Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-11-2003, 15:31
Verwijderd
Voor mijn profielwerkstuk heb ik psychologie studenten nodig, om ons te helpen bij het opzetten van een psychologisch onderzoek.

Hoe pak je zoiets aan???

Aan jullie de vraag...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-11-2003, 17:09
Tha#1ChiLL
Tha#1ChiLL is offline
ik zou denken:

eerst wat je wil onderzoeken/onderzoekvraag

&

welke middelen (observatie, experiment, enqeute)

enz

vertel eens, wat wil je onderzoeken?
Oud 16-11-2003, 18:23
Verwijderd
we willen onderzoeken hoe positieve/negatieve motivatie invloed heeft op de testresultaten van kinderen. En hoe dit zich ontwikkeld tussen het 6de en 12de levensjaar...
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 19:02
martijn1985
martijn1985 is offline
ik ben een student psychologie, zij het dat ik eerstejaars ben en dus nog maar 2,5 maand bezig ben.

In jouw onderzoek zul je drie groepen kinderen nodig hebben. De eerste groep motiveer je postief, de tweede groep negatief en de laatste groep doe je niets mee. Dit laatste om te voorkomen dat de resultaten met iets anders te maken hebben dan met de motivatie.

Vervolgens laat je ze een test afnemen, en bekijk je de resultaten van de drie groepen.

maar dit heb ik zelf bedacht, zonder enige kennis van opzetten van experimenten..

edit: wel goed lezen. De ontwikkeling onderzoeken wordt erg lastig, omdat dat een onderzoek van 6 jaar zou vragen. Wat je wel kunt onderzoeken of dit anders is voor de verschillende leeftijdsgroepen. Dat is simpelweg de leeftijd van die kinderen opschrijven.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 19:08
Verwijderd
Citaat:
martijn1985 schreef op 16-11-2003 @ 20:02:
edit: wel goed lezen. De ontwikkeling onderzoeken wordt erg lastig, omdat dat een onderzoek van 6 jaar zou vragen. Wat je wel kunt onderzoeken of dit anders is voor de verschillende leeftijdsgroepen. Dat is simpelweg de leeftijd van die kinderen opschrijven.
Cross-sectioneel onderzoek ipv longitudinaal onderzoek.

Ik vind het wel een beetje twijfelachtig om kinderen negatief te motiveren...ik snap dat het voor zo'n onderzoek 'moet', maar hoe kun je dat als scholier (?) aan ouders verantwoorden?
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 19:20
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 16-11-2003 @ 20:08:
Cross-sectioneel onderzoek ipv longitudinaal onderzoek.

Ik vind het wel een beetje twijfelachtig om kinderen negatief te motiveren...ik snap dat het voor zo'n onderzoek 'moet', maar hoe kun je dat als scholier (?) aan ouders verantwoorden?
je zegt enkel dat de test heel moeilijk is, en dat ze hem moeilijk kunnen maken.
of juist dat hij makkelijk is en dat ze hem goed kunnen maken...

dat beinvloed slechts de resultaten voor 1 test

en je kan natuurlijk kijken hoe erg de kinderen het zich aantrekken dat het een moeilijke test zou zijn...
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 19:57
Verwijderd
Citaat:
BadlyDrawnGirl schreef op 16-11-2003 @ 20:20:
je zegt enkel dat de test heel moeilijk is, en dat ze hem moeilijk kunnen maken.
of juist dat hij makkelijk is en dat ze hem goed kunnen maken...

dat beinvloed slechts de resultaten voor 1 test

en je kan natuurlijk kijken hoe erg de kinderen het zich aantrekken dat het een moeilijke test zou zijn...
Op die manier vind ik het idd wel kunnen.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 21:15
Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
je zou natuurlijk ook een literatuurstudie kunnen doen in plaats van een experiment?
Oud 16-11-2003, 21:26
Verwijderd
Citaat:
Dr. Oetker schreef op 16-11-2003 @ 22:15:
je zou natuurlijk ook een literatuurstudie kunnen doen in plaats van een experiment?
nee dat kan niet, want het met met een profielvak temaken hebben... en werkelijk geen enkel vak is literair...
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 21:34
nienie
nienie is offline
Citaat:
BadlyDrawnGirl schreef op 16-11-2003 @ 22:26:
nee dat kan niet, want het met met een profielvak temaken hebben... en werkelijk geen enkel vak is literair...
Ehm, volgens mij bedoelt hij dat je de informatie ook uit de boeken kan halen in plaats van zelf een experiment doen. Dat lijkt me ook wel een goede oplossing, omdat je onderzoek toch wel erg selectief en kleinschalig is voor een goed resultaat. Maar misschien is het op jouw school verplicht een experiment doen voor je profielwerkstuk, dat weet ik niet...
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 21:56
Verwijderd
Citaat:
nienie schreef op 16-11-2003 @ 22:34:
Ehm, volgens mij bedoelt hij dat je de informatie ook uit de boeken kan halen in plaats van zelf een experiment doen. Dat lijkt me ook wel een goede oplossing, omdat je onderzoek toch wel erg selectief en kleinschalig is voor een goed resultaat. Maar misschien is het op jouw school verplicht een experiment doen voor je profielwerkstuk, dat weet ik niet...
dat is inderdaad de bedoeling, anders hadden we idd wel iets makkelijkers gezocht...
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 22:38
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
BadlyDrawnGirl schreef op 16-11-2003 @ 22:56:
dat is inderdaad de bedoeling, anders hadden we idd wel iets makkelijkers gezocht...
Ik weet niet hoor, maar je kan beter een moeilijke literatuurstudie doen in plaats van een moeilijk experiment lijkt me?
Oud 17-11-2003, 16:22
Verwijderd
Citaat:
Sithan schreef op 16-11-2003 @ 23:38:
Ik weet niet hoor, maar je kan beter een moeilijke literatuurstudie doen in plaats van een moeilijk experiment lijkt me?
volgens mij was het wel duidelijk dat de opdracht van school uit was dat het een onderzoek moest zijn, dus deze opmerking beschouw ik als niet gemaakt...
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 18:51
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
BadlyDrawnGirl schreef op 17-11-2003 @ 17:22:
volgens mij was het wel duidelijk dat de opdracht van school uit was dat het een onderzoek moest zijn, dus deze opmerking beschouw ik als niet gemaakt...
Ach als jij dat wil, je redenatie sloeg alleen op kaas...

Maar goed ff ontopic...

Allereerst moet je je wat meer gaan specificeren, want motivatie is een heel algemeen woord en hoeft niks te maken te hebben met de stemming van een kind op dat moment...
En door te zeggen dat iets moeilijk is, kunnen de slimmere kinderen juist meer gemotiveerd raken, dus daar schuilt nogal een lastig probleem...

Vervolgens moet je gaan bepalen door wat voor een test je dat zou willen gaan doen, want voor elke test is een andere motivatie per kind...dus je moet bijv een groep kinderen die goed scoort op wiskunde gaan testen, ipv gewoon maar een groep kinderen bij elkaar gezocht. Anders kan je geen enkele conclusie trekken op basis van je resultaten.

De ontwikkeling zou ik weglaten, dat is namelijk niet uit te voeren in jouw tijdsbestek, ook door cross sectioneel onderzoek kan je er amper conclusies uit trekken. Ik zou gewoon 1 leeftijdsgroep nemen als ik jou was om het jezelf niet al te moeilijk te maken.
Oud 18-11-2003, 11:09
maanmeisje17
maanmeisje17 is offline
Citaat:
Sithan schreef op 17-11-2003 @ 19:51:
Ach als jij dat wil, je redenatie sloeg alleen op kaas...

Maar goed ff ontopic...

Allereerst moet je je wat meer gaan specificeren, want motivatie is een heel algemeen woord en hoeft niks te maken te hebben met de stemming van een kind op dat moment...
En door te zeggen dat iets moeilijk is, kunnen de slimmere kinderen juist meer gemotiveerd raken, dus daar schuilt nogal een lastig probleem...

Vervolgens moet je gaan bepalen door wat voor een test je dat zou willen gaan doen, want voor elke test is een andere motivatie per kind...dus je moet bijv een groep kinderen die goed scoort op wiskunde gaan testen, ipv gewoon maar een groep kinderen bij elkaar gezocht. Anders kan je geen enkele conclusie trekken op basis van je resultaten.

De ontwikkeling zou ik weglaten, dat is namelijk niet uit te voeren in jouw tijdsbestek, ook door cross sectioneel onderzoek kan je er amper conclusies uit trekken. Ik zou gewoon 1 leeftijdsgroep nemen als ik jou was om het jezelf niet al te moeilijk te maken.
het was echt niet onduidelijk hoor..
van school uit is het verplicht een eigen onderzoek uit te voeren, een literatuur studie is dus uit den boze..
Ik zie je punt niet
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 12:29
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
maanmeisje17 schreef op 18-11-2003 @ 12:09:
het was echt niet onduidelijk hoor..
van school uit is het verplicht een eigen onderzoek uit te voeren, een literatuur studie is dus uit den boze..
Ik zie je punt niet
Ik heb me misschien wat vreemd uitgedrukt, maar ik doelde niet op het feit dat jullie dat zouden moeten doen, maar op feit als je de keuze zou hebben...Dat er net gedaan wordt alsof een literatuurstudie makkelijker is dan een experiment en daar heb ik mijn twijfels bij...maar t was off topic en dat had ik al aangegeven dus ik snap niet waarom je er uberhaupt aandacht aan wil besteden...
Oud 18-11-2003, 15:55
Verwijderd
Citaat:
Sithan schreef op 17-11-2003 @ 19:51:
1. Allereerst moet je je wat meer gaan specificeren, want motivatie is een heel algemeen woord en hoeft niks te maken te hebben met de stemming van een kind op dat moment...

2. Vervolgens moet je gaan bepalen door wat voor een test je dat zou willen gaan doen, want voor elke test is een andere motivatie per kind...dus je moet bijv een groep kinderen die goed scoort op wiskunde gaan testen, ipv gewoon maar een groep kinderen bij elkaar gezocht. Anders kan je geen enkele conclusie trekken op basis van je resultaten.

Met 1 en 2 ben ik het volledig eens. Misschien zou je een zelfde groep kinderen ook twee keer een test kunnen laten maken, één keer met negatieve motivatie en één keer met positieve motivatie (en dan bv. met dezelfde sommen, alleen in een andere volgorde), je weet dan ook per kind hoe het reageert. Misschien wel zo handig.

Er worden vaak cross sectionele onderzoeken gedaan om een ontwikkeling toch in kaart te brengen...longitudinaal onderzoek is veel lastiger en bovendien veel duurder...daardoor wordt dat minder vaak gedaan, dat is althans wat mij verteld is.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 16:25
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 18-11-2003 @ 16:55:
Met 1 en 2 ben ik het volledig eens. Misschien zou je een zelfde groep kinderen ook twee keer een test kunnen laten maken, één keer met negatieve motivatie en één keer met positieve motivatie (en dan bv. met dezelfde sommen, alleen in een andere volgorde), je weet dan ook per kind hoe het reageert. Misschien wel zo handig.

Er worden vaak cross sectionele onderzoeken gedaan om een ontwikkeling toch in kaart te brengen...longitudinaal onderzoek is veel lastiger en bovendien veel duurder...daardoor wordt dat minder vaak gedaan, dat is althans wat mij verteld is.
Dat is zeer goed nagedacht ...dat lijkt mij ook heel handig inderdaad. Moet je allen wel weer oppassen met het feit dat het nu gaat om een herhaalde toets...dus je moet niet dezelfde sommen, maar wel van dezelfde soort misschien. Eigenlijk is dat best lastig omdat ze na het maken van de eerste toets weer beinvloed worden bij het maken van de 2e.

Je kan ook wel goede conclusies trekken op basis van Cross-sectioneel onderzoek, maar niet met behulp van hun onderzoek aangezien dat veel te veel werk gaat kosten en het veel te ingewikkeld wordt voor een PWS lijkt me...

Laatst gewijzigd op 18-11-2003 om 16:27.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 16:31
Verwijderd
Citaat:
Sithan schreef op 18-11-2003 @ 17:25:
Dat is zeer goed nagedacht ...dat lijkt mij ook heel handig inderdaad. Moet je allen wel weer oppassen met het feit dat het nu gaat om een herhaalde toets...dus je moet niet dezelfde sommen, maar wel van dezelfde soort misschien. Eigenlijk is dat best lastig omdat ze na het maken van de eerste toets weer beinvloed worden bij het maken van de 2e.

Je kan ook wel goede conclusies trekken op basis van Cross-sectioneel onderzoek, maar niet met behulp van hun onderzoek aangezien dat veel te veel werk gaat kosten en het veel te ingewikkeld wordt voor een PWS lijkt me...
Idd, is idd wel dezelfde toets dan...misschien dezelfde sommen, maar dan omgedraait (7 + 8 wordt dan dus 8 + 7), is voor veel kinderen toch weer heel anders, 100% hetzelfde lukt helaas nooit, ook omdat het kind zich nooit hetzelfde zal voelen, het heeft weer dingen mee gemaakt, is toch weer iets ouder, enz. enz. enz.

Dat het dan wat te ingewikkeld wordt voor een PWS ben ik het idd mee eens.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 16:55
Verwijderd
hoe wij het gaan doen:

er zijn 5 invloeden op de motivatie:
-zelfbeeld
-beeld wat de leraar je geeft
-omgeving situatie
-motivatiebron (consequenties)
-emotionele geheugenpad

er zijn 4 groepen die positieve motivatie vooraf hebben bij het maken van de toets(zelfbeeld valt moeilijk te toetsen)
er zijn 5 groepen die een negatieve motivatie krijgen
en 1 groep krijg geen motivatie, dit is de controle groep.
De test zal bestaan uit een tekst waar ze informatie uit halen, begrijpend lezen... Hier hoef je niet intelligent voor te zijn maar je wel moeten kunnen concentreren, en niet alles gaat bewust. Een hoop van de invloeden gaan onbewust. Wanneer we de cijfers terug hebben gegeven zullen we ze vragen waardoor ze het bijvoorbeeld goed hebben gemaakt, en kijken of ze de eerder gegeven motivatie terug laten komen, of dat het inderdaad onbewust gaat.

We hebben de doelgroep veranderd naar brugklassers en de ontwikkeling achterwege gelaten.
dus dingen als 8 +7 omdraaien werkt niet.
we hebben 9 klassen nodig, want brugklassers zien wel als ze 2 keer dezelfde toets krijgen. Daarbij heb je per brugklas ongeveer 30 kinderen, wat een aanvaardbaar aantal is.

daarbij kijken we ook nog naar het verschil van invloed tussen jongens en meisjes. Dit is niet zo moeilijk om te doen...
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 17:15
Verwijderd
Citaat:
BadlyDrawnGirl schreef op 18-11-2003 @ 17:55:
De test zal bestaan uit een tekst waar ze informatie uit halen, begrijpend lezen... Hier hoef je niet intelligent voor te zijn maar je wel moeten kunnen concentreren, en niet alles gaat bewust.
En je moet inzicht hebben (iets wat sommige mensen volledig missen) en goed kunnen lezen (ook iets wat lang niet iedereen kan).

Citaat:

We hebben de doelgroep veranderd naar brugklassers en de ontwikkeling achterwege gelaten.
Die redenering kan ik even niet volgen...
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 17:19
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 18-11-2003 @ 18:15:
En je moet inzicht hebben (iets wat sommige mensen volledig missen) en goed kunnen lezen (ook iets wat lang niet iedereen kan).

Die redenering kan ik even niet volgen...
ze hoeven slechts informatie te halen uit de tekst, letterlijk dingen over schrijven, Het gaat niet om de moeilijkheid van de tests, maar om de reactie op voorafgaande motivatie..
Daarbij mag ik van brugklassers op een HAVO_VWO gebouw verwachten dat ze wel een ssoort inzicht hebben en kunnen lezen...

brugklassers liggen in ons bereik, aangezien we zelf nog op de middelbare school zitten. En voor 12jarige is er geen verschil tussen 8 + 7 en 7+8

en nu ga ik eten...
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 17:21
Verwijderd
Citaat:
BadlyDrawnGirl schreef op 18-11-2003 @ 18:19:
ze hoeven slechts informatie te halen uit de tekst, letterlijk dingen over schrijven, Het gaat niet om de moeilijkheid van de tests, maar om de reactie op voorafgaande motivatie..
Ook daarvoor moet je inzicht hebben en goed kunnen lezen.

Je hebt geen 9 x 30 smurfen met hetzelfde niveau, dat kan niet. Bovendien zullen er altijd een aantal met bv. een concentratiestoornis, dyslexie, ADHD, NLP (oid), enz. tussen zitten. Hoe vang je dat op? Betrek je dat in je conclusie?

Citaat:
brugklassers liggen in ons bereik, aangezien we zelf nog op de middelbare school zitten. En voor 12jarige is er geen verschil tussen 8 + 7 en 7+8
7 + 8 was slechts een voorbeeld. Er zijn genoeg twaalfjarigen die omkeringen nog niet door hebben (natuurlijk niet 7 + 8, dat was dan ook, wat ik al zei, slechts een voorbeeld).

Citaat:
en nu ga ik eten...
Eet smakelijk.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 17:25
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
BadlyDrawnGirl schreef op 18-11-2003 @ 17:55:
hoe wij het gaan doen:

er zijn 5 invloeden op de motivatie:
-zelfbeeld
-beeld wat de leraar je geeft
-omgeving situatie
-motivatiebron (consequenties)
-emotionele geheugenpad
Dan moet je wel zeker weten dat alle proefpersonen geen enkele vorm van medicatie gebruiken...of stoornis hebben

Citaat:
De test zal bestaan uit een tekst waar ze informatie uit halen, begrijpend lezen... Hier hoef je niet intelligent voor te zijn maar je wel moeten kunnen concentreren,

Daar zou ik niet te zeker van zijn als ik jou was. Het begrijpen van vragen en de verwerking daarvan heeft wel degelijk met intelligentie te maken...hoe je de vragen ook wenst te stellen.

Citaat:
we hebben 9 klassen nodig, want brugklassers zien wel als ze 2 keer dezelfde toets krijgen. Daarbij heb je per brugklas ongeveer 30 kinderen, wat een aanvaardbaar aantal is.

Dan moet je iig wel 9 brugklassen van hetzelfde niveau nemen met dezelfde verhoudingen en leeftijden hebben...
Je kan beter zelf groepen samenstellen dan maar willekeurig 9 brugklassen te onderzoeken, want die zijn qua samenstelling compleet verschillend.

Citaat:
daarbij kijken we ook nog naar het verschil van invloed tussen jongens en meisjes. Dit is niet zo moeilijk om te doen...
Is dat zo? Dan moet je in eerste instantie al gaan letten op de verhouding jongens/meisjes in een groep...meestal zijn degene die in mindere mate aanwezig zijn, meer gedreven om iets goed te maken nl. Dus die verhouding kan weer invloed hebben op de motivatie.
Ik denk nog steeds dat je veel te algemeen bezig bent, een psychologisch onderzoek hoeft helemaal niet alles te betrekken...als je je op 1 groep focussed: bijv de mensen die gemiddeld lager dan een 5 halen op een bepaald vak, kan je veel makkelijker conclusies trekken dan nu.

Laatst gewijzigd op 18-11-2003 om 17:29.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 17:40
Verwijderd
Citaat:
Sithan schreef op 18-11-2003 @ 18:25:
[/B]
Dan moet je iig wel 9 brugklassen van hetzelfde niveau nemen met dezelfde verhoudingen en leeftijden hebben...
Je kan beter zelf groepen samenstellen dan maar willekeurig 9 brugklassen te onderzoeken, want die zijn qua samenstelling compleet verschillend.[/b]
Ik denk dat het op zich wel kan, mits het bv. allemaal havo brugklassen zijn ofzo. Je hebt dan gewoon ipv één leeftijd een leeftijdscategorie, kan op zich best, zeker voor een PWS, denk ik.

Citaat:
Ik denk nog steeds dat je veel te algemeen bezig bent, een psychologisch onderzoek hoeft helemaal niet alles te betrekken...als je je op 1 groep focussed: bijv de mensen die gemiddeld lager dan een 5 halen op een bepaald vak, kan je veel makkelijker conclusies trekken dan nu.
Ben ik het op zich wel mee eens...aan de andere kant, het is wel 'maar' een pws...ik denk niet dat ze echt met alles rekening hoeft te houden (al vind ik wel dat ze over sommige dingen wat te makkelijk denkt - en dat is NIET vervelend bedoeld).

@BadlyDrawnGirl: Je zult ons wel een zeikerd vinden, maar bedenk je ajb dat iig ik (van Sithan weet ik het niet ) het niet doe om je te pesten. Ik hoop alleen dat je over die dingen ook na gaat denken en dat je zo tot een goede PWS komt. (Niet dat ik altijd gelijk heb, dat zag je ook aan wat Sithan zei, maar samen kom je een heel eind en de één denkt aan andere dingen dan de ander, maak daar gebruik van, zou ik zeggen.) Een goed onderzoek is gewoon ontzettend lastig, dat is gewoon een feit. Je kunt niet alles goed doen en met alles rekening houden, dat kan iemand van de uni net zo min. Maak een opzet, laat het goedkeuren door je docent en dan is het vast wel oké. iig heel veel succes! (Opzich een leuk en interessant idee btw. )
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-11-2003, 18:11
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 18-11-2003 @ 18:40:
@BadlyDrawnGirl: Je zult ons wel een zeikerd vinden, maar bedenk je ajb dat iig ik (van Sithan weet ik het niet ) het niet doe om je te pesten. Ik hoop alleen dat je over die dingen ook na gaat denken en dat je zo tot een goede PWS komt
Bij deze meld ik maar even dat ik het met dezelfde motivatie heb gedaan als Leonoor

Even nog toevoegen...
Een goede onderzoeksvraag is veelal het belangrijkste van een goed onderzoek, en niet zozeer of de conclusie klopt met de verwachting...je moet ook zeker niet bepaalde conclusies willen maken, je kan nl beter aangegeven wat je denkt dat mis is gegaan dan iets concluderen...
In de psychologie mag er ook bijna niet gesproken worden over causaliteit, maar enkel over correlatie, tenzij we het bijv over biologisch-psychologische onderwerpen hebben...Je mag dan ook nooit zeggen dat bijv bij jullie onderzoek de wisselende motivatie de oorzaak was van slechte resultaten...Enkel dat er een verband tussen beide ligt, als er iets veranderde in de testresultaten tov de motivatie.
Nou weet ik natuurlijk niet hoe jullie leraar hierover denkt, maar zo denken iig de professoren die schrijven in Psychologische wetenschappelijke tijdschriften erover...

Nou ben ik mezelf er natuurlijk uitermate van bewust dat kritiek geven op anderen 100x makkelijker gaat dan op mezelf...maar goed ik hoop toch dat je er wat aan hebt

Laatst gewijzigd op 18-11-2003 om 18:24.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 18:26
Verwijderd
ik wil nog even zeggen dat bij ons de brugklassen van hetzelfde niveau zijn namelijk HAVO-VWO, omdat we slechts die opleidingen hebben bij ons op school. Daarbij een brugklasser is ongeveer 11 tot 13.

Daarbij hebben wij geen enkel psychologisch vak, en dit word ook niet gegeven bij ons. We hebben biologie als hoofdvak, en psychologie in de vorm van gedrag als nauwkeurig onderdeel.

Daarbij kunnen ze inderdaad niet van ons verwachten dat we met alles rekening houden, omdat we totaal geen voorkennis hebben. Alle kennis moeten we zelf opzoeken en we moeten onszelf alles leren voor we het kunnen doen, we hebben dus geen richtlijnen.

Daarbij zijn wij geen psychologen, en vind ik niet dat wij als 17-jarigen een onderzoek hoeven af televeren dat totaal psychologisch verantwoord is. Dus dingen als medicatie, inzicht ect ect ect zijn van zulk kleine aard in dit geval dat het waarschijnlijk te verwaarlozen is. En daarbij heb je te maken met 9 maal 30 = 270 leerlingen en dat er dan misschien 5 of van mijn part 10 zijn met een stoornis of medicatie, dat valt dan redelijk weg in het geheel. Het gaat om een algemene visie.
Je neemt de gemiddelde score en als iedereen een 7 of hoger haalt, en 1 iemand haald door medicatie of stoornis een 5, dat doet niet erg veel voor de scores...
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 18:29
Verwijderd
en nog iets, het zou natuurlijk heel leuk zijn als we met alles rekening kunnen houden. Feit blijft echter dat ik ook nog gewoon 5 dagen in de week naar school moet, examens heb en dus moet leren. Het is niet zo dat wel 5 weken non-stop aan het profielwerkstuk kunnen werken.
Was dat wel zo geweest hadden we natuurlijk alles veel uitgebreider en luxer kunnen doen. Maar we moeten het doen met de tijd en middelen die wel hebben, en dan kom je niet heel erg ver...

nogmaals: wij zijn geen psychologen, en we moesten alles dus zelf nog onderzoeken, dit waren de belangrijkste invloeden en daar richten wij ons op...
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 18:49
Verwijderd
Citaat:
BadlyDrawnGirl schreef op 18-11-2003 @ 19:29:
nogmaals: wij zijn geen psychologen, en we moesten alles dus zelf nog onderzoeken, dit waren de belangrijkste invloeden en daar richten wij ons op...
Nogmaals: we zeggen die dingen niet om je te pesten. Vergeet niet dat je zelf om tips ed vroeg. En volgens mij had ik al gezegd dat het idd 'maar' om een pws ging.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 21:25
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 18-11-2003 @ 19:49:
Nogmaals: we zeggen die dingen niet om je te pesten. Vergeet niet dat je zelf om tips ed vroeg. En volgens mij had ik al gezegd dat het idd 'maar' om een pws ging.
toch bedankt voor de tips...
Met citaat reageren
Oud 19-11-2003, 10:06
de ijsprinses
de ijsprinses is offline
Zoiets hebben een aantal groepjes ook onderzocht tijdens een practicum vorig jaar, en zelfbeeld is iets dat je wel degelijk kan testen. Het ging er toen over wat voor invloed positieve of negatieve motivatie op het zelfbeeld heeft. Ik heb het zelf niet onderzocht, volgens mij ging het ongeveer zo: het zelfbeeld werd getest waarna een simpel testje gedaan werd. Een soort IQtest. Daarna werd gezegd dat het heeel goed gedaan was of juist dat het niet goed was, waarna opnieuw het zelfbeeld werd getest.
Ik heb geen idee wat eruit kwam, maar zelfbeeld is wel degelijk iets waar simpele testen voor zijn.
Wil je trouwens met zn 2en 270 leerlingen individueel jullie test laten maken? Dan mag je er wel een paar weken voor uittrekken. Let er ook op dat je, als jullie ieder appart een aantal testen gaan afnemen, allebei op dezelfde manier negatief of positief commentaar geeft.

Laat je weten hoe het ging? ik ben namelijk wel nieuwsgierig
Met citaat reageren
Oud 19-11-2003, 15:59
Verwijderd
Citaat:
de ijsprinses schreef op 19-11-2003 @ 11:06:
Zoiets hebben een aantal groepjes ook onderzocht tijdens een practicum vorig jaar, en zelfbeeld is iets dat je wel degelijk kan testen. Het ging er toen over wat voor invloed positieve of negatieve motivatie op het zelfbeeld heeft. Ik heb het zelf niet onderzocht, volgens mij ging het ongeveer zo: het zelfbeeld werd getest waarna een simpel testje gedaan werd. Een soort IQtest. Daarna werd gezegd dat het heeel goed gedaan was of juist dat het niet goed was, waarna opnieuw het zelfbeeld werd getest.
Ik heb geen idee wat eruit kwam, maar zelfbeeld is wel degelijk iets waar simpele testen voor zijn.
Wil je trouwens met zn 2en 270 leerlingen individueel jullie test laten maken? Dan mag je er wel een paar weken voor uittrekken. Let er ook op dat je, als jullie ieder appart een aantal testen gaan afnemen, allebei op dezelfde manier negatief of positief commentaar geeft.

Laat je weten hoe het ging? ik ben namelijk wel nieuwsgierig
We hebben onze opzet laten bekijken en hij is goedgekeurd
De leerlingen hebben we zelf op school en met de studie uren bereik je toch in 1 uur 30 man. Het hoeft dus niet individueel.
Ook is het zo dat WIJ niet de testen afnemen, maar dat de leraren dat doen, omdat de leerlingen niet mogen weten dat het een onderzoek is, zouden ze dit wel weten dan zouden ze de test kunnen saboteren.
Daarbij hebben we tot februari, dus dat moet wel lukken.

Bedankt, we laten weten hoe het ging en hoe de beoordeling was.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2003, 16:40
Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
Citaat:
BadlyDrawnGirl schreef op 16-11-2003 @ 22:26:
Oud 19-11-2003, 17:20
Verwijderd
Citaat:
Dr. Oetker schreef op 19-11-2003 @ 17:40:
ik heb namelijk natuur en gezondheid, en je moest een tastbaar onderzoek doen...
allemaal een beetje vaag maar wel heel ja
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten