Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Wat ik eruit op kan maken is dat het zo zit:
primair butyl is gewoon C-C-C-C-R De R staat voor de rest van het molecuul. Primair, want de restgroep zit aan het 1e C atoom vast. secundair butyl: C-C-C-R ..................................C De restgroep zit nu aan de 2e C, daarom secundair. De 1e C zit aan de 2e C vast (eronder), ik heb met de puntjes geprobeerd 'm er goed onder te zetten ![]() .........................C tertiair butyl: C-C-R .........................C Want: de restgroep zit vast aan de 3e C, de 1e en 2e C zitten boven en onder de 3e. Weer heb ik geprobeerd het goed weer te geven. ![]() ......................C neopentyl: C-C-C-R ......................C Tertiair octyl: (bijvoorbeeld) .................C C-C-C-C-C-C-R ..................C Maar neo octyl bestaat volgens mij niet, wat wat is nou het midden van 6? Had je nou neo (uhm) heptyl (heet dat zo? ![]() neoheptyl: (tertiair) .......C C-C-C-C-C-R .......C Denk ik. ![]() |
![]() |
|
![]() |
ik heb wat uitleg gevraagd aan men leerkracht vandaag en het resultaat: (als ik het goed begrepen heb)
als je op een zijketen op het einde -< heb staan (c-atomen niet voorgesteld- dan noem je het iso dus bv -< is isopropyl (propyl want er zijn 3 c-atomen) --< is isobutyl (want er zijn 4 c-atomen) etc dan neo neo is hetzelfde als met iso, maar nu heb je op het einde een drietand, dus 3 c-atomen -- ´- dit dus is neopentyl (neo, want 3 op het einde, en dan nog 2 in de zijtak, dus pentyl) secundair wordt gebruikt als je op het eerste c-atoom van een zijtak een 'tweetand vindt' bv. -< ` dit is sec.butyl je hebt dus de tweetak op de eerste c-atoom van de zijtak, en butyl, want er staan in het totaal 4 c-atomen (dus op die tweetand kunnen nog meer atomen staan) en tertiar is dan als je een drietand op de eerste c-atoom van de zijtak vindt - < ..` dit is dus teriar butyl, maar zou ook neobutyl genoemd kunnen worden, want de drietand kan je ook beschouwen als op het einde van de zijtak - < ...`- maar op 1 van die tanden kunnen nu ook weer c-atomen voor komen, dus deze wordt tertiar pentyl tertiar neooctyl wordt dan ook een drietand op het begin (tertiar), een drietand op het einde (neo) met in het totaal 8 c-atomen, dus - < ..`- < ..... ` zow, dus als iemand geďntereseerd is in hoe het systeem in elkaar zit, ik heb het door ![]() (ja, de tekeningetjes zijn nogal onduidelijk, maar het geeft een voorstelling, toch) |
Advertentie |
|
![]() |
|
|