Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-12-2003, 14:57
kevertje84
kevertje84 is offline
dat vroeg ik me ff af
Oud 04-12-2003, 15:00
Verwijderd
Omdat de tube zo gemaakt is dat zodra je niet meer in de tube knijpt, de lijm terugzakt en de rest meeslurpt door viscositeit enzo, en ook doordat de lijm alleen hardt als-ie in aanraking komt met zuurstof. Als je het dopje erheel langzaam op draait terwijl je in de tube knijpt, dan blijft-ie wel vastplakken.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2003, 15:01
Thomas
Thomas is offline
Ik heb werkelijk geen id33.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2003, 15:03
kevertje84
kevertje84 is offline
Citaat:
sarahbressers schreef op 04-12-2003 @ 16:00:
Omdat de tube zo gemaakt is dat zodra je niet meer in de tube knijpt, de lijm terugzakt en de rest meeslurpt door viscositeit enzo, en ook doordat de lijm alleen hardt als-ie in aanraking komt met zuurstof. Als je het dopje erheel langzaam op draait terwijl je in de tube knijpt, dan blijft-ie wel vastplakken.
Nee hoor, het dopje van mijn tube zat vol met lijm maar dat droogt gewoon op en als je de volgende keer het dopje los draait valt de lijm er tussenuit, duzzz...
Oud 04-12-2003, 15:05
Verwijderd
Citaat:
kevertje84 schreef op 04-12-2003 @ 16:03:
Nee hoor, het dopje van mijn tube zat vol met lijm maar dat droogt gewoon op en als je de volgende keer het dopje los draait valt de lijm er tussenuit, duzzz...
Dan heb jij andere secondelijm dan ik .

Misschien hecht jouw lijm niet aan glad plastic?
Met citaat reageren
Oud 04-12-2003, 15:06
kevertje84
kevertje84 is offline
Citaat:
sarahbressers schreef op 04-12-2003 @ 16:05:
Dan heb jij andere secondelijm dan ik .

Misschien hecht jouw lijm niet aan glad plastic?
zou maar zo kunnen hè
Oud 04-12-2003, 15:09
Liss
Liss is offline
Omdat er niet genoeg zuurstof bij komt denk ik.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2003, 15:12
annetjuh
annetjuh is offline
het dopje is van speciaal soort spul
die de lijm afstoot.
zodat het niet kan vast lijmen.
en de zuurstof die er dus niet bij kan komen.
Oud 04-12-2003, 15:19
Verwijderd
Citaat:
annetjuh schreef op 04-12-2003 @ 16:12:
het dopje is van speciaal soort spul
die de lijm afstoot.
zodat het niet kan vast lijmen.
hmmz.. kan volgens mij niet echt hoor, een dopje maken van lijmafstotend spul... naar mijn mening is het gemaakt van gewoon plastic...
Met citaat reageren
Oud 04-12-2003, 15:23
annetjuh
annetjuh is offline
ik zeg ook maar wat
Oud 04-12-2003, 15:24
annetjuh
annetjuh is offline
BTW plastic blijft sowiezo niet goed plakken aan secondelijm.
Oud 04-12-2003, 15:30
zwoesj
zwoesj is offline
Omdat er dan geen lucht bij komt, en dus kan de lijm niet uitharden.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2003, 15:42
Verwijderd
omdat de tube leeg is ?
Met citaat reageren
Oud 04-12-2003, 15:47
Verwijderd
Mijne plakt altijd wel vast
Met citaat reageren
Oud 04-12-2003, 15:59
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 04-12-2003 @ 16:47:
Mijne plakt altijd wel vast
Mjah, dat ook nog, vaak plakt het gewoon tóch vast .
(wij hebben thuis nu tweesecondenlijm in een soort druppelaartje, dan komt er maar 1 druppel tegelijk uit en die krijg je eruit door op een knopje aan de zijkant te drukken, da's wel handig...)
Met citaat reageren
Oud 04-12-2003, 20:08
Multilot
Multilot is offline
Citaat:
sarahbressers schreef op 04-12-2003 @ 16:59:
Mjah, dat ook nog, vaak plakt het gewoon tóch vast .
(wij hebben thuis nu tweesecondenlijm in een soort druppelaartje, dan komt er maar 1 druppel tegelijk uit en die krijg je eruit door op een knopje aan de zijkant te drukken, da's wel handig...)
En wat is het verschil tussen 1 en 2 secondenlijm dan?
Zouden ze er echt met een stopwatch bijzitten??
Oud 04-12-2003, 20:15
Verwijderd
Citaat:
sarahbressers schreef op 04-12-2003 @ 16:59:

Ja, die heb ik gisteren gehaald, fijn spul, lekker lang houdbaar ook Je moet wel heel hard duwen in het begin, maar dan heb je ook wat!
Met citaat reageren
Oud 04-12-2003, 20:18
Verwijderd
Citaat:
Multilot schreef op 04-12-2003 @ 21:08:
En wat is het verschil tussen 1 en 2 secondenlijm dan?
Zouden ze er echt met een stopwatch bijzitten??

Of misschien dat mensen liever 2-seconden lijm hebben, omdat ze denken dat ze meer risico hebben op aan elkaar geplakte vingers bij 1-seconde lijm... ('Hmm... nou, als het mis gaat, hebben we in ieder geval nog een seconde om het te corrigeren!')

Ennehm, bij de meeste seconde-lijmen moet je de twee voorwerpen toch nog steeds een paar minuten stevig op elkaar houden?
Met citaat reageren
Oud 04-12-2003, 20:20
kevertje84
kevertje84 is offline
Citaat:
zwoesj schreef op 04-12-2003 @ 16:30:
Omdat er dan geen lucht bij komt, en dus kan de lijm niet uitharden.
als ik de dop losdraai komt er toch echt uitgeharde lijm vanaf
Oud 04-12-2003, 20:45
Grenwiel
Grenwiel is offline
'k Werk in ijzerhandel, dus 'k verkoop die dingen.

Het antwoord is: De dop van een tube seconde lijm hecht niet goed genoeg aan de lijm.
(kracht)lijm werkt op het principe dat beide te lijmen oppervlakken een beetje worden 'gesmolten' als het ware, waarbij dus in principe een las onstaat tussen beide oppervlakken. Daarom kun je bijvoorbeeld met sommige secondelijmen geen mineralen aan elkaar lijmen.
De dop is gemaakt van gehard PolyVinylChloride samen met een werkend bestanddeel, hetgeen ervoor zorgt dat de stalen tube geen las kan maken met de dop.
De dop lost wel op (en plakt dus vast), maar de las is dermate slap dat deze met weinig kracht verbroken kan worden. Daarom zit er bijvoorbeeld wel lijm vastgehecht aan de dop.

PS als je je vingers aan elkaar hebt gesecondelijmd, kun je deze vrij eenvoudig lostrekken. Mij is het iig ook gelukt. Je vel gaat er overigens bij een dergelijke poging wel af.
Oud 04-12-2003, 20:58
mukkemuk
mukkemuk is offline
cool ik zou het echt niet geweten hebben die vraag staat ook op mijn cu2 ergens tussen de 500 vragen en nu kan ik het andwoord geven
Oud 04-12-2003, 21:08
Big Boi
Big Boi is offline
Citaat:
Grenwiel schreef op 04-12-2003 @ 21:45:

Het antwoord is: De dop van een tube seconde lijm hecht niet goed genoeg aan de lijm.
(kracht)lijm werkt op het principe dat beide te lijmen oppervlakken een beetje worden 'gesmolten' als het ware, waarbij dus in principe een las onstaat tussen beide oppervlakken. Daarom kun je bijvoorbeeld met sommige secondelijmen geen mineralen aan elkaar lijmen.
De dop is gemaakt van gehard PolyVinylChloride samen met een werkend bestanddeel, hetgeen ervoor zorgt dat de stalen tube geen las kan maken met de dop.
De dop lost wel op (en plakt dus vast), maar de las is dermate slap dat deze met weinig kracht verbroken kan worden. Daarom zit er bijvoorbeeld wel lijm vastgehecht aan de dop.

PS als je je vingers aan elkaar hebt gesecondelijmd, kun je deze vrij eenvoudig lostrekken. Mij is het iig ook gelukt. Je vel gaat er overigens bij een dergelijke poging wel af.
Oud 04-12-2003, 22:15
Verwijderd
Citaat:
Ik krijg ze altijd los zonder dat het vel echt kapot gaat... maar dat kan natuurlijk ook komen doordat ik dan tweesecondelijm gebruik
Met citaat reageren
Oud 05-12-2003, 08:11
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Boeiend
Oud 05-12-2003, 11:12
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Die lijm van de pattex ofzo, die troep die veel aangeprezen wordt werkt eigenlijk best slecht.
Stiekem kan je het beste naar het kruidgat gaan, en daar lijm voor van die nepnagels kopen. Dat is stiekem hele goede lijm, maar met een of ander prutserig etiketje erop geplakt.

Discusseer ook eens over de gevolgen als ik een paar liter van dat soort spul over je heen gegooid heb.. (en ja, ook in je gezicht).
Oud 05-12-2003, 19:44
marrel
marrel is offline
lijm hard pas op als het in aanraking komt met zuurstof. Als je de dop er goed opdraait kan er dus geen zuurstof meer bij en word hij dus niet hard.

Als je de dop er niet goed op draait gaat het wel fout... ik spreek niet uit ervaring hoor...
Oud 05-12-2003, 21:35
mukkemuk
mukkemuk is offline
haha ja zeker omdat het verhaal hier een stukje terug al uitgelegt staat...
Oud 06-12-2003, 14:49
annetjuh
annetjuh is offline
Citaat:

zei ik toch!!?
Reageren

Regels voor berichten