Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-11-2003, 15:49
vedetje
vedetje is offline
alsof het niet al ingewikkeld genoeg is, is men leraar met een tweede manier van naamgeving aangekomen
(de eerste is volgens de iupac regels ofzo)

de alternatieve nomenclatuur, en nu moeten we ze beiden kennen en kunnen, maar ik zie geen logisch systeem erin
dus als iemand zou kunnen helpen?

als voorbeelden heb ik

methylethyl = isopropyl
2-methylpropyl = isobutyl

dus, wanneer gebruik je iso? en hoe kom je aan die overgang?

1-methylpropyl = sec.-butyl
1,1-dimethylethyl = tert.-butyl

dus, wanneer tertiar en secundair, en hoe zit de overgan in elkaar?

2,2-dimethylpropyl = neopentyl

zelfde, maar nu met neo?

en aan wat is dan bv. tert.-neooctyl gelijk?

als iemand me zou kunnen helpen zou je me zo'n plezier doen!!!
het is zo ingewikkeld pff

help?
Oud 23-11-2003, 15:51
Verwijderd
nooit van gehoord en volgens mij behoort het ook niet tot de examenstof
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 16:29
vedetje
vedetje is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef op 23-11-2003 @ 16:51:
nooit van gehoord en volgens mij behoort het ook niet tot de examenstof
ik vrees ervoor bij mij wel, maar ik woon dan ook in België?
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 17:03
jbtq
jbtq is offline
Zo ver ik het in mijn binas kan zien zijn het gewoon triviale namen. Het betekend dus het zelfde, maar ze geven er gewoon een andere naam aan.

methylethyl = isopropyl
Ik weet het dus niet 100% zeker, maar als ik het goed heb gaat in dit geval als volgt. Methyl heeft 1 c tje en ethyl heeft 2 c tjes. Bij elkaar 3. En dat is propyl. En door iso er voor te zetten zeg je gewoon dat het wel uit 3 c'tjes bestaat, maar dat het niet zo is dat het propyl is. Hier staat ook dat iso= methyltak op een na laatste plaats

Methyl bestaat uit 1 c tje en propyl uit 3 c tjes. En dat zijn er dus weer 4. En daarom isobutyl.

Maar hoe en wat verder wete ik ook niet
Oud 23-11-2003, 18:03
vedetje
vedetje is offline
Citaat:
jbtq schreef op 23-11-2003 @ 18:03:
Zo ver ik het in mijn binas kan zien zijn het gewoon triviale namen. Het betekend dus het zelfde, maar ze geven er gewoon een andere naam aan.

methylethyl = isopropyl
Ik weet het dus niet 100% zeker, maar als ik het goed heb gaat in dit geval als volgt. Methyl heeft 1 c tje en ethyl heeft 2 c tjes. Bij elkaar 3. En dat is propyl. En door iso er voor te zetten zeg je gewoon dat het wel uit 3 c'tjes bestaat, maar dat het niet zo is dat het propyl is. Hier staat ook dat iso= methyltak op een na laatste plaats

Methyl bestaat uit 1 c tje en propyl uit 3 c tjes. En dat zijn er dus weer 4. En daarom isobutyl.

Maar hoe en wat verder wete ik ook niet
ja, zoiets had ik ook al gedacht, maar hoe het dan met de rest zit?
Oud 24-11-2003, 16:57
Verwijderd
Wat ik eruit op kan maken is dat het zo zit:

primair butyl is gewoon C-C-C-C-R

De R staat voor de rest van het molecuul.
Primair, want de restgroep zit aan het 1e C atoom vast.

secundair butyl: C-C-C-R
..................................C

De restgroep zit nu aan de 2e C, daarom secundair.
De 1e C zit aan de 2e C vast (eronder), ik heb met de puntjes geprobeerd 'm er goed onder te zetten

.........................C
tertiair butyl: C-C-R
.........................C

Want: de restgroep zit vast aan de 3e C, de 1e en 2e C zitten boven en onder de 3e. Weer heb ik geprobeerd het goed weer te geven.

......................C
neopentyl: C-C-C-R
......................C

Tertiair octyl: (bijvoorbeeld)
.................C
C-C-C-C-C-C-R
..................C

Maar neo octyl bestaat volgens mij niet, wat wat is nou het midden van 6? Had je nou neo (uhm) heptyl (heet dat zo? 7 iig), dan zou het er zo uitzien:
neoheptyl: (tertiair)
.......C
C-C-C-C-C-R
.......C

Denk ik.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 16:59
Verwijderd
Uhm oeps. Het is niet helemaal gelukt die C's er goed onder te krijgen zie ik Maar ik hoop dat het toch duidelijk is.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 18:53
vedetje
vedetje is offline
ik heb wat uitleg gevraagd aan men leerkracht vandaag en het resultaat: (als ik het goed begrepen heb)

als je op een zijketen op het einde -< heb staan (c-atomen niet voorgesteld- dan noem je het iso

dus bv

-< is isopropyl (propyl want er zijn 3 c-atomen)
--< is isobutyl (want er zijn 4 c-atomen)
etc

dan neo
neo is hetzelfde als met iso, maar nu heb je op het einde een drietand, dus 3 c-atomen

-- ´- dit dus is neopentyl (neo, want 3 op het einde, en dan nog 2 in de zijtak, dus pentyl)

secundair wordt gebruikt als je op het eerste c-atoom van een zijtak een 'tweetand vindt'

bv.

-<
` dit is sec.butyl je hebt dus de tweetak op de eerste c-atoom van de zijtak, en butyl, want er staan in het totaal 4 c-atomen (dus op die tweetand kunnen nog meer atomen staan)

en tertiar is dan als je een drietand op de eerste c-atoom van de zijtak vindt

- <
..`
dit is dus teriar butyl, maar zou ook neobutyl genoemd kunnen worden, want de drietand kan je ook beschouwen als op het einde van de zijtak

- <
...`-
maar op 1 van die tanden kunnen nu ook weer c-atomen voor komen, dus deze wordt tertiar pentyl

tertiar neooctyl wordt dan ook een drietand op het begin (tertiar), een drietand op het einde (neo) met in het totaal 8 c-atomen, dus

- <
..`- <
..... `

zow, dus als iemand geďntereseerd is in hoe het systeem in elkaar zit, ik heb het door

(ja, de tekeningetjes zijn nogal onduidelijk, maar het geeft een voorstelling, toch)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten