Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-11-2003, 08:54
Verwijderd
Dat is iets wat ik me afvroeg laatst.

Ik noem een voorbeeld:

Je hebt verschrikkelijk veel behoefte aan een relatie, maar helaas heb je nog niemand kunnen vinden.

Nu droom je opeens van een jongen/meisje wat echt perfect is voor jou. Jullie hebben een geweldige tijd, zijn allebei verschrikkelijk verliefd op elkaar. Kortom: geweldig.

Maar dan wordt je opeens wakker. De lol die je had in de droom is helemaal kwijt. Alle leuke herinneringen waren slechts lege hallucinaties. En hoewl je het fijn hebt gehad die avond, is het nu weer tijd om terug te keren naar het alledaagse (vervelende) leven.

Ikzelf vind dromen persoonlijk helemaal niet fijn. Bij slechte dromen is het misschien een verademing om wakker te worden, maar dan nog heb ik ze liever niet. Fijne dromen zijn nog veel erger. Hoewel ik vind dat ik totaal niks mis in mijn leven, is het toch een flinke teleurstelling bij het wakker worden.

Wat is jullie mening?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-11-2003, 09:40
Marcade
Marcade is offline
.. aan de andere kant .. als je je leven niet zo leuk vind .. is het dan juist niet een verademing om iig. in je dromen nog wel een beetje lol te hebben .. .. een blik op een mogelijke toekomst te hebben .. ?
Met citaat reageren
Oud 20-11-2003, 09:51
Bellenblaas
Bellenblaas is offline
Ik denk dat dromen juist wel fijn zijn omdat je op deze manier wakker wordt met een goed humeur.
Wanneer je niet zou dromen, zou je nog steeds die dingen missen in je leven, maar door nu te dromen 'beleef' je ze als het ware toch even
Oud 20-11-2003, 09:54
misty1986
misty1986 is offline
Soms vin dik ze wel erg leuk, het is een soort van ontspanning, maar het moment waarop ik wakker wordt is dan heeeel erg vreselijk.... dan besef ik weer dat ik naar school moet enzo....
Met citaat reageren
Oud 20-11-2003, 09:58
Verwijderd
Ik ben heel erg blij als ik eens een keer fijn droom.
natuurlijk is het teleurstellend dat als je weer wakker wordt merkt dat het niet de realiteit was. Maar dan heb ik mezelf dus in mijn droom wel fijn gevoelt.. dit heeft dan ook wel weer uitwerking op de rest v/d dag.

Voorbeeld :
Ik hoorde die avond dat ik niet naar het AjSO kon luisteren, een orkest wat ik heel erg leuk vind. Ik droomde dat ik naar een repetitie was in het concertgebouw en dat ze heel cool speelde. STeeds durfde ik een stapje dichtebrij te zetten om uit eindelijk zelf te mogen dirigeren. oke, het klinkt allemaal wel geweldig enzo.. maar die dagen erna bleef ik vrolijk als i ker aan dacht.
Het gaf mij moed om toch een keer naar die repetitie te gaan kijken, zodat ik een soort van concert had maar dan anders..

nee, voor mijn zijn fijne dromen altijd leuk!
Met citaat reageren
Oud 20-11-2003, 10:27
Verwijderd
In een droom wordt enkel aangegeven wat je in het dagelijks leven mist. Ik zie een droom als een subtiele hint. Dit is er mis met jou, doe er wat aan. Nu kan je natuurlijk op zoek gaan naar een vriendin, maar je kan ook zorgen dat je je minder afhankelijk gaat voelen van andere mensen.

Mwah, ik heb de laatste tijd niet veel leuke dromen. Er zit altijd een droevige ondertoon in.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2003, 11:42
Verwijderd
Citaat:
Bellenblaas schreef op 20-11-2003 @ 10:51:
Ik denk dat dromen juist wel fijn zijn omdat je op deze manier wakker wordt met een goed humeur.
Wanneer je niet zou dromen, zou je nog steeds die dingen missen in je leven, maar door nu te dromen 'beleef' je ze als het ware toch even
Dat is nu dus mijn dubio. Je blijft die dingen gewoon missen, ze zijn niet echt, ze bestaan kortom niet.

Even heb je het gevoel dat je gelukkig bent, en dat alles is goedgekomen. En dan word je wakker in de harde werkelijkheid.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2003, 12:05
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
ReV3rEnD schreef op 20-11-2003 @ 12:42:
Dat is nu dus mijn dubio. Je blijft die dingen gewoon missen, ze zijn niet echt, ze bestaan kortom niet.

Even heb je het gevoel dat je gelukkig bent, en dat alles is goedgekomen. En dan word je wakker in de harde werkelijkheid.
Ja, maar als je naar droomt, word je met een naar gevoel in de harde werkelijkheid wakker. Ik weet niet of dat beter is hoor.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2003, 16:05
Verwijderd
Citaat:
grl schreef op 20-11-2003 @ 13:05:
Ja, maar als je naar droomt, word je met een naar gevoel in de harde werkelijkheid wakker. Ik weet niet of dat beter is hoor.
Het lijkt me juist van niet?

Stel dracula zit je op de hielen, en op het moment dat hij je wil bijten ben je weer in de 'veilige' wereld.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2003, 16:10
Verwijderd
maar het kan natuurlijk ook een mengeling zijn.

droomvoorbeeld: je rijd in een mooie ferrari, knalt tegen een boom. ferrari total loss en jij dood.

dan kun je wakker worden met gedachte: Dat rijden in een ferrari is vet. maar gelukkig leef ik nog.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2003, 16:19
huppelmeis
huppelmeis is offline
Hangt er denk ik heel erg af, of je droomt over een verlangen wat je in je droom hebt. Als je droomt over leuke dingen die je bijvoorbeeld hebt gedaan, of nog gaat doen of zoiets, dan zijn ze wel leuk. Over verlangens dromen is weer niet leuk, wordt de realiteit harder.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2003, 17:02
Skutch
Skutch is offline
Dromen weerspiegelen toch je echte leven? Ik bedoel je verwerkt toch wat je meemaakt tijdens je dromen? Dus lijkt me niet dat als je je kut voelt je erg fijne dromen krijgt. Maar ja het kan natuurlijk. Het lijkt mij iig. beter als je dan in je dromen tenminste een prettige tijd hebt. Ik zelf droom eigenlijk nooit echt leuke dingen of klotedingen maar alleen heel erg vage maar wel grappige (soms positief-enge) dingen, dus kan alleen een objectief standpunt geven.
Oud 20-11-2003, 17:42
smilegirl
smilegirl is offline
maar niet alle leuke dromen hoeven bedrog te zijn...
sommige komen wel echt uit..
maar snap wat je bedoelt..
heb ik ook wel eens dan word ik wakker en denk ik echt SHIT....
mja....dat gaat ook wel weer over...
je droomt het nou eenmaal weinig aan te doen
Met citaat reageren
Oud 20-11-2003, 17:53
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
ReV3rEnD schreef op 20-11-2003 @ 17:05:
Het lijkt me juist van niet?

Stel dracula zit je op de hielen, en op het moment dat hij je wil bijten ben je weer in de 'veilige' wereld.
Mja, als je echt een nachtmerrie hebt dan is het inderdaad prettiger om wakker te worden. Maar dan heb je slecht geslapen en zo. Nee, geef mij maar een leuke droom, dan heb ik iets om naar uit te kijken.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2003, 18:47
Lun@
Lun@ is offline
Leuke dromen zijn cooooooool.

Maar ja als je soms dan wakker wordt is het soms best een teleurstelling dt het niet echt was.

Toch zijn leuke dromen cooool.
Oud 20-11-2003, 18:56
Verwijderd
nee man dromen zijn 1 en al ganz toll, of het nou niet goed gaat in je droom, of juist perfect.
Ik ben nooit teleurgestelt, want ja ik wist toch al dak aan het dromen was...
Met citaat reageren
Oud 20-11-2003, 20:12
Verwijderd
Ik heb helaas (nog) geen lucide dromen, dus ik zou liever niet dromen. Niet dat dat gezond zou zijn...
Met citaat reageren
Oud 20-11-2003, 20:58
Verwijderd
Ik droom vrijwel nooit zo dat ik het 's-ochtends herinner en de weinige keren dat dat zo was waren ze niet leuk...
Met citaat reageren
Oud 20-11-2003, 22:48
//ItsJustMe\\
//ItsJustMe\\ is offline
Kost me wel een half uur om te herstellen van echt goede dromen. Niet fijn. Maar meestal onthou ik niks, dus dat scheelt weer.
Oud 21-11-2003, 10:56
The0
The0 is offline
Ik vind dromen echt GEWELDIG. Over goede dromen loop ik echt de halve dag na te denken. Hoe zag haar gezicht er ook weer uit? Waarom liep die spoorlijn nou dood? etc. Boeie dat ik dan weer in een wereld terecht kom die misschien niet zo geweldig is als in me dromen, daar zijn het toch dromen voor
Oud 21-11-2003, 12:04
Lucaatje
Lucaatje is offline
Ik houd niet zo van dromen. Het is een teleursteling als je weer wakker wordt of juist een verademing en als dat is, dan blijf ik steeds weer aan mijn droom denken. Nee voor mij liever geen dromen of dromen die ik meteen weer vergeet, dat zou wel een uitvinding zijn. Dagdromen, dat vind ik beter. Daar kun je zelf tenminste een einde aan maken wanneer het je uitkomt

x Luca
Met citaat reageren
Oud 21-11-2003, 12:05
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Dat kan je natuurlijk van verschillende kanten bekijken. Persoonlijk heb ik niet zo'n probleem met fijne dromen.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2003, 13:41
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Nee, leuke dromen zijn niet fijn. Of ja de droom op zich wel maar het wakker worden niet, tijdens je droom ben je intens gelukkig en als je wakker wordt weet je dat het een droom was. Daar word ik dan zo triest van
Andersom is beter, een nachtmerrie hebben wakker worden en weten dat het een droom was
Oud 21-11-2003, 14:36
Freestyler*
Freestyler* is offline
ik had er eigenlijk nog nooit zo over nagedacht ..
het is juist geweldig om fijn te dromen..kun je even ontsnappen aan die harde realiteit
het is ook mooi om dan overdag die droom probeert nog een keer te beleven, dat fijne gevoel kun je dan juist even vasthouden.
Zelf heb ik dus nooit zo last van die 'terugslag'
Oud 21-11-2003, 16:39
kleine wicca
kleine wicca is offline
Nee, want bij mij zijn die dromen vaak voorspellend nanananana
Oud 21-11-2003, 17:08
Dust
Dust is offline
Fijne dromen zijn wel fijn, alleen balen als je wakker word. Maar leer je tenmisnste goed omgaan met het verschil tussen de droomwereld en de realiteit. Ookal heb je mooie dromen, het zijn en zullen (waarschijnlijk) illusies blijven.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2003, 17:11
Snellius
Snellius is offline
Citaat:
DeVeroorzaker schreef op 21-11-2003 @ 14:41:
Nee, leuke dromen zijn niet fijn. Of ja de droom op zich wel maar het wakker worden niet, tijdens je droom ben je intens gelukkig en als je wakker wordt weet je dat het een droom was. Daar word ik dan zo triest van
Andersom is beter, een nachtmerrie hebben wakker worden en weten dat het een droom was
Precies
Oud 21-11-2003, 20:55
Dark Psycho
Dark Psycho is offline
dromen zijn prachtig. totaal andere wereld enzo. echt iets zo prachtigs.
fijne dromen ; je moet er blij mee zijn. kun je je een paar uur toch goed voelen.
Oud 21-11-2003, 20:57
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Leuke dromen zijn fijn op het moment dat je droomt. Als een leuk iets voorbij gaat vind je dat altijd jammer, dat is niet alleen met dromen zo maar ook bijvoorbeeld met een leuk feest ofzo. Leuke dingen zijn wel fijn, je kan er van genieten op het moment zelf en bij sommige dingen heb je daarna nog de napret. Dat je dat bij dromen niet hebt hoeft niet te betekenen dat ze niet fijn zijn. Dromen kunnen alleen heel 'hard' zijn.
Oud 22-11-2003, 05:18
tigryt
tigryt is offline
gewoon weer gaan slapen als je ontwaakt uit een coole droom. op zich ideaal, ware het niet dat je er een vaag ritme aan over houdt (type ik om kwart over 6 's ochtends, zo maar ns gaan slapen).
Met citaat reageren
Oud 22-11-2003, 16:54
Verwijderd
ik kan juist de hele dag op een leuke droom teren, dan zit ik er aan te denken en blijf ik vrolijk
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 22:59
Tsu
Tsu is offline
Dromen "symboliseren" vaak dingen die je in je dagelijkse leven of in je onderbewustzijn meemaakt.

Je kunt de betekenis ervan opzoeken in dromenboeken.. dat helpt soms wel erg goed.. of je erin gelooft is een tweede.. maar ik kan het iedereen aanraden het eens te doen, kijken of het klopt
Oud 24-11-2003, 19:19
coopergirl
coopergirl is offline
Ligt eraan... Stel dat een dierbaar persoon is overleden, maar in je dromen houdt je hem/ haar 'levend'... Wanneer je dit express lange tijd volhoudt, lijkt me dat niet gezond..

Verder ben ik pro- prettige dromen!!!
(Normaliter heb ik alleen rare, beangstigende dromen. Dat gevoel houd ik de gehele verdere dag ...)
Oud 24-11-2003, 19:23
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
tigryt schreef op 22-11-2003 @ 06:18:
gewoon weer gaan slapen als je ontwaakt uit een coole droom. op zich ideaal, ware het niet dat je er een vaag ritme aan over houdt (type ik om kwart over 6 's ochtends, zo maar ns gaan slapen).
...Niet geheel exceptioneel voor de zaterdagnacht
type mij -> slaapt van zaterdag op zondag normaliter niet
Oud 24-11-2003, 19:23
Luna
Luna is offline
Ik vind leuke dromen veel fijner dan nare. Als ik een nare droom hem wordt ik met een kutgevoel wakker en dat blijft soms de hele ochtend hangen. Als ik een fijne droom heb is dat niet zo, het is wel even jammer dat het niet echt was maar ik hou er wel een fijn gevoel bij.
De laatste paar maanden herinner ik me helaas alleen nog maar mn nare dromen
Oud 24-11-2003, 20:00
saartjeh
saartjeh is offline
in je dromen verwerk je datgene (wat op je afkomt) in/uit het dagelijkse leven, als je zelfs dat gene uit je dromen moet verwerken, klopt er iets niet, ik ben altijd heel blij met dat soort dromen geeft me hoop
Oud 24-11-2003, 20:10
Bellenblaas
Bellenblaas is offline
Citaat:
ReV3rEnD schreef op 20-11-2003 @ 12:42:

Als ik leuk gedroomd heb, word ik in een goed humeur wakker. Het is bij mij dan niet het geval dat ik meteen chagerijnig word omdat het onwerkelijk is. Ik zie mijn dromen gewoon als mooie belevenissen en niet als tekortkomingen
Oud 26-11-2003, 19:20
Gael
Gael is offline
Dromen zijn heel handig. Ik merk wel dat ik daar een hoop verwerk... echt een hoop. Het leuke is ook dat ik vaak weet dat ik droom, soms realiseer ik het me beter dan anders.. maar altijd kan ik bepaalde dingen. Ik kan bijvoorbeeld vliegen, en dingen laten bewegen.... dromen sturen... al die dingen.. het is gewoon je eigen wereld.

Als dit allemaal heel leuk is in je droom, of dat je bijvoorbeeld het perfecte meisje tegenkomt en dat het echt heel fijn is.. dan snap ik wel dat het leuker is om te dromen, want ik heb dat ook. Komt er een beetje op neer dat ik nu wakker wordt, mijn dag vul met allemaal nutteloze dingen en dan weer ga slapen. Dit is een schooljaar dat ik weggooi omdat ik mijn examenjaar over moet doen. Daar wordt je leven nog saaier door... en bij mij kan heb dus al bijna niet saaier meer.

Heb super veel games om te spelen... game boy, game cube, beste laptop around... blablabla... maar het is gewoon saai, omdat ik dan alleen ben.

Laatst gewijzigd op 26-11-2003 om 19:22.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2003, 20:10
meh?
meh? is offline
jah.. tijdens het dromen kan je zo gelukkig zijn.. en dan word je wakker en besef ja dat er niets van echt gebeurt is, is wel vrij klote maarjah.. das het leven

nog leuker is as je droomt over wat je wilt weet je dan is het precies echt aan het gebeuren
Oud 27-11-2003, 14:39
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Het zou kunnen maar bij mij is het absoluut niet zo. Ik blijf steken in mijn droomwereld.

Als ik naar school moet.. ga ik daar gewoon verder dromen

Het lijkt me juist zo erg om te dromen, dan te realiseren dat je dat niet hebt en je daardoor juist klote voelen, je moet blij zijn met wat je in ieder geval wel hebt..
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 14:52
leucomelas
leucomelas is offline
ik droom elke nacht, ik kan me niet voorstellen hoe het zou zijn als ik niet zou dromen. meestal droom ik over niets speciaals, of heb ik een nachtmerrie. het komt maar zelden voor dat ik een fijne droom heb, en daarom is het soms zo vervelend om wakker te worden. dan ben je nog half in slaap en dan realiseer je je dat het allemaal niet echt was... ik vind het heel klote meestal....
kzou gewoon willen dat ik helemaal niet meer zou dromen, ook een keertje rust dan...
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 15:03
CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Ik weet de volgende dag al niet meer wat ik heb gedroomd, best wel jammer...

Verder ben ik het met Daantje_0705 eens...Op t moment dat je de fijne droom hebt, is alles fijn, zodra je wakker wordt, wordt je geconfronteerd met 't feit dat het niet echt was...Iedereen gaat hier weer anders mee om, denk ik...

Off; van harte gefeliciteerd, ReV3rEnD! *drie kussen geeft*
Oud 27-11-2003, 16:42
MUTS123
MUTS123 is offline
Soms kan het wel rot zijn ja. Als ik echt iets leuks heb gedroomd en ik word wakker en kom tot de conclusie dat-het-maar-een-droom-was kan ik wel even teleurgesteld of verdrietig zijn in mijn ochtendwaas...
Oud 30-11-2003, 12:48
Freestyler*
Freestyler* is offline
Het ligt er toch wel aan hoe je je gewoon al voelt enzo
en bij mij ook wel of de droom nog enigzins realistisch is..
Had ik een half jaar geleden nog de hele dag vrolijk geweest van mijn laatste droom.. WIJ samen, alles perfect..
nu is alles anders.. de tijd begint te dringen en Hij valt op ener van een slet..
maw, mijn (lang gekoesterde) droom zal nooit werkelijkheid worden..
en dan doet wakker worden wel pijn
Oud 30-11-2003, 15:40
vixen
vixen is offline
Ik vind een slechte droom veel erger als een leuke droom. Van een slechte droom kan ik een week van slag zijn, bij leuke dromen hoop ik altijd maar dat er een kern van waarheid in zit.
Oud 30-11-2003, 15:43
Verwijderd
bij een vervelende droom denk ik van 2 kanten:

- blij dat het maar een droom is
- geschrokken ---> soms word je der bang van

bij een leuke droom kun je aan de ene kant denken wat jammer dat ik dat niet heb en wat klote maar aan de andere kant is het ook iets van hoop?? en na een tijdje wanhoop misschien.

leuke dromen zijn niet altijd fijn nee
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten