Advertentie | |
|
![]() |
|
Gebeurtenis: ik kreeg een brief waarin stond dat het definitief uit is.
Gevoel: verraden, gekwetst, woede. Gedachte: "Waarom heb je me in de waan gelaten dat alles niet beter kon?" Gedrag: gebeld met hele goede vriend, met een huisgenootje gepraat, mijn moeder was hier en een mail gestuurd naar haar.
|
gebeurtenis: knallende ruzie
gevoel: woede, onbegrepen, klote. gedachte: dat ik niks kan, en iets wat ik beter ff niet kan zeggen gedrag: naar buiten, tel.nummer aan iemand gevraagd had ze niet, 2,5 uur gelopen volgende keer anders: niet naar buiten gaan, niet om tel.nummer vragen(vraag ook gelijk om aandacht ![]() zoiets? heb k het goed begrepen, of doe ik het verkeerd? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Gebeurtenis: Volgend thema begint morgen
Gevoel: gespannen, stress, beetje wanhoop Gedachte: Het gaat me niet lukken allemaal, wat ben ik waardeloos/stom. Gedrag: Te lang piekeren en te laat gaan slapen/ in slaap vallen voor de volgende dag. (volgende dag misschien moe zijn dus) bijvoorbeeld.
|
Gebeurtenis; een uur met mijn ex aan de tel gezeten
Gevoel; verwarrend, leuk en kriebels ![]() Gedachte; ''wat is het toch een lieve jongen!'' Gedrag; de hele tijd denken aan wat hij zei toen we opgehangen hadden...
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar als mensen hem toe willen voegen, van mij mag het. |
![]() |
|
Verwijderd
|
ik zat op examenvreestraining en daar hadden we dit ook, maar alleen de eerste drie.
Daar ging het zoiets van: gebeurtenis: morgen biologie examen gevoel: zenuwen, raar gevoel in buik, trillen, zweten gedachte: ik ken het nog lang niet, ik moet meer leren, ik haal het niet Volgens mij was het de bedoeling dat je dan iets positiefs neer ging zetten ipv negatief. Dus: gevoel: ik ga er gewoon voor gedachte: ik mag nog een 5 halen, het lukt vast wel, je bent niet dom Volgens mij is dat de hele opzet van de 3, 4 of 5 G's: van negatief denken iets positiefs maken. |
![]() |
|
Cognitieve psychologie?
Dit is toch afgeleid van het ABC-schema? Activating event: een gebeurtenis die gedachten uitlokt. Belief system: een systeem dat bestaat uit rationele en irrationele gedachten emotional and behavioral Consequences: het zijn de consequenties waar de persoon last van heeft. Ik zie niet zo heel veel overeenkomsten met die 4 G's eigenlijk, best raar.
|
Gevoel moet je altijd kiezen tussen de 4 B's
En tegenwoordig heet dit Retten ![]() Maargoed, ik doe hier verder bewust niet aan mee, omdat ik mijn therapie net af wil ronden en zo. Ik wil ff niet meer herinnert worden aan de tijd, dat ik deze formulieren op mn kliniekkamertje in zat te vullen ![]()
|
![]() |
ik heb vandaag iets positiefs gedaan en zet ik dat neer aan de hand van de 4 G's. Het was op de academie vandag bij theaterles.
gebeurtenis : vandaag tijdens theaterles blijdschap niet goed gespeeld gevoel : ik heb gefaald, ik kan geen blijdschap spelen, ik kan niet anders, ik voel het niet dus lukt t niet gedachte: ik ga net zolang door totdat het wel lukt gedrag: weer de vloer opgerend en nog een keer geprobeerd gebeurtenis: 2de keer weer slecht geacteerd, de leraar gaf mij een preek over mijn obstakels in mijn leven waardoor ik blijdschap niet kan spelen, dat ik altijd een masker draag, en vertelde wat hij zag aan mij gevoel : kut, klote, herkenning, verdriet, opgekropte woede maar vooral heel veel verdriet gedachte : hoe weet hij in godsnaam wat ik voel, wat ik denk, zie je door die ene kutervaring word ik verdomme belemmerd in het acteren, maar het zal mij niet tegenhouden, ik gá ervoor, ik wil acteren? dan zal ik acteren !!! gedrag : na de les een afspraak gemaakt met de leraar om morgen te praten, om een manier te vinden, om mijn obtsakels aan de kant te zetten, zodat ik kan gaan acteren! positieve actie of niet mensen ondanks zoveel tegenslag vandaag! jullie hadden bij de theaterles moeten zijn, de leraar was écht boos vandaag, 1 meisje begon zelfs te huilen, het was een superbrute les, maar dit waren mijn 4 G's. omdat ik WIL!
Laatst gewijzigd op 11-11-2003 om 21:56. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Gebeurtenis: ik was niet lekker vanochtend
gevoel: teleurgesteld (in me eigen lichaam) toch blij Gedachte: dan hoef ik misschien niet naar school en kan ik slapen gedrag: in bed gaan liggen en slapen of gebeurtenis: de computer is (weer) gemaakt gevoel: blij gedachte: nu kan ik weer internetten! gedrag: voortdurend internetten.. (mijn computer is net gemaakt.. ik ben niet van plan er snel af te gaan ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Gebeurtenis: Een heel raar weekend en mijn vriend heeft me bijna het hele weekend genegeerd en bijna niets gezegd.
Gevoel: Ik voel me alleen en afgewezen Gedachte: Ik ben niet goed genoeg. Gedrag: Ik trek me terug en uiteindelijk stap ik naar hem toe om te zeggen hoe ik me voel en waarom. Gevolg: Misverstanden, ruzie, ik praat tegen een muur en hij denkt alleen maar negatief over zichzelf. Met als tweede gevolg dat hij mij weer pijn doet.. |
![]() |
|
Ik zal zo ook ff een RET posten. Ik wou het gister niet omdat ik niet zo sterk stond en ik nogal moe was.
Verder wil ik nog wat meedelen bij deze oefening (RET) Ik zie namelijk heel veel mensen hier antwoorden met: Het is toch mijn fout. Deze oefening is niet alleen om iets van je af te kunnen schrijven, maar ook om jezelf te kunnen herstellen. Misschien kunnen we hier op elkaar reageren. Elkaar van de irrealistische gedachtes af helpen. Bijvoorbeeld als iemand zegt: Het lukte niet, Ik kan niks, Ik ben dom, Dit is te moeilijk voor mij Laten we dan gelijk op een ander reageren door de gedachtes die jij niet realistisch vind bij de ander te herstellen en/of weg te schrappen. Bij de gedachtes die ik opnoemde, zou je dus Ik kan niks en Ik ben dom weg kunnen schrappen, want die zijn aangepraat, het zijn meningen. Zo kunnen we elkaar letterlijk op de feiten drukken ![]() Ik denk namelijk dat we hier veel van elkaar kunnen leren op zo'n manier ![]()
|
Gebeurtenis: Vriendinnen besluiten iets te gaan drinken in een cafe.
Gevoel: Leuk, maar... Gedachte: .. ik ben niet gekleed, voel me onzeker. Ik ga niet mee, ookal wil ik wel Gedrag: ik ga niet mee volgende keer: Moet ik wel meegaan, ookal zie ik er niet uit. Nou heb ik alle fun gemist en zo erg was het niet (wat een vriendin ook zei "zo erg kan het toch niet zijn?!")
|
k weet niet of deze mag, anders moetie maar weggehaald worden.
Gebeurtenis: mn moeder had het scherpe mes op mn kamer gevonden. Gevoel: angst, onzekerheid, en bovenal betrapt Gedachte: hoe moet ik me hieruit redden Gedrag: gespannen gedrag, stamelen, neit goed uit worden komen.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
![]() |
dit was gister.
gebeurtenis ; "vriendin" zei tegen meisje dat met mn ex had gezoend dat ik dat meisje haatte en nog meer blabla. gevoel ; woedend. gedachte ; die vriendschap is dus over. beetje mijn woorden verdraaien om me over te laten komen als een of andere gemene jaloerse trut bij iemand die ik niet eens ken. gedrag ; rustig gebleven, tegen desbetreffend meisje gezegd dat het niet waar is &dat dat niet mijn woorden waren. die zogenaamde "vriendin" heb ik nog niet gezien, maar tis al de 2e keer dat ze zoiets doet, dus ik pik het niet meer. einde vriendschap. ik vind dat ik het opzich wel goed heb aangepakt. |
![]() |
|
Gebeurtenis: Vriendje van mijn zusje (allebei 13) vertelde me dat hij al met een meisje naar bed is geweest. Mijn zusje weet hier niets van. Ik mag er niets over zeggen
Gevoel: ongeloof Gedachte: Jeetje, wat moet ik doen?? Hoe kan ik hier mijn mond over houden? Hij is pas 13!!! Gedrag: Ik heb niets gezegd, maar zit er toch erg mee in mijn maag. Ik heb dit in mijn dagboek geschreven, maar het zit me nog steeds niet lekker...
||
Citaat:
![]()
|
gebeurenis: uhh, niks speciaals eigenlijk.. ruzie na 4 dagen mider of over? ik weet nie.. iedereen off line.. ook pas net.. en dan voel ik me gelijk alleen.. maar dat ben ik toch ook?! voel me gewoon heel raar de laatste dagen...de wil om dood te gaan.. weg te zijn.. of dat het is? ik weet het echt niet..
gevoel:kut.. depressief ![]() gedachte: ik wil weg. wat stel ik nou voor? wat wil ik nog? wil ik dood? gedrag: afwezig, vaag, zin in een jankbui.. maar komt niet.. gevolg.. weet ik nog niet.. gevolg komt straks als ik in me bed lig en me echt alleen voel... jeetje, dit moest ik ff kwijt. ![]() |
![]() |
|
![]() |
gebeurtenis : de dansles ging mij té traag, ik vond t simpel, alles werd herhaald, ik was de enige die t volgde
gevoel iritatie, geen geduld, haastig gevoel, zo geirriteerd dat ik een jank gevoel kreeg gedacht godsamme ligt t nou aan mij of gaan we écht langzaam, wat doe ik in deze kutgroep, jullie moeten gewoon oefenen thuis! gedrag boos weglopen, in de kantine na zitten denken of ik misschien in de hogere groep hoor of dat ik gewoon ongeduldig ben, daar lang blijven zitten. Toen later dacht ik aan wat james de leraar zei 'inzet is belangrijk daar let ik onwijs op' toen heb ik zo gehandeld: gebeurtenis terugegaan naar de les gevoel hoop irritatie, beetje wanhopig gevoel, ik voelde me kwaad, gesloten, wou met niemand praten of aankijken gedachte oke, denk aan wat james zei 'inzet let ik onwijs op''doe alsof je t leuk vind, laat zien wat je kan en ook als je t al kan je toch mee doet, je gaat nú lachen en niet boos worden' gedrag de rest van les vrolijk meegedaan, me glimlach opgezet, veel gevraagd (inzet tonen) en proberen niet mijn irritaties te tonen aan andere en gewoon mee blijven doen tot het laatst toen is het zo gegaan (over de dansles) toen ik thuis kwam: gebeurtenis op me kamer gaan zitten, op bed gevoel kut, klote, geirriteerd, ondergeprestteerd gevoel gedachte zo kan ik toch nooit laten zien wat ik kan als we op dit niveau blijven hangen ik wil hoger, het lukt niet ik haat die hele kutdansgroep, ik wil Cora terug (oude danslerares) gedrag ik ging douchen en heb een half uur onder de douche staan huilen over deze kutdag! ik moest dit kwijt aan de hand van de 4 G's. vond het wel handig. Maar ik kan niet doen hoe ik anders moet handelen, dat ik dit dus omzet in positiviteit, wie kan mij daarbij helpen? dan weet ik t voor de volgende keer. zucht........wat een kutdag dit
|
gebeurtenis : naar mijn psychiater geweest en weer niets gezegd over hoe ik me voel enz.
gevoel : wanhoop, boosheid, gefrustreerd. gedachte : klote, zo lukt het toch nooit, je kan het toch niet stom wijf, als je er nou niet meer bent dan hoeft ze haar aandacht ook niet aan jouw te besteden. ![]() gedrag : snauwen, automutileren. ![]()
|
*LOL* Dit moet ik nu ook elke keer doen. 2 van die formuliertjes uit zo'n boek invullen. Een verschrikking van hier tot tokio, want ik kan nooit een voorbeeld verzinnen. Op dat Formuliertje staan ook maar 4 G's, maar in de praktijk komt het wel op 5 G's neer als ik er zo over nadenk. Bij gevoel moet ik dan inderdaad een van de 4B's invullen.
Niet dat ik nou echt positiever ga denken door deze formuliertjes. Wordt juist er meer bedachtzaam op dat ik inderdaad altijd alles fout aanpak. En dat nog wel met hulp van een psych erbij......
|
Gebeurtenis:
Stukken hand verbrand, omdat ik zonodig een bakje op wilde tillen waar een hete kookpit aan vast gesmolten zat. Gedachte:
Boos 8 Gedrag: Ik maak eerst dat fornuis schoon, daarna zorg ik voor m'n eten, dan haal ik de vlekken pindasaus uit mijn shirt en dan hou ik mn hand ff onder de koude kraan en ga eten.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() jah, het gaat wel weer...alleen belde er net iemand op en dat deed nogal pijn aan mn hand toen ik opnam, maar tis niks ernstigs.
|
Gebeurtenis:
Uitgaan en een beetje zitte denken over jezelf Gevoel: begint steeds meer op bisexualiteit te lijken misselijk van mezelf bang om helemaal homo te worden Gedachte: GVD waarom ik nou weer dat gewoon ff iemand anders bi wordt kheb eindelijk al het gezeik overwonnen krijg ik weer dit Ik hoop dat het niet verder doorschiet omdat de gedachte van sex met een man mij maakt walgen en ik dan dus nooit een normale relatie kan hebben Gedrag: Boos naar buiten, huilen tegen de boom trappen, laten trossten en toen weer verder uitgegaan
|
gebeurtenis: mijn vriendinnen krijgen een vriendje en ik niet (op vakantie)
gevoel: verdrietig, boos gedachte: zie je wel ik ben wel lelijk, klote vakantie gedrag: terug trekken, huilen, negeren
|
gebeurtenis: docent overleden die ik erg mocht en met mij vele anderen
gevoel: machteloosheid, onbegrip, opspelende emoties gedachte: waarom heb ik de laatste les niet wat beter geluisterd en beter meegezongen? gedrag: huilen, staren, rillingen, met vrienden praten
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Weer een onderwijs pleidooi Kitten | 129 | 02-03-2009 11:19 | |
Algemene schoolzaken |
vragen lijst voor ckv naam ingebruik | 34 | 24-05-2006 15:12 | |
Algemene schoolzaken |