Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Interessant.
De eerste ingeving is natuurlijk dat het een oxymoron is. Gedwongen vrijheid is een tegenstrijdig begrip. Dat democratie voorbeeld laat zien dat het niet per se tegenstrijdig hoeft te zijn. In de grondwet zijn inderdaad een aantal vrijheden wettelijk vastgelegd. Maar die bedwingen de vrijheid niet, ze zijn bedoeld om je te beschermen tegen anderen die jouw vrijheid willen inkorten. (wordt de vrijheid van díe personen dan niet beperkt?) Ik denk dat het afhankelijk is van hoe jíj je voelt. Een gevangene in een isolatiekamer kan zich veel vrijer voelen dan een beroemde miljonair die álles kan doen. Het hangt af van je eigen manier van denken. In de tweede plaats is het afhankelijk van je omstandigheden. Wij voelen ons vaker vrij dan mensen in een totalitair regime. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
In het geval van democratie is het inderdaad wel interessant.... Toch kan naar mijn mening gedwongen vrijheid geen vrijheid zijn. Maar ik denk dat de democratie ook iets anders werkt. Ik denk dat het te simpel is om te zeggen dat democratie gedwongen vrijheid is. Hoewel ik wel zie waarom je het toch zo kunt omschrijven.... Ik ben van mening dat er in deze maatschappij sowieso geen vrijheid meer bestaat, hoe je het ook went of keert. Wel goed gevonden dit onderwerp!!!! |
![]() |
|
Volgens Wolters': "Het vrij zijn, het tegenovergestelde van slavernij, gevangenschap, onafhankelijkheid".
Goed. Wat is gedwongen vrijheid? Ik kan me als voorbeeld wel voorstellen dat je bijvoorbeeld een gevangene tegen zijn zin op straat zet. Dat is, hoewel het gedwongen is, nog steeds vrijheid. Of diegene liever een gevangene is doet er volgens mij weinig toe, dat staat volgens mij los van het begrip vrijheid. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Kijk. Een mening is leuk en aardig, maar waarom is een gedwongen vrijheid geen vrijheid? En waarom zijn we in deze maatschappij niet vrij? We leven niet in een slavernij, zijn onafhankelijk, etc. We moeten belasting betalen en ons aan logische regels houden, maar dat is allemaal om de maatschappij in stand te houden. Als het je niet aanstaat, ben je vrij te vertrekken. En volgens mij is dat de essentie van vrijheid. |
![]() |
|
![]() |
Ik weet niet hoe jij je in deze maatschappij voelt, maar alleen al verwachtingen van andere mensen beperken mijn vrijheid om te doen en laten wat ik wil. Verder zijn er nog allemaal kutregeltjes waardoor je niets mag.
Ik zal het duidelijker uitleggen: Ik zit op school, dat doe ik voor mezelf, die keuze heb ik gemaakt. Maar dan verwachtten die mensen op school dat je aardig bent, je op een bepaalde manier gedraagt en kleed, als je niet aan deze verwachting voldoet lig je d'r uit. Daarnaast mag je niet eens meer een kippenhok bouwen zonder er eerst een vergunning voor aan te vragen. Je mag nergens meer zomaar in een bos camperen enz. Dat jullie dit allemaal normaal vinden en niet als een beperking van je vrijheid zien, dat is jullie beeld en jullie normen en waarden. Zo goed genoeg gemotiveerd of snappie het nog nie?? xxxxxxxxxxx |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Belang van vrijheid en anti-dictatuur Hoogscoren | 47 | 04-06-2014 15:22 | |
Lifestyle |
Facebook maakt eenzaam Anoukkj | 8 | 23-05-2013 09:59 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Pedo's de politiek in EvilConduct | 500 | 18-07-2006 00:14 | |
Christenen moeten meebetalen aan abortus. Verwijderd | 135 | 15-12-2004 20:00 | |
Advies: geen hoofddoek op school Isa | 366 | 22-01-2004 13:39 | |
Psychologie |
vrijheid weg door ouders Verwijderd | 19 | 13-01-2004 14:44 |