Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-11-2003, 20:05
G.T.C.
G.T.C. is offline
Ik zag in de conrad folder zo'n mooie zaklamp staan met 7 blauwe LED-jes erin. Ik heb er nog nooit 1 gebruikt dus ik zou niet weten of dat nog een beetje goeie licht opbrengst heeft.
En zeker gezien het formaat van de zaklamp (3,5 x 12 cm) weet ik niet of je er dan wat aan hebt. Maar ze zijn wel handig natuurlijk omdat ze maar heel weinig stroom verbruiken.

Ik zou die zaklamp overigens alleen in de bossen gebruiken voor met de welpjes tijdens de scouting dus daar is het ook wel extra donker en heb je denk ook al sneller voldoening aan een zaklamp.

Maar ja.....maybe is er iemand die zo'n ding heeft ofzo en kan die me vertellen of het bevalt
Oud 01-11-2003, 20:19
Verwijderd
Scouting, Gaaf (scoutsleider hier).
Hmm, wat voor blauwe lampjes, zijn die echt bedoeld om mee te "schijnen", of om bijvoorbeeld op je auto te zetten en ze dan te laten knipperen zodat je een beetje zichtbaar bent.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2003, 00:12
G.T.C.
G.T.C. is offline
Citaat:
Jensk schreef op 01-11-2003 @ 21:19:
Scouting, Gaaf (scoutsleider hier).
Hmm, wat voor blauwe lampjes, zijn die echt bedoeld om mee te "schijnen", of om bijvoorbeeld op je auto te zetten en ze dan te laten knipperen zodat je een beetje zichtbaar bent.
wat stoer joh ! Ook bij de welpen soms?

Maar uhhh, het is wel echt een zaklamp hoor. Ik ken het principe wel maar ik heb er nooit 1 echt in de praktijk gebruikt. Het zijn 7 blauwe licht diodes die net als een normaal lampje in een spiegel omhulsel zitten. Die diodes verbruiken alleen veel minder stroom en zo doende kan je rustig 50 tot 100 uur schijnen.
Maar als we er even vanuit gaan dat het met de licht opbrengst wel goed zit, is het dan niet een te klein formaat denk je??
Een diameter van 3,5 cm is niet zo heel erg groot. Ben jij niet toevallig een keer met zo'n mini MagLite door de bossen gaan wandelen?!
Oud 02-11-2003, 00:26
G.T.C.
G.T.C. is offline
Citaat:
Jensk schreef op 01-11-2003 @ 21:19:
scoutsleider hier
Laat maar....ik las weer is ergens overheen. Is zeker ook wel onwijs gaaf om met van die beginnende pubers om te gaan of niet??
Zijn bij jullie de scouts gemengd of gescheiden? Wat doen jullie eigenlijk tijdens de opkomsten? Wij zijn een zeeverkenners groep dus die gaan zeilen enzow. Dat vinden die jongens en meisjes onwijs cool. Maar hoe houden jullie ze bezig?

Ik ben er zelf overigens pas sinds kort ingerolt in het hele scouting gebeuren Ik heb verder nooit bij een scouting groep gezeten. Maar ik vind het gewoon leuk om met die kinderen bezig te zijn.

Laatst gewijzigd op 02-11-2003 om 00:34.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2003, 03:02
Psychopath
Psychopath is offline
sorry maar ik heb geen ervaring daarmee.

Ik heb wel een vriend met een zaklampje met 1 ledje en die is behoorlijk sterk.

Offtopic: SCOUTING!!!!!!!!!!!!
Oud 02-11-2003, 17:20
StijnSpoortNiet
StijnSpoortNiet is offline
Citaat:
G.T.C. schreef op 01-11-2003 @ 21:05:
Ik zag in de conrad folder zo'n mooie zaklamp staan met 7 blauwe LED-jes erin. Ik heb er nog nooit 1 gebruikt dus ik zou niet weten of dat nog een beetje goeie licht opbrengst heeft.
En zeker gezien het formaat van de zaklamp (3,5 x 12 cm) weet ik niet of je er dan wat aan hebt. Maar ze zijn wel handig natuurlijk omdat ze maar heel weinig stroom verbruiken.

Ik zou die zaklamp overigens alleen in de bossen gebruiken voor met de welpjes tijdens de scouting dus daar is het ook wel extra donker en heb je denk ook al sneller voldoening aan een zaklamp.

Maar ja.....maybe is er iemand die zo'n ding heeft ofzo en kan die me vertellen of het bevalt
Toen ik voor het eerst zo'n zaklamp met ledjes zag verbaasde ik me over de hoeveelheid licht die ervan af kwam. Ik denk dat het wel genoeg licht is om s'nachts mee door de bossen te struinen. Maarre, de grotere maglights zijn beter hoor.
Oud 02-11-2003, 18:24
G.T.C.
G.T.C. is offline
Citaat:
StijnSpoortNiet schreef op 02-11-2003 @ 18:20:
Maarre, de grotere maglights zijn beter hoor.
haha, ja ik weet het. Ik heb er ook zo'n 1. Maar ik vind die dingen zo groot en zwaar en zoveel licht heb ik geen eens nodig in het bos. Een vriend van me heeft er zelfs helemaal zo'n holster voor gekocht Anders is het zo irritant als je hem overal naar toe moet slepen.
Maar jij bent dus best positief over die LED zaklampen. Das mooi....
Oud 02-11-2003, 19:08
Verwijderd
Leds zijn sowieso beter dan traditionele gloeilampsoorten.
ze gaan langer mee (want ze hebben geen gloeidraad) en ze gebruiken minder energie.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 20:48
BBEM
BBEM is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef op 02-11-2003 @ 20:08:
Leds zijn sowieso beter dan traditionele gloeilampsoorten.
ze gaan langer mee (want ze hebben geen gloeidraad) en ze gebruiken minder energie.
wat hebben ze dan wel ipv het traditionele gloeidraad ?
Oud 07-11-2003, 18:29
Verwijderd
Citaat:
BBEM schreef op 06-11-2003 @ 21:48:
wat hebben ze dan wel ipv het traditionele gloeidraad ?
dat wist ik ook niet, maar aangezien ik het zelf ook wel wilde weten, heb ik ff op google gezocht.

bron:
http://www.vego.nl/4/l/l_088.htm

Citaat:
LED

Letterwoord voor 'Light Emitting Diode', licht uitstralende diode.
De LED is een van de producten van de moderne elektronicatechnologie, die niet meer uit het dagelijkse leven is weg te denken en waarvan de ontwikkeling nog steeds doorgaat. Naast de reeds oeroude technieken om infrarode, rode, oranje, gele en groene LED's te maken, is men er ook in geslaagd ook blauwe LED's te fabriceren. De volgende stap is het construeren van een LED, die wit licht uitstraalt. Als men er dan nog in slaagt het vermogen flink op te voeren, staat niets de toepassing van 'koud' licht in de weg!
De werking van een LED berust op het in doorlaatrichting polariseren van een P/N-overgang. Hierdoor worden ladingsdragers in het aangrenzende materiaal geïnjecteerd, waar zij als minderheidsladingsdragers recombineren met meerderheidsladingsdragers. Bij dit proces wordt energie uitgestoten onder de vorm van elektromagnetische straling.
Het komt er nu alleen op aan halfgeleidende materialen te verzinnen, waarbij de golflengte van deze elektromagnetische energie in het zichtbare gedeelte van het spectrum ligt. Voor rode LED's gebruikt men GaAs (gallium-arsenide) als basis, zie onderstaande figuur. Voor oranje, gele en groene LED's wordt gebruik gemaakt van GaP, gallium-fosfide.
Blauwe LED's worden gemaakt uit siliciumcarbide (SiC). De P-laag wordt met aluminium en de N-laag met stikstof gedoteerd. Siliciumcarbide is echter een heel hard materiaal, hetgeen het in massa fabriceren van blauwe LED's iets moeilijker maakt. Vandaar dat de prijzen van blauwe LED's wel altijd hoger zullen liggen dan die met andere kleuren.

De chip-afmetingen van een LED bedragen ongeveer 300 µm bij 500 µm. Bij rood stralende LED's kan het licht alleen aan de bovenzijde uittreden, omdat het GaAs- substraat geen licht doorlaat. Bij de overige chip's kan het licht naar alle kanten stralen, omdat het substraat transparant is. Vandaar dat men de gele, oranje en groene chip's voorziet van een spiegelende onderkant, die er voor moet zorgen dat het naar onderen uitgestraalde licht wordt gereflecteerd.

Elektrisch bekeken zijn LED's normale PN-dioden, die in de doorlaatrichting worden gebruikt. De gangbare bedrijfsstromen liggen tussen 3 mA en 30 mA. De doorlaatspanningen zijn sterk afhankelijk van de kleur en variëren van ongeveer 1,6 V (rood) tot 2,4 V (groen). Omdat de stroom/spanning-karakteristiek van een LED heel steil verloopt, moet men in ieder geval een stroombeperkende serieweerstand opnemen. Nog beter is het gebruik te maken van een constante stroombron.
De doorslagspanning van LED's (de maximale spanning die men er in sper overheen mag zetten) ligt tussen 20 V en 50 V.
LED's schakelen zeer snel: rode hebben de kortste schakeltijd (ongeveer 50 ns), groene de langste (ongeveer 400 ns).
De lichtopbrengst van een LED gaat langzaam, maar zeker achteruit. Toch is een levensduur van 105 uur, dat is meer dan elf jaar, niet abnormaal.

De chip's worden op de tot een reflector gevormde kopzijde van een metaalstrip gelijmd, de tweede aansluiting wordt gemaakt met een heel dun gouddraadje, zie onderstaande figuur.

Het geheel wordt omhuld met transparante of gekleurde kunststof, die bij standaard LED's een klein lensje vormt, zodat het licht iets gebundeld wordt.

Als men een rode, blauwe en groene LED combineert in één behuizing ontstaat een lampje dat volledig aan te sturen is in alle kleuren van de regenboog. In onderstaande figuur is een dergelijke multi-color of RGB-LED geschetst, die onder andere door Siemens op de markt wordt gebracht.

Met citaat reageren
Oud 08-11-2003, 18:03
Verwijderd
Ik heb toevallig het genoegen gehad van de week met zo'n lamp kennis te maken.
Geeft ontzettend veel en fel licht. Een maar:
Maar, je kan het licht niet bundelen. (ik weet niet of het kan, maar met de lamp die ik gezien heb niet in ieder geval), en daarom kun je er niet echt mee schijnen. Als je ermee tegen de muur schijnt zie je een soort van vage vlek.
Misschien dat dat bij andere lampen beter is?
Met citaat reageren
Oud 08-11-2003, 18:13
Verwijderd
Citaat:
Jensk schreef op 08-11-2003 @ 19:03:
Ik heb toevallig het genoegen gehad van de week met zo'n lamp kennis te maken.
Geeft ontzettend veel en fel licht. Een maar:
Maar, je kan het licht niet bundelen. (ik weet niet of het kan, maar met de lamp die ik gezien heb niet in ieder geval), en daarom kun je er niet echt mee schijnen. Als je ermee tegen de muur schijnt zie je een soort van vage vlek.
Misschien dat dat bij andere lampen beter is?
In het artikel dat ik heb gepost staat dat het licht van een LED juist wel (iets) gebundeld wordt
Met citaat reageren
Oud 08-11-2003, 18:44
Verwijderd
Oke, je hebt gelijk.
Maar in die lamp die ik zag zaten meerdere Ledjes, en ik denk dat het in dat geval wel wat moeilijker wordt.
Interessant artikel btw

Laatst gewijzigd op 08-11-2003 om 18:50.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 21:15
apekop123
apekop123 is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef op 07-11-2003 @ 19:29:
De lichtopbrengst van een LED gaat langzaam, maar zeker achteruit. Toch is een levensduur van 105 uur, dat is meer dan elf jaar, niet abnormaal.
Dat snap ik niet helemaal??? 105 uur = 11 jaar
Oud 23-11-2003, 21:42
Verwijderd
Citaat:
Drexz schreef op 23-11-2003 @ 22:15:
Elf jaar gebruik denk ik. Dan moet je dat ding alleen niet constant laten branden.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 21:45
apekop123
apekop123 is offline
Citaat:
Jensk schreef op 23-11-2003 @ 22:42:
Elf jaar gebruik denk ik. Dan moet je dat ding alleen niet constant laten branden.
maar ze zeggen bijv dat zo'n zaklamp 100 uur mee gaat. Dan is hij dus als hij leeg is ook meteen niet meer bruikbaar.

en bijv. de LED in mijn adapter staat 24 uur per dag aan die doet het nog steeds zonder problemen. (hij staat al meer dan een jaar constant aan)
Oud 29-11-2003, 21:04
G.T.C.
G.T.C. is offline
Citaat:
Drexz schreef op 23-11-2003 @ 22:15:
klopt ook helemaal niks van hoor. Een gemiddelde levensduur van een LED ligt tussen de 50.000 en 100.000 brand uren.
Oud 30-11-2003, 09:47
Verwijderd
Citaat:
G.T.C. schreef op 29-11-2003 @ 22:04:
klopt ook helemaal niks van hoor. Een gemiddelde levensduur van een LED ligt tussen de 50.000 en 100.000 brand uren.
idd.
11 jaar is ongeveer 96360 uur (schrikkeljaar niet meegerekend)
dus hoe ze in dat artikel aan 105 komen is me een raadsel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten