Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-12-2003, 14:12
RDK
RDK is offline
Hallo mensen!

Ik moet voor school een opdracht maken. In die opdracht moet ik een database voor een makelaar ontwikkelen, maar ik ben daar absoluut een beginner in. Vooral het normaliseren is voor mij een groot probleem, omdat ik daar echt niks van snap. Jullie zullen wel denken dat ik alles maar uit een boek moet leren, maar daar ben ik heel erg zwak in. Is er misschien iemand die het leuk zou vinden om mij via msn of via de email te helpen met mijn opdracht? Ik zou het heel erg waarderen, want ik kom er zelf niet uit. Ik hoop dat iemand de moeite wil nemen om mij ermee te helpen. Als je me zou willen helpen, zou je dan een klein mailtje naar bonalds@wanadoo.nl willen sturen?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-12-2003, 14:21
Scooter B0y
Scooter B0y is offline
misschien is het een idee om het op een forum op te lossen.

hoe meer zielen hoe meer vreugd

Dus post het hele probleem maar eens ff
Met citaat reageren
Oud 05-12-2003, 14:45
dafelix
dafelix is offline
Citaat:
RDK schreef op 05-12-2003 @ 15:12:
...voor een makelaar ontwikkelen, maar ik ben daar absoluut een beginner in....
So? Ik ben ook een totale n00b in PHP en MySQL, maar daar ga ik nu wel mee aan de slag

Citaat:
... Jullie zullen wel denken dat ik alles maar uit een boek moet leren, maar daar ben ik heel erg zwak in...
Ik, en ik denk vele van de lui die hier rondlopen (spreekwoordelijk), leren het in de praktijk, dus gewoon wat proberen, ff wat op google zoeken (bv tutorials) en dan nog meer proberen

Citaat:
... via msn of...
* MSN Messenger

Citaat:
...die het leuk zou vinden om mij via msn of via de email te helpen met mijn opdracht?...
Het doel van zo'n opdracht is om te leren, ik denk dat je beter alles zelf kan oplossen en zo meer leren, dan dat het je voorgekauwd wordt
Oud 05-12-2003, 14:47
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
dafelix schreef op 05-12-2003 @ 15:45:

* MSN Messenger
Jezus, laat die mieren met rust. Echt iedereen heeft 't gewoon over MSN.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2003, 23:07
RDK
RDK is offline
Het maakt toch niet zoveel uit hoe ik het eigenlijk noem? MSN of MSN Messenger, allemaal hetzelfde. Ik heb veel op internet zitten zoeken naar tutorials over normaliseren, maar ik heb niks gevonden. Hebben jullie een site waar een goede uitleg over normaliseren staat? Zou me heel erg helpen! Die database moet opzich wel lukken, het is vooral de indeling van de database en de normalisatie.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2003, 11:52
Dr HenDre
Dr HenDre is offline
Citaat:
dafelix schreef op 05-12-2003 @ 15:45:
* MSN Messenger
yeah right, wijsneus

ontopic:
Ik denk dat je beter kan beginnen, en als je problemen tegen komt dat je die dan kan posten, want niemand hier zal denk ik voor jou een complete kant en klare prog gaan schrijven
Met citaat reageren
Oud 06-12-2003, 12:09
Jon
Jon is offline
Citaat:
RDK schreef op 06-12-2003 @ 00:07:
Ik heb veel op internet zitten zoeken naar tutorials over normaliseren, maar ik heb niks gevonden. Hebben jullie een site waar een goede uitleg over normaliseren staat? Zou me heel erg helpen!
Google is your friend!
Oud 08-12-2003, 11:39
RDK
RDK is offline
Ik zal even de opdracht erbij posten, om het op die manier iets makkelijker te maken. Ik ben een totale kneus hierin, maar moet het echt halen! Ik ben zelf de hele dag al bezig geweest, maar wil graag de mening van jullie horen. Zeg aub niet dat ik nog eens goed in mijn boeken moet kijken, maar neem even de moeite (als je tijd hebt) om te kijken en je mening te geven. Voor dit bedrijf moet ik een geautomatiseerd systeem maken.

In 1994 werd de makelaardij "De BOUWVAL" opgericht. Het bedrijf bestaat nu uit een administratieve afdeling, de boekhoudafdeling en de afdeling onroerend goed.
De administratie bestaat uit drie medewerkers, met een hoofd administrateur. Een van deze medewerkers is ook belast met personeelsadministratie. De boekhoudafdeling bestaat uit 2 financieel experts. De afdeling onroerend goed wordt bemand door 4 medewerkers. De administratie is verantwoording verschuldigd aan de boekhoudafdeling. De rest van de afdelingen is verantwoording verschuldigd aan de directeur (tevens eigenaar). Alle opdrachten van klanten komen binnen op administratie. Deze afdeling houdt sterk vast aan handmatige verwerking. Deze noteert handmatig op een klantenformulier de gegevens van de klant. De hoofdadministrateur controleert vervolgens het klantenformulier. Is het formulier niet juist ingevuld dan gaat het formulier terug naar de administratieve medewerkster ter correctie. Deze moet dan de klant bellen voor aanvullende informatie. Na goedkeuring gaat het formulier naar de afdeling onroerend goed en komt willekeurig terecht bij een van de medewerkers. Deze medewerker van de afdeling onroerend goed belt vervolgens de klant voor een afspraak. Door deze gang van zaken gaat er veel tijd verloren. Veel klanten laten het hierdoor afweten en gaan naar een andere makelaardij.
De gegevens van de onroerende goederen worden bijgehouden op afzonderlijke lijsten door de medewerkers van de afdeling onroerende goederen. Deze gaan 1 maal per maand naar de afdeling administratie en worden daar bijgewerkt. Alle medewerkers van de afdelingen krijgen een kopie van deze lijsten. Vaak blijken in de loop van de maand gegevens op de lijsten niet meer te kloppen. Soms zijn huizen al verkocht door een andere medewerker. Hierdoor ontstaan veel klachten en ontevreden klanten.
De administratie besteedt een groot deel van de werkdag aan het uitzoeken van klantgegevens voor de vervaardiging van koopcontracten. Veel koopcontracten worden hierdoor te laat verzonden met als gevolg dat de klanten alsnog afhaken. Een totaaloverzicht van klantgegevens ontbreekt eveneens. Het versturen van mailingen neemt veel tijd in beslag. Het vervaardigen van overzichten voor het management vergt erg veel werk. De directeur van het bedrijf besluit voor het gehele bedrijf een goed geautomatiseerd informatiesysteem op te laten zetten.

Ik ben een beetje aan het kloten geweest en zal proberen op papier te zetten wat ik tot nu toe heb.

ORDERS
Order ID
Klant ID
Werknemer ID
Onroerend Goed ID
Order Datum

KLANTEN
Klant ID
Gegevens Klant

WERKNEMERS
Werknemer ID
Gegevens Werknemer

ONROEREND GOED
Onroerend Goed ID
Gegevens Onroerend Goed
Oude Eigenaar ID
Status

OUDE EIGENAAR
Oude Eigenaar ID
Gegevens Oude Eigenaar

Lijkt dit ergens op? En hoe zou ik dit het beste kunnen normaliseren? Ik moet 1e tot 4e normaalvorm hebben, maar dat kan ik gewoon niet. Als ik de normalisatie heb, kan ik gewoon verder Zou iemand me daar !AUB! mee kunnen helpen?
Met citaat reageren
Oud 08-12-2003, 12:12
Verwijderd
Citaat:
RDK schreef op 08-12-2003 @ 12:39:
*verhaal*
Ik ben een beetje aan het kloten geweest en zal proberen op papier te zetten wat ik tot nu toe heb.

ORDERS
Order ID
Klant ID
Werknemer ID
Onroerend Goed ID
Order Datum

KLANTEN
Klant ID
Gegevens Klant

WERKNEMERS
Werknemer ID
Gegevens Werknemer

ONROEREND GOED
Onroerend Goed ID
Gegevens Onroerend Goed
Oude Eigenaar ID
Status

OUDE EIGENAAR
Oude Eigenaar ID
Gegevens Oude Eigenaar

Lijkt dit ergens op? En hoe zou ik dit het beste kunnen normaliseren? Ik moet 1e tot 4e normaalvorm hebben, maar dat kan ik gewoon niet. Als ik de normalisatie heb, kan ik gewoon verder Zou iemand me daar !AUB! mee kunnen helpen?
Is redelijk. Probeer, alhoewel dit niet verder is aangegeven in het verhaal, iets meer te specifieren wat er vastgelegd moet worden voor bijv. de klant.
Dus van:
Gegevens klant
Maak je
Naam klant
Adres klant
telefoonnummer klant
Klantgegevens goedgekeurd

Dit kun je verder normaliseren:
Naam klant-> voornaam klant, achternaam klant
adres klant -> straat klant, huisnummer klant, huisnummer toevoeging klant

Etc.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2003, 12:15
RDK
RDK is offline
Heel erg bedankt voor je reply!

Ik had het ook met naam, adres, telefoonnummer en andere gegevens, maar ik was te lui om alles in te tikken. Gegevens van klant staat dus voor een hele waslijst van gegevens.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2003, 12:36
Verwijderd
Probeer verder ook alle 'overbodige' informatie eruit te halen en te negeren.
Bijvoorbeeld:
"De administratie besteedt een groot deel van de werkdag aan het uitzoeken van klantgegevens voor de vervaardiging van koopcontracten. Veel koopcontracten worden hierdoor te laat verzonden met als gevolg dat de klanten alsnog afhaken. Een totaaloverzicht van klantgegevens ontbreekt eveneens. Het versturen van mailingen neemt veel tijd in beslag. Het vervaardigen van overzichten voor het management vergt erg veel werk. "
Al dit is compleet overbodig. Het onderstreepte is van belang voor het systeem, maar niet voor de database structuur...

Schrijf vervolgens alles op wat moet worden vastgelegd (en ga dan normaliseren aan de hand van het boek).
Als je het normaliseren niet snapt kun je het uiteraard hier vragen. Maar probeer eerst zelf aan de hand van voorbeelden het te begrijpen.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 12:05
RDK
RDK is offline
Ik heb nu de 0e normaalvorm gemaakt. Bij de 1e normaalvorm moet ik de repeterende groepen eruit halen, toch? En lijkt dit ergens op?

0NV
( Ordernummer, Datum, RG ( Kopervoornaam, Kopertussenvoegsel, Koperachternaam, Koperstraat, Koperhuisnummer, Kopertoevoegsel, Koperpostcode, Koperwoonplaats, Koperprovincie, Koperland, Kopertelefoonnummer, Kopermobieltelefoonnummer, Koperfaxnummer, Koperemail, Koperbanknummer, Kopergebeld, Koperafspraak ), RG ( OGStraat, OGHuisnummer, OGToevoeging, OGPostcode, OGPlaats, OGProvincie, OGLand, OGPrijs, OGStatus ), RG ( Verkopervoornaam, Verkopertussenvoegsel, Verkoperachternaam, Verkoperstraat, Verkoperhuisnummer, Verkopertoevoegsel, Verkoperpostcode, Verkoperwoonplaats, Verkoperprovincie, Verkoperland, Verkopertelefoonnummer, Verkopermobieltelefoonnummer, Verkoperfaxnummer, Verkoperemail, Verkoperbanknummer ), RG ( Werknemervoornaam, Werknemertussenvoegsel, Werknemerachternaam, Werknemerstraat, Werknemertoevoegsel, Werknemerpostcode, Werknemerplaats, Werknemerprovincie, Werknemerland, Werknemerafdeling, Werknemertelefoonnummer, Werknemermobieltelefoonnummer, Werknemerfaxnummer, Werknemeremail, Werknemerbanknummer ))
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 12:26
RDK
RDK is offline
En na even doorgaan, kwam ik op dit uit...

0NV
( Ordernummer, Datum, RG ( Kopervoornaam, Kopertussenvoegsel, Koperachternaam, Koperstraat, Koperhuisnummer, Kopertoevoegsel, Koperpostcode, Koperwoonplaats, Koperprovincie, Koperland, Kopertelefoonnummer, Kopermobieltelefoonnummer, Koperfaxnummer, Koperemail, Koperbanknummer, Kopergebeld, Koperafspraak ), RG ( OGStraat, OGHuisnummer, OGToevoeging, OGPostcode, OGPlaats, OGProvincie, OGLand, OGPrijs, OGStatus ), RG ( Verkopervoornaam, Verkopertussenvoegsel, Verkoperachternaam, Verkoperstraat, Verkoperhuisnummer, Verkopertoevoegsel, Verkoperpostcode, Verkoperwoonplaats, Verkoperprovincie, Verkoperland, Verkopertelefoonnummer, Verkopermobieltelefoonnummer, Verkoperfaxnummer, Verkoperemail, Verkoperbanknummer ), RG ( Werknemervoornaam, Werknemertussenvoegsel, Werknemerachternaam, Werknemerstraat, Werknemertoevoegsel, Werknemerpostcode, Werknemerplaats, Werknemerprovincie, Werknemerland, Werknemerafdeling, Werknemertelefoonnummer, Werknemermobieltelefoonnummer, Werknemerfaxnummer, Werknemeremail, Werknemerbanknummer ))

1NV
( Ordernummer, KoperID, Kopervoornaam, Kopertussenvoegsel, Koperachternaam, Koperstraat, Koperhuisnummer, Kopertoevoegsel, Koperpostcode, Koperwoonplaats, Koperprovincie, Koperland, Kopertelefoonnummer, Kopermobieltelefoonnummer, Koperfaxnummer, Koperemail, Koperbanknummer, Kopergebeld, Koperafspraak )
( Ordernummer, OGID, OGStraat, OGHuisnummer, OGToevoeging, OGPostcode, OGPlaats, OGProvincie, OGLand, OGPrijs, OGStatus )
( Ordernummer, VerkoperID, Verkopervoornaam, Verkopertussenvoegsel, Verkoperachternaam, Verkoperstraat, Verkoperhuisnummer, Verkopertoevoegsel, Verkoperpostcode, Verkoperwoonplaats, Verkoperprovincie, Verkoperland, Verkopertelefoonnummer, Verkopermobieltelefoonnummer, Verkoperfaxnummer, Verkoperemail, Verkoperbanknummer )
( Ordernummer, WerknemerID, Werknemervoornaam, Werknemertussenvoegsel, Werknemerachternaam, Werknemerstraat, Werknemertoevoegsel, Werknemerpostcode, Werknemerplaats, Werknemerprovincie, Werknemerland, Werknemerafdeling, Werknemertelefoonnummer, Werknemermobieltelefoonnummer, Werknemerfaxnummer, Werknemeremail, Werknemerbanknummer )
( Ordernummer, Datum )

2NV
( Ordernummer, KoperID )
( KoperID, Kopervoornaam, Kopertussenvoegsel, Koperachternaam, Koperstraat, Koperhuisnummer, Kopertoevoegsel, Koperpostcode, Koperwoonplaats, Koperprovincie, Koperland, Kopertelefoonnummer, Kopermobieltelefoonnummer, Koperfaxnummer, Koperemail, Koperbanknummer, Kopergebeld, Koperafspraak )
( Ordernummer, OGID )
( OGID, OGStraat, OGHuisnummer, OGToevoeging, OGPostcode, OGPlaats, OGProvincie, OGLand, OGPrijs, OGStatus )
( Ordernummer, VerkoperID )
(VerkoperID, Verkopervoornaam, Verkopertussenvoegsel, Verkoperachternaam, Verkoperstraat, Verkoperhuisnummer, Verkopertoevoegsel, Verkoperpostcode, Verkoperwoonplaats, Verkoperprovincie, Verkoperland, Verkopertelefoonnummer, Verkopermobieltelefoonnummer, Verkoperfaxnummer, Verkoperemail, Verkoperbanknummer )
( Ordernummer, WerknemerID )
(WerknemerID, Werknemervoornaam, Werknemertussenvoegsel, Werknemerachternaam, Werknemerstraat, Werknemertoevoegsel, Werknemerpostcode, Werknemerplaats, Werknemerprovincie, Werknemerland, Werknemerafdeling, Werknemertelefoonnummer, Werknemermobieltelefoonnummer, Werknemerfaxnummer, Werknemeremail, Werknemerbanknummer )
( Ordernummer, Datum )
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten