Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-11-2003, 17:15
Type
Type is offline
Geschreven als opdracht voor Nederlands, maar ik vond het een goed stukje van mezelf, en wil dus graag weten of het niet alleen ego is waardoor ik het goed vind
En de enige feedback die ik van mijn leraar kreeg was een krulletje...

De opdracht was "schrijf een ingezonden brief over jongerencultuur en school" (like, naar een krant ofzo)

en dit was wat ik daar uit kreeg:

- - -

I De tijden veranderen, de scholen veranderen. Althans, zo zou het moeten zijn. Maar de laatste tijd lijkt het wel of heel Nederland van boven tot onder vastzit in een vlaag van melancholie, of soms zelfs helemaal vastzit in het verleden.

De maatschappij verandert constant, en de scholen zouden daar op in moeten springen. In plaats daarvan beginnen leraren steeds vaker te denken aan vroeger, toen respect voor een leraar nog normaal was, en niet een verrassende deugd die een leerling bezat. Vroeger, toen er nog niets op bankjes geschreven werd, toen klassen nog voor de volle honderd procent blank waren, toen er nog eens een keer een corrigerende tik op de vingers gegeven mocht worden. Waar is die tijd gebleven, schijnen veel mensen zich af te vragen. Het is immers ‘die goede oude tijd’, en elke generatie vindt het heerlijk daar weer aan terug te kunnen denken. Zo ook de momenteel heersende generatie.

II Wat men zich dan niet lijkt te willen realiseren is dat, nu onze maatschappij een grote multiculturele samenleving is geworden, waarin popidolen de macht hebben en er op niets meer een taboe ligt, de leerlingen en wetten ook veranderen. Men lijkt niet te zien dat de leidende generatie die zo trots is op het vroeger dat zij kennen zelf gezorgd heeft voor de verloedering van wat zich nu onze maatschappij noemt. Een antwoord waarin niet met twee woorden gesproken wordt is tegenwoordig normaal, zoals een antwoord waarbij men niet constant naar God zou moeten refereren al normaal was in de tijd dat de huidige volwassenen nog in de schoolbanken zaten.

III Scholen zouden mee moeten leven met deze veranderingen, er op in moeten spelen. Immers, de leraren op deze scholen geven hun leven aan de jeugd, opdat zij later als verstandige volwassenen de huidige wereldleiders zullen kunnen vervangen. Maar waarom is het dan nog zo vaak te merken dat leraren zich nog in een wereld wanen die al meer dan vijftig jaar vervlogen is?

IV Ik ben van mening dat het respect voor leraren zelfs nooit vervlogen is, maar dat enkel de standaard op een gegeven moment is gaan verschuiven. Het afschaffen van lijfstraffen heeft hier aan meegeholpen. Hierdoor werden kinderen al een stuk vrijer in hun doen en laten, want de dreiging van een pak slaag verviel. Mijns inziens een goede zet, aangezien je respect er niet in slaat, maar als leraar respect zou moeten verdienen. En dit door een goede leraar te zijn. Een goede leraar, dat houdt in dat je zowel je lesstof goed doorkrijgt tot de leerling, als dat je de leerling geïnteresseerd houdt tijdens de les. En wat eigentijds is, is interessant, nietwaar?

V Dat gegeven maakt het niet meer dan logisch dat leraren in dit nieuwe moderne, en voor sommigen misschien ietwat enge tijdperk mee zou moeten leven met wat er tegenwoordig in de maatschappij, en natuurlijk onder de jongeren, speelt.

Het blad Klasse publiceerde in 1998 een artikel getiteld “De beste leraar”. Hierin stonden kwaliteiten waar een leraar over moet beschikken om de titel ‘de beste leraar‘ te bemachtigen, maar ook de veranderingen die de jeugd in de laatste jaren ondergaan is, en waar de beste leraren van vandaag dus ook rekening mee zouden moeten houden. De jeugd is, zo schrijft Klasse, nonchalanter geworden tegenover anderen. Alles blijkt meer en meer te vallen onder popcultuur, en zo ook leeftijd en mate van respect tegenover anderen. Respect voor ouderen bestaat nog wel, volgens Klasse, maar wordt op dezelfde manier geuit als respect tegenover vrienden, klasgenoten, of dat leuke meisje in 4b.

Een leraar zou hier niet van moeten schrikken. Leraren zelf staan immers dagelijks in deze jongerencultuur, en krijgen van jaar tot jaar, en zelfs van dag tot dag mee, wat er speelt in deze subcultuur van de maatschappij.

VI Let wel dat ik nergens in deze tekst stel dat een leraar zijn eigen normen en waarden maar moet laten varen, of dat het gedrag van de leraar hetzelfde zou moeten zijn als dat van de leerling. In alle jaren dat er constitutief onderwijs bestaat is dat namelijk nooit voorgekomen, en het zal waarschijnlijk leerlingen eerder afschrikken, dan zorgen dat ze in de plooirok van ‘mama de juffrouw’ zullen gaan hangen. Wat ik echter wel durf te zeggen is dat een leraar in zekere mate moet toestaan dat de buitenwereld ook in de klas doordringt, en dat daar een verschuiving van zowel taalgebruik als mate, of methode van het uiten van, respect bij zou kunnen horen. Nonchalance neemt over in onze popcultuur, en iedereen in dit land, maar vooral degenen die er dicht bij staan, zoals leerlingen en daardoor leraren, zouden hier gedeeltelijk aan mee moeten draaien. Want vijftig jaar geleden, is en blijft vijftig jaar geleden, en dat komt nooit meer terug.
Oud 29-11-2003, 17:49
juliettebinoche
juliettebinoche is offline
Aardig stukje.

Ik ben het alleen niet met je eens.
Oud 29-11-2003, 17:59
Type
Type is offline
Citaat:
juliettebinoche schreef op 29-11-2003 @ 18:49:
Aardig stukje.

Ik ben het alleen niet met je eens.
Fair enough...

Mag ik je uitdagen een stukje te schrijven als antwoord op bovenstaande?
Oud 29-11-2003, 18:49
Verwijderd
Mmmmm..... goed geschreven.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2003, 19:28
juliettebinoche
juliettebinoche is offline
Citaat:
Type schreef op 29-11-2003 @ 18:59:
Fair enough...

Mag ik je uitdagen een stukje te schrijven als antwoord op bovenstaande?
Sure. Maar nu even niet.
Aankomende dagen heb ik er misschien wel zin in...
Oud 30-11-2003, 14:54
Fladdergeval
Fladdergeval is offline
Ik denk dat je ego te hard opspeelt . Op zich vind ik je stuk een goed geschreven, makkelijk te verteren stuk, het spreekt ook aardig tot de verbeelding van de lezer. Op je schrijfstijl is dus niet veel aan te merken.
Wat ik minder vind is dat dit een uiteenzetting lijkt te zijn, een stuk waarin je zo objectief mogelijk en situatie schetst, ten slotte aangevuld met je eigen mening over het geheel. Ik vind dat je met name in het objectieve geval niet goed geslaagd bent. Ik mis feiten, je geeft geen bewijzen voor de dingen die je zegt. Ik vind het allemaal wat te suggestief. Ik zit zelf in principe ook in de 'jongerencultuur' zoals jij die noemt, maar ik heb nog maar erg weinig leraren meegemaakt die echt zo handelen als jij beschrijft. Ik vind dat je veel te generaliserend het lerarenvolk beschrijft, als wel de hele jongerencultuur. Als je echt objectief zou zijn zou je veel dieper in moeten gaan op de varianten van de 'jongerencultuur', veroorzaakt door leeftijd, intelligentieniveau enzovoorts. En zeker bij de leraren zou ik veel voorzichtiger zijn in wat ik zou zeggen, ik kan me echt niet vinden in jouw argument dat veel volwassen zich afvragen waar die goeie ouwe tijd is gebleven, die jij zelfs nog refereerd aan de tijd waarin God in elke zin voor kwam. Mensen van tachtig doen dat, maar die staan hopelijk al lang niet meer voor de klas.
Nou goed, mijn commentaar is dus dat je zowel 'de jongeren' als 'de docenten' veel te makkelijk over een kam scheert. Als je wetenschappelijk bewezen feiten voor jouw argumenten kan vinden zal ik mijn mond houden, maar tot die tijd wil ik zeggen dat ik je stuk als een absoluut onbetrouwbare bron beschouw. Goed geschreven, maar niet overtuigend.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 18:44
Type
Type is offline
Citaat:
Fladdergeval schreef op 30-11-2003 @ 15:54:
*knipperdeknip*
Ja, je hebt gelijk, helemaal. Ik ben ook aan het generaliseren geweest.
Dus nu de uitleg.

Ik heb een beetje ruzie met mijn leraar. Hij heeft mij er een keer uit gestuurd om een antwoord van mij wat volgens hem "getuigde van zeer weinig respect" en volgens mij gewoon een nonchalant antwoord was.

Ik heb dus ook als uitgangspunt voor 'de leerling(en)' mijzelf genomen, en mijn redelijk vriendschappelijke, nonchalante houding tegenover de wereld, en als uitgangspunt voor 'de lera(a)r(en)' mijn nederlands leraar genomen.
En dat natuurlijk allemaal een beetje uitvergroot, een beetje cartooneske poppetjes van gemaakt. Met dat beeld in mijn hoofd ben ik gaan schrijven.
Dus het is ook gewoon pure propaganda ( ), en daar ben ik me van bewust...
Oud 01-12-2003, 16:54
Fladdergeval
Fladdergeval is offline
In dat geval vind ik je nog vrij mild
Met citaat reageren
Oud 02-12-2003, 22:05
Type
Type is offline
Citaat:
Fladdergeval schreef op 01-12-2003 @ 17:54:
In dat geval vind ik je nog vrij mild
genuanceerd noemen ze dat