Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Nou, dat stierengevechten kan ik echt niet zonder erge consequenties worden verboden. Ga maar eens naar Spanje ofzo, en dan zul je zien dat een heleboel mensen boos worden als het wordt verboden.
En je kan het ook nog altijd van de positieve kant zien: vroeger vochten mensen tegen elkaar, waarbij er veel doden vielen. Nu is het een stier tegen een mens, waarbij de vechters zo goed als nooit dood gaan. En die stier wordt later anders toch wel geslacht. Oke, hij wordt nu op een vervelende manier gedood, maar het geeft een heleboel mensen plezier. Ook al kan jij misschien niet begrijpen dat mensen het leuk vinden om een stier zo te zien sterven. |
![]() |
|
![]() |
m'n moeder was een keer in spanje door een vriend naar een verassing meegebracht... was dus een stierengevecht..... vond ze echt niet leuk
![]()
||
Citaat:
![]() En dat vroeger vochten mensen tegen elkaar verhaal: er vechten nog steeds mensen tegen elkaar. En als je het voer gladiatoren gevechten hebt. Toen die ophielden is er volgens jou dus een soort leegte ontstaan die nu opgevult wordt door stierenvechten? Waarom zou er überhaupt tegen iets/iemand gevochten meoten worden tot de dood er op volgt omdat mensen lol willen hebben? Er zijn genoeg andere vormen van vermaak, waar geen dierenleed aan te pas komt, dat soort vermaak moeten de mensen maar eens opzoeken. |
![]() |
|
oeh, daar ben ik vreselijk tegen
was in z. frankrijk vorige week, kreeg ik zo'n papiertje in mn hand gedouwd STIERGEVECHT MORGEN AVOND, BLOED EN AL sweer het, stond er echt zo op. Werd helemaal boos op de jongen die het uitdeelde ![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
En over dat dierenleed: dat is natuurlijk ook weer overdreven. Zou het niet in de ring gegooid zijn, dan was het in het slachthuis gedumpt. Wat is het gevolg van beide dingen: de dood. Alleen is het eerste een ietwat pijnlijkere manier, maar dat is geen reden om het hele stierenvechten te verbieden. Nogal overdreven. |
![]() |
|
ik kan me niet voorstellen dat er zoveel mensen zijn die er lol in hebben om te zien hoe een stier gemarteld en daarna vermoord word. ik vin het belachelijk, die stier heeft er toch niet om gevraagt ofwel?
en 'dat het nou eenmaal bij de spaanse cultuur hoort' vind ik een erg zwak argument. er zijn ook culturen waarin het gewoonte is om een paar keer per jaar een paar vrouwen/kinderen te offeren, op een brandstapel. Dat word toch ook niet normaal gevonden? Dat doet heel wat minder pijn dan wat ze bij die stier doen hoor, na een poosje stik je in de rook, dan is het meteen afgelopen. zo'n stierengevecht kan tijden duren.
||
Citaat:
Ik snap dan ook echt niet wat voor plezier mensen eraan beleven door met stieren te vechten, dit zou zeker wel verboden moeten worden.
|
ik HAAT stierenvechten!
van tevoren wordt die stier al helemaal opgefokt. hij krijgt zout in z'n ogen, wordt met zandzakken geslagen, of krijgt soms wel drugs. dan wordt hij langzaam vermoord, zodat hij eerst nog heel lang pijnlijd. Nou mensen, wat een plezier! ![]()
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Ik lees hier een aantal reacties in de vorm van: "Wat is er nou leuk aan stierenvechten. Ik vind het afschuwelijk". Nogmaals: Jij beleeft er misschien geen plezier aan. Maar anderen wel. Het is net als een dure gallerij net schilderijen die de Nederlandse staat voor vele miljoenen guldens heeft gekocht. Daar geef ik dus echt helemaal niks om, maar ik ga het niet verbieden, want anderen beleven er wel veel plezier aan.
En op de reacties dat het dieronterend is wil ik zeggen dat de dieren anders op het slachtbankje doodgaan. Dáár heeft de stier dan toch ook niet om gevraagd? De ham die ik daarnet heb gegeten is toch ook van een dier dat daar niet om gevraagd heeft? Daar maakt toch ook niet iedereen een probleem om. En dat de stier op zo'n belachelijk manier dood wordt gemaakt is ook weer zo overdreven. Plus als laatste wil ik nog zeggen dat wij Nederlanders hier dus anders tegenaan kijken als Spanjaarden bijvoorbeeld. En dan kan je dat een zwak argument noemen, maar dat is het dus niet. Ik hoor heel vaak dat je respect voor andere culturen moet hebben. Nou dan moet je er ook respect voor hebben dat anderen mensen dat stierenvechten normaler vinden. |
![]() |
||
Citaat:
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
PAMPLONA - Bij de eerste traditionele stierenren van het seizoen in het Spaanse Pamplona hebben zes deelnemers zware verwondingen opgelopen. Ze werden door de 700 kilogram-zware stieren op de hoorns genomen en met gapende wonden afgevoerd naar het ziekenhuis.
Onder hen waren drie toeristen uit Groot-Brittannië, Australië en de Verenigde Staten. De slachtoffers verkeren niet in levensgevaar. De stierenren van zondagochtend duurde met zeven minuten twee keer zo lang dan normaal. Het liep bijna uit de hand omdat enkele stieren zich van de kudde losmaakten en op de toekijkende mensenmassa afliepen. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
||
Slachten en stierenvechten is niet te vergelijken, het is idd zo dat het dier om geen van beide heeft gevraagd, maar als we een dier slachten dan heeft (meestal toch..) als doel mensen te voeden oid. Maar bij het stierenvechten zien we dat die dieren sterven enkel om vermaak te verzorgen. Dat is dus fout. Ik ben ook niet een voorstaander van (bepaalde) slachtingen, maar ik weet at deze horen bij de voedselketen. De maníér waarop sommoge slachtingen dan weer gebeuren vind ik wel verkeerd.
Ik ben dus tegen stierenvechten, maar ik kan de mening van andere begrijpen als zij bv zeggen : Citaat:
ik zou aan zoiets iig geen plezier kunnen beleven, en ik zou het graag zien verboden worden. Maar ik zou ook een heleboel dingen dichter bij huis anders willen zien ( betreffende dat dierenleed...)
||
Citaat:
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik heb lang zitten denken en ik ben er nog niet uit of ik vor of tegen ben...
|
weetje wat het is. Je kan wel zeggen tijdens stierenvechten word het dier gedood, maar anders zou het sowieso later wel gebeuren. Maar het probleem is, dat de stier normaal geslacht wordt om het vlees of iets dergelijks. Maarbij stierenvechten wordt het beest gedood en later verbrand of op een ander manier vernietigd. Als ze dat vlees van de stier nou zouden gebruiken om op te eten. Maar zo worden er alleen maar meer stieren gedood.
ik ben er compleet tegen. Je kan het natuurlijk niet helemaal inbeelden, maar ik weet eigenlijk zeker, dat ook als ik in Spanje zou wonen en met die cultuur opgevoed zou zijn, ik absoluut tegen stierenvechten zou zijn. Een goeie vriend van mij en zijn moeder staan vaak op markten met een kraampje tegen stierenvechten. Laatst had de organisatie zo stom georganiseerd dat ze in het "Spanje" gedeelte stonden ![]() Ik kan er dan wel tegen zijn. Maar ik denk niet dat het realistiach is te denken dat de Spanjaarden het af zouden schaffen. Zij zijn ermee opgevoed. Zij vinden het normaal en op de een of andere manier een vorm van vermaak. Ondanks dit zijn er ook genoeg Spanjaarden wel tegen stierenvechten. |
![]() |
||
Citaat:
|
Het stierenvechten op de Spaanse manier is pure dierenmishandeling. Ik heb het ook gezien op TVE en walgde gewoon van wat ik zag en zapte dus uiteindelijk ook weg.
Je zag het beestje gewoon hijgen... het deed me denken aan mijn hond die zo aan het hijgen was omdat ze enorme pijn had (we hebben haar dan ook laten inslapen)... en veel energie had de stier niet meer over dus het was een erg oneerlijke strijd uiteindelijk. En je kunt wel zeggen: maar het dier is eervol tenonder gegaan.... ik snap niet wat er eervol aan is als je vol pijn in een arena sterft waar iedereen juicht om elke pijl en mes in je ribben... ze moesten het is bij die stierenvechters zelf doen! BAH ![]() Nee,.. geef me dan maar de Franse manier van stierenvechten. Da's gewoon vechten tegenover een stier ZONDER die pijlen en het mes. |
![]() |
||
Citaat:
/me beperkt zich met het eten van vlees en vis en koopt zoveel mogelijk biologische produkten. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Waarom zouden we minder vlees en vis moeten eten? Als jij het zelf zielig voor de dieren vindt, dan is dat jou recht. Maar er zijn ook veel mensen die er geen problemen mee hebben als dieren worden geslacht om op te eten. Dat ik nooit vis eet, betekent toch ook niet dat iedereen het maar niet moet doen?
En over die voorouders: Ik dacht dat er vroeger juist nog meer vlees werd gegeten, maar correct me if i'm wrong. Bovendien eten bijvoorbeeld tijgers ook weer andere dieren. Dus waarom zouden wij geen andere dieren mogen opeten? |
![]() |
|
Ik ben tegen stierenvechten, mede omdat et ook oneerlijk is...als de stier aan et winnen is, dan komen dr andere gasten aan die de stier tegenhouden en em doden...ipv dat de stier die gast nou mag doden...of iig dan vrij uit gaat....
En maak et ook es eerlijk...prop es geen speren in de reet van die stier...of doe dat ook bij de stierenvechter zelf...dauw bij hem ook es een speer in zn hol... Beetje een beest martelen voor 'entertainment' En et excuus van 'slager of arena, dood gaatie toch' is gewoon dom. bij de slager is et minder pijnlijk voor dat beest dan in zo'n arena...
|
mjah ik ben er oowk zwaar op tegen terwijl ik dr toch best mee op gegroeid ben, mijn oma van mn spaanse kant was dr helemaal gek van...
als ik kijk naar het publiek dan zijn dat toch vooral de oudere mensen, de jongeren vinden er nie zo veel aan... dus daar is mijn hoop dat het afgeschaft zou kunnen worden... of de EU zou het moeten verplichten... want dieren moeten weleens geslacht worden maar dat kan oowk op een snelle en pijnloze manier dat hoeft nie door dr allemaal stokken in te steken, oren af te snijden of met een zwaard te bewerken en oowk nie om die beesten rondjes te laten rennen door smalle gladde straatjes waarbij ze tienduizend keer op hun bek gaan... want dat is dierenmishandeling en daar is iedereen behalve de spaanse regering en de mensen die er van houden het wel mee eens lijkt me...
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Moeten moet gelezen worden als "should", niet als "must" ![]() Citaat:
Je darmen vinden zoveel vlees ook niet echt fijn. Aangeraden wordt dan ook om maximaal 2 dagen in de week vlees te eten 1 dag vis en de rest van de dagen groenten. (ook op de vlees en vis dagen) en veel drinken. Ik hou me daar zo ongeveer aan. En ik moet zeggen: ik poep veel lekkerder nu ![]() Wat betreft mijn hypothese over onze voorouders: het lijkt me sterk dat hen het lukte om elke dag een mamoet om zeep te kunnen helpen en zullen dan ook soms genoodzaakt zijn om iets anders te moeten eten. Het is maar een hypothese. Echt weten doen we dat nooit, vrees ik. |
![]() |
||
Citaat:
En nu ontopic ![]() omdat iedereen hier tegen lijkt zal ik me opofferne om het stierenvechten te verdedigen ![]() Het is een toeristische trekpleister van Spanje. Vele toeristen komen kijken naar het stierenvechten en daardoor leeft de economie (en de rest van het volk) op. Verder is het een eeuwenoude traditie (dat op zich zegt natuurlijk niets want de doodstraf is dat ook maar het verklaart wél de waarde die de mensen in Spanje eraan hechten). Ook is het zo dat de stieren er helemaal naartoe worden opgeleid. Ze leiden in et begin dus een zeer fijn leven en de laatste dagen van hun leven zijn ietwat kutter, maar als je dat vergelijkt met een bio-industriebeest dan is de netto levensvreugde van een corridastier groter.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Tja, aangeraden wordt ook om minder friet te eten. En om minder vaak een Twix uit de automaat te halen. Maar als het lekker is? Wat geef ik er dan om dat het iets minder gezond is? Ik eet liever lekker dan gezond. Oke, ik weet ook wel dat gezond eten ook moet. Maar maar 2 keer in de week vlees....vind ik een beetje overdreven. Citaat:
![]() |
![]() |
|
![]() |
Ik vind het ook wel triest hoor.
Een klasgenoot van me (die van Spaanse afkomst is) probeerde het stierenvechten te rechtvaardigen door te zeggen dat het dier vervolgens gewoon opgegeten wordt. Zelf heb ik het idee dat je dan beter (als het om te vlees gaat) het dier gewoon kunt slachten. Dan is het beestje ook sneller uit het lijden verlost.
|||
Citaat:
Ik moet zeggen: ik mis het niet. En elke keer als ik vlees eet, vind ik het lekkerder en proef ik het beter dan wanneer ik het elke dag zou eten. Da's nog een voordeel. Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik vind het gruwelijk en miselijkmakend,ik snap niet hoe mensen het zich in hun hoofd halen...en ik snap niet hoe mensen lol kunnen hebben aan andermans leed (in dit geval de stier). Hetzelfde verhaal zijn hanengevechten,2 hanen worden op een tafel gezet compleet opgefokt...en het gevecht gaat door tot 1 van de 2 hanen overlijd...terwijl er tientallen chipsetende en bier zuipende mensen om die tafel heen zitten te schateren van het lachen.. |
![]() |
|
![]() |
![]() ![]() ![]() De pijltjes waarmee de stier bestookt wordt hebben spijkers in de punt ![]() Pekbollen en vuurwerk worden op de hoorns gebonden en aangestoken. De gloeiend hete pek lekt op het stierenlichaam; door het vuurwerk raakt de stier in paniek. Dan zit er toch een kronkel in je hoofd als dit je niks doet
|
![]() |
En voor de mensen die hier echt geloven dat de dieren goed behandelt worden voordat ze aan de gevechten mee doen, en goed worden behandelt hun hele leven en dus stukken beter dan alle bio-industrie dieren mogen hier lezen wat er werkelijk met deze dieren gebeurd.
En bekijk dan ook ff die foto waar je de uitgeputte, gemartelde en gewonde stieren na de show ziet die daar gedumpt zijn totdat ze dood bloeden. http://www.animalfrontline.nl/stierennl.htm
|
Verwijderd
|
Ja, die animalfrontline is natuurlijk zwaar partijdig en vertelt de mensen (dierenliefhebbers) alleen de slechte kanten van de zaak, en probeert ze dan ook nog eens op een extra negatieve manier uit te leggen.
Ik denk gewoon dat het plezier voor de mensen die naar zo'n stierenvechtarena samen groter is, dan de pijn die de stier lijdt. (hoewel dit natuurlijk moeilijk te vergelijken is) |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En verder wordt een mens nog altijd belangrijker beschouwd dan een dier. Dus de vergelijking van mij voor de leeuwen gooien klopt niet. Maar ja, misschien zouden ook dáár mensen plezier aan beleven. Bij de Romeinen gebeurde dit geloof ik ook, hoe triest wij het ook vinden. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Dus wie is nou belangrijker .. ![]() Misschien id het belangrijkst om zo snel mogelijk de aarde te verkloten
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Europese Grondwet Gatara | 500 | 26-05-2005 14:26 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
stierenvechten honour | 93 | 15-04-2004 22:29 | |
Flora & Fauna |