Citaat:
Keyser Saus schreef op 02-12-2003 @ 20:32:
Zorgt dat er iets voor je staat dat je kunt vastpakken, een tafel of een "kateter" ofzo.
|
Dat is inderdaad heel handig; je hebt zo letterlijk en figuurlijk houvast. Zonder zoiets sta ik vaak met m'n rechterarm te slingeren of met m'n blaadje te kloten

.
Verder raad ik je aan niet naar 1 punt op de muur te staren. Zorg dat je contact maakt met het publiek, kijk zoveel mogelijk in verschillende richtingen naar het publiek; wissel veel af. Kies indien nodig zo nu en dan een fixatiepunt (bij voorkeur iemand uit het publiek). In mijn ogen moet je er minstens 2 hebben (afhankelijk van het publiek; als je vlak voor een wijd verspreide menigte staat, heb je er waarschijnlijk meer nodig).
Oplezen is natuurlijk heel fout. Opdreunen ook. Ik vind het zelf altijd leuk als iemand het niet oplees en ook niet opdreunt en daarbij een beetje casual overkomt.

Je mag soms best een paar seconden stil zijn om na te denken of iets zeggen in de trant van:"Even denken, waar was ik..." Zolang je het maar niet te vaak doet. Wat ik zelf altijd doe is ervoor zorgen dat ik de inhoud weet te vertellen, maar niet precies weet wat er staat, door het vooral niet te vaak door te lezen. Vaak probeer ik éérst de inhoud uit mijn hoofd te leren en met die informatie een presentatie te schrijven.