Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-12-2003, 14:08
Orion16
Orion16 is offline
Hoi, ik heb een probleempje met het GRUB bootmenu van (redhat) Linux. Ik heb een PC met daarin een 30gb harddisk die is partitioneerd in 1x 7gb voor Windows 98' en 1x 23gb voor Windows XP. Dit is IDE-0, aangegeven in de BIOS..

Ik heb echter ook nog een verwisselbare harddisk van 13gb met daarop Redhat Linux 9.0. (IDE-1 in de BIOS)

Het booten gaat helemaal goed als de verwisselbare harddisk erin zit, ik laat 'm opstarten van IDE-0 en mijn bootmenu komt in beeld en kan ik kiezen tussen Linux en multiboot Windows 98 / XP.

Totdat ik de verwisselbare schijf eruit haal, dan heb ik aan de hele PC dus niks meer. Als ik dan start vanaf IDE-0 terwijl IDE-1 er niet inzit komt-ie met de melding dat het GRUB bootmenu niet gevonden kan worden. Terwijl Linux op IDE-1 staat! Maar toch heeft-ie een soort opstartsector op IDE-0 gezet, maar dat werkt dus niet als IDE-1 er niet inzit.

Wat ik dus wil:

In de BIOS stel ik de bootvolgorde zo in:

1. cd-rom
2. IDE-1
3. IDE-0

Dus als IDE-1 er niet inzit met Redhat erop dan boot-ie gewoon verder van IDE-0, waar Windows XP en 98 opstaat. Anders gaat-ie direct van IDE-1 booten, dus ik wil dat GRUB bootmenu helemaal niet hebben. Op het moment als ik IDE-1 eruit heb kan ik dus niet booten van IDE-0 omdat-ie dan zeurt om het bootmenu op IDE-1 wat eruit is gegooid.

Linux experts, hoe los ik dit op? Zonder mijn Windows XP / 98 opnieuw te installeren
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-12-2003, 17:43
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
je hebt je grub root op die verwisselbare hd staan, dat vindt grub niet leuk (grub.conf e.d. staat op IDE-1, die er dus niet altijd in zit).

maak een kleine ext2/3 partitie op IDE-0 en stel die in als root partitie voor grub.

dus

Code:
root (hd0,2)  # dit is de 3e primaire partitie op de eerste hd
setup (hd0)   # dit pleurt de grub loader in je mbr
zorg dat je kernels in die nieuwe partitie op je eerste hd komen.

verder ook je grub.conf accordingly aanpassen natuurlijk, RTFM daarvoor
Met citaat reageren
Oud 14-12-2003, 20:15
Orion16
Orion16 is offline
Sorry maar ik ben echt een enorme n00b op Linux gebied.. Leg het even in stappen uit. In commando's van Linux ben ik ook helemaal nog niet thuis.

En ik wil dat op IDE-0 helemaal geen Linux-gedoe komt, die moet juist intact blijven. Want als IDE-1 eruit is moet gewoon het dual-bootmenu van Win98/XP in beeld komen, ipv. Linux op te starten als IDE-1 er wél inzit.

Wat mij betreft mag redhat eraf, als ik de opstartsector of watook van IDE-0 maar kan herstellen dat-ie zélf opstart.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2003, 21:01
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
als je grub gebruikt moet je op die schijf die er altijd inzit wel je boot shit hebben. niet echt veel keus verder. (of ik heb het mis, dat kan ook)
Met citaat reageren
Oud 14-12-2003, 21:38
LB06
LB06 is offline
Misschien kun je ook een bootfloppy maken voor Linux. Dan heb je geen bootloader meer nodig. Flop erin voor linux, eruit voor Windows.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2003, 15:05
Engadin
Engadin is offline
kun je linux niet gewoon in het bootmenu van windows gooien??
Oud 15-12-2003, 17:43
Orion16
Orion16 is offline
Het ziet er niet uit dat me 't gaat lukken, dan maar de bootsector of watook van IDE-0 (de Windows-schijf) herstellen dat-ie normaal opstart zonder IDE-1. Als ik Linux dan op IDE-1 wil installeren trek ik IDE-0 er wel even uit.

Maar hoe herstel ik dat bootgedeelte van Windows (XP)?
Met citaat reageren
Oud 15-12-2003, 19:53
miro
miro is offline
Wat mogelijkheden:

1. Maak een kleine partitie aan op IDE-0 en zorg dat linux die ziet als /boot. Je zorgt dus dat in /etc/fstab staat dat je nieuwe partitie gemount wordt als /boot. Alle zooi die nu in je /boot dir staat, pleur je dus eerst op die nieuwe partitie (door 'm tijdelijk ergens anders te mounten, /bla ofzo). Stel natuurlijk ook je nieuwe partitie even in grub.conf in als boot disk.

2. Maak een DOS partitie aan met DOS erop, kopieer je kernel (meestal /boot/vmlinuz) naar die schijf, download loadlin.exe en voeg DOS toe aan je Windows bootloader. Als je loadlin dan in autoexec.bat zet start ie Linux vanuit dos met je XP bootloader.

3. Gebruik LILO. Die kan zonder linux schijf.

En dan even hoe je XP bootloader terugzet:

1. Boot vanaf je XP cd of boot naar DOS en start X:\i386\winnt.exe (X: is je cdrom dus)
2. Wacht tot ie helemaal geladen is en je de optie krijg om je installatie te repareren met de recovery console.
3. In de console typ je 'fixboot' en 'fixmbr'
4. Typ 'exit' en klaar
Met citaat reageren
Oud 15-12-2003, 20:19
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
miro schreef op 15-12-2003 @ 20:53:

1. Boot vanaf je XP cd of boot naar DOS en start X:\i386\winnt.exe (X: is je cdrom dus)
2. Wacht tot ie helemaal geladen is en je de optie krijg om je installatie te repareren met de recovery console.
3. In de console typ je 'fixboot' en 'fixmbr'
4. Typ 'exit' en klaar
thnx!!! *zoen geeft*

Redhat installeer ik dan wel overnieuw op IDE-1. Zou wel kunnen als ik IDE-0 er eventjes uit trek, dat-ie alleen IDE-1 ziet?

En dan stel ik in de BIOS de bootvolgorde zo in:

1. cd-rom
2. IDE-1
3. IDE -0

Dus als ik IDE-1 eruit trek dan boot-ie gewoon verder van IDE-0.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 16:27
miro
miro is offline
Inderdaad, IDE-0 eruit halen zou voldoende moeten zijn

Succes!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten