Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Films, TV & Radio
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-12-2003, 15:03
Verwijderd
ok stel, een major movie als bv jurassic park wordt ontzetten veel bekeken,
ewn dan heb je bv nog films als schindler's list, nou niet echt een bioscoopfilm, maar wel heel goed.

waar kijk je dan liever naar? een blockbuster? of meer de onbekende films die je meer aan het nadenken zetten?

Ikzelf kijk vaak liever naar een onbekende film, behalve als ik gewoon anderhalf uur dom vermaak wil zien, zoals dat bij de vervolgen van the matrix het geval is. of een film als jurassic park.

ok ik hoop dat je snapt wat ik bedoel
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-12-2003, 15:05
Martijn
Martijn is offline
Onbekend, blockbusters zjin over het algemeen erg slecht

Bijvoorbeeld: Memento (vrji onbekend) vs. Tha Fast and the Furious, XxX etc. (bekend en bagger)
Met citaat reageren
Oud 05-12-2003, 15:09
Verwijderd
Onbekende films zijn vaak met een reden onbekend: nml dat het bagger is.

Jouw Schindlers' List is geen onbekende film.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2003, 15:09
Martijn
Martijn is offline
Citaat:
eXo schreef op 05-12-2003 @ 16:09:

Cultfilms zijn eestal onbekend en soms erg goed
Met citaat reageren
Oud 05-12-2003, 15:14
Verwijderd
Citaat:
eXo schreef op 05-12-2003 @ 16:09:

is niet onbekend, maar ook zeker geen blockbuster
Met citaat reageren
Oud 05-12-2003, 15:37
Carpe Diem
Carpe Diem is offline
Ik kan heel erg goed genieten van een blockbuster, net zo goed als van een film die niet mainstream is.

Voorbeelden van goed uitgewerkte "blockbusters" zijn imo Donnie Darko, Se7en en Fight club, the sixth sense, Amelie: stuk voor stuk goede films met een redelijk grote doelgroep als publiek.
Oud 05-12-2003, 15:45
Verwijderd
Citaat:
Isobuster schreef op 05-12-2003 @ 16:37:
Ik kan heel erg goed genieten van een blockbuster, net zo goed als van een film die niet mainstream is.

Voorbeelden van goed uitgewerkte "blockbusters" zijn imo Donnie Darko, Se7en en Fight club, the sixth sense, Amelie: stuk voor stuk goede films met een redelijk grote doelgroep als publiek.
ik vond de sixth sense nou toch wel zo bagger, net als unbreakable
Met citaat reageren
Oud 05-12-2003, 15:47
miro
miro is offline
Sommige bekende films zijn slecht, sommige onbekende films ook....Sorry hoor, maar lijkt me een btje raar als je daar een keuze tussen kunt maken.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2003, 16:22
Nebula
Nebula is offline
Volgens mij worden er ontzettend veel films gemaakt, en de grote meerderheid is matig tot slecht. Slechts enkele van al die films worden echte blockbusters en ik denk dat je wel kunt stellen dat blockbusters beter zijn dan de meeste films. Dat wil niet zeggen dat blockbusters niet (zwaar) overgewaardeerd kunnen. Onbekendere films kunnen soms echt fantastisch zijn.

Laatst gewijzigd op 05-12-2003 om 16:25.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2003, 16:38
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
bekende films zijn niet persé slecht en onbekende films zijn niet persé goed.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2003, 16:40
Verwijderd
Ik zeg niet dat blockbusters slecht zijn, maar over het algemeen vind ik de kleinere films beter. (Kleinere films zijn dus niet per se goed, maar de films die ik goed vind, zijn vaak kleinere films.)
(Alle films van Julio Medem bijvoorbeeld, of Don't Look Now van Nicolas Roeg... ofehm... ja, meer van dat soort films.)
Met citaat reageren
Oud 05-12-2003, 16:53
Daangerous
Daangerous is offline
Citaat:
Isobuster schreef op 05-12-2003 @ 16:37:

Donnie Darko is echt geen blockbuster...
Films die zichzelf blockbusters noemen (ook wel Bruckheimer-films genoemd) zijn over het algemeen niet erg interessant, leuk om een avondje weg te kijken (The Rock) maar verder niet echt boeiend, een kleine uitzondering (The Matrix, Lord of the Rings) daargelaten. Films als Fight Club, Memento en Donnie Darko zijn in geen geval onbekende films, maar ook zeker geen "blockbusters" er is ook nog een gouden middenweg... deze films zijn vooral bekend geworden door mond- op mond reclame, niet omdat ze een goed doordachte reclamestunt hadden.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2003, 17:02
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 05-12-2003 @ 17:40:
Ik zeg niet dat blockbusters slecht zijn, maar over het algemeen vind ik de kleinere films beter. (Kleinere films zijn dus niet per se goed, maar de films die ik goed vind, zijn vaak kleinere films.)
(Alle films van Julio Medem bijvoorbeeld, of Don't Look Now van Nicolas Roeg... ofehm... ja, meer van dat soort films.)
Offtopic:
de films van Julio Medem zijn anders aardig groot, zeker in thuisland spanje (en ik vond Lucia y el Sexo verrrrrrschrieeeeeeeekkuluuuk)
Met citaat reageren
Oud 05-12-2003, 17:06
Verwijderd
Citaat:
Silent Enigma schreef op 05-12-2003 @ 18:02:
Offtopic:
de films van Julio Medem zijn anders aardig groot, zeker in thuisland spanje (en ik vond Lucia y el Sexo verrrrrrschrieeeeeeeekkuluuuk)
Maar ik woon niet in Spanje, ik woon in Nederland, en hier zijn het geen grote films.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2003, 17:14
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
sjek schreef op 05-12-2003 @ 16:03:
een blockbuster? of meer de onbekende films die je meer aan het nadenken zetten?
ondanks dat blockbusters vaakslappe actiesfilms o.i.d. zijn, vind ik dit toch wel een slechte slechte slechte vraag.

a) er zijn ook diepgaande blockbusters
b) er zijn ook slappe neit blockbusters.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2003, 18:59
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 05-12-2003 @ 18:14:
ondanks dat blockbusters vaakslappe actiesfilms o.i.d. zijn, vind ik dit toch wel een slechte slechte slechte vraag.

a) er zijn ook diepgaande blockbusters
b) er zijn ook slappe neit blockbusters.
:

mister smartypants :rolleyes
Met citaat reageren
Oud 05-12-2003, 20:11
Verwijderd
Onbekende films zijn meestalbeter
Met citaat reageren
Oud 05-12-2003, 21:24
Anonymous John
Anonymous John is offline
Citaat:
Silent Enigma schreef op 05-12-2003 @ 11:38:
Mee eens.

En hoe bepalen we trouwens of een film onbekend is? Als een grote groep mensen een bepaalde film niet heeft gezien?
Oud 05-12-2003, 22:16
Retarded
Retarded is offline
Ik kijk zelf altijd graag naar buitenlandse film. Films als Lola Rennt, La Haine, Fucking Amal, Big Girls don't cry, Amelie en Lilya 4-ever.. maar de lekker ouderwetse amerikaanse blaas-alles-op-films vind ik vaak ook erg Pirates of the Caribbean, Titanic, The Rock, Con Air, Jurassic Park, Bad Boys en Independence Day kan ik ook keer op keer weer zien!
Oud 06-12-2003, 11:12
juno
juno is offline
Lief dat je de kleinere films ook wilt promoten, maar de tegenstelling is inderdaad minder absoluut dan je op het eerste gezicht zou zeggen. Of je een film persoonlijk leuk gaat vinden, hangt af van het onderwerp en de stijl van filmen, en waar jij zelf op dat moment voor in de stemming bent.

Naar een blockbuster gaan omdat "iedereen"dat een goeie film vindt, want waarom zouden ze er anders naartoe gaan, is dus geen slimme zet.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2003, 11:25
legatus
legatus is offline
Citaat:
ik denk dat je wel kunt stellen dat blockbusters beter zijn dan de meeste films.
Ik denk het niet.

Citaat:
En hoe bepalen we trouwens of een film onbekend is? Als een grote groep mensen een bepaalde film niet heeft gezien?
Als het grote publiek de film niet kent. Alhoewel deze grootste groep al moeite heeft om een titel fatsoenlijk uit te spreken of te herinneren. Alleen als er veel reclame voor is gemaakt en vrienden/kenissen/familie de titel maar vaak genoeg herhalen als een mantra.

Citaat:
Heel algemeen, maar wel een feit.

Vraag mij om R'XMAS van Abel Ferrera te zien of THE BOURNE IDENTITY van Doug Liman. Ik hoef niet lang na te denken en kies voor de laatstgenoemde.
Oud 06-12-2003, 11:29
legatus
legatus is offline
De BLOCKBUSTER is per definitie een film die veel geld in het laatje zal gaan brengen. Ze noemen het ook wel een EVENT-film.
Oud 06-12-2003, 17:08
purplerose
purplerose is offline
Ik denk dat je niet echt goed een onderscheid kunt maken, want er worden zo gigantisch veel films gemaakt en maar een paar daar van worden blockbusters. Slechte blockbusters vallen alleen vaker op (geld waarschijnlijk niet voor iedereen maar iig bij mij) neem nou the mummy of spiderman.. dat waren toch echt wel grote films maar ik vind ze zo slecht, echt ik snap niet hoe dat blockbusers zjn geworden, maar dat komt omdat deze films gericht zijn op het 1 doelgroep die het grooste deel van de mensen beslaat en daarom zijn in mijn ogen veel slechte blockbusters, omdat ik niet altijd van dat soort films houd, maar ook hele goede. Onbekende films kunnen heel goed zijn maar gewoon niet winstgevend, en als een film niet winstgevend is, is het van zelfsprekend geen blockbuster en word dan ook vaak niet in de bioscoop vertoond. Er zijn ook heel veel slechte onbekende films, want het grootste deel van de films die gemaakt wordt is gewoon slecht. Ik denk dat het gewoon niet te vergelijken is omdat er veeel meer onbekende films zijn dan blockbusters...
Oud 06-12-2003, 17:29
Sithan
Sithan is offline
Een blockbuster had gewoon de beschikking over een goede marketingstrategie, dus het zegt niks over de kwaliteit..
Evenals de onbekende films, het zegt alleen iets over hoe men de film aan de man weet te brengen...
Nou ga ik persoonlijk liever naar een film waar ik al een maand voor warm ben gedraaid ipv een geheel onbekende...en dat is nou het mooie van marketing, want dat is dus de bedoeling
Oud 07-12-2003, 08:57
mcsun
mcsun is offline
Hoewel ik zo gemiddeld toch wel één keer in de twee weken uit ga om een film te gaan kijken, heb ik het afgelopen anderhalf jaar geen grote-publieks-bioscoop meer van binnen gezien.
Niet zozeer omdat ik die dingen opzettelijk mijd , maar simpelweg omdat voor iedere 'blockbuster' die daar draait praktisch altijd twee of drie boeiendere films draaien in het filmhuis.
Als ik nu (voor minder geld) naar Jeux d'Enfants, Etre Et Avoir of Goodbye Lenin kan, om maar wat te noemen, dan voel ik me niet geneigd om Love Actually of Finding Nemo te gaan kijken.

Ieder z'n eigen ding, namelijk, en voor mij is dat zelden een blockbuster.
Oud 11-12-2003, 19:55
GetCarter
GetCarter is offline
De term blockbuster (oftewel kassucces) wordt enkel toegewezen aan films die het goed doen aan de boxoffice en dus niet per definitie aan grote, dure hollywoodfilms (alhoewel dit in praktijk vaak wel het geval is, ja.) Om tot volwaardig blockbuster uit te groeien hoeft een film dus maar aan één eis te voldoen; veel geld in 't laatje brengen. Verder zijn er absoluut geen criteria aan verbonden, en is het dus goed mogelijk dat een niet-hollywoodfilm uiteindelijk uitgroeit tot blockbuster, d.m.v goede marketing (Zo'n 99% van alle blockbusters zijn Amerikaanse producties, maar om mijn mening kracht bij te zetten heb ik even de World Alltime Boxoffice Chart van IMDb erbij gehaald; films als Crocodile Dundee, Wo hu cang long en Sen to Chihiro no kamikakushi - drie niet-Amerikaanse producties- hebben allen meer dan $200,000.000 opgebracht.)

Nu is de term blockbuster natuurlijk wat lastig te definiëren, omdat er geen duidelijke voorwaarden aan gesteld zijn (IMDb hanteert de grens van $200,000,000), maar de definitie van "onbekende films" is mogelijk nog vager; de vraag van wat een onbekende film is en wat niet, verschilt per persoon en hangt voornamelijk van je filmkennis af.

Het is dan ook onmogelijk een onderscheid te maken tussen de kwaliteit van blockbusters en van de wat minder succesvolle films in het algemeen, omdat de kwaliteit van een film zich niet laat beinvloeden door die factoren.

Laatst gewijzigd op 11-12-2003 om 19:58.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2003, 00:56
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
Citaat:
mcsun schreef op 07-12-2003 @ 09:57:

Jeux d'Enfants
moet je niet heen gaan, is kutfilm.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2003, 08:01
Kadaver
Kadaver is offline
Citaat:
Silent Enigma schreef op 12-12-2003 @ 01:56:
moet je niet heen gaan, is kutfilm.
Hm, dat leek mij juist wel een interessante film eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2003, 16:40
mcsun
mcsun is offline
Citaat:
Kadaver schreef op 12-12-2003 @ 09:01:
Hm, dat leek mij juist wel een interessante film eigenlijk.
vond 'm zelf ook verre van onaardig.
Oud 12-12-2003, 20:36
Dinalfos
Dinalfos is offline
Ik hou van grote films(Finding Nemo), maar ook van indie(Bijv. Lost in Translation), arthouse(Three colors, Feeding instant etc.) Foreign(Ringu, The farmer's boy, The red lantern) en klassiekers(Casablanca, Citizen Kane, The malteser falcon etc.).
Oud 12-12-2003, 22:10
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Ben vanmiddag voor het eerst in Lantaren/benster geweest in R'dam en ik weet nu al dat ik daar volgend jaar veel vaker ga komen. Toffe films hebben ze daar man
Ik kijk nu al zeer uit naar de release van Kopps, het voorstukje en de poster waren iedergeval geweldig.
(gaat over zweedse politieagenten. omdat er geen criminaliteit is word de politiepost gesloten, en gaan de agenten maar zelf voor criminaliteit zorgen om hun baan te houden)
Oud 13-12-2003, 13:11
legatus
legatus is offline
Citaat:
Dinalfos zei:
Lost in Translation
Potverdikkeme, heb je die al gezien?
Reageren

Regels voor berichten