Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-12-2003, 18:31
Fade of Light
Fade of Light is offline
Ik zat gewest tot gewest eens te kijken en het was best aardig.

We zeggen wel dat Nederland vol is, maar is dat ook zo? Nee, Nederland is slechts voor 20% gevuld. Gemeenten mogen alleen bouwen binnen de bebouwde kom, daarbuiten niet (op zeer enkele uitzonderingen na). Vroeger moesten de gemeenten voorzien in eigen voedsel, vandaar dat er maar een beperkt gedeelte bebouwd mocht worden en de rest moest voor landbouw dienen. Dit is tegenwoordig niet meer nodig, tevens zorgt dit compactbeleid tot VEEL hogere prijzen voor huizen.

Dit geldt ook voor de infrastructuur. De wegen bijvoorbeeld:
Als de wegen op de knelpunten vergroot worden, dan is er slechts 2 golfbanen aan oppervlakte beton voor nodig. Toch denken mensen dat Nederland dan vol raakt, maar dit is slechts perceptie, omdat wij Nederland altijd zien vanaf het beton.

Moeten we dit compactbeleid loslaten of versoepelen, omdat de kleine flatjes nu echt uit de hand gaan lopen, en we dat compactbeleid eigenlijk helemaal niet meer nodig hebben.

Wat is uw mening?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-12-2003, 19:19
extinction
extinction is offline
Ik moet zeggen dat ik stukjes natuur ook best prettig vind.
Oud 14-12-2003, 19:26
guess what
guess what is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 14-12-2003 @ 19:31:
Ik zat gewest tot gewest eens te kijken en het was best aardig.

We zeggen wel dat Nederland vol is, maar is dat ook zo? Nee, Nederland is slechts voor 20% gevuld. Gemeenten mogen alleen bouwen binnen de bebouwde kom, daarbuiten niet (op zeer enkele uitzonderingen na). Vroeger moesten de gemeenten voorzien in eigen voedsel, vandaar dat er maar een beperkt gedeelte bebouwd mocht worden en de rest moest voor landbouw dienen. Dit is tegenwoordig niet meer nodig, tevens zorgt dit compactbeleid tot VEEL hogere prijzen voor huizen.

Dit geldt ook voor de infrastructuur. De wegen bijvoorbeeld:
Als de wegen op de knelpunten vergroot worden, dan is er slechts 2 golfbanen aan oppervlakte beton voor nodig. Toch denken mensen dat Nederland dan vol raakt, maar dit is slechts perceptie, omdat wij Nederland altijd zien vanaf het beton.

Moeten we dit compactbeleid loslaten of versoepelen, omdat de kleine flatjes nu echt uit de hand gaan lopen, en we dat compactbeleid eigenlijk helemaal niet meer nodig hebben.

Wat is uw mening?
Nederland zou ook nooit helemaal vol kunnen raken. Er is met die uitspraak natuurlijk ook rekening gehouden met het feit dat er genoeg natuur en vrijheid voor mens en dier is. En dat moet in de toekomst ook blijven gebeuren vind ik.
Oud 15-12-2003, 09:13
Verwijderd
Ik denk dat we best van dat compactbeleid afkunnen, als het mogelijk is om in het gooi en dat soort rijkeluis gebieden golfvelden aan te leggen, kunnen we die ruimte beter besteden voor sociale woningbouw, zodat er aan het woningtekort gewerkt kan worden.
Wel vind ik het belangrijk om te zeggen dat we de natuurgebieden zo laten als ze zijn, maar daarbuiten is er idd nog genoeg ruimte
Met citaat reageren
Oud 15-12-2003, 09:16
extinction
extinction is offline
Of men breekt alle grote villa's af en plant daar rijtjeshuizen neer.

Dan verkassen bovendien alle rijkelui naar het buitenland, is er weer meer plaats in NL.
Oud 15-12-2003, 09:21
Verwijderd
Citaat:
extinction schreef op 15-12-2003 @ 10:16:
Of men breekt alle grote villa's af en plant daar rijtjeshuizen neer.

Dan verkassen bovendien alle rijkelui naar het buitenland, is er weer meer plaats in NL.
Ja die villa's die staan er nu eenmaal, laat ze maar staan, en verdeel ze in 2 ruime apartementen, dan heb je weer twee modale woningen, maar dat hoeft nog niet eens, beter misschien die enorme lappen grond eromheen bebouwen, daar doet toch niemand wat mee, behalve de tuinman uit Zimbabwe er tegen een zwarte fooi een beetje onderhoud in laten plegen
Met citaat reageren
Oud 15-12-2003, 15:40
Fade of Light
Fade of Light is offline
Waarom zouden we villa's afbreken? Een koe heeft 10 keer zoveel ruimte als een mens in Nederland. Er is nog 80% groen. Binnen de bebouwde kom wordt alles totaal geasfalteerd. Als je de bebouwde kom nou eens weglaat en zorgt dat er in de leefgebeiden meer groen komt, dan kun je toch nog veel groen hebben in Nederland, en dan leeft de mens ook in wat meer groen. En natuurlijk bepaalde reservaten (biesbos) lekker ongerept laten.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2003, 16:46
Keith
Keith is offline
je mag momenteel niet meer dan 50% van je erf bebouwen, het probleem zit hem erin dat mensen 4mx3m aan tegeltjes een mooie tuin vinden! Nederlanders zijn hun groene vingers kwijt en maken zelf lelijke tuinen en gaan dan zeuren dat het grauw is.

Trouwens, Nederland is niet 'vol' maar 'druk', of nog beter 'gezellig'. Maar in Eindhoven zitten we met het probleem dat de gemeente alsmaar mooie bossen kapt om wijken te bouwen met lelijk huizen met een nog lelijker straatbeeld. Veel van deze (te) dure huizen staan leeg, terwijl er een groot tekort is aan goedkope woningen voor studenten en minder bedeelden.

We hebben heir zat ruimte, maar omdat we alleen geld uitgeven aan wijken met dure huizen en geen geld.aandacht besteden aan goedkopere huizen worden dit allemaal grauwe buurten.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2003, 17:07
Verwijderd
Ik vind Nederland eigenlijk wel vol genoeg qua bebouwing. Op dit moment is er nog ruimte zat, maar als 'we' in hetzelfde tempo als nu doorbouwen is er over 50 jaar een aaneengesloten Randstad, en dat lijkt me niet zo'n geweldig plan.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2003, 17:25
Verwijderd
Daarvoor was indertijd ook het 'groene hart' bedoelt geloof ik ,maar die doelstelling is de overheid vergeten, omdat dat beter uitkomt
Met citaat reageren
Oud 15-12-2003, 23:27
Nanaki
Nanaki is offline
Ik vind het zo jammer dat iedereen altijd maar meer wil bouwen. Wat extiction zei: die stukjes natuur vind ik ook wel wat hebben.

Persoonlijk geloof ik ook niet echt in het aanleggen van meer wegen. Je verplaatst het probleem alleen maar naar de toekomst. Het zorgt alleen maar voor dat nog meer mensen gaan autorijden, tot dat ook de nieuwe weg weer vol staan. Dan kan je beter naar andere mogelijkheden kijken, zoals het aantrekkelijker maken van openbaar vervoer. Alleen dit is alweer redelijk offtopic, sorry.
Oud 16-12-2003, 12:13
Verwijderd
Wat mij daarom verbaasd is dat er nog meer kantoren worden gebouwd, terwijl er al honderden leegstaan, hoezo nutteloze verspilling, met wat goede wil en een technisch inzicht kun je daar hele leuke appartementen van maken, maar ja de heilige economie
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 12:51
Fade of Light
Fade of Light is offline
Er is nog meeer dan genoeg ruimte. Tevens voor uitbreiding van de wegen e.d.

In twente (nederland) wordt alles op elkaar gepropt en mag alleen op bepaalde gedeelte gebouwd worden. Net iets over de grens mag overal doorgebouwd worden, en het prijzenverschil breidt flink uit, tot soms wel een half keer zoveel.

Daarbij komt iedereen aan met "ik wil groen behouden", dat kan ook perfect in combinatie met bebouwing. Dat kan door verplichte grote tuinen (slechts een deel van je landgoed mag bebouwd worden) alswel riante stads/dorpparken. Alswel nog steeds een heel groot deel puur ongeschonden natuur laten zijn.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 12:53
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 16-12-2003 @ 13:51:
Er is nog meeer dan genoeg ruimte. Tevens voor uitbreiding van de wegen e.d.

In twente (nederland) wordt alles op elkaar gepropt en mag alleen op bepaalde gedeelte gebouwd worden. Net iets over de grens mag overal doorgebouwd worden, en het prijzenverschil breidt flink uit, tot soms wel een half keer zoveel.

Daarbij komt iedereen aan met "ik wil groen behouden", dat kan ook perfect in combinatie met bebouwing. Dat kan door verplichte grote tuinen (slechts een deel van je landgoed mag bebouwd worden) alswel riante stads/dorpparken. Alswel nog steeds een heel groot deel puur ongeschonden natuur laten zijn.
Leg dat maar eens uit aan een vvd-er die bang is dat zijn golf veldje eraan zou moeten geloven........
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 13:04
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
trumpetlover schreef op 16-12-2003 @ 13:53:
Leg dat maar eens uit aan een vvd-er die bang is dat zijn golf veldje eraan zou moeten geloven........
het grootste gedeelte is weiland. Iets van 60% is weiland (niet helemaal zeker van dit getal, zal wel hoger zijn).
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 13:11
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
Keith schreef op 15-12-2003 @ 17:46:
je mag momenteel niet meer dan 50% van je erf bebouwen, het probleem zit hem erin dat mensen 4mx3m aan tegeltjes een mooie tuin vinden! Nederlanders zijn hun groene vingers kwijt en maken zelf lelijke tuinen en gaan dan zeuren dat het grauw is.

Trouwens, Nederland is niet 'vol' maar 'druk', of nog beter 'gezellig'. Maar in Eindhoven zitten we met het probleem dat de gemeente alsmaar mooie bossen kapt om wijken te bouwen met lelijk huizen met een nog lelijker straatbeeld. Veel van deze (te) dure huizen staan leeg, terwijl er een groot tekort is aan goedkope woningen voor studenten en minder bedeelden.

We hebben heir zat ruimte, maar omdat we alleen geld uitgeven aan wijken met dure huizen en geen geld.aandacht besteden aan goedkopere huizen worden dit allemaal grauwe buurten.
Er is een vooruitzicht gesteld dat er per jaar 100.000 woningen gebouwd moeten worden. Nederland haalt dat bij lange na niet: 30.000.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten