Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-11-2003, 15:43
Freestyler*
Freestyler* is offline
Kijk, soms word ik heel zenuwachtig om bijna nix. Bijvoorbeeld als ik een vraag wil stellen bij een voorlichting, of als ik juist een vraag in de klas moet beantwoorden.
Maar het is niet zo dat ik niet in het openbaar durf te spreken, het gaat zegmaar goed zolang ik voorbereid ben. Maar om even een voorbeeld te noemen, ik wou dus vandaag tijdens een studievoorlichting een vraag stellen, wat ik uiteindelijk ook heb gedaan. Maar als ik dan al ga bedenken wat ik ga zeggen, wordt ik echt heel zenuwachtig. Dan krijg ik het warm, hart gaat sneller kloppen en ga trillen (dat is vrij normaal denk ik) , maar ik wordt ook helemaal duizelig. Zo erg soms, dat ik denk flauw te vallen. En dat alles zelfs voordat ik maar 1 woord heb gezegd.
Dat is natuurlijk heel erg lastig, vervolgens ga je alleen maar meer verkeerde dingen zeggen..

Maar, hebben jullie daar ook last van en wat doe je daar dan aan?
Oud 28-11-2003, 16:24
extinction
extinction is offline
Ja, heb ik ook.
Als ik me van tevoren bedenk wat ik wil zeggen, maar ik moet wachten totdat ik aan de beurt ben, dan komt er storm in m'n hoofd, raak ik in paniek, en word ik zenuwachtig.
Of als ik in een winkel sta, en er is een rij, dan gaat het fout...want dan heb ik te veel tijd om na te denken, en dan slaat alles op hol God ja, het is vervelend, maar ik maak er maar geen probleem meer van, ik kom er waarschijnlijk toch niet vanaf dus moet ik er maar mee leren leven.

Het helpt om tegen mezelf te zeggen; er is niks aan de hand, het zit in m'n hoofd en niet in m'n omgeving, dus het heeft ook geen zin om weg te vluchten ofzo.
Oud 28-11-2003, 16:29
Negrotiator
Negrotiator is offline
Ik heb het inmiddels niet meer, na drie maanden studeren en les krijgen in deze groep, ik ben aan de mensen gewend geraakt. In het begin had ik het heel erg. Ik heb het nu af en toe ook nog maar alleen als ik mijn i-dont-give-a-fuck-pet niet op heb.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 17:13
extinction
extinction is offline
Citaat:
Negrotiator schreef op 28-11-2003 @ 17:29:
Ik heb het inmiddels niet meer, na drie maanden studeren en les krijgen in deze groep, ik ben aan de mensen gewend geraakt. In het begin had ik het heel erg. Ik heb het nu af en toe ook nog maar alleen als ik mijn i-dont-give-a-fuck-pet niet op heb.
Ik heb ook een I-don't-give-a-fuck pet
Oud 28-11-2003, 17:23
Negrotiator
Negrotiator is offline
Maar in de filosofieles durf ik niets te zeggen. Terwijl ik dat juist daar wel zou moeten doen. Mijn lerares zegt regelmatig domme dingen, waar ik dan weer een goede grap op bedenk of een goed argument, maar ik durf niets te zeggen.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 17:34
extinction
extinction is offline
Kan je dan niet I-don't-give-a-fuck-en?

Ik heb me getraind in het niet-nadenken. Soms moet je gewoon alles eruitfloepen wat je wil zeggen....

Of een overdosis Valeriaan nemen...
Oud 28-11-2003, 18:04
Negrotiator
Negrotiator is offline
Mijn filosofiedocente ging over Marx vertellen. Ze zei erbij dat het voor haar moeilijk was dat objectief te brengen omdat ze zelf liberaal (VVD) is. Ik kon mij toen nog net tegenhouden te zeggen: Goh, dat maakt uw vorige lessen ook meteen een stuk minder betrouwbaar!

Zaten nogal veel rechtse mensen in de zaal. Die theologen waarderen dat niet denk ik.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 18:10
extinction
extinction is offline
Citaat:
Negrotiator schreef op 28-11-2003 @ 19:04:
Ik kon mij toen nog net tegenhouden te zeggen: Goh, dat maakt uw vorige lessen ook meteen een stuk minder betrouwbaar!

Jammer dat je het niet gezegd heb, nu weet je nooit haar reactie...
Oud 28-11-2003, 18:14
Negrotiator
Negrotiator is offline
Citaat:
extinction schreef op 28-11-2003 @ 19:10:

Jammer dat je het niet gezegd heb, nu weet je nooit haar reactie...
Ja.
Maar ik had ook niet zo'n zin grappig te zijn. Ik miste iemand tijdens die les!
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 18:19
extinction
extinction is offline
Citaat:
Negrotiator schreef op 28-11-2003 @ 19:14:
Ja.
Maar ik had ook niet zo'n zin grappig te zijn. Ik miste iemand tijdens die les!
En dan zeg je dat je niet zeker weet of je haar wel leuk vind....
Oud 28-11-2003, 18:23
Negrotiator
Negrotiator is offline
Citaat:
extinction schreef op 28-11-2003 @ 19:19:
En dan zeg je dat je niet zeker weet of je haar wel leuk vind....
Ik zat de hele tijd in het Latijn over haar te dichten tijdens de filosofieles. Hihi.

Spoiler
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 18:25
extinction
extinction is offline
Citaat:
Negrotiator schreef op 28-11-2003 @ 19:23:
Ik zat de hele tijd in het Latijn over haar te dichten tijdens de filosofieles. Hihi.

Spoiler
Oud 28-11-2003, 18:27
Quiana
Quiana is offline
@ Negrotiator & extinction: persoonlijke berichten over pm ajb.
Oud 28-11-2003, 18:29
extinction
extinction is offline
@Quiana: dat doen we al

sorry. Ik zal niet meer offtopic gaan.
Oud 28-11-2003, 19:31
Verwijderd
Een vraag stellen in het openbaar is echt niet niks!

Ik kan me heel goed voorstellen dat je daar nerveus van wordt. Sterker nog: ik heb dat ook. Je krijgt opeens de volle aandacht: iedereen staart je aan, nou probeer dan nog maar eens te zeggen wat je bedoelt! Ook kan het een angst zijn om een domme/overbodige vraag te stellen bijv. Dat zeg maar de hele groep even tegen je keert.

Ik vind het vrij normaal dat je van zoiets nerveus wordt. En je zei het zelf al: als je voorbereid bent gaat het wel goed. Maar juist iets zeggen, vragen of uitleggen als het onverwachts moet, kan spanning veroorzaken.

Heel goed dat je dan uiteindelijk wel de vraag stelt. Ik doe dat sinds kort meestal ook wel maar vroeger dacht ik dan: laat maar zitten. Terwijl ook jij en ik het recht hebben om iets te zeggen, dat hebben niet alleen anderen.

Het heeft ook wel te maken met hoe je over jezelf denkt. Als je onzeker bent over iets van jezelf (uiterlijk, of je woordkeus, noem maar op) dan is het veel moeilijker om in het middelpunt te staan van belangstelling, ook al is het maar even. Ik heb mijzelf sinds een paar maanden geaccpeteerd en merk bij mezelf dat ik nu dus bijv. die vraag wel stel die ik wil stellen. En ik word ook niet meer nerveus als ik iets moet afrekenen of een verkoopster iets moet vragen. Ook merk ik dat ik meer opensta voor contact; opeens ben ik opgenomen in de groep op mijn werk, ik hoor er helemaal bij. En mensen doen aardiger tegen me. Dat alles omdat ik blijer ben met mezelf de laatste tijd.

Ik had vroeger trouwens ook wel dat ik nerveus was en ik wist geeneens waarom, er was geen aanleiding. Herken je dat?

Laatst gewijzigd op 28-11-2003 om 19:33.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 20:50
Quiana
Quiana is offline
Ik ken het wel een beetje. Vooral in (grote) groepen of bij
mensen die ik niet goed ken en/of me niet bij op me gemak
voel, word ik ontzettend zenuwachtig.

Bij spreekbeurten, optredens enz heb ik dat ook wel,
maar als ik eenmaal op gang ben, gaat het meestal .

Wat je er tegen kunt doen... Ik probeer vaak wat nuchterder
er tegen aan te kijken, want vaak maak ik me gewoon druk
om iets heel kleins... Het helpt alleen maar matig, dus veel
heb je hier niet aan.
Oud 29-11-2003, 16:12
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
Ik had vroeger trouwens ook wel dat ik nerveus was en ik wist geeneens waarom, er was geen aanleiding. Herken je dat?
nou, dat eigenlijk niet

En ik weet ook niet precies wat voor een antwoord ik van jullie had verwacht . Probeer ook altijd maar een soort nonchalante houding aan te nemen enzo.. De laatste tijd is het ook veel erger geworden, bijv in de buurt van degene die ik leuk vind.. het is allemaal wel vrij logisch enzo.. Maar ik kan het gewoon niet hebben dat ik mezelf zo gek maak dat ik bijna flauwval.
maarja, fijn dat jullie toch wel gewoon reageren
Oud 29-11-2003, 16:33
Balance
Balance is offline
ja, dat herken ik behoorlijk.
ik heb het niet met alles: discussie voeren in de klas vind ik leuk (weet ik ook van dat ik er goed in ben) en dat gaat me goed af (ook als iedereen luistert). Ook dingen vragen in een winkel of aan een vreemde maakt me niet uit, gaat prima.
Maar zodra ik op school een presentatie moet houden of moet voorlezen ofzo, begint m'n hard als een bezetene over te slaan en komt er geen fatsoenlijk woord meer uit
Complete black-outs zijn geen uitzonderingen en vaak gaan dit soort dingen gepaard met een huilbui (het liefst pas als ik thuis ben ) gewon van de zenuwen.
Het is erg vervelend, maar ik kan niet al deze situaties ontwijken. Gelukkig weet iedereen in de klas nou dat ik er zoveel last van heb (inmiddels vaak genoeg gezien) en reageren ze d'r heel goed op (niet lullig ofzo).

Afgelopen donderdag had ik een presentatie voor 2 docenten waarbij ik 10 minuten achter elkaar aan het woord moest zijn (en het had weging 65 voor mijn SE )
Ik zag er gigantisch tegenop en ben half ingestort tijdens een les. De docent zag toen pas hoeveel moeite ik er mee had en besloot apart met mij te gaan oefenen. Dat heb ik zo'n 3 keer gedaan en tijdens de presentatie donderdag ging het goed. Ik was wel super nerveus, maar stortte niet in, had geen black-out en kon nog net alles vertellen. Ik heb een 6 en een 6,5 gekregen (de 6 voor m'n presentatie (weging 30) en de 6,5 voor m'n inhoud (weging 35).
Ben er mega blij mee en het is echt een overwinning op mezelf geweest.
Vandaag moest ik weer iets voor een groep doen en door aan donderdag te denken ging het al stukken beter. Onthou dus de positieve ervaringen en niet de negatieve ervaringen,hoewel ik weet dat dat ontzettend moeilijk is.

oef, lang verhaal
Oud 29-11-2003, 16:47
Freestyler*
Freestyler* is offline
Zo'n presentatie gaat bij mij juist gelukkig vaak wel erg goed. Ben ik waarschijnlijk minder zenuwachtig dan de gemiddelde scholier.
Maarja.. een vraag ofzo..dan krijg je idd van die blackouts enzo
..kan me van vroeger nog duits herinneren--> van die rijtjes opsommen..dat soort dingen gaan dus helemaal mis..
ook bij wiskunde ofzo kan ik geen vraag normaal beantwoorden ofzo, maar durf ik wel een of andere bijdehande (schrijf je dat zo?? ) opmerking te maken.

Je zou zeggen dat je aan die situaties went, niet dus
maarja.. het is inderdaad mee leren leven geloof ik
Oud 30-11-2003, 11:50
Balance
Balance is offline
Citaat:
ImeZ schreef op 29-11-2003 @ 17:47:
Zo'n presentatie gaat bij mij juist gelukkig vaak wel erg goed. Ben ik waarschijnlijk minder zenuwachtig dan de gemiddelde scholier.
Maarja.. een vraag ofzo..dan krijg je idd van die blackouts enzo
..kan me van vroeger nog duits herinneren--> van die rijtjes opsommen..dat soort dingen gaan dus helemaal mis..
ook bij wiskunde ofzo kan ik geen vraag normaal beantwoorden ofzo, maar durf ik wel een of andere bijdehande (schrijf je dat zo?? ) opmerking te maken.

Je zou zeggen dat je aan die situaties went, niet dus
maarja.. het is inderdaad mee leren leven geloof ik
we hebben dus hetzelfde probleem, alleen in totaal verschillende situaties.

ik heb voor mezelf al vastgesteld dat ik hier idd maar mee moet leren leven en ik denk dat het minder wordt in de loop van de jaren. Mijn ervaring van vorige week liet al zoiets zien, maar als ik kijk naar wat ik nu durf en wat ik enkele jaren terug durfde, ben ik al een heel stuk vooruit gegaan.
Verder is het bij mij niet heel erg voor m'n leven, want hoevaak heb je nou presentaties?? Dingen vragen in een winkel of een vraag beantwoorden, gebeurt veel vaker, dus wat dat betreft lijkt het me wel heel vervelend voor je
succes ermee meid!
Oud 30-11-2003, 18:46
Freestyler*
Freestyler* is offline
aan linda: (ja al die stukken text quoten schiet ook niet op)
tnx voor je medeleven enzo
maar eerlijk gezegd lijkt het erop alsof jij het erger voor mij vindt dan ik het zelf vind
Reageren

Regels voor berichten