wel mooi op gewicht. Maar late we terug kome op het onderwerp
![]() Ik vind het zoiezo belachelijk.. Arme mensjes in Afrika die hebbe amper te eten, en wij eten ons hier vol zoda we te dik zijn.. Sorry hoor, das toch belachelijk? 40 % is echt veel te veel.. Waarom kunne we het niet proberen op te lossen door middel van mijn oplossingen? Wedden dat er dan minder mensen kei veel vet eten? De meesten willen zoiezo afvallen, dus .. Ik weet nie hoor, te veel mensen zijn gewoon te vet, voor helemaal niks!
||
Citaat:
|
![]() |
|
Ik vraag me eigenlijk af of die 40% wel klopt......ik zie genoeg dunne en slanke mensen om me heen, of mensen die net als ik wel een behoorlijk buikje hebben maar verder slank zijn...is het niet gewoon weer een of ander half verzonnen cijfer van de media?
Als wat ik om me heen zie voor 40% te dik is dan ligt het ideaalbeeld dus op maatje 36 of eronder...brrr. Nouja waarschijnlijk is dat ook zo: bij een test van het voedingscentrum zat ik met mijn verder slanke lichaam ook in de 'te dik en dus gezonder gaan eten en afvallen-anders blijf je een tikkende tijdbom' zone. dus je hoeft het niet altijd aan mensen te kunnen zien of ze ongezond dik zijn (zeg maar vanaf maat 40 als je tenminste normale heupen hebt). En inderdaad: sommige mensen kunnen er niet eens wat aan doen dat ze te dik zijn, bij hen is het gewoon aanleg ook al vreten ze niks. Als je dan slankheid gaat lopen prediken en alle snacks weghaalt zodat iedereen slanker wordt dan blijven zij over en worden ze NOG ongelukkiger dan ze nu soms al zijn, omdat het ideaal nu al op maatje 34/36 ligt. Je kunt wel zeggen dat het niet gaat om slank zijn an sich maar om gezonder leven zodat er minder overgewicht komt en dus minder kans op hart/ vaatziekten e.d, maar dan moet je het wel heeeeel goed kunnen brengen. Ik denk dat veel mensen er toch weer onzeker in worden of in doorslaan omdat het 'slankheidsideaal' er ook een beetje in verweven zit: want dik is ongezond. En dan gaan we weer met zn allen lijnen, dieeten, sporten, klagen, anorexia ontwikkelen, ontvreden zijn over ons lichaam omdat we volgens de norm te dik zijn etc. Ik ben zelf trouwens volgens de norm denk ik ook 'te dik' (maatje 40, soms nog 38)...op parkpop kreeg je als promotie van het voedingscentrum een meetlint om je taille op te meten, was je dan dikker dan een bepaald aantal cm dan zat je in de gevarenzone en was het aantal cm nog groter dan was je een gevaar voor jezelf (tikkende tijdbom) en moest je afvallen en gezonder gaan eten. Ik zat destijds in de gevarenzone, maar nu, een paar maanden later zit ik al in het 'rood'=dus afvallen geblazen. Te dik dus voor mn gezondheid dan, terwijl ik toch maar maatje 38/ 40 heb. (Voor de rest ben ik overigens niet dik, alleen erg slap hehe.) |
![]() |
||
Citaat:
Je kan moeilijk ineens een hele maatschappij laten omslaan. Ik ben ook niet echt voor overheidsbetutteling: dat straks jeugd onder de 12 (of pubers tussen de 13 en de 18 omdat die zoveel snacken) niet meer naar de MC donalds mag of dat soort betuttelende (maar goedbedoelde) maatregelen. De consument moet niet doorkrijgen dat ie betuttelt wordt, moet het niet zo opvatten dat ie weer wordt betuttelt en beperkt en dat gebeurt met dit soort regeltjes wel. Manieren om het niet-betuttelend op te lossen voor een deel: -Je zou wel reclame voor bepaalde snacks kunnen aanpakken dat ze zich idd niet meer op bepaalde doelgroepen richten -idd meer gezond eten in de schoolkantines en dat je er geen friet/frituurwaar meer kan krijgen....wel moet het voedselaanbod dan nog ruim genoeg zijn vind ik, de scholier moet niet het idee krijgen dat hem iets ontnomen wordt en de keus steeds minder wordt (bijv. alleen appels en gezonde sanwiches)....maar frituur en een aantal dikmakende dingen weghalen (cup a soup) en vervangen door gezondere varianten (halfvolle melk ipv volle, broodje met iets gezonds ipv eiersalade) kan geen kwaad. -ouders/ verzorgers bijscholen over gezond eten. Want het is idd belachelijk dat sommige kinderen al op 2 jarige leeftijd van allerlei ongezond eten naar binnen te verstouwen krijgen. En ook bijscholen over beweging. -happy meals schrappen bij de Mc.....dit zal wel zowat onmogelijk zijn gezien het feit dat dit goed loopt en de kinderen er blij mee zijn, maarja (zullen de ouders in sommige gevallen ook blij mee zijn, zit hun kroost ze tenminste neit de hele dag aan het hoofd te zeuren of ze naar de MC mogen...dan komen ze er uiteindelijk ook minder als de Mc niet zo kindgericht meer is) -sportschool subsidieren zodat het goedkoper wordt voor mensen om te sporten. -overheidsreclame op TV over gezond eten. -een programma of een 5 minuten per dag in een programma inlassen voor 'voorbeelden van hoe je gezond (en toch lekker) kunt eten. Koken, tips, produkten, welke dingen niet etc. -kinderen stimuleren om meer aan beweging te doen met uitlokkende dingen. Nouja, dit soort dingen. Ik zou zelf niet NOG meer reclame gaan maken voor DUN zijn, daar worden sommige mensen heel erg onzeker van. Het gaat immers om het GEZOND zijn, en ja daar hoort 'niet te dik zijn' wel bij, maar omgekeerd is dun zijn geen voorwaarde voor gezond zijn dus zo moet je het ook niet brengen. Je moet het zo weten te brengen dat mensen niet meteen aan dun denken, maar vooral aan het woordje 'gezond'. Het moet ook niet zo zijn dat dikke mensen of dik zijn wordt(en) afgeschilderd als dom dat ze het zover hebben laten komen/ lelijk/ ongezond etc...sommige mensen kunnen er echt niks aan doen dat ze obesitas hebben. Beetje vaag dit maar hoop dat ik duidelijk genoeg ben. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Je hebt natuurlijk gelijk dat de meeste mensen wel willen afvallen, maar niet altijd omdat ze daar dan gezonder mee zijn, maar vaak ook omdat het ideaalbeeld gewoon 'slank' is (anders tel je niet mee). Ik zou graag zien dat 'slank zijn' en 'gezond zijn' eens een beetje losgekoppeld werden van elkaar. Dun zijn is namelijk geen garantie dat je dan gezond leeft. Andersom is het wel zo dat je als je dik bent meer kans hebt op hart-en vaatziekten en diabetes natuurlijk, maar de nadruk moet liggen op gezonder leven en niet op alleen maar afvallen. |
![]() |
|
![]() |
ten 1e: ik denk niet dat dik zijn al helemaal geaccepteerd is in deze maatschappij, als ik iemand zie die kei dik is.. zeg ik ook tege me vriendin van wow moet je die us zien, en ik weet zeker da nog steeds veel kinderen er mee worden gepest maar goed..
Ja die 40 % is zeker goed, dat weet ik echt 100 % zeker.. Misschien ken jij ze niet ofzow. Ik zit nog wel goed, ben wel gewoon, wel beetje molliger, maar niet super te dik ofzow, wel moet ik op mijn gewicht blijven letten, want ik heb een te hoog cholesterol. Mijn vader heeft dit ook en is geopereerd en heeft 4 omleidinge gehad, terwijl hij niet echt te dik was. Wij dachten dat het dus erfelijk was, en dat ik het van mijn vader had gekregen, na wat testjes bleek dat dit NIET zo was.. Dus conclusie: je kunt niet zien aan dat ik te dik ben, maar ik heb wel een te hoog cholesterol. Ook ligt het aan de plek waar het vet zit he.. Op de buik is minder erg dan in de benen.. Ik heb het vooral in mijn benen denk ik, en dat kan je niet zo super goed zien. maar toch blijft het zo: elk pondje gaat door het mondje.. haha denk je nou echt dat iedereen trouwens meteen anorexia gaat ontwikkelen? ![]() Verder ben ik het met de meeste dingen van tulpje6 wel eens.. met mijn eige meningen daaraan toegevoegd dus
|
![]() |
Sportstimulering is natuurlijk altijd een goede zaak, maar ik vind het persoonlijk maar nix als er accijnzen op ongezond eten komen. Dat is in de praktijk ook maar lastig uit te voeren, want wat is dan ongezond?
Ik vind dat de overheid zich niet moet gaan bemoeien met mijn eetpatroon. Het is toch ook wel gewoon je eigen verantwoordelijkheid.
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Daarnaast is ook je opmerking over vet op de benen niet juist. Het is juist het omgekeerde. Veel vet op de buik geeft een hoger risico op hart en vaatziekte dan veel vet op de benen of de billen.
||
![]() |
Citaat:
Dit centimeters zijn gemaakt op grond van gegevens over een bepaalde groep mensen. Je weet niet zeker of jij in die groep valt. Het zelfde geldt voor BMItesten uit tijdschriften. BMI houdt rekening met je lichaamslengte en je gewicht.... (gewicht/lengte in m ^2 als ik het goed onhouden hebt), maar ook hier geld: dit is slechts een grove indicatie. Je kunt er niet blind op varen. Als je zeker wilt weten of je een te hoog vetpercentage hebt, moet je gewoon langs de dokter gaan of een dietiste oid. Die kunnen je ook meteen helpen met het opstellen van een gezonder eetpatroon/leefwijze als dat nodig mocht zijn.
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
Uuuh.. sorry klopt, zei het andersom: op de buik meer risico dan op de benen. Maar je kunt nog niet aan iemand zien of iemand een te hoog cholesterol heeft(kijk maar naar mij). en daar had ik het eigenlijk over.. Het gaat hier ook over gezond eten, daarom die voorlichting snappie? Maar meestal zijn mensen die heel ongezond eten te dik(misschien zijn ze dat nog niet, maar in de loop der jaren komt dat wel hoor). En dat is de link daartussen. Mensen die geopereerd moeten worden aan hart- en vaatziekten, zijn ook zeker wel de mensen met een te hoog cholesterol hoor. En de meeste mensen die dit hebben, hebben overgewicht of krijgen dit over een paar jaar. Dus dat heeft er wel alles mee te maken.
En even qua die stofwisseling! Tuurlijk kan het zo zijn dat je een te lage stofwisseling hebt. Maar dat wil nog niet zeggen dat je dan per see dik wordt!!! En over die verantwoordelijkheid, de overheid heeft die mensen dat gegeven, maar blijkbaar helpt het niet! Dus ist alleen maar beter als ze actie gaan onderneme
||
Citaat:
![]() Ontopic: Een gezondere samenleving nastreven is goed maar het is onzin om mensen geld te geven wanneer je wilt dat ze afvallen. Naar mijn mening moeten mensen meer gewezen worden op hun eigen verantwoordelijkheid. Een campagne van de overheid zou ik dan ook een goed idee vinden. Ook het idee om op school en bij bedrijven gezondere snacks aan te bieden spreekt mij aan maar naar mijn mening moet daar geen wetgeving voor komen. Ook bedrijven moeten worden aangesproken op hun eigen verantwoordelijkheid. Wanneer een werknemert ziek is kost dat het bedrijf ook geld. Verder: Probeer een discussie overzichtelijk te houden! Het gerbuik van correct Nederlands helpt, ik let nu meer op de spellingswijze dan op wat er eigenlijk staat. Gebruik - tekens en probeer je tekst overzichtelijk te houden. Met de knop enter en de letter n moet er al heel wat te regelen zijn.
||
Citaat:
Maar over de topic, ik vind het bijvoorbeeld een schande dat je bij ons op school behalve broodje gezond, thee en een hamkaas tosti niet een gezond ding kan kopen. Het drinken is allemaal fris en de broodjes zijn met gefrituurde kroketten/frinkanellen of kipcorns, fruit is ook niet verkrijgbaar. Zelf neem ik altijd brood mee van thuis, maar voor mensen die 's ochtends geen tijd of energie hebben moet op school ook wat gezonds te krijgen zijn. Dit is makkelijk te verwezenlijken door geen commerciele katine-bedrijven zich te laten vestigen in scholen, immers, als het om het geld gaat verkoop je lekkere dingen die ook nog eens goed houdbaar zijn, en geef je niks om de volksgezondheid. Ook heeft een recente studie aangewezen dat jonge kinderen (6-12j.) steeds midner ontbijten en dat dit (indirect) lijdt tot overgewicht. Dit hangt echter weer samen dat door allerlei andere zaken (jonge) ouders steeds minder tijd hebben voor hun kinderen. |
![]() |
|
dit lijkt me een goede zaak, want veel nederlanders zijn dik, dus veel mensen moet gewoon afvallen. De meeste doen het niet omdat ze er geen zin in hebben, als we ze stimuleren door geld te geven dan gaat iedereen hier aan mee doen om af te vallen. VOlgens mij zal het heel nuttig zijn om een subsidie geven.
|
![]() |
|
|