Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-07-2002, 11:49
marieke_temp
marieke_temp is offline
gisteren kwam ik al zinloos-zappend op een uitzending van een stierengevecht. eerst dacht ik nog 'wat een stom gedoe, twee kerels die een beetje met een grote roze lap een ongeloofelijk ongemotiveerde stier een beetje in actie proberen te krijgen' maar even later, ze gingen gewoon met hele grote prikstokken dat beest gruwelijk mishandelen!!
dusss... mensen die naar spanje gaan, dit is GEEN leuk dagje uit, ga maar winkelen ofzo
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-07-2002, 12:03
SMC
SMC is offline
Toevallig was ik me gister ook aan het vervelen , en zag ik op de Spaanse tv-zender ook het stierenvechten.
Het is inderdaad wel zielig wat die stier word aangedaan.
Maar ik vind 't niet zó heel errug.Of de stier word gedood tijdens een stierengevecht , of hij word gedood bij een slager ofzo.
Dood gaat het beestje toch.
En het is tenslotte een gewoonte , een cultuur , een eeuwenoude traditie in Spanje.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2002, 12:13
blaatje0000
blaatje0000 is offline
Citaat:
SMC schreef:
Of de stier word gedood tijdens een stierengevecht , of hij word gedood bij een slager ofzo.
Dood gaat het beestje toch.
Ja oke, maar er zit toch wel een verschil in. Dat stierengevechten kan ook worden verboden, zonder echt erge consequenties.. ja vlees eten opzich ook, maar er zijn veel meer mensen die elke dag vlees eten dan het aantal mensen wat stierengevechten echt leuk vind.. en het is ook voor de stier veeeeel pijnlijker om mishandelt (want dat doen ze eigenlijk ) en gedood te worden tijdens zo'n gevecht, dan in 1x geslacht voor een slager ofzo.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2002, 12:50
Verwijderd
Nou, dat stierengevechten kan ik echt niet zonder erge consequenties worden verboden. Ga maar eens naar Spanje ofzo, en dan zul je zien dat een heleboel mensen boos worden als het wordt verboden.
En je kan het ook nog altijd van de positieve kant zien: vroeger vochten mensen tegen elkaar, waarbij er veel doden vielen. Nu is het een stier tegen een mens, waarbij de vechters zo goed als nooit dood gaan. En die stier wordt later anders toch wel geslacht. Oke, hij wordt nu op een vervelende manier gedood, maar het geeft een heleboel mensen plezier. Ook al kan jij misschien niet begrijpen dat mensen het leuk vinden om een stier zo te zien sterven.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2002, 12:58
utopian me
utopian me is offline
m'n moeder was een keer in spanje door een vriend naar een verassing meegebracht... was dus een stierengevecht..... vond ze echt niet leuk ik vind het ook zielig en onzin.. hoe kun je zoiets ook leuk vinden?? maargoed, zij vinden mijn mening toch niet belangrijk ghe..
Oud 06-07-2002, 13:16
rodina
rodina is offline
Ik denk dat deze beter past op Flora&Fauna

zomervakantie -> F&F
Oud 06-07-2002, 14:12
Breg
Breg is offline
Citaat:
de ballonnenman schreef:
Nou, dat stierengevechten kan ik echt niet zonder erge consequenties worden verboden. Ga maar eens naar Spanje ofzo, en dan zul je zien dat een heleboel mensen boos worden als het wordt verboden.
En je kan het ook nog altijd van de positieve kant zien: vroeger vochten mensen tegen elkaar, waarbij er veel doden vielen. Nu is het een stier tegen een mens, waarbij de vechters zo goed als nooit dood gaan. En die stier wordt later anders toch wel geslacht. Oke, hij wordt nu op een vervelende manier gedood, maar het geeft een heleboel mensen plezier. Ook al kan jij misschien niet begrijpen dat mensen het leuk vinden om een stier zo te zien sterven.
leuk, lachen omdat er een dier doodgaat . Sorry, maar ´t slaat helemaal nergens op, omdat veel mensen er plezier aan beleven is het niet erg?

En dat vroeger vochten mensen tegen elkaar verhaal: er vechten nog steeds mensen tegen elkaar. En als je het voer gladiatoren gevechten hebt. Toen die ophielden is er volgens jou dus een soort leegte ontstaan die nu opgevult wordt door stierenvechten? Waarom zou er überhaupt tegen iets/iemand gevochten meoten worden tot de dood er op volgt omdat mensen lol willen hebben? Er zijn genoeg andere vormen van vermaak, waar geen dierenleed aan te pas komt, dat soort vermaak moeten de mensen maar eens opzoeken.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2002, 15:15
fruitmand
fruitmand is offline
oeh, daar ben ik vreselijk tegen
was in z. frankrijk vorige week, kreeg ik zo'n papiertje in mn hand gedouwd
STIERGEVECHT MORGEN AVOND, BLOED EN AL
sweer het, stond er echt zo op.
Werd helemaal boos op de jongen die het uitdeelde
Oud 06-07-2002, 17:22
Verwijderd
Citaat:
Breg schreef:

leuk, lachen omdat er een dier doodgaat . Sorry, maar ´t slaat helemaal nergens op, omdat veel mensen er plezier aan beleven is het niet erg?

En dat vroeger vochten mensen tegen elkaar verhaal: er vechten nog steeds mensen tegen elkaar. En als je het voer gladiatoren gevechten hebt. Toen die ophielden is er volgens jou dus een soort leegte ontstaan die nu opgevult wordt door stierenvechten? Waarom zou er überhaupt tegen iets/iemand gevochten meoten worden tot de dood er op volgt omdat mensen lol willen hebben? Er zijn genoeg andere vormen van vermaak, waar geen dierenleed aan te pas komt, dat soort vermaak moeten de mensen maar eens opzoeken.
Nou, hier is dus duidelijk sprake van een gebrek aan inlevingsvermogen. Jíj vindt het misschien niet leuk (en ik kan je eerlijk zeggen dat ik het ook niet echt boeiend vind) om een mens tegen een stier te zien vechten, maar in Zuid-Europa beleven die mensen er wel een hoop plezier aan.
En over dat dierenleed: dat is natuurlijk ook weer overdreven. Zou het niet in de ring gegooid zijn, dan was het in het slachthuis gedumpt. Wat is het gevolg van beide dingen: de dood. Alleen is het eerste een ietwat pijnlijkere manier, maar dat is geen reden om het hele stierenvechten te verbieden. Nogal overdreven.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2002, 18:17
Geraldine
Geraldine is offline
ik kan me niet voorstellen dat er zoveel mensen zijn die er lol in hebben om te zien hoe een stier gemarteld en daarna vermoord word. ik vin het belachelijk, die stier heeft er toch niet om gevraagt ofwel?
en 'dat het nou eenmaal bij de spaanse cultuur hoort' vind ik een erg zwak argument. er zijn ook culturen waarin het gewoonte is om een paar keer per jaar een paar vrouwen/kinderen te offeren, op een brandstapel. Dat word toch ook niet normaal gevonden? Dat doet heel wat minder pijn dan wat ze bij die stier doen hoor, na een poosje stik je in de rook, dan is het meteen afgelopen. zo'n stierengevecht kan tijden duren.
Oud 06-07-2002, 18:22
Floosje
Floosje is offline
Citaat:
de ballonnenman schreef:

Nou, hier is dus duidelijk sprake van een gebrek aan inlevingsvermogen. Jíj vindt het misschien niet leuk (en ik kan je eerlijk zeggen dat ik het ook niet echt boeiend vind) om een mens tegen een stier te zien vechten, maar in Zuid-Europa beleven die mensen er wel een hoop plezier aan.
En over dat dierenleed: dat is natuurlijk ook weer overdreven. Zou het niet in de ring gegooid zijn, dan was het in het slachthuis gedumpt. Wat is het gevolg van beide dingen: de dood. Alleen is het eerste een ietwat pijnlijkere manier, maar dat is geen reden om het hele stierenvechten te verbieden. Nogal overdreven.
Er is wel een heel groot verschil tussen de slachter en stierenvechten, al keur ik het allebei niet goed. Het is gewoon niet normaal dat dieren zo behandeld worden door de mens!
Ik snap dan ook echt niet wat voor plezier mensen eraan beleven door met stieren te vechten, dit zou zeker wel verboden moeten worden.
Oud 06-07-2002, 20:48
blaatje0000
blaatje0000 is offline
Met citaat reageren
Oud 06-07-2002, 21:13
maantje tuurt
maantje tuurt is offline
ik HAAT stierenvechten!
van tevoren wordt die stier al helemaal opgefokt.
hij krijgt zout in z'n ogen, wordt met zandzakken geslagen, of krijgt soms wel drugs.
dan wordt hij langzaam vermoord, zodat hij eerst nog heel lang pijnlijd. Nou mensen, wat een plezier!
Oud 06-07-2002, 22:14
rodina
rodina is offline
Citaat:
maantje tuurt schreef:
ik HAAT stierenvechten!
hij krijgt zout in z'n ogen, wordt met zandzakken geslagen, of krijgt soms wel drugs.
dan wordt hij langzaam vermoord, zodat hij eerst nog heel lang pijnlijd. Nou mensen, wat een plezier!
idd in het kader van; leedvermaak is het leukste vermaak...
Oud 07-07-2002, 11:00
Verwijderd
Ik lees hier een aantal reacties in de vorm van: "Wat is er nou leuk aan stierenvechten. Ik vind het afschuwelijk". Nogmaals: Jij beleeft er misschien geen plezier aan. Maar anderen wel. Het is net als een dure gallerij net schilderijen die de Nederlandse staat voor vele miljoenen guldens heeft gekocht. Daar geef ik dus echt helemaal niks om, maar ik ga het niet verbieden, want anderen beleven er wel veel plezier aan.

En op de reacties dat het dieronterend is wil ik zeggen dat de dieren anders op het slachtbankje doodgaan. Dáár heeft de stier dan toch ook niet om gevraagd? De ham die ik daarnet heb gegeten is toch ook van een dier dat daar niet om gevraagd heeft? Daar maakt toch ook niet iedereen een probleem om.
En dat de stier op zo'n belachelijk manier dood wordt gemaakt is ook weer zo overdreven.

Plus als laatste wil ik nog zeggen dat wij Nederlanders hier dus anders tegenaan kijken als Spanjaarden bijvoorbeeld. En dan kan je dat een zwak argument noemen, maar dat is het dus niet. Ik hoor heel vaak dat je respect voor andere culturen moet hebben. Nou dan moet je er ook respect voor hebben dat anderen mensen dat stierenvechten normaler vinden.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2002, 12:35
Floosje
Floosje is offline
Citaat:
de ballonnenman schreef:
Ik lees hier een aantal reacties in de vorm van: "Wat is er nou leuk aan stierenvechten. Ik vind het afschuwelijk". Nogmaals: Jij beleeft er misschien geen plezier aan. Maar anderen wel. Het is net als een dure gallerij net schilderijen die de Nederlandse staat voor vele miljoenen guldens heeft gekocht. Daar geef ik dus echt helemaal niks om, maar ik ga het niet verbieden, want anderen beleven er wel veel plezier aan.
>>> Met schilderijen schaad je niemand, met stierenvechten wel. Dat is dus echt niet te vergelijken.

En op de reacties dat het dieronterend is wil ik zeggen dat de dieren anders op het slachtbankje doodgaan. Dáár heeft de stier dan toch ook niet om gevraagd? De ham die ik daarnet heb gegeten is toch ook van een dier dat daar niet om gevraagd heeft? Daar maakt toch ook niet iedereen een probleem om.
En dat de stier op zo'n belachelijk manier dood wordt gemaakt is ook weer zo overdreven.
>>> Ten eerste ben ik ook tegen het slachten van dierenen daar maken wel degelijk veel mensen een probleem van (gelukkig maar)
Ten tweede is het niet zwaar overdreven, zoals maantje tuurt al zei, die dieren worden eerst helemaal opgefokt en mishandeld ed. Vind jij dat soms normaal?!?

Plus als laatste wil ik nog zeggen dat wij Nederlanders hier dus anders tegenaan kijken als Spanjaarden bijvoorbeeld. En dan kan je dat een zwak argument noemen, maar dat is het dus niet. Ik hoor heel vaak dat je respect voor andere culturen moet hebben. Nou dan moet je er ook respect voor hebben dat anderen mensen dat stierenvechten normaler vinden.
>>>Hier heb je op zich wel gelijk in, dat het 2 verschillende culturen zijn, maar dan is het nog niet geoorloofd om dieren zo te behandelen, of het nou cultuur is of niet. Een dier is een dier, en daar moet je ook respect voor hebben
Oud 07-07-2002, 13:00
Verwijderd
Citaat:
Met schilderijen schaad je niemand, met stierenvechten wel. Dat is dus echt niet te vergelijken.
Klopt niet. Aan schilderijen worden miljoenen uitgegeven, die aan veel nuttigere dingen hadden kunnen worden uitgegeven. Laatst las ik geloof ik dat de Nederlandse staar 80 (TACHTIG!!) miljoen gulden had uitgegeven voor 1 schilderij. Dan denk ik echt: dit is van de gekke. Besteed dat geld eens nuttig. Andere mensen zullen weer zeggen dat zo'n schilderij nuttig is. Dus wat wil ik zeggen: met schilderijen kopen schaadt je dus ook een hoop mensen. Met stierengevechten schaadt je weer anderen (in dit geval dieren).

Citaat:
Ten eerste ben ik ook tegen het slachten van dierenen daar maken wel degelijk veel mensen een probleem van (gelukkig maar)
Gelukkig zijn er nog veel meer mensen die voor het eten van dieren zijn. In de natuur gaat dit toch ook zo? Mogen wij, mensen, dan geen andere dieren eten?

Citaat:
Ten tweede is het niet zwaar overdreven, zoals maantje tuurt al zei, die dieren worden eerst helemaal opgefokt en mishandeld ed. Vind jij dat soms normaal?!?
Er worden toch ook kippen in een hokje van 10 bij 20 centimeter gezet. Of varkens in een stuk waarin ze zich niet eens kunnen bewegen. Denk je dat dát geweldig is voor de dieren. Ik denk dat je als die zijnde dan liever één vervelende dag hebt, waarop je daarna zal stereven, dan dat je je hele leven je zo goed als niet kan bewegen en uiteindelijk ook zal sterven.

Citaat:
Hier heb je op zich wel gelijk in, dat het 2 verschillende culturen zijn, maar dan is het nog niet geoorloofd om dieren zo te behandelen, of het nou cultuur is of niet. Een dier is een dier, en daar moet je ook respect voor hebben
Ja dat is dus jou mening. Niet alle andere culturen op de wereld hoeven zich te houden aan de Nederlandse normen en waarden.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2002, 13:41
maantje tuurt
maantje tuurt is offline
Citaat:
rodina schreef:

idd in het kader van; leedvermaak is het leukste vermaak...
juist ja
Oud 07-07-2002, 14:21
makita
makita is offline
PAMPLONA - Bij de eerste traditionele stierenren van het seizoen in het Spaanse Pamplona hebben zes deelnemers zware verwondingen opgelopen. Ze werden door de 700 kilogram-zware stieren op de hoorns genomen en met gapende wonden afgevoerd naar het ziekenhuis.
Onder hen waren drie toeristen uit Groot-Brittannië, Australië en de Verenigde Staten. De slachtoffers verkeren niet in levensgevaar. De stierenren van zondagochtend duurde met zeven minuten twee keer zo lang dan normaal. Het liep bijna uit de hand omdat enkele stieren zich van de kudde losmaakten en op de toekijkende mensenmassa afliepen.

wraak zal zoet zijn !!!
Met citaat reageren
Oud 07-07-2002, 14:33
Frida
Frida is offline
Slachten en stierenvechten is niet te vergelijken, het is idd zo dat het dier om geen van beide heeft gevraagd, maar als we een dier slachten dan heeft (meestal toch..) als doel mensen te voeden oid. Maar bij het stierenvechten zien we dat die dieren sterven enkel om vermaak te verzorgen. Dat is dus fout. Ik ben ook niet een voorstaander van (bepaalde) slachtingen, maar ik weet at deze horen bij de voedselketen. De maníér waarop sommoge slachtingen dan weer gebeuren vind ik wel verkeerd.

Ik ben dus tegen stierenvechten, maar ik kan de mening van andere begrijpen als zij bv zeggen :
Citaat:
in Zuid-Europa beleven die mensen er wel een hoop plezier aan.
Ik denk dat als wij bv in die streek waren geboren en opgevoed en dat eigenlijk heel je leven hebt beleefd, we dat gewoon de normale gang van zaken gaan vinden ( de meeste dan toch...)

ik zou aan zoiets iig geen plezier kunnen beleven, en ik zou het graag zien verboden worden. Maar ik zou ook een heleboel dingen dichter bij huis anders willen zien ( betreffende dat dierenleed...)
Oud 07-07-2002, 22:49
Stevill
Stevill is offline
in het publiek gaan zitten met een sniperriffle en afschieten die mannen
Oud 08-07-2002, 11:38
Floosje
Floosje is offline
Citaat:
de ballonnenman schreef:

Klopt niet. Aan schilderijen worden miljoenen uitgegeven, die aan veel nuttigere dingen hadden kunnen worden uitgegeven. Laatst las ik geloof ik dat de Nederlandse staar 80 (TACHTIG!!) miljoen gulden had uitgegeven voor 1 schilderij. Dan denk ik echt: dit is van de gekke. Besteed dat geld eens nuttig. Andere mensen zullen weer zeggen dat zo'n schilderij nuttig is. Dus wat wil ik zeggen: met schilderijen kopen schaadt je dus ook een hoop mensen. Met stierengevechten schaadt je weer anderen (in dit geval dieren).
>>>Daar heb je wel gelijk in, maar ik vind het schaden van de stieren in een directere manier. Wat ik bedoel is: Er worden ook miljoenen uitgegeven aan het koningshuis. Dan kun je dat wat mij betreft ook gelijk wel afschaffen. En zo zijn er nog veel meer dingen, maar bij stierenvechten schaadt je de dieren meteen en niet door geld.

Gelukkig zijn er nog veel meer mensen die voor het eten van dieren zijn. In de natuur gaat dit toch ook zo? Mogen wij, mensen, dan geen andere dieren eten?
>>> Dit is meer iets voor in het vegetariers topic, maar om even kort antwoord te geven: Nee ik vind niet dat je als mens jezelf boven een dier mag stellen en hem opeten. Zeker niet op een manier zoals dat vaak gebeurt in de bio-industrie.

Er worden toch ook kippen in een hokje van 10 bij 20 centimeter gezet. Of varkens in een stuk waarin ze zich niet eens kunnen bewegen. Denk je dat dát geweldig is voor de dieren. Ik denk dat je als die zijnde dan liever één vervelende dag hebt, waarop je daarna zal stereven, dan dat je je hele leven je zo goed als niet kan bewegen en uiteindelijk ook zal sterven.
>>> Nee hallo, daar ben ik ook fel tegen. Maar dat is geen argument vind ik. Dat is net zoiets als: Er zijn dieren die het nog slechter hebben, dus je moet niet zeiken.
Wat mij betreft kun je het allebei wel afschaffen.

Ja dat is dus jou mening. Niet alle andere culturen op de wereld hoeven zich te houden aan de Nederlandse normen en waarden.
>>> Nou dan is dat jouw mening, maar ik vind dit niet iets van normen en waarden, maar gewoon respectvol omgaan met dieren.
Oud 08-07-2002, 12:24
Verwijderd
Citaat:
Daar heb je wel gelijk in, maar ik vind het schaden van de stieren in een directere manier. Wat ik bedoel is: Er worden ook miljoenen uitgegeven aan het koningshuis. Dan kun je dat wat mij betreft ook gelijk wel afschaffen. En zo zijn er nog veel meer dingen, maar bij stierenvechten schaadt je de dieren meteen en niet door geld.
Ja, je schaadt dus met heel veel dingen weer andere mensen. Maar sommige mensen vinden het koningshuis bijvoorbeeld weer leuk (ik niet hoor). Je kan dus over heel veel dingen een probleem maken. En of je nou iets of iemand direct of indirect schaadt maakt in mijn ogen niet veel uit. Om het heel simpel te stellen. Of ik jou nou via henk 50 euro geef, of dat ik het direct aan je geef. Resultaat is hetzelfde.
Citaat:
Nee hallo, daar ben ik ook fel tegen. Maar dat is geen argument vind ik. Dat is net zoiets als: Er zijn dieren die het nog slechter hebben, dus je moet niet zeiken.
Wat mij betreft kun je het allebei wel afschaffen.
Makkelijker gezegd dan gedaan. Het is namelijk economisch zeer onverantwoord om nu ineens dieren in een grote ruimte te laten lopen, voordat ze daarna geslacht worden. Er is a) veel meer ruimte voor nodig b) veel meer geld voor nodig. En ik weet zeker dat deze ruimte en geld niet beschikbaar zal zijn. Als het dus zou worden afgeschaft dan zou er veel te weinig vlees, eieren, e.d. zijn om aan de behoeftes van de mensen te voldoen.
Citaat:
Nou dan is dat jouw mening, maar ik vind dit niet iets van normen en waarden, maar gewoon respectvol omgaan met dieren.
Ja ok, jij vind dat omdat dat in de Nederlandse cultuur normaal is. Maar in andere culturen vind men dat soort dingen minder normaal. En dat kun jij belachelijk vinden, maar hun vinden jou mening misschien weer belachelijk. Je moet respecteren dat andere volken andere normen en waarden hebben, ook al ben je het er niet mee eens.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2002, 13:02
Yamyam
Yamyam is offline
Ik ben heel erg tegen stierenvechten! Het is vreselijk wat ze die beesten aandoen!
Met citaat reageren
Oud 10-07-2002, 04:10
DJ Incompetent
DJ Incompetent is offline
ik ben dr in portugal geweest en t is echt een vet spektakel, zeker aan te raden behalve voor mensen die t zielig vinden natuurlijk.

Ach ja wat wil je, zij hebben een beter leven dan bijvoorbeeld kippen in de bio-industrie, dus ja.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-07-2002, 04:11
DJ Incompetent
en die stieren nemen zon gast ook wel is op de hoorns
Met citaat reageren
Oud 10-07-2002, 12:06
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
DJ FLEM schreef:
ik ben dr in portugal geweest en t is echt een vet spektakel, zeker aan te raden behalve voor mensen die t zielig vinden natuurlijk.

Ach ja wat wil je, zij hebben een beter leven dan bijvoorbeeld kippen in de bio-industrie, dus ja.
ik ben ook wel eens naar iets dergelijks geweest en ik vond het werkelijkwaar oer-saai. Dat is natuurlijk een persoonlijke mening, maar het blijft een subjectief argument van je...

Ik heb lang zitten denken en ik ben er nog niet uit of ik vor of tegen ben...
Oud 11-07-2002, 00:34
Gaia
Gaia is offline
weetje wat het is. Je kan wel zeggen tijdens stierenvechten word het dier gedood, maar anders zou het sowieso later wel gebeuren. Maar het probleem is, dat de stier normaal geslacht wordt om het vlees of iets dergelijks. Maarbij stierenvechten wordt het beest gedood en later verbrand of op een ander manier vernietigd. Als ze dat vlees van de stier nou zouden gebruiken om op te eten. Maar zo worden er alleen maar meer stieren gedood.
ik ben er compleet tegen. Je kan het natuurlijk niet helemaal inbeelden, maar ik weet eigenlijk zeker, dat ook als ik in Spanje zou wonen en met die cultuur opgevoed zou zijn, ik absoluut tegen stierenvechten zou zijn.

Een goeie vriend van mij en zijn moeder staan vaak op markten met een kraampje tegen stierenvechten. Laatst had de organisatie zo stom georganiseerd dat ze in het "Spanje" gedeelte stonden ze kregen echt heel veel kritiek!

Ik kan er dan wel tegen zijn. Maar ik denk niet dat het realistiach is te denken dat de Spanjaarden het af zouden schaffen. Zij zijn ermee opgevoed. Zij vinden het normaal en op de een of andere manier een vorm van vermaak. Ondanks dit zijn er ook genoeg Spanjaarden wel tegen stierenvechten.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2002, 00:57
DJ Incompetent
ze eten t vlees, althans vaak, wel op hoor
Met citaat reageren
Oud 11-07-2002, 10:40
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
DJ FLEM schreef:
ze eten t vlees, althans vaak, wel op hoor
lekker hygiënisch, zo'n dier sachten in de arena, met zo'n totaal a-steriel zwaard met al dat zand. Het zou verboden moten worden
Oud 11-07-2002, 15:30
Rhinus
Rhinus is offline
Ze doen maar. Ik eet ook vlees. Ik eet ook eieren van kippen in veel te kleinen hokjes (indirect zeker). Dus..
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 10:34
Gatara
Gatara is offline
Het stierenvechten op de Spaanse manier is pure dierenmishandeling. Ik heb het ook gezien op TVE en walgde gewoon van wat ik zag en zapte dus uiteindelijk ook weg.

Je zag het beestje gewoon hijgen... het deed me denken aan mijn hond die zo aan het hijgen was omdat ze enorme pijn had (we hebben haar dan ook laten inslapen)... en veel energie had de stier niet meer over dus het was een erg oneerlijke strijd uiteindelijk.

En je kunt wel zeggen: maar het dier is eervol tenonder gegaan.... ik snap niet wat er eervol aan is als je vol pijn in een arena sterft waar iedereen juicht om elke pijl en mes in je ribben... ze moesten het is bij die stierenvechters zelf doen!
BAH

Nee,.. geef me dan maar de Franse manier van stierenvechten. Da's gewoon vechten tegenover een stier ZONDER die pijlen en het mes.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 10:37
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
de ballonnenman schreef:

Makkelijker gezegd dan gedaan. Het is namelijk economisch zeer onverantwoord om nu ineens dieren in een grote ruimte te laten lopen, voordat ze daarna geslacht worden. Er is a) veel meer ruimte voor nodig b) veel meer geld voor nodig. En ik weet zeker dat deze ruimte en geld niet beschikbaar zal zijn. Als het dus zou worden afgeschaft dan zou er veel te weinig vlees, eieren, e.d. zijn om aan de behoeftes van de mensen te voldoen.
Mensen moesten eens maar minder vlees en vis gaan eten. Dacht je dat hun verre voorouders eht vooor elkaar kregen om iedere dag een mammoet neer te leggen????

/me beperkt zich met het eten van vlees en vis en koopt zoveel mogelijk biologische produkten.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 12:46
Verwijderd
Waarom zouden we minder vlees en vis moeten eten? Als jij het zelf zielig voor de dieren vindt, dan is dat jou recht. Maar er zijn ook veel mensen die er geen problemen mee hebben als dieren worden geslacht om op te eten. Dat ik nooit vis eet, betekent toch ook niet dat iedereen het maar niet moet doen?
En over die voorouders: Ik dacht dat er vroeger juist nog meer vlees werd gegeten, maar correct me if i'm wrong.
Bovendien eten bijvoorbeeld tijgers ook weer andere dieren. Dus waarom zouden wij geen andere dieren mogen opeten?
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 14:37
D@mien
D@mien is offline
Ik ben tegen stierenvechten, mede omdat et ook oneerlijk is...als de stier aan et winnen is, dan komen dr andere gasten aan die de stier tegenhouden en em doden...ipv dat de stier die gast nou mag doden...of iig dan vrij uit gaat....

En maak et ook es eerlijk...prop es geen speren in de reet van die stier...of doe dat ook bij de stierenvechter zelf...dauw bij hem ook es een speer in zn hol...

Beetje een beest martelen voor 'entertainment'

En et excuus van 'slager of arena, dood gaatie toch' is gewoon dom. bij de slager is et minder pijnlijk voor dat beest dan in zo'n arena...
Oud 13-07-2002, 21:48
Roxy
Roxy is offline
mjah ik ben er oowk zwaar op tegen terwijl ik dr toch best mee op gegroeid ben, mijn oma van mn spaanse kant was dr helemaal gek van...

als ik kijk naar het publiek dan zijn dat toch vooral de oudere mensen, de jongeren vinden er nie zo veel aan... dus daar is mijn hoop dat het afgeschaft zou kunnen worden... of de EU zou het moeten verplichten... want dieren moeten weleens geslacht worden maar dat kan oowk op een snelle en pijnloze manier dat hoeft nie door dr allemaal stokken in te steken, oren af te snijden of met een zwaard te bewerken en oowk nie om die beesten rondjes te laten rennen door smalle gladde straatjes waarbij ze tienduizend keer op hun bek gaan... want dat is dierenmishandeling en daar is iedereen behalve de spaanse regering en de mensen die er van houden het wel mee eens lijkt me...
Oud 14-07-2002, 02:28
138
138 is offline
Ach ja die beestjes hebben tenminste een beter leven gehad dan al het vlees wat we 's avonds eten
Oud 14-07-2002, 10:15
Main
Main is offline
Citaat:
maantje tuurt schreef:
ik HAAT stierenvechten!
Ja precies, dier wordt dagen van tevoren niet gevoed, helemaal uitgeput, hongerig moet ie gaan vechten..........Die speer is het ergst ja, als ie daar zo ligt.............zucht
Met citaat reageren
Oud 15-07-2002, 11:32
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
de ballonnenman schreef:
Waarom zouden we minder vlees en vis moeten eten? Als jij het zelf zielig voor de dieren vindt, dan is dat jou recht. Maar er zijn ook veel mensen die er geen problemen mee hebben als dieren worden geslacht om op te eten.

Moeten moet gelezen worden als "should", niet als "must"

Citaat:

En over die voorouders: Ik dacht dat er vroeger juist nog meer vlees werd gegeten, maar correct me if i'm wrong.
Bovendien eten bijvoorbeeld tijgers ook weer andere dieren. Dus waarom zouden wij geen andere dieren mogen opeten?
We hebben inderdaad snijtanden en hoektanden in onze mond en niet alleen maaltanden (kiezen). Dat betekent dus dat ons gebit en lichaam geschikt zijn om vlees te eten (en groenten). Maar de hoeveelheid vlees en de hoeveelheid groenten dat nu gemiddeld gegeten wordt per mens is naar verhouding: teveel vlees en te weinig groente.
Je darmen vinden zoveel vlees ook niet echt fijn.
Aangeraden wordt dan ook om maximaal 2 dagen in de week vlees te eten 1 dag vis en de rest van de dagen groenten. (ook op de vlees en vis dagen) en veel drinken.

Ik hou me daar zo ongeveer aan. En ik moet zeggen: ik poep veel lekkerder nu

Wat betreft mijn hypothese over onze voorouders: het lijkt me sterk dat hen het lukte om elke dag een mamoet om zeep te kunnen helpen en zullen dan ook soms genoodzaakt zijn om iets anders te moeten eten. Het is maar een hypothese. Echt weten doen we dat nooit, vrees ik.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2002, 13:32
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Gatara schreef:

Aangeraden wordt dan ook om maximaal 2 dagen in de week vlees te eten 1 dag vis en de rest van de dagen groenten. (ook op de vlees en vis dagen) en veel drinken.
[/B]
gatverdamme... alleen maar vlees. Das toch ook niet helemaal gezond? om één dag in de week alleen maar vis, twee dgen alleen maar vlees en de rest alleen maar groenten te eten?

En nu ontopic ...
omdat iedereen hier tegen lijkt zal ik me opofferne om het stierenvechten te verdedigen ...

Het is een toeristische trekpleister van Spanje. Vele toeristen komen kijken naar het stierenvechten en daardoor leeft de economie (en de rest van het volk) op. Verder is het een eeuwenoude traditie (dat op zich zegt natuurlijk niets want de doodstraf is dat ook maar het verklaart wél de waarde die de mensen in Spanje eraan hechten). Ook is het zo dat de stieren er helemaal naartoe worden opgeleid. Ze leiden in et begin dus een zeer fijn leven en de laatste dagen van hun leven zijn ietwat kutter, maar als je dat vergelijkt met een bio-industriebeest dan is de netto levensvreugde van een corridastier groter.
Oud 15-07-2002, 14:43
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef:
We hebben inderdaad snijtanden en hoektanden in onze mond en niet alleen maaltanden (kiezen). Dat betekent dus dat ons gebit en lichaam geschikt zijn om vlees te eten (en groenten). Maar de hoeveelheid vlees en de hoeveelheid groenten dat nu gemiddeld gegeten wordt per mens is naar verhouding: teveel vlees en te weinig groente.

Tja, aangeraden wordt ook om minder friet te eten. En om minder vaak een Twix uit de automaat te halen. Maar als het lekker is? Wat geef ik er dan om dat het iets minder gezond is? Ik eet liever lekker dan gezond. Oke, ik weet ook wel dat gezond eten ook moet. Maar maar 2 keer in de week vlees....vind ik een beetje overdreven.
Citaat:
Ik hou me daar zo ongeveer aan. En ik moet zeggen: ik poep veel lekkerder nu
Daar wil ik je dan wel ff persoonlijk mee feliciteren.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2002, 17:22
Sommetje
Sommetje is offline
Ik vind het ook wel triest hoor.

Een klasgenoot van me (die van Spaanse afkomst is) probeerde het stierenvechten te rechtvaardigen door te zeggen dat het dier vervolgens gewoon opgegeten wordt. Zelf heb ik het idee dat je dan beter (als het om te vlees gaat) het dier gewoon kunt slachten. Dan is het beestje ook sneller uit het lijden verlost.
Oud 15-07-2002, 22:43
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
de ballonnenman schreef:

Tja, aangeraden wordt ook om minder friet te eten. En om minder vaak een Twix uit de automaat te halen. Maar als het lekker is? Wat geef ik er dan om dat het iets minder gezond is? Ik eet liever lekker dan gezond. Oke, ik weet ook wel dat gezond eten ook moet. Maar maar 2 keer in de week vlees....vind ik een beetje overdreven.

Ik moet zeggen: ik mis het niet. En elke keer als ik vlees eet, vind ik het lekkerder en proef ik het beter dan wanneer ik het elke dag zou eten.
Da's nog een voordeel.

Citaat:

Daar wil ik je dan wel ff persoonlijk mee feliciteren.
(vandaag ging het weer wat moeilijker: een beetje teveel vlees gegeten (ben dan ook door mijn zus verwend..... <g> en nauwelijks fruit/groente.......stom stom stom )
Met citaat reageren
Oud 17-07-2002, 16:43
kaleidoscope
kaleidoscope is offline
Citaat:
Of de stier word gedood tijdens een stierengevecht , of hij word gedood bij een slager ofzo.
Als iedereen zo zou denken komt er nóoit verandering in,you can make a change..

Ik vind het gruwelijk en miselijkmakend,ik snap niet hoe mensen het zich in hun hoofd halen...en ik snap niet hoe mensen lol kunnen hebben aan andermans leed (in dit geval de stier).
Hetzelfde verhaal zijn hanengevechten,2 hanen worden op een tafel gezet compleet opgefokt...en het gevecht gaat door tot 1 van de 2 hanen overlijd...terwijl er tientallen chipsetende en bier zuipende mensen om die tafel heen zitten te schateren van het lachen..
Met citaat reageren
Oud 20-07-2002, 19:17
Coccinellidae
Coccinellidae is offline

De pijltjes waarmee de stier bestookt wordt hebben spijkers in de punt

Pekbollen en vuurwerk worden op de hoorns gebonden en aangestoken. De gloeiend hete pek lekt op het stierenlichaam; door het vuurwerk raakt de stier in paniek.

Dan zit er toch een kronkel in je hoofd als dit je niks doet
Oud 20-07-2002, 19:26
Coccinellidae
Coccinellidae is offline
En voor de mensen die hier echt geloven dat de dieren goed behandelt worden voordat ze aan de gevechten mee doen, en goed worden behandelt hun hele leven en dus stukken beter dan alle bio-industrie dieren mogen hier lezen wat er werkelijk met deze dieren gebeurd.

En bekijk dan ook ff die foto waar je de uitgeputte, gemartelde en gewonde stieren na de show ziet die daar gedumpt zijn totdat ze dood bloeden.

http://www.animalfrontline.nl/stierennl.htm
Oud 21-07-2002, 13:22
Verwijderd
Ja, die animalfrontline is natuurlijk zwaar partijdig en vertelt de mensen (dierenliefhebbers) alleen de slechte kanten van de zaak, en probeert ze dan ook nog eens op een extra negatieve manier uit te leggen.

Ik denk gewoon dat het plezier voor de mensen die naar zo'n stierenvechtarena samen groter is, dan de pijn die de stier lijdt. (hoewel dit natuurlijk moeilijk te vergelijken is)
Met citaat reageren
Oud 21-07-2002, 16:03
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
de ballonnenman schreef:

Ik denk gewoon dat het plezier voor de mensen die naar zo'n stierenvechtarena samen groter is, dan de pijn die de stier lijdt. (hoewel dit natuurlijk moeilijk te vergelijken is)
Nou, als je er zo over denkt, wil ik jou best eens voor de leeuwen gooien in een overvolle arena. Jij lijdt toch nooit zoveel pijn als het plezier dat je de toeschouwers geeft.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2002, 19:55
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef:

Nou, als je er zo over denkt, wil ik jou best eens voor de leeuwen gooien in een overvolle arena. Jij lijdt toch nooit zoveel pijn als het plezier dat je de toeschouwers geeft.
Ja het ís toch gewoon zo dat mensen uit España en andere landen daar plezier aan beleven? Kan ik ook niks aan doen hoor.

En verder wordt een mens nog altijd belangrijker beschouwd dan een dier. Dus de vergelijking van mij voor de leeuwen gooien klopt niet. Maar ja, misschien zouden ook dáár mensen plezier aan beleven. Bij de Romeinen gebeurde dit geloof ik ook, hoe triest wij het ook vinden.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2002, 22:39
Coccinellidae
Coccinellidae is offline
Citaat:
de ballonnenman schreef:

En verder wordt een mens nog altijd belangrijker beschouwd dan een dier.
Ja ook zo'n kul.. Wij hebben dieren & planten nodig om te overleven. Terwijl dieren & planten DE MENS niet nodig heeft om te overleven. Nog beter, pas als de mens verdwenen is (of zich aanpast (wat allerhoogstwaarschijnlijk nooit zal gebeuren)) dan pas kunnen ze overleven.
Dus wie is nou belangrijker .. Voor het voortbestaan van de aarde iig niet ...
Misschien id het belangrijkst om zo snel mogelijk de aarde te verkloten
Reageren

Regels voor berichten