Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-10-2003, 21:08
Boosoog
Boosoog is offline
http://nu.nl/news.jsp?n=223648&c=23

De bedelactie van de Amerikanen voor wat zij noemen "de wederopbouw van Irak" heeft 28 miljard euro opgeleverd .

Nederland stelt € 13.000.000 beschikbaar.

Naar mijn mening onterecht; ik vind namelijk dat de regel moet gelden dat de vandaal de door hem aangerichte schade zelf betaald.

Dus VS, Verenigd Koninkrijk en Australďe.

Hoe denken jullie daar over ?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-10-2003, 21:23
Martian
Martian is offline
Eens. Idioot dat wij hier het Amerikaanse budget lopen te verlichten.
Oud 24-10-2003, 21:59
Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
nederland is ook een heel klein beetje vandaal?
Oud 24-10-2003, 22:04
ganralph
ganralph is offline
ja maar als nederland geen 13.000.000 doneert aan iets waar we eigenlijk weinig mee te maken hebben, dan hadden 26.000 minima weer een maand rond kunnen komen

en dat kunnen we natuurlijk niet hebben
Oud 24-10-2003, 22:10
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Aan de ene kant vind ik ook dat ze hun eigen rommel moeten opknappen, maar ik heb het gewoon te doen met die mensen, de oorlog is voorbij het is nog steeds een zooitje, het wordt gewoon tijd dat die mensen eens een normaal leven kunnen opbouwen.
Oud 24-10-2003, 22:11
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Er was wel geld om oorlog te voeren. En nu word ons opeens om geld gevraagd? Amerikaanse schooiers.
Oud 24-10-2003, 22:16
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Tweety2k schreef op 24-10-2003 @ 23:10:
Aan de ene kant vind ik ook dat ze hun eigen rommel moeten opknappen, maar ik heb het gewoon te doen met die mensen, de oorlog is voorbij het is nog steeds een zooitje, het wordt gewoon tijd dat die mensen eens een normaal leven kunnen opbouwen.
je hebt wel gelijk dat die mensen hulp nodig hebben, maar dat betekent nog niet dat we altijd maar de rotzooi van anderen op moeten ruimen
Oud 24-10-2003, 22:24
Yousra
Yousra is offline
Citaat:
ganralph schreef op 24-10-2003 @ 23:16:
je hebt wel gelijk dat die mensen hulp nodig hebben, maar dat betekent nog niet dat we altijd maar de rotzooi van anderen op moeten ruimen
Dan hadden we Saddam ook niet op moeten ruimen, we kunnen ons niet alleen met de zaak bemoeien wanneer het ons uitkomt.
Oud 24-10-2003, 22:33
ganralph
ganralph is offline
"we" hebben saddam ook niet "opgeruimd"
"ze" hebben hem alleen verjaagd

en dat had met minder ellende ook gekund; nog los van het feit dat de reden voor de oorlog onzin was.
op dit moment is de situatie trouwens nog echt niet beter dan met saddam.

en als je dan toch zonodig rotzooi moet trappen, dan moet je de opbouwkosten ook meerekenen (aangezien george wel iedere week nieuw geld kreeg voor bommen, moet ie nu ook maar geld vragen voor die verminkte kinderen en gebrek aan drinkwater dat hij op zijn naam heeft staan)
Oud 24-10-2003, 22:37
Joostje
Joostje is offline
Sjors en Tonie moeten maar bij hun eigen parlementen gaan bedelen
Oud 24-10-2003, 22:39
geen punt.
geen punt. is offline
We zouden de VS & co eens dankbaar moeten zijn voor wat ze hebben gedaan, je moet het maar ff doen he. Nu is het er een zooi en wat blijkt, de VS kan die zooi niet in haar eentje opruimen. Laten we dan alsjeblieft een beetje sociaal doen en die mensen daar helpen... Die mensen hebben 31 vreselijke jaren achter de rug, en dan mogen wij niet zeggen, 'laat de veroorzaker maar betalen', want dat is er maar één en dat is Saddam zelf. Het is níet zo dat wij nu de troep van een ander opruimen, nee, we helpen de VS bij het helpen van mensen in nood .
Oud 24-10-2003, 23:29
Boosoog
Boosoog is offline
Nee , wij helpen mee de verwoestingen te repareren van de altijd oorlogzoekende yanks.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2003, 00:24
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
meelman schreef op 24-10-2003 @ 23:39:
We zouden de VS & co eens dankbaar moeten zijn voor wat ze hebben gedaan, je moet het maar ff doen he. Nu is het er een zooi en wat blijkt, de VS kan die zooi niet in haar eentje opruimen. Laten we dan alsjeblieft een beetje sociaal doen en die mensen daar helpen... Die mensen hebben 31 vreselijke jaren achter de rug, en dan mogen wij niet zeggen, 'laat de veroorzaker maar betalen', want dat is er maar één en dat is Saddam zelf. Het is níet zo dat wij nu de troep van een ander opruimen, nee, we helpen de VS bij het helpen van mensen in nood .
Ik ben bang dat nederland niet veel controle heeft over waar die 13 miljoen naar toe gaan..
Apart verschijnsel trouwens, een regering die sociaal is tegenover de burgers van een land 5000 km verderop, en de eigen bevolking laat stikken.
Oud 25-10-2003, 01:07
WillKillForSex
WillKillForSex is offline
Hadden we maar niet de Navo moeten joinen maar ons af moeten schermen van de rest van de wereld.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2003, 02:09
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Hardstylesage schreef op 25-10-2003 @ 02:07:
Hadden we maar niet de Navo moeten joinen maar ons af moeten schermen van de rest van de wereld.
heeft niks met de navo te maken
Oud 25-10-2003, 02:12
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
De Verenigde Staten WIL niet de zooi zelf opruimen. Er zijn voor de rest plaatsen waar ontwikkelingshulp op dit moment harder nodig is dan Irak.
Oud 25-10-2003, 10:35
Verwijderd
Enerzijds moeten de Amerikanen zelf de rotzooi maar opruimen, anderzijds vind ik de Amerikanen onbetrouwbare ratten die Irak in hun eentje kunnen ruďneren met hun neo-conservatieve/ultra-kapitalistische ideeën. De VN zijn wat gematigder en acht ik beter in staat tot een wederopbouw dan de VS. In Afghanistan is het twee jaar later nog steeds een rotzooi.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2003, 13:25
Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Toch hebben ze van die 28 miljard het meeste zelf bijgedragen.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2003, 15:05
Blitzkrieg Bop
Citaat:
Pinksterhaas schreef op 25-10-2003 @ 14:25:
ik mag het leien..
Oud 25-10-2003, 15:09
geen punt.
geen punt. is offline
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 25-10-2003 @ 01:24:
Ik ben bang dat nederland niet veel controle heeft over waar die 13 miljoen naar toe gaan..
Apart verschijnsel trouwens, een regering die sociaal is tegenover de burgers van een land 5000 km verderop, en de eigen bevolking laat stikken.
Stik zelf Hoe kun je zeggen dat we de bevolking daar, die totaal niets hebben achter moeten stellen bij de welvarende armen die Nederland rijk is?
Oud 25-10-2003, 15:14
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Die mensen hebben 31 vreselijke jaren achter de rug, en dan mogen wij niet zeggen, 'laat de veroorzaker maar betalen',
dankje voor je steun
Oud 25-10-2003, 15:34
Boosoog
Boosoog is offline
Citaat:
Pinksterhaas schreef op 25-10-2003 @ 14:25:
Is dat zo gek? Duitsland heeft na de oorlog ook herstelbetalingen moeten doen, en daar heeft niet één ander land aan bijgedragen.

De agressor moet betalen, zo simpel is dat.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2003, 15:40
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Ja ik vind ook dat we ze moeten helpen, maar ik zou ook het liefst iedereen willen helpen.
Oud 25-10-2003, 16:28
Blitzkrieg Bop
Citaat:
meelman schreef op 25-10-2003 @ 16:09:
Stik zelf Hoe kun je zeggen dat we de bevolking daar, die totaal niets hebben achter moeten stellen bij de welvarende armen die Nederland rijk is?
zeg ik dat dan?
Oud 25-10-2003, 16:46
geen punt.
geen punt. is offline
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 25-10-2003 @ 01:24:
Hoe moet ik dit anders opvatten, bob?
Oud 25-10-2003, 17:04
Go
Go is offline
Inderdaad. En bedenk wel dat het hier deels om leningen gaat voor bijvoorbeeld het repareren van bruggen die de Amerikanen eerst zelf hebben platgebombadeerd, zodat Amerikaanse bedrijven die orders nu binnen krijgen en zo de VS hiervan weer profiteert.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2003, 17:31
Blitzkrieg Bop
Citaat:
meelman schreef op 25-10-2003 @ 17:46:
Hoe moet ik dit anders opvatten, bob?
De nederlandse regering heeft in mijn opinie te weinig controle over wat er met het geld gaat gebeuren. (het bekende schoothondjes-effect) Het geld is aan de VS gegeven en niet aan een legitime organisatie als de VN waar nl zelf lid van is. Het kan net zo goed gebruikt worden om corrupte politieagenten met snorren te trainen die veel te veel pro-VS zijn.
Op die manier bekeken heb ik er moeite mee te rechtvaardigen dat het geld goed gebruikt wordt terwijl er hier keiharde bezuinigingen komen.

Internationale politiek is een gecompliceerd iets, en het zit vol geheimen, meelman. De vuistregel is: geloof nooit het journaal.

Laatst gewijzigd op 25-10-2003 om 17:37.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2003, 23:47
concito
concito is offline
Citaat:

Internationale politiek is een gecompliceerd iets, en het zit vol geheimen, meelman. [/B]
En het grootste probleem is dat wij al burgers geen flikker erover te zeggen hebben, ook al handelen al die mooie democratische regeringen namens ons.

En ik vind opzich wel dat het goed is dat we geld doneren.
Die Irakezen kunnen er niks aan doen en die worden alleen maar het slachtoffer als wij de VS zouden willen naaien.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 14:50
McCaine
McCaine is offline
Hoe meer geld we geven, hoe beter de wederopbouw van IRak lukt; hoe beter de wederopbouw van Irak lukt, hoe meer het Midden-Oosten ervan overtuigd kan worden dat democratie en westerse moraal beter zijn; hoe meer zij daarvan overtuigd zijn, hoe meer vrijheid in de wereld; hoe meer vrijheid in de wereld, hoe beter. Kortom, doen dus.
Oud 26-10-2003, 14:54
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Dat is zo, maar aan de andere kant geef je zo naar de VS een signaal af dat we toch wel doen wat ze willen; dat is een beetje het probleem.
Oud 26-10-2003, 14:57
juliettebinoche
juliettebinoche is offline
Citaat:
Boosoog schreef op 24-10-2003 @ 22:08:
http://nu.nl/news.jsp?n=223648&c=23

De bedelactie van de Amerikanen voor wat zij noemen "de wederopbouw van Irak" heeft 28 miljard euro opgeleverd .

Nederland stelt € 13.000.000 beschikbaar.

Naar mijn mening onterecht; ik vind namelijk dat de regel moet gelden dat de vandaal de door hem aangerichte schade zelf betaald.

Dus VS, Verenigd Koninkrijk en Australďe.

Hoe denken jullie daar over ?
*kotst op Amerika* Belachelijk natuurlijk!
Het wordt tijd dat we een wat dapperder minister-presidentieel karakter krijgen dat niet zo pro-Amerikaans ingesteld is. Want dit is toch zonde van ons geld?
Daar kunnen we heel wat meer en nuttigere dingen mee doen.
Want wie heeft er ookal weer een puinhoop daar van gemaakt? *denkt* Oooooohja, de VS. Betaal het zelf maar.
Ik vraag toch ook niet aan mijn buurman of hij mijn parkeerbon wil betalen?
Oud 26-10-2003, 14:58
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef op 26-10-2003 @ 15:54:
Dat is zo, maar aan de andere kant geef je zo naar de VS een signaal af dat we toch wel doen wat ze willen; dat is een beetje het probleem.
Dat is toch ook waar? Kom nou, we kunnen niet níet doen wat ze willen. Daar zijn we eenvoudigweg niet toe in staat. Dat is geen populaire waarheid maar daardoor niet minder waar.
Oud 26-10-2003, 15:00
juliettebinoche
juliettebinoche is offline
Citaat:
McCaine schreef op 26-10-2003 @ 15:58:
Dat is toch ook waar? Kom nou, we kunnen niet níet doen wat ze willen. Daar zijn we eenvoudigweg niet toe in staat. Dat is geen populaire waarheid maar daardoor niet minder waar.
Zeker heb je weer gelijk in. Da's zo jammer aan Amerika. Dat ze zo damn machtig zijn.
Oud 26-10-2003, 15:29
Blitzkrieg Bop
Citaat:
McCaine schreef op 26-10-2003 @ 15:50:
Hoe meer geld we geven, hoe beter de wederopbouw van IRak lukt; hoe beter de wederopbouw van Irak lukt, hoe meer het Midden-Oosten ervan overtuigd kan worden dat democratie en westerse moraal beter zijn; hoe meer zij daarvan overtuigd zijn, hoe meer vrijheid in de wereld; hoe meer vrijheid in de wereld, hoe beter. Kortom, doen dus.
mag ik vragen hoe het in vredesnaam komt dat je hier zo stellig van overtuigd bent?
Oud 26-10-2003, 15:32
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 26-10-2003 @ 16:29:
mag ik vragen hoe het in vredesnaam komt dat je hier zo stellig van overtuigd bent?
Omdat alle tastbare feiten dat ondersteunen. Er zijn geen streken in de wereld waar zo weinig vrijheid in het hele gebied bestaat als het Midden-Oosten; er zijn geen streken in de wereld waar zoveel vrijheid in het hele gebied bestaat dan het Noord-Atlantisch gebied.
Oud 26-10-2003, 18:37
Blitzkrieg Bop
Citaat:
McCaine schreef op 26-10-2003 @ 16:32:
Omdat alle tastbare feiten dat ondersteunen. Er zijn geen streken in de wereld waar zo weinig vrijheid in het hele gebied bestaat als het Midden-Oosten; er zijn geen streken in de wereld waar zoveel vrijheid in het hele gebied bestaat dan het Noord-Atlantisch gebied.
dus als ik het goed begrijp denk jij dat het sturen van geld (het geven van geld aan de VS) de vrijheid in irak per definitie bevorderd?
Oud 26-10-2003, 19:09
Verwijderd
Als Nederland geld geeft dan helpen we alleen Bush ermee bij zn verkiezingen, en een grote hoeveelheid bedrijven in de VS
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 19:18
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 26-10-2003 @ 19:37:
dus als ik het goed begrijp denk jij dat het sturen van geld (het geven van geld aan de VS) de vrijheid in irak per definitie bevorderd?
Via-via, ja.
Oud 26-10-2003, 19:21
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 26-10-2003 @ 20:09:
Als Nederland geld geeft dan helpen we alleen Bush ermee bij zn verkiezingen, en een grote hoeveelheid bedrijven in de VS
Waar slaat dit nou weer op? Jij bent echt een slechte poster.
Oud 26-10-2003, 19:29
Blitzkrieg Bop
Citaat:
McCaine schreef op 26-10-2003 @ 20:18:
Via-via, ja.
goh interessant...

heb je wel eens van paramilitairen of andere corrupte mannen met snorren gehoord?
Oud 26-10-2003, 19:36
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
McCaine schreef op 26-10-2003 @ 15:50:
1) Je zou eerst moeten kijken waar het geld naartoe gaat.
2) De westerse moraal heeft hier weinig mee te maken
3) Ik vraag me af of die beter is
4) Het Midden-Oosten wordt voornameleijk door niet-democratische regimes geregeerd, en de aanhang voor democratie is daar percentueel groter dan in de VS. Dit leidt dus niet per definitie tot democratie
Oud 26-10-2003, 20:01
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef op 26-10-2003 @ 20:21:
Waar slaat dit nou weer op? Jij bent echt een slechte poster.
Ik vraag me af hoe jij ooit forumbaas bent geworden
Zonder forummers geen forum, en zonder forum geen forumbaas.
Trouwens ben jij een dom mens en ik geen slechte poster, ik denk dat daar de essentie van jou probleem ligt, maar dat geeft niet.

Weet jij waar 75 % van het geld dat er tot nu toe heen gegaan is is gebleven? Dat is opgegaan voor orders bij Bedrijven uit de VS
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 20:10
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 26-10-2003 @ 21:01:
Trouwens ben jij een dom mens en ik geen slechte poster, ik denk dat daar de essentie van jou probleem ligt, maar dat geeft niet.

Weet jij waar 75 % van het geld dat er tot nu toe heen gegaan is is gebleven? Dat is opgegaan voor orders bij Bedrijven uit de VS
Alsjeblieft, jullie allebei, niet elkaar gaan afkraken, gewoon argumenten gebruiken.
Oud 26-10-2003, 20:13
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef op 26-10-2003 @ 21:10:
Alsjeblieft, jullie allebei, niet elkaar gaan afkraken, gewoon argumenten gebruiken.
Hij begon ermee als ik je erop mag wijzen, als een forumbaas al zo kinderachtig is, wat verwacht je dan van een gewone forummer zoals ik
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 21:02
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 26-10-2003 @ 21:13:
Hij begon ermee als ik je erop mag wijzen, als een forumbaas al zo kinderachtig is, wat verwacht je dan van een gewone forummer zoals ik
ik verwacht dat je je aan de regels houd.
Oud 26-10-2003, 21:33
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 26-10-2003 @ 20:29:
goh interessant...

heb je wel eens van paramilitairen of andere corrupte mannen met snorren gehoord?
Jawel. Maar geld is beter dan geen geld; hoeveel er ook in de zakken van "mannen met snorren" verdwijnt, wat overblijft is per definitie altijd meer dan niks.

Citaat:
Joostje schreef:
1) Je zou eerst moeten kijken waar het geld naartoe gaat.
Naar Irak, iig. Anders hoefden de Amerikanen echt niet te bedelen. Die staan immers niet bepaald bekend om geldgebrek.

Citaat:
2) De westerse moraal heeft hier weinig mee te maken
Want?

Citaat:
3) Ik vraag me af of die beter is
Ik weet het wel zeker.

Citaat:
4) Het Midden-Oosten wordt voornameleijk door niet-democratische regimes geregeerd, en de aanhang voor democratie is daar percentueel groter dan in de VS. Dit leidt dus niet per definitie tot democratie
De aanhang voor democratie is percentueel groter dan in de VS??? Bron?

Citaat:
Gauloises schreef:
Ik ook.

Citaat:
Nu is het mijn beurt voor de

Citaat:
Ja, die bedrijven herbouwen namelijk Irak. Dus dat lijkt me logisch. Toegegeven, dat monopolie is hoogst dubieus, maar het is beter dan helemaal geen wederopbouw.
Oud 26-10-2003, 21:50
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef op 26-10-2003 @ 22:02:
ik verwacht dat je je aan de regels houd.
Vewacht je dat ook van McCaine?

Citaat:
McCaine schreef op 26-10-2003 @ 22:33:
Naar Irak, iig. Anders hoefden de Amerikanen echt niet te bedelen. Die staan immers niet bepaald bekend om geldgebrek.

Ja, die bedrijven herbouwen namelijk Irak. Dus dat lijkt me logisch. Toegegeven, dat monopolie is hoogst dubieus, maar het is beter dan helemaal geen wederopbouw.
De Amerikanen staan niet bekend om geld gebrek
Ze hebben een gebrek van rond de 400 miljard per jaar dat door Europa word aangevuld

Is het niet verstandiger om het door bedrijven binnen Irak op te laten bouwen zodat de economie in Irak word gestimuleerd?
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 21:55
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 26-10-2003 @ 22:50:
De Amerikanen staan niet bekend om geld gebrek
Ze hebben een gebrek van rond de 400 miljard per jaar dat door Europa word aangevuld
Dat is een staatsschuld. Dan gaat het dus om leningen voor de staat uit het privé-bedrijfsleven. Niet echt relevant in dit geval.

Citaat:
Is het niet verstandiger om het door bedrijven binnen Irak op te laten bouwen zodat de economie in Irak word gestimuleerd?
Jawel, maar dan moet er eerst de basis-infrastructuur etc. bestaan om dat mogelijk te maken. De Amerikanen willen niets liever dan werkend kapitalisme in Irak; dat vereist alleen enige voorwaarden.
Oud 26-10-2003, 22:03
Blitzkrieg Bop
Citaat:
McCaine schreef op 26-10-2003 @ 22:33:
Jawel. Maar geld is beter dan geen geld; hoeveel er ook in de zakken van "mannen met snorren" verdwijnt, wat overblijft is per definitie altijd meer dan niks.
Wat ik met 'mannen met snorren' bedoel is het volgende: De VS heeft de traditie om allerlei onbetrouwbare radicale groeperingen in verschillende landen te steunen die pro-VS zijn, als de meerderheid in dat land het niet is. Het is dus heel goed mogelijk dat 'ons' geld gebruikt wordt om paramilitairen of politieagenten te trainen die met harde hand een pro-VS regering stabiliseren. Onder het mom van 'wederopbouw'. Das niet bepaald democratie bevorderend, vind je wel? De VS hechtten namelijk helemaal niet zo veel belang aan een democratisch Irak, dat zou betekenen dat ze weg moeten daar. Maar het is een veel te goede militaire uitvalsbasis in het hartje van het olierijke M.O.
Oud 26-10-2003, 22:06
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 26-10-2003 @ 23:03:
Wat ik met 'mannen met snorren' bedoel is het volgende: De VS heeft de traditie om allerlei onbetrouwbare radicale groeperingen in verschillende landen te steunen die pro-VS zijn, als de meerderheid in dat land het niet is. Het is dus heel goed mogelijk dat 'ons' geld gebruikt wordt om paramilitairen of politieagenten te trainen die met harde hand een pro-VS regering stabiliseren. Onder het mom van 'wederopbouw'. Das niet bepaald democratie bevorderend, vind je wel? De VS hechtten namelijk helemaal niet zo veel belang aan een democratisch Irak, dat zou betekenen dat ze weg moeten daar. Maar het is een veel te goede militaire uitvalsbasis in het hartje van het olierijke M.O.
Democratie heeft weinig nut als de bevolking direct weer een dictator aan de macht laat komen. Daarom moeten er eerst de fundamenten voor een werkende democratische staat worden gelegd; en daar hoort een goede economie bij (armoede creëert corruptie), democratisch gevoel bij de bevolking, een zekere stabiliteit, etc. Om die redenen moeten de Amerikanen voorlopig nog blijven (en zij niet alleen; dit geldt ook voor de Britten, de Polen, enz.).
Reageren

Regels voor berichten