Advertentie | |
|
![]() |
|
Mijn filosofiedocente ging over Marx vertellen. Ze zei erbij dat het voor haar moeilijk was dat objectief te brengen omdat ze zelf liberaal (VVD) is. Ik kon mij toen nog net tegenhouden te zeggen: Goh, dat maakt uw vorige lessen ook meteen een stuk minder betrouwbaar!
Zaten nogal veel rechtse mensen in de zaal. Die theologen waarderen dat niet denk ik. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Jammer dat je het niet gezegd heb, nu weet je nooit haar reactie...
||
Citaat:
![]()
|
Verwijderd
|
Een vraag stellen in het openbaar is echt niet niks!
Ik kan me heel goed voorstellen dat je daar nerveus van wordt. Sterker nog: ik heb dat ook. Je krijgt opeens de volle aandacht: iedereen staart je aan, nou probeer dan nog maar eens te zeggen wat je bedoelt! Ook kan het een angst zijn om een domme/overbodige vraag te stellen bijv. Dat zeg maar de hele groep even tegen je keert. Ik vind het vrij normaal dat je van zoiets nerveus wordt. En je zei het zelf al: als je voorbereid bent gaat het wel goed. Maar juist iets zeggen, vragen of uitleggen als het onverwachts moet, kan spanning veroorzaken. Heel goed dat je dan uiteindelijk wel de vraag stelt. Ik doe dat sinds kort meestal ook wel maar vroeger dacht ik dan: laat maar zitten. Terwijl ook jij en ik het recht hebben om iets te zeggen, dat hebben niet alleen anderen. Het heeft ook wel te maken met hoe je over jezelf denkt. Als je onzeker bent over iets van jezelf (uiterlijk, of je woordkeus, noem maar op) dan is het veel moeilijker om in het middelpunt te staan van belangstelling, ook al is het maar even. Ik heb mijzelf sinds een paar maanden geaccpeteerd en merk bij mezelf dat ik nu dus bijv. die vraag wel stel die ik wil stellen. En ik word ook niet meer nerveus als ik iets moet afrekenen of een verkoopster iets moet vragen. Ook merk ik dat ik meer opensta voor contact; opeens ben ik opgenomen in de groep op mijn werk, ik hoor er helemaal bij. En mensen doen aardiger tegen me. Dat alles omdat ik blijer ben met mezelf de laatste tijd. Ik had vroeger trouwens ook wel dat ik nerveus was en ik wist geeneens waarom, er was geen aanleiding. Herken je dat? Laatst gewijzigd op 28-11-2003 om 19:33. |
![]() |
|
Ik ken het wel een beetje. Vooral in (grote) groepen of bij
mensen die ik niet goed ken en/of me niet bij op me gemak voel, word ik ontzettend zenuwachtig. Bij spreekbeurten, optredens enz heb ik dat ook wel, maar als ik eenmaal op gang ben, gaat het meestal ![]() Wat je er tegen kunt doen... Ik probeer vaak wat nuchterder er tegen aan te kijken, want vaak maak ik me gewoon druk om iets heel kleins... Het helpt alleen maar matig, dus veel heb je hier niet aan. ![]()
||
![]() |
Citaat:
En ik weet ook niet precies wat voor een antwoord ik van jullie had verwacht ![]() ![]() maarja, fijn dat jullie toch wel gewoon reageren ![]()
|
ja, dat herken ik behoorlijk.
ik heb het niet met alles: discussie voeren in de klas vind ik leuk (weet ik ook van dat ik er goed in ben) en dat gaat me goed af (ook als iedereen luistert). Ook dingen vragen in een winkel of aan een vreemde maakt me niet uit, gaat prima. Maar zodra ik op school een presentatie moet houden of moet voorlezen ofzo, begint m'n hard als een bezetene over te slaan en komt er geen fatsoenlijk woord meer uit ![]() Complete black-outs zijn geen uitzonderingen en vaak gaan dit soort dingen gepaard met een huilbui (het liefst pas als ik thuis ben ![]() Het is erg vervelend, maar ik kan niet al deze situaties ontwijken. Gelukkig weet iedereen in de klas nou dat ik er zoveel last van heb (inmiddels vaak genoeg gezien) en reageren ze d'r heel goed op (niet lullig ofzo). Afgelopen donderdag had ik een presentatie voor 2 docenten waarbij ik 10 minuten achter elkaar aan het woord moest zijn (en het had weging 65 voor mijn SE ![]() Ik zag er gigantisch tegenop en ben half ingestort tijdens een les. De docent zag toen pas hoeveel moeite ik er mee had en besloot apart met mij te gaan oefenen. Dat heb ik zo'n 3 keer gedaan en tijdens de presentatie donderdag ging het goed. Ik was wel super nerveus, maar stortte niet in, had geen black-out en kon nog net alles vertellen. Ik heb een 6 en een 6,5 gekregen ![]() Ben er mega blij mee en het is echt een overwinning op mezelf geweest. Vandaag moest ik weer iets voor een groep doen en door aan donderdag te denken ging het al stukken beter. Onthou dus de positieve ervaringen en niet de negatieve ervaringen,hoewel ik weet dat dat ontzettend moeilijk is. oef, lang verhaal ![]()
|
![]() |
Zo'n presentatie gaat bij mij juist gelukkig vaak wel erg goed. Ben ik waarschijnlijk minder zenuwachtig dan de gemiddelde scholier.
Maarja.. een vraag ofzo..dan krijg je idd van die blackouts enzo ..kan me van vroeger nog duits herinneren--> van die rijtjes opsommen..dat soort dingen gaan dus helemaal mis.. ook bij wiskunde ofzo kan ik geen vraag normaal beantwoorden ofzo, maar durf ik wel een of andere bijdehande (schrijf je dat zo?? ![]() ![]() Je zou zeggen dat je aan die situaties went, niet dus ![]() maarja.. het is inderdaad mee leren leven geloof ik
||
Citaat:
ik heb voor mezelf al vastgesteld dat ik hier idd maar mee moet leren leven en ik denk dat het minder wordt in de loop van de jaren. Mijn ervaring van vorige week liet al zoiets zien, maar als ik kijk naar wat ik nu durf en wat ik enkele jaren terug durfde, ben ik al een heel stuk vooruit gegaan. Verder is het bij mij niet heel erg voor m'n leven, want hoevaak heb je nou presentaties?? Dingen vragen in een winkel of een vraag beantwoorden, gebeurt veel vaker, dus wat dat betreft lijkt het me wel heel vervelend voor je ![]() succes ermee meid!
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Het Grote Lucht Je Hart Topic #123 coopergirl | 494 | 12-03-2008 12:13 | |
Lichaam & Gezondheid |
Het grote piltopic #17 Konijn | 500 | 06-04-2007 19:03 | |
Psychologie |
Het grote lucht-je-hart-topic #16 marrel | 500 | 15-12-2004 17:43 | |
Psychologie |
maak de zin af deel 2 light fighter | 191 | 23-09-2004 11:54 | |
Verhalen & Gedichten |
verhaaltje..zal die goed genoeg zijn voor verhalenwedstrijd... Carlie | 5 | 30-12-2003 12:56 | |
Verhalen & Gedichten |
[verhaal] Zana heel hoofdstuk 1 Nas-t Zeekoe | 8 | 29-03-2003 12:57 |