Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-11-2003, 15:49
juliettebinoche
juliettebinoche is offline
Douchen met de vijand

Toen ik nog op volleybal zat, in Meisjes 1, was het de gewoonte om na de training te douchen. Dat deed je dan met een select gezelschap van jouw team, mensen die je dus best goed kende. Mensen waarbij je je in ieder geval genoeg op je gemak voelde om mee te douchen. Als we uitwedstrijden speelden, gingen we daar nooit douchen. Want dat waren andere sporthallen, andere enge mensen en meestal niet echt hygiënische douches. Je stond dan ook altijd wel even gek te kijken, als de Dames # ploeg met hun vaak niet aantrekkelijke lichamen heerlijk langdurig naakt door de kleedkamer en douches rond liepen te paraderen. Je wilde niet kijken, maar toch moest het van je onderbewustzijn.
Tolerantie, okay. Maar is deze "samen douchen" mentaliteit niet het tegenovergestelde gedrag van hoe men zich in het dagelijks leven gedraagt? Normaal gesproken zijn er taboes alom, is preuts zijn een deugd en worden er al helemaal niet van delicate gespreksstof gewisseld met mensen die je eigenlijk niet mag, mensen die zelfs vijanden kunnen zijn.
Daarom vind ik dit douchen ook zo'n gek gebeuren. Ik hou van douchen, thuis is het op schrijven na mijn favoriete bezigheid nummer een, maar douchen mag toch niet wederom een activeit worden die door een bepaalde instelling misbruikt gaat worden? Douchen is iets van jezelf en (een) eventuele douchepartner(s). Hoe hypocriet is het om samen met mensen te douchen van wie je het bloed wel kan drinken? Dat is toch gewoon ouderwets "heulen met de vijand"? Of niet soms? Je geeft jezelf letterlijk en figuurlijk bloot onder de douche; onder de douche ben je een zwak wezen, vaak door je naaktheid gehandicapt van je dagelijkse vlotte babbel en zelfverzekerde houding. (Als je die al zou hebben...)
Net als het gegeven dat je via sportvereningen in contact komt met mensen via de douche. Met andere woorden: mensen van hetzelfde geslacht, die aan dezelfde sport doen, maar die niet in jouw team zitten. Die mensen zien jou dus feitelijk alleen maar zonder kleding. En wat als dan deze mensen, die je wellicht geregeld een vriendelijke glimlach toewerpt onder de douche, later terug in je leven blijken te komen in een veel formelere context? Als je ooit met je baas/ bazin samen onder een douche hebt gestaan, dan kan je die man/ vrouw toch nooit meer recht in de ogen kijken? Want alsmaar blijven die mentale (ongewenste) beelden van naakte lichamen voor je zweven.
Het is slechts een milde observatie en misschien zal ik in de toekomst nog vaak samen met de vijand douchen, maar je moet me nageven dat het een apart fenomeen is.

Roos.

Laatst gewijzigd op 28-11-2003 om 16:40.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-11-2003, 16:37
Fladdergeval
Fladdergeval is offline
Ten eerste moet ik je inderdaad nageven dat 'het' een vrij vreemd fenomeen is . Ik moet zeggen dat ik dit stukje vrij leuk vond, goed leesbaar, best boeiend. Je doet je 'vlotte babbel' eer aan. Wel zijn er een paar elementjes die ik even wou aanstippen:

Citaat:
Als we uitwedstrijden speelden, gingen we daar nooit douchen. Want dat waren andere sporthallen, andere enge mensen en meestal niet echt hygiënische douches.

Ik vind het een beetje vreemd dat je hier in principe welke douche in welke andere sporthal dan 'je eigen sporthal' typeert als onhygiënisch. Ik weet natuurlijk of het echt zo is, misschien is jouw sporthal toevallig wel extreem hygiënisch tov anderen, maar ik vind het hier net even iets te generaliserend staan. Het strookt naar mijn mening ook niet echt met de twee argumenten die je ervoor maakte. De eerste twee zijn namelijk heel persoonlijk: je wil ergens anders niet douchen omdat het niet je eigen plekje is, je voelt je er niet op je gemak. Ik zou dat punt van hygiëne dus ook wat meer op die manier toespitsen, bijvoorbeeld door te zeggen dat je elders altijd het gevóel hebt dat de douches onhygiënisch zijn omdat ze anders zijn ed. Misschien een beetje vaag, maar ik denk dat je het wel snapt?

Citaat:
Toleratie, okay
Ik geloof dat je hier toleraNtie bedoelt, of niet? Van het werkwoord tolereren bedoel je toch? En okay, tsja dat zal mierenneukerig zijn maar ik vind okay erg engels, wat mijns inziens niet mooi is in een nederlandse tekst. Maak er bijvoorbeeld oké van.

Citaat:
Ik hou van douchen, thuis is het op schrijven na mijn favoriete bezigheid nummer een, maar

favoriete en nummer een is dubbelop

Citaat:
Douchen is iets van jezelf en (een) eventuele douchepartner(s).

Sowieso vind ik je haakjesgebruik niet mooi, je kan ze op deze manier gebruiken in een contactadvertentie, niet hier. Bovendien vind ik dat hele 'eventuele douchepartners' vaag overkomen. Ik begrijp wel wat je bedoelt maar het staat zo... stom... alsof die oude vrouwen van het volleybal niet eventuele douchepartners zijn. Snap je?

Citaat:
Het is slechts een milde observatie en misschien zal ik in de toekomst nog vaak samen met de vijand douchen, maar je moet me nageven dat het een apart fenomeen is.
tsja het is mijn mening maar ik vind dat deze conclusie een beetje te zwak is voor de rest van je verhaal. HEt stuk begint namelijk erg veel te lijken op een betoog en in dat verband vind ik dat je slotzin wat overtuigender mag zijn.

Kortom, kijk er nog even naar, misschien heb je wat aan mijn gebazel In ieder geval vond ik het een leuk stuk, goed gevonden ook.

Laatst gewijzigd op 28-11-2003 om 16:39.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 17:59
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Tsja, commentaar staat hierboven, ik kan nooit zo kritisch lezen dat ik die dingen opmerk

Maar ik vond het wel een grappig en waar stukje Voel me sowieso ongemakkelijk als ik moet douchen in bijzijn van anderen, maar onze maatschappij denkt daar anders over?

Leuk hoe jij altijd weer originele onderwerpen weet
Oud 28-11-2003, 21:15
Ndimension
Ndimension is offline
Voor vrouwen is het minder genant om samen te douchen...
Oud 28-11-2003, 21:26
P&C
P&C is offline
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Ik hou van douchen, thuis is het op schrijven na mijn favoriete bezigheid nummer een, maar
--------------------------------------------------------------------------------

dit klopt dus niet wat je zegt, want er staat
NA MIJN FAVORIETE BEZIGHEID (lees komma) nummer 1
oftwel na mijn favorite bezigheid schrijven, is het nummer 1

zo moet je het lezen dus
Oud 28-11-2003, 22:18
Amoa
Amoa is offline
Tis een leuk stukje. De titel is echt pakkend, t leest prettig, ook qua inhoud is t wel grappig en je mening komt goed over.
Oud 29-11-2003, 14:12
Fladdergeval
Fladdergeval is offline
Citaat:
P&C schreef op 28-11-2003 @ 22:26:
quote:

dit klopt dus niet wat je zegt, want er staat
NA MIJN FAVORIETE BEZIGHEID (lees komma) nummer 1
oftwel na mijn favorite bezigheid schrijven, is het nummer 1

zo moet je het lezen dus
Shit je hebt gelijk wat stóm. Maar het blijkt wel weer dat je dit stukje wel erg nauwkeurig moet lezen om het goed te begrijpen... (Weeeh kan mezelf niet eens fatsoenlijk verdedigen... )
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 15:33
Fladdergeval
Fladdergeval is offline
Zeg, ik las het nog een keer en volgens mij heb je het toch niet bij het rechte eind, P&C. Ze zegt namelijk: Ik hou van douchen, thuis is het op schrijven na mijn favoriete bezigheid nummer een, maar . Ze zegt dus: het is 'op schrijven na' 'mijn favoriete bezigheid' 'nummer één'. Er staat dus dat Schrijven haar meest favoriete bezigheid is en dat douchen daarNA op nummer twee komt. 'Nummer één' voegt ze vervolgens toe.
Jij zegt dat er Na mijn favoriete bezigheid staat als je de komma's bekijkt. Dat is dus niet zo want er staat voor 'schrijven' nog het woordje op, waardoor het woord na niet bij de favoriete bezigheid douchen hoort, maar bij de meest favoriete bezigheid schrijven. Stel dat je komma's toe zou voegen, die het allemaal wat duidelijker zouden maken, zou je de volgende zin krijgen: 'Ik hou van douchen, thuis is het, op schrijven na, mijn favoriete bezigheid nummer één". En 'nummer één' is dus dubbelop.
Ik heb lekker gelijk .
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 16:56
juliettebinoche
juliettebinoche is offline
Citaat:
Fladdergeval schreef op 30-11-2003 @ 16:33:
Zeg, ik las het nog een keer en volgens mij heb je het toch niet bij het rechte eind, P&C. Ze zegt namelijk: Ik hou van douchen, thuis is het op schrijven na mijn favoriete bezigheid nummer een, maar . Ze zegt dus: het is 'op schrijven na' 'mijn favoriete bezigheid' 'nummer één'. Er staat dus dat Schrijven haar meest favoriete bezigheid is en dat douchen daarNA op nummer twee komt. 'Nummer één' voegt ze vervolgens toe.
Jij zegt dat er Na mijn favoriete bezigheid staat als je de komma's bekijkt. Dat is dus niet zo want er staat voor 'schrijven' nog het woordje op, waardoor het woord na niet bij de favoriete bezigheid douchen hoort, maar bij de meest favoriete bezigheid schrijven. Stel dat je komma's toe zou voegen, die het allemaal wat duidelijker zouden maken, zou je de volgende zin krijgen: 'Ik hou van douchen, thuis is het, op schrijven na, mijn favoriete bezigheid nummer één". En 'nummer één' is dus dubbelop.
Ik heb lekker gelijk .
Ik zal de hele discussie even eurhm, verwarren, want mijn weblog, waar ik deze stukjes schrijf heet "Roos's pleonasmes met voorbedachten rade", ik schrijf dus pleonasmes met het doel pleonasmes te schrijven. Dit was dus inderdaad een fout, maar een fout met voorbedachten rade.
[In dit geval dus eerder een tautologie dan pleonasme...]

Reageren

Regels voor berichten