Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-04-2002, 15:54
Alexander
Alexander is offline
Deze vraag heb ik helaas niet zelf bedacht, maar ik heb haar van een klasgenoot gehoord. Toch vond ik de vraag interessant genoeg om deze aan jullie voor te leggen. Dus:

is gedwongen vrijheid wel vrijheid?
Oud 24-04-2002, 17:16
Quintus
Quintus is offline
Ehmmm.... ik denk dat gedwongen vrijheid geen vrijheid is, want als iemand je tot iets dwingt is het geen vrijheid meer, en al dwingt iemand je tot vrijheid, dan is het nog steeds dwang en dus geen vrijheid... denk ik
Oud 24-04-2002, 17:51
proycon
proycon is offline
idd...
vrijheid = ongedwongen
geen vrijheid = niet ongedwongen = gedwongen

GEDWONGEN ONGEDWONGENHEID zal dus toch GEDWONGEN zijn (als het al kan) en het zal dus geen vrijheid zijn
Oud 24-04-2002, 22:55
Uhmpra
Uhmpra is offline
lijkt me duidelijk
Oud 26-04-2002, 07:52
Verwijderd
Er is geen echte vrijheid.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2002, 12:54
*Soull*
*Soull* is offline
kan iemand mij uitleggen hoe gedwongen vrijheid vrijheid kan zijn??? Misschien in de vorm van een voorbeeldje ofzo, want ik snap niet helemaal hoe dat kan??

Thanx!! kiss
Met citaat reageren
Oud 27-04-2002, 09:32
Alexander
Alexander is offline
Citaat:
*Soull* schreef:
kan iemand mij uitleggen hoe gedwongen vrijheid vrijheid kan zijn??? Misschien in de vorm van een voorbeeldje ofzo, want ik snap niet helemaal hoe dat kan??

Thanx!! kiss
Nou, waar ik bijvoorbeeld laatst aan dacht, is de democratie. In de Westerse wereld neemt de democratie, de vrijheid van de kiezer in het bijzonder en die van de mens in het algemeen, een belangrijke plaats in. Toch, door wetten (de grondwet!) wordt die vrijheid afgedwongen. Desalniettemin voelen wij ons vrij.
Maar is dat wel werkelijk zo?
Oud 27-04-2002, 09:49
Verwijderd
Interessant.

De eerste ingeving is natuurlijk dat het een oxymoron is.
Gedwongen vrijheid is een tegenstrijdig begrip.

Dat democratie voorbeeld laat zien dat het niet per se tegenstrijdig hoeft te zijn. In de grondwet zijn inderdaad een
aantal vrijheden wettelijk vastgelegd. Maar die bedwingen de vrijheid niet, ze zijn bedoeld om je te beschermen tegen anderen die jouw vrijheid willen inkorten.
(wordt de vrijheid van díe personen dan niet beperkt?)

Ik denk dat het afhankelijk is van hoe jíj je voelt.
Een gevangene in een isolatiekamer kan zich veel vrijer voelen dan een beroemde miljonair die álles kan doen. Het hangt af van je eigen manier van denken.
In de tweede plaats is het afhankelijk van je omstandigheden.
Wij voelen ons vaker vrij dan mensen in een totalitair regime.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2002, 18:32
bambykill
bambykill is offline
Nee.
Oud 01-05-2002, 18:40
*Soull*
*Soull* is offline
Citaat:
Alexander schreef:

Nou, waar ik bijvoorbeeld laatst aan dacht, is de democratie. In de Westerse wereld neemt de democratie, de vrijheid van de kiezer in het bijzonder en die van de mens in het algemeen, een belangrijke plaats in. Toch, door wetten (de grondwet!) wordt die vrijheid afgedwongen. Desalniettemin voelen wij ons vrij.
Maar is dat wel werkelijk zo?
Thanx, nou snap ik 't....
In het geval van democratie is het inderdaad wel interessant.... Toch kan naar mijn mening gedwongen vrijheid geen vrijheid zijn. Maar ik denk dat de democratie ook iets anders werkt. Ik denk dat het te simpel is om te zeggen dat democratie gedwongen vrijheid is. Hoewel ik wel zie waarom je het toch zo kunt omschrijven.... Ik ben van mening dat er in deze maatschappij sowieso geen vrijheid meer bestaat, hoe je het ook went of keert.

Wel goed gevonden dit onderwerp!!!!
Met citaat reageren
Oud 01-05-2002, 18:42
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
bambykill schreef:
Nee.
Toffe beredenering!
Met citaat reageren
Oud 01-05-2002, 18:46
Chimera
Chimera is offline
Volgens Wolters': "Het vrij zijn, het tegenovergestelde van slavernij, gevangenschap, onafhankelijkheid".

Goed. Wat is gedwongen vrijheid? Ik kan me als voorbeeld wel voorstellen dat je bijvoorbeeld een gevangene tegen zijn zin op straat zet. Dat is, hoewel het gedwongen is, nog steeds vrijheid. Of diegene liever een gevangene is doet er volgens mij weinig toe, dat staat volgens mij los van het begrip vrijheid.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2002, 18:48
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
*Soull* schreef:

Toch kan naar mijn mening gedwongen vrijheid geen vrijheid zijn.
Waarom?

Citaat:
Ik ben van mening dat er in deze maatschappij sowieso geen vrijheid meer bestaat, hoe je het ook went of keert.
Waarom?

Kijk. Een mening is leuk en aardig, maar waarom is een gedwongen vrijheid geen vrijheid? En waarom zijn we in deze maatschappij niet vrij? We leven niet in een slavernij, zijn onafhankelijk, etc. We moeten belasting betalen en ons aan logische regels houden, maar dat is allemaal om de maatschappij in stand te houden. Als het je niet aanstaat, ben je vrij te vertrekken. En volgens mij is dat de essentie van vrijheid.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2002, 18:49
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
*Soull* schreef:

Wel goed gevonden dit onderwerp!!!!
Door de bedenker wel ja. Maar ik heb tig jaar terug bij maatschappijleer dezelfde vraag gehad.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2002, 19:49
*Soull*
*Soull* is offline
Ik weet niet hoe jij je in deze maatschappij voelt, maar alleen al verwachtingen van andere mensen beperken mijn vrijheid om te doen en laten wat ik wil. Verder zijn er nog allemaal kutregeltjes waardoor je niets mag.

Ik zal het duidelijker uitleggen: Ik zit op school, dat doe ik voor mezelf, die keuze heb ik gemaakt. Maar dan verwachtten die mensen op school dat je aardig bent, je op een bepaalde manier gedraagt en kleed, als je niet aan deze verwachting voldoet lig je d'r uit.

Daarnaast mag je niet eens meer een kippenhok bouwen zonder er eerst een vergunning voor aan te vragen. Je mag nergens meer zomaar in een bos camperen enz. Dat jullie dit allemaal normaal vinden en niet als een beperking van je vrijheid zien, dat is jullie beeld en jullie normen en waarden. Zo goed genoeg gemotiveerd of snappie het nog nie??

xxxxxxxxxxx
Met citaat reageren
Oud 01-05-2002, 20:41
REIE
REIE is offline
Je bent vrij om in vrijheid te blijven leven (in een perfect vrije staat), of om naar Noord-Korea te gaan. Dus uiteindelijk ben je vrij, omdat je altijd naar het niet-vrije kan gaan.

REIE
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten