Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-11-2003, 00:21
ekki
ekki is offline
Hoi allemaal!

Mijn vriend en ik wonen nu een jaar samen. Over 1 jaar moet ik stage gaan lopen. 2 achter elkaar van een half jaar.

Nou zit ik erover te denken om de tweede stage, die is dus over anderhalf jaar, in het buitenland te doen. Mijn vriend wil absoluut niet naar het buitenland, daar ziet hij het nut niet van in. Hij zou niet weten wat ie daar dus zou moeten doen. Dus ik ga dan sowieso in mijn eentje.

Als ik dan stage ga lopen in het buitenland zijn we overigens bijna 5 jaar samen.

Ik wil m'n hele leven al een keer een andere cultuur beleven en naar het buitenland gaan. Maar doordat ik al vrij vroeg een vriend kreeg en die altijd is gebleven (ik was toen 17), is dat er nooit van gekomen. En ik denk dat ik nu een goede kans heb om alsnog een keer naar het buitenland te gaan. Ik denk dat het voor mij een goede leerervaring is. Ik vrees dat ik altijd spijt zou houden als ik niet de kans zou nemen die stage in het buitenland te doen.

Maar... natuurlijk is er dan het grootste probleem dat me tegenhoudt: ik woon samen, heb een vriend in Nederland en vind het hartstikke moeilijk om hem 5 maanden te moeten missen (misschien komt ie wel een keertje of twee keertjes tussendoor, maar toch...). M'n vriend vindt het natuurlijk ook helemaal niet leuk als hij dan zo lang alleen in dit huisje zou moeten wonen.

Wat zouden jullie in dit geval doen? Wel of niet kiezen voor de stage in het buitenland? Daar ben ik eigenlijk best wel benieuwd naar.

Ik weet voor mezelf eigenlijk wel dat ik me daardoor niet wil laten tegenhouden. We hebben daarna (hopelijk) nog veel jaren om samen te zijn en samen te leven. Maar ik moet die stagedingen eigenlijk nu al uit gaan zoeken, om de reden dat dat veel uitzoekwerk is en ik misschien een andere taal een heeeeeel klein beetje moet gaan leren.

Zouden jullie het aankunnen je vriend/vriendin zo lang te missen?
Oud 26-11-2003, 00:30
Manuzhai
Manuzhai is offline
Citaat:
ekki schreef op 26-11-2003 @ 01:21:
Zouden jullie het aankunnen je vriend/vriendin zo lang te missen?
Ja! Ik vind dat het (zeker in een relatie die al zo lang duurt) aanbeveling verdient om ook eens goed afstand te nemen. Zo kun je alles weer eens in een ander perspectief zien, en volgens mij is het een goede oefening in onafhankelijkheid (die je IMHO sowieso moet bewaren, maar waarvan ik het idee hebt dat het niet altijd lukt, vooral niet binnen relaties die al op jonge leeftijd ontstaan en die lang voortduren - no offense).
Oud 26-11-2003, 07:37
Verwijderd
Je weet mijn 'antwoord' eigenlijk al...ik zou het niet kunnen en ook niet willen. Maar als jij het wel wilt en bang bent spijt te hebben als je het niet doet, dan zou ik het wel doen (niet in mijn geval, maar in jouw geval dus ).

Kies een land niet al te ver weg (geen Nederlandse Antillen of Nieuw Zeeland ofzo ), dan kan Jaap best één, twee, drie, ... keer langskomen. Tuurlijk is het dan nog lastig ed, maar dan kun je hem iig nog één of meerdere keren zien. (Hebben jullie btw geen verlof in je stage oid? Dan zou jij ook nog één of meerdere keren naar Nederland kunnen komen. Kost allemaal wel veel geld alleen...maar ja...of je spreekt halverwege iets af. )

Laatst gewijzigd op 26-11-2003 om 07:39.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2003, 08:23
maanmeisje17
maanmeisje17 is offline
Het lijkt mij heel moeilijk maar ik zou toch uiteindelijk ook kiezen om me stage in het buitenland te gaan doen. Het is dan wel een harfjaartje afzien en hem missen. Maar er komen daarna nog zoveel jaren, lijkt mij, dat jullie wel zo vaak als jullie willen bij elkaar kunnen zijn. En je wilt het heel graag, en anders krijg je er inderdaad denk ik spijt van. Je kunt bellen, schrijven, elkaar af en toe nog zien. Volgens mij komt dat best wel goed. En heb je er na een half jaar een prachtige ervaring bij.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2003, 08:30
Scatterheart
Scatterheart is offline
Je krijgt er anders spijt van, het lijkt me dus duidelijk.
Oud 26-11-2003, 08:55
FOOIJDONK
FOOIJDONK is offline
je moet aan jezelf denken

en je proberen niet zo afhankelijk op te stellen!!
Oud 26-11-2003, 09:16
MissKiss1985
MissKiss1985 is offline
Simpel. Gewoon gaan.

Ik heb me ook een keer tegen laten houden omdat ik een vriend had om niet naar het buitenland te gaan voor een seizoen en daar heb ik echt gigantisch veel spijt van.

ik snap best dat het voor beide moeilijk is maar als hij ook zoveel van jou houd als jij van hem dan wil hij juist dat je gaat.

Je gaat echt eeuwig spijt krijgen als je die kans nu niet neemt.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2003, 09:35
huppelmeis
huppelmeis is offline
Als jij het altijd al graag hebt gewild, moet je het doen... En misschien gaat je vriend toch nog wel mee... Praat er met hem over en maak hem duidelijk hoe graag en hoe lang je dit al wil...

Als hij dan echt niet meewil zou ik zelf niet weten wat ik zou doen. Ik heb niet echt een behoefte om naar het buitenland te gaan, maar als ik dat wel had en ik kreeg de kans, zou ik het denk ik wel doen. Hangt heel erg van de situatie af... Wat heb ik hier, wat heb ik daar... Zijn mijn verlangens groter dan de dingen waarbij ik me vertrouwd voel? etc...
Met citaat reageren
Oud 26-11-2003, 10:38
Sysy
Sysy is offline
Ik heb eigenlijk hetzelfde... bij mij is het nog iets verder weg of misschien niet, maar ik heb nog geen dingen geregeld of wat dan ook.

Ik woon nog niet samen met mn vriend. Ik zit nu in mn tweede jaar van mn bachelor, moet hierna nog 1 jaar en dan 1 of twee jaar een master volgen. Die master wil ik in het buitenland doen. Dat zou dan dus ok zonder mn vriend zijn. Erg moeilijk maar ik zou het wel doen, zo'n kans krijg je niet heel snel meer. En je hebt natuurlijk altijd de telefoon en email, heel anders dan als je bij elkaar bent. Maar aan de andere kant als je daarna nog steeds van elkaar houdt zit het goed lijkt mij.....
Oud 26-11-2003, 10:52
Stefanie
Stefanie is offline
Als ik het echt graag zou willen zou ik ook gaan!!!

Het is misschien heel lullig voor je vriend omdat hij je dan zo lang niet ziet, maar zoals je zelf al zei: je hebt na die tijd nog meer jaren om met diegene samen te leven. Het zal zeker een hele goede les zijn voor jullie allebei. Kijken of jullie zonder elkaar kunnen, zonder stomme dingen te doen.

Maar ik zou het absoluut niet kunnen. Als ik daar dan zit word ik gek van de gedachten wat hij nu aan het doen is. Ik vertrouw mn vriend helemaal, maar als ik zo ver bij hem vandaan wil, dan ga ik me wel druk maken wat er thuis allemaal gebeurd!
Met citaat reageren
Oud 26-11-2003, 11:06
Nuck
Nuck is offline
Gewoon gaan, lijkt me simpel. Je moet je eigen leven leiden, en in dit geval geen rekening houden met je vriend. Tuurlijk zullen jullie elkaar missen, maar na die periode hebben jullie nog tijd genoeg om samen te zijn.
Oud 26-11-2003, 11:11
Verwijderd
Ik zou wel gaan ja..
Als het nou om definitief naar het buitenland verhuizen zou gaan, was het weer wat anders natuurlijk. Maar ik vind toch dat een relatie je niet moet tegenhouden in levenservaring opdoen enzo.
Zeker omdat je dit eigenlijk al eerder had willen doen.
Nou ja, succes in ieder geval, met uitzoeken enzo.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2003, 12:21
Verwijderd
Gaan met die banaan. Ik heb nu ook bijna een jaar een vriendin en nog 1,5 school en dan ben ik klaar met mijn opleiding. Nu zou ik eerst een half jaar in engeland gaan studeren maar ik hoorde dat zij ook een half jaar weg gaat. Dus nu ga ik voor een half jaar amerikaans studeren in de VS. Het is een leerzame les, ik leer heel goed engels, wordt volwassen en de VS is natuurlijk super vet. Ik moet alleen nog even kijken naar welke plaats ik ga.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2003, 13:30
Gothic
Gothic is offline
Ik wil misschien over 2 jaar uitwisseling doen, dat is nog wer weg natuurlijk... ik heb ook nog niet zo lang, maar ik zou het ontzettend moeilijk vinden, maar ja ik denk dat je het daar gewoon over zou moeten hebben...

Je woont al samen, je hebt mijns inziens veel zekerheid in je relatie wat dat betreft... dus gewoon doen.
Oud 26-11-2003, 13:33
Verwijderd
Ik zou gaan, als je het tot dan toe vol hebt gehouden met elkaar dan kom je daar ook wel door heen. En als je niet gaat krijg je waarschijnlijk heel erg spijt later in je leven. Gewoon gaan joh, als hij je tussentijds opzoekt, of mischien je stage aan het eind veranderd in een leuke vakantie: dat hij dus daar heen komt en je wat leuke dingen gaat doen dan is het allemaal zo erg nog niet.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2003, 14:04
Verwijderd
Tja het zal zwaar worden, maar je komt er dan wel rijker, en sterker uit
Met citaat reageren
Oud 26-11-2003, 16:47
Quiana
Quiana is offline
Ik denk dat het een leuke & leerzame ervaring kan zijn...
Zeker ook omdat jullie al vrij lang bij elkaar zijn, (en ik even
aanneem dat jullie een vrij sterke relatie hebben?),
denk ik dat je je daar iig geen zorgen om hoeft te maken.

Je zal elkaar wel missen ed, (logisch), maar het is niet
onmogelijk om contact te houden ed, en je krijgt er ook
iets voor terug... Plus dat het zonde is om achteraf spijt
te krijgen, zeker als je dat al van te voren weet, min of meer.

Laatst gewijzigd op 26-11-2003 om 16:49.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2003, 16:48
Verwijderd
Ik zou het zeker heel moeilijk vinden om hem 5 maanden te missen, maar ik zou zeker niet mn stage laten lopen. Dat doet toch levenservaring op. En het lijkt me gewoon een uitdaging om hem zo lang te missen, daar leer je ook weer van.
Ik zou het moeilijk vinden maar toch, zou ik de stage niet laten lopen...
Met citaat reageren
Oud 26-11-2003, 17:10
marlies
marlies is offline
je moet gaan. Stel dat het uit gaat met je vriend, dan ben je door hem niet gegaan.

Die 5 maanden overleeft hij en jij wel. Als jij dit wil doen, moet je het doen. Als je later werkt en kinderen hebt, kan het niet meer..

GAAN MET DIE BANAAN!
Oud 26-11-2003, 20:18
ekki
ekki is offline
Bedankt voor de reacties . Bijna iedereen zou het dus ook wel doen, geloof ik. Ik denk ook dat ik het echt moet doen. Ben ook al aan het rondvragen op school, heb al een docent gevonden die hetzelfde heeft gedaan. Alleen dan drie maanden. Ik denk dat ik ook liever een halve stage naar het buitenland zou gaan, ook in verband met de ervaring die ik in Nederland op zou doen. 3 maanden lijkt me eigenlijk ook wel genoeg... Maar goed, dat is een heel ander verhaal, dat moet ik nog uitzoeken enzo.

Maar ik denk dat 3 maanden elkaar niet zien eigenlijk net niet te lang is om elkaar vreselijk te gaan missen. 5 maanden vind ik eigenlijk net iets te lang. Niet dat ik het daarom zou laten, maar toch...

Overigens wil ik naar bijv. Roemenië of Polen ofzo, maar daar is niet echt heel erg veel internet. Mijn eis is wel dat ik op internet kan, het liefste elke dag ff. Ik wil wel contact houden.
Oud 26-11-2003, 21:51
marlies
marlies is offline
Citaat:
ekki schreef op 26-11-2003 @ 21:18:
Bedankt voor de reacties . Bijna iedereen zou het dus ook wel doen, geloof ik. Ik denk ook dat ik het echt moet doen. Ben ook al aan het rondvragen op school, heb al een docent gevonden die hetzelfde heeft gedaan. Alleen dan drie maanden. Ik denk dat ik ook liever een halve stage naar het buitenland zou gaan, ook in verband met de ervaring die ik in Nederland op zou doen. 3 maanden lijkt me eigenlijk ook wel genoeg... Maar goed, dat is een heel ander verhaal, dat moet ik nog uitzoeken enzo.

Maar ik denk dat 3 maanden elkaar niet zien eigenlijk net niet te lang is om elkaar vreselijk te gaan missen. 5 maanden vind ik eigenlijk net iets te lang. Niet dat ik het daarom zou laten, maar toch...

Overigens wil ik naar bijv. Roemenië of Polen ofzo, maar daar is niet echt heel erg veel internet. Mijn eis is wel dat ik op internet kan, het liefste elke dag ff. Ik wil wel contact houden.
probeer naar een grote stad daar te gaan, of in de buurt van universiteiten te zijn, daar hebben ze vast wel internet
Oud 27-11-2003, 15:04
Miracle
Miracle is offline
Ik zou het zeker doen!!! Vijf jaar is een hele poos, dus ik denk dat je dan wel iets hebt ontwikkeld, wat niet binnen een half jaar kapot gaat.
Oud 27-11-2003, 15:19
Fa Sai
Fa Sai is offline
Mijn antwoord is Ja, en ik ga dat volgend jaar dan ook doen.
Ga lekker 4 maanden studeren in zuid Korea via de universiteit.
Ik bedoel, dit is een goede kans om georganiseerd en niet te duur naar het buitenland te gaan. Zou stom zijn om zoiets gaafs te laten schieten voor zoiets als een vriend.
Heb nu bijna anderhalf jaar een vriend, we wonen 'onofficieel' in het zelfde huis, maar ik moet er echt niet aan denken van nu af samen te wonen. Kom op zeg, ik ben 20, dan doe je dat toch niet!

En ik denk dat je jezelf voor je kop slaat als je deze kans niet grijpt, stel dat het uitgaat, en je hebt het niet gedaan... Dat vergeef je jezelf niet.
En als het uitgaat als jij daar bent, dan weet je toch dat jullie niet 'voor elkaar gemaakt' waren.
En het is idd ook een goede 'relatietest', het is nooit verkeerd elkaar even een tijdje te missen. Als je niet zonder elkaar kan, kan je beter een afspraak met een psycholoog maken, dan spoort er iets niet.

Ben zelf al een keer een half jaar naar het buitenland geweest, en het is iets dat ik iedereen kan aanraden. Je leert er veel van, en je komt altijd beter terug!

Ga ervoor meid!
Reageren

Regels voor berichten