Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-11-2003, 09:48
andrea-tje
andrea-tje is offline
Heyzzzz

Wie weet er veel van de economische crisis van de jaren dertig en wil mij daar wat over vertelen?????????????

Groetjes Andrea
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-11-2003, 10:19
Verwijderd
Ik weet er wel wat over, maar als je niet meer specifiek aangeeft wat je hebben moet kan ik natuurlijk ook niet beginnen met vertellen.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2003, 11:45
aoa2002
aoa2002 is offline
jah idd wat wil je weten, bv wat met de herselbetalingen van duistland gebeurde ofwat?

je moet hier ff wat specieker over zijn : tis anders wel heeel erg ruim genomen : heb in me GS boek daar wel wat info over staan, maar dat gaat eigelijkk vooral over "Deutchland sonderweg, pharos H7)
Oud 12-11-2003, 12:25
Dwarfie
Dwarfie is offline
Ik denk dat er eerder op de Wallstreet Crash gedoeld wordt hier. Dat was in 1928 toch?

Er was sprake van een grote zeepbel op de Amerikaanse aandelenmarkt. Bijna iederen inwonder belegde met geleend geld en het vertrouwen in de economie was enorm. Op een donderdag was het vertrouwen opeens weg en iedereen wilde verkopen. Zodoende waren de aandelen niks meer waard en waren mensen hun geleende geld kwijt.

Hetzelfde heeft zich kort geleden herhaald bij veel internetbedrijfjes. Het vertrouwen in deze nieuwe markt was enorm, maar tegenvallende resultaten zorgden ervoor dat dit vertrouwen erg snel weg was. Aandelen waren van de ene op de andere dag niks meer waard.

Er was in beide gevallen sprake van overgewaardeerde aandelen.
Oud 12-11-2003, 12:37
Bjorn008
Bjorn008 is offline
Heb toevallig afgelopen maandag een schoolexamen moeten maken over dit onderwerp. Ik zal het je vertellen in chronologische volgorde:

Op 29-10-1929 stortte Wall Street in de VS in, doordat de Amerikanen voornamelijk aandelen hadden gekocht met geleend geld. Doordat ze de aandelen tegen bodemprijzen hadden verkocht, was er geen geld meer om de leningen af te lossen. Hierdoor gingen veel banken failliet. Gevolg: een werkloosheid van 13 miljoen mensen in de VS. President Roosevelt kwam met een oplossing die hij de 'New Deal' noemde. Hierin stond voornamelijk dat er uitkeringen moesten komen en verbetering van arbeidsomstandigheden.

Als in de VS een crisis uitbreekt, dan is dit in Nederland natuurlijk ook het geval. Deze crisis was voor ons land een grote ramp:
1) De handel met Duitsland viel weg.
2) Handel met andere landen viel ook weg, doordat daar hoge importtarieven goldden.
3) Fabrieken werden verplaatst naar het buitenland, omdat de lonen hier stegen.
Hierdoor kwamen een aantal stakingen. Toen kwam er een nieuwe premier, Colijn, die regeerde van 1933 tot 1939. Hij hield vast aan de gouden standaard. Hij vond dat Nederland te duur werd (producten/lonen enz.) Hierdoor kwam hij met een reparatiewetgeving.

Als je nog vragen hebt kan je ze gerust stellen!
Met citaat reageren
Oud 12-11-2003, 15:55
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
toevallig heb ik ooit eens, in een ver verleden, dezelfde vraag gesteld en ik was toen net zo vaag

http://forum.scholieren.com/showthre...&threadid=4574
Met citaat reageren
Oud 12-11-2003, 15:59
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
heb nog wat links voor je kunnen vinden:

http://www.geschiedenisvoorkinderen....sis%201929.htm

http://www.collegenet.nl/index_mainf...2923%26site%3D

nou ja, had je zelf natuurlijk ook kunnen vinden met de zoekmachine
Met citaat reageren
Oud 13-11-2003, 00:37
Verwijderd
Citaat:
Dwarfie schreef op 12-11-2003 @ 13:25:
(...)

Er was in beide gevallen sprake van overgewaardeerde aandelen.
Ik had zin om een heel lang stuk over effecten te typen, maar ik hield me in.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 14:04
Friedman
Friedman is offline
Jullie antwoorden zijn onvolledig. De crash was geen veroorzaker van de crisis, dit was namelijk de monetaire expansie die kon plaatsvinden dankzij de Amerikaanse overheid, voornamelijk omdat in 1914 men de goudstandaard heeft afgeschaft. De crash was alleen maar een gevolg geen oorzaak.

De New Deal politiek van FDR was ook niets nieuws maar een vervolg op eerder beleid van Hoover, die weinig zag in het laisser-faire kapitalisme van voorgaande regeringen. De new deal politiek heeft er overigens voor gezorgd dat de VS lange tijd nodig gehad hebben om er weer bovenop te komen en wordt over het algemeen gezien als een mislukking (net als Keynesiaans beleid).
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 10:26
Verwijderd
Citaat:
Friedman schreef op 16-11-2003 @ 15:04:
Jullie antwoorden zijn onvolledig. De crash was geen veroorzaker van de crisis, dit was namelijk de monetaire expansie die kon plaatsvinden dankzij de Amerikaanse overheid, voornamelijk omdat in 1914 men de goudstandaard heeft afgeschaft. De crash was alleen maar een gevolg geen oorzaak.

De New Deal politiek van FDR was ook niets nieuws maar een vervolg op eerder beleid van Hoover, die weinig zag in het laisser-faire kapitalisme van voorgaande regeringen. De new deal politiek heeft er overigens voor gezorgd dat de VS lange tijd nodig gehad hebben om er weer bovenop te komen en wordt over het algemeen gezien als een mislukking (net als Keynesiaans beleid).
Hier vroeg ze helemaal niet om. "Wij" mogen dan wel onvolledig zijn, jij beantwoord de vraag niet.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 16:08
BCR
BCR is offline
Citaat:
*RainBow* schreef op 12-11-2003 @ 16:55:
toevallig heb ik ooit eens, in een ver verleden, dezelfde vraag gesteld en ik was toen net zo vaag

http://forum.scholieren.com/showthre...&threadid=4574
Oud 18-11-2003, 21:48
Friedman
Friedman is offline
Citaat:
Ertur schreef op 17-11-2003 @ 11:26:
Hier vroeg ze helemaal niet om. "Wij" mogen dan wel onvolledig zijn, jij beantwoord de vraag niet.
Jawel. Les 1: Wat is de oorzaak van de crisis?
Met citaat reageren
Oud 20-11-2003, 15:00
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
Jawel. Les 1: Wat is de oorzaak van de crisis?
er zijn wel meer oorzaken van de crisis
zoals:
In amerika was men in de oorlog gaan produceren voor Europa, toen Europa zich na de oorlog ging herstellen, viel de Europese afzetmarkt opeens weg. --> overproductie

Er vond in de periode ervoor veel windhandel plaats (beleggen met geleend geld). Mensen kwamen vervolgens tot over hun oren in de schulden te zitten toen de koersen kelderden.

Bovendien waren de banken van elkaar afhankelijk ofzo. (weet het niet meer precies) Als 1 bank dan failliet ging, stortte het systeem als een kaartenhuis in elkaar.

Maar er is genoeg info over dit onderwerp te vinden. Sla zelf is een boek open ofzo!
Oud 21-11-2003, 16:59
Friedman
Friedman is offline
Citaat:
ImeZ schreef op 20-11-2003 @ 16:00:
er zijn wel meer oorzaken van de crisis
zoals:
In amerika was men in de oorlog gaan produceren voor Europa, toen Europa zich na de oorlog ging herstellen, viel de Europese afzetmarkt opeens weg. --> overproductie

Er vond in de periode ervoor veel windhandel plaats (beleggen met geleend geld). Mensen kwamen vervolgens tot over hun oren in de schulden te zitten toen de koersen kelderden.

Bovendien waren de banken van elkaar afhankelijk ofzo. (weet het niet meer precies) Als 1 bank dan failliet ging, stortte het systeem als een kaartenhuis in elkaar.

Maar er is genoeg info over dit onderwerp te vinden. Sla zelf is een boek open ofzo!
Vind ik ook, luie scholieren tegenwoordig. Maar alla, Imez, je noemt alleen maar weer gevolgen. Je zal je toch eerst moeten afvragen hoe het kan dat er bijv. zoveel met geleend geld belegd kon worden etc etc. Er is misschien wel heel veel over geschreven maar het is niet allemaal even zinnig.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 12:58
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
Imez, je noemt alleen maar weer gevolgen.
gevolgen?
zit ik nou zo fout
Oud 25-11-2003, 16:55
Friedman
Friedman is offline
Citaat:
ImeZ schreef op 24-11-2003 @ 13:58:
gevolgen?
zit ik nou zo fout
Nee, maar wat ik bedoel te zeggen is dat de crisis en de bubbel konden ontstaan dankzij het labiele geldbeleid van de overheid die de gelduitgifte gemonopoliseerd had. Dus dankzij lage rente kunnen mensen en bedrijven veel geld lenen, dit geld wordt slecht geinvesteerd of er worden leuke dingen mee gedaan (beleggen). De koersen exploderen, tot er een moment komt waarop men zich collectief herbezint en de beurs crasht. Dit is de "business cycle" die we regelmatig zien terugkeren.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 15:51
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
Friedman schreef op 25-11-2003 @ 17:55:
Nee, maar wat ik bedoel te zeggen is dat de crisis en de bubbel konden ontstaan dankzij het labiele geldbeleid van de overheid die de gelduitgifte gemonopoliseerd had. Dus dankzij lage rente kunnen mensen en bedrijven veel geld lenen, dit geld wordt slecht geinvesteerd of er worden leuke dingen mee gedaan (beleggen). De koersen exploderen, tot er een moment komt waarop men zich collectief herbezint en de beurs crasht. Dit is de "business cycle" die we regelmatig zien terugkeren.
mee eens
Reageren

Regels voor berichten