Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-12-2003, 16:23
Quiana
Quiana is offline
Het is decemeber, dit was wel te verwachten dus.

Wat voor verwachtingen heb jij van 2004? Hoe ga je die verwachtingen (proberen) waar (te) maken?

Wat voor indruk heeft 2003 op je gemaakt? Met wat voor gevoel kijk je erop terug? Waarom?

En. Als je terugkijkt in het algemeen (niet per se alleen van dit jaar dus), op wat voor manier ben je dan gegroeid en heb je je ontwikkeld? (ervan uitgaande dat iedereen groeit en ontwikkelt )

Ben je er tevreden mee? En waaraan merk je dat je groeit/bent gegroeid?
Oud 11-12-2003, 16:25
Eend
Eend is offline
Ik verwacht dat ik kom, dat ik zie en dat ik overwin
Oud 11-12-2003, 16:31
Verwijderd
tis was geen leuk jaar Ging alleen maar slechter met me. En vrees dat dat ook volgend jaar zo zal gaan . maarja, we houden hoop he

DD
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 16:44
Hawahaai
Hawahaai is offline
Goh, ik had helemaal nog niet teruggedacht aan het afgelopen jaar... Heb ook helemaal eigenlijk nog niet het idee dat het jaar bijna voorbij is... Het gaat allemaal zo snel!

Maar goed, nu ik zo terugdenk aan het afgelopen jaar... heb ik vooral een superjaar gehad! Wat negatieve dingen, maar vooral veel positieve dingen. Ik heb er dus echt een goed, warm gevoel bij.
Ik heb iets met mijn vriend gekregen, ik heb mijn p gehaald, ik heb een superzomervakantie gehad, leuke dingen gedaan, rijles gehad (vond ik superleuk) en mijn rijbewijs in 1x gehaald.
Natuurlijk heb ik ook mijn depri-buien gehad, maar minder dan eerst. Ruzie heb ik ook genoeg gemaakt, maar ik begin in te zien dat het soms beter is je mond te houden. Een paar vriendinnen zijn minder close geworden, met anderen is het contact alleen maar beter.
Ook merk ik dat ik meer zelfvertrouwen krijg, beetje bij beetje. Het was al veel beter dan een jaar of 5 geleden, maar het gaat nog steeds vooruit. Ook heb ik de goede mensen om me heen, die me op de momenten dat het nodig is, even een duwtje in de goede richting geven. Het gaat dus wel ooit goedkomen met mij!

Ik hoop dat 2004 eigenlijk net zo leuk, fijn en succesvol gaat zijn als 2003, dan kan het niet stuk!
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 17:26
Gilrups
Gilrups is offline
Het kan denk ik alleen maar beter worden, ik heb wel goede hoop voor volgend jaar
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 17:27
gothicje
gothicje is offline
ik weet al weinig meer van het afgelopen jaar, maar er zijn toch wel dingen die ik heb opgemerkt ik ben nog lang niet waar ik wil maar toch sta ik sterker in mijn schoenen
heb op sommige dingen nu toch wel een beter inzicht
en wat ik hoop, niets, ik zie wel wat er komt
hoop leidt bij mij altijd tot teleurstellingen
Oud 11-12-2003, 17:36
Black Rainbow
Black Rainbow is offline
Het was een leerzaam jaar , zowel veel positieve dingen als negatieve dingen meegemaakt, maar ik denk dat ze elkaar wel redelijk in balans houden.
Volgend jaar verwacht ik dat er een hoop dingen voor me gaan veranderen. Misschien klaar met studeren, ik hoop eindelijk op mezelf te wonen en dergelijke, nogal een druk jaar tegemoet dus .
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 18:12
extinction
extinction is offline
Ik hoop in 2004 te gaan leven, en dingen te gaan doen die ik echt leuk vind, me niet (teveel) laten leiden door angst, zodat ik in 2005 op een positieve manier kan terugkijken.

2003 was redelijk bagger.
Oud 11-12-2003, 18:20
Verwijderd
Ik doe niet aan verwachtingen omdat ze meestal niet zo uitkomen zoals je van te voren allemaal bedenkt. Dat leidt alleen maar tot teleurstellingen en daar hou ik niet zo van. Wel denk ik wat ik hoop voor komend jaar, en die dingen baseer ik op feiten.

Komend jaar rond ik mijn studie af; en dan hoop ik dat ik alles voldoende heb en een diploma krijg. En daarna hoop ik op een baan. Maar dat verwacht ik niet, want ik moet nog zien of er dan wel werk is (waarschijnlijk wel, medische sector...).

Komend jaar hoop ik ook officieel uit te vliegen. Eindelijk helemaal op mijn eigen benen staan en vrijheid, eindelijk ....

Afgelopen jaar:

Het was allemaal heel erg wisselend maar het was toch wel de boeiendste uit mijn leven denk ik, in ieder geval van de afgelopen 5 jaar.
De eerste maand was nogal klote omdat ik toen nog terugdacht aan 2002, toen ik depressief was en ook nog eens net ontslagen. Later kreeg ik er weer een beetje lol in, ook omdat ik niet meer blowde en weer iets normaler ging leven. Ik kreeg gelukkig weer werk, bij een hele leuke winkel met toffe collega's, wat nog steeds bevalt.
In april en mei was ik soms heel gelukkig en soms totaal niet. Dit had te maken met het accepteren van mezelf. En ik was verliefd en dat was echt een complete ramp. Ik was zo geobsedeerd dat ik niet doorhad dat ik mezelf hierdoor kapot maakte. Toch ontving ik van de persoon in kwestie ook heel veel steun en liefde. Zij sleepte me dan ook door mijn Havo-Examen heen. Een hoogtepunt dus: diploma! In die tijd ging ik ook voor het eerst naar een psycholoog, dit duurde tot augustus. Hier had ik wel wat aan, maar het echte werk deed ik toch zelf.
Later ontmoette ik iemand van dit forum die mij enorm stimuleerde om mezelf te ontwikkelen. Het ging opeens heel snel en het ging een tijdje klote, maar nu gaat het best goed. Af en toe kom ik er even niet uit maar ik heb inmiddels zoveel ervaring dat ik elke tegenslag met energie tegemoet ga.
Een enorme tegenslag dit jaar was de gewapende overval op onze winkel. Ik ben nog druk bezig met verwerken en toch zie ik nu de positieve dingen van dit voorval ook...
Die persoon van dit forum is inmiddels mijn vriend en we zijn heel gelukkig samen. Als ik aan dit jaar terugdenk dan denk ik als eerste aan hem. Niet alleen omdat hij mijn vriend is, maar omdat ik door hem heel erg veranderd ben en lekker met mezelf aan de slag kan gaan.
Dit jaar ook begonnen met mijn studie en dat gaat prima, ook word ik gerespecteerd door mijn klasgenoten en dat is voor het eerst in mijn leven (misschien omdat ik volwassenonderwijs doe).

Best een boeiend jaar dus En lang niet altijd goed, maar het gaat wel de goede richting uit. Bovendien zou ik het maar niets vinden als het altijd goed zou gaan....
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 18:22
Sandpaper Tears
Sandpaper Tears is offline
2003 was redelijk kut, maar ik heb heel veel geleerd en ben vast van plan om dat in 2004 te voorkomen, en het gaat me lukken ook!! IK GA GENIETEN VAN MIJN LEVEN
Oud 11-12-2003, 18:33
dreamhorse
dreamhorse is offline
Hmz als ik terug kijk op 2003 ben ik niet trots op mezelf heb dingen gedaan die ik nooit had mogen doen.Van 2004 verwacht ik gewoon het hele jaar naar school te mogen en mezelf stukie omhoog te trekken uit mijn putje
Oud 11-12-2003, 20:36
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Hmm verwachtingen 2004: Weinig eigenlijk, ik hoop wat minder ups en downs te hebben.

2003 is voor mijn gevoel een jaar geweest dat razendsnel vorobij ging. Zoals ik al zei, had ik veel ups en downs dit jaar. gelukkig gaat het vooral de laatste tijd beter. Ik ben in 2003 veel gegroeid qua mensenkennis. (al blijf je qua dat altijd leren) Ik ben diep teleurgesteld door mensen en ben ook hele mooie dingen in mensen tegengekomen.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 20:51
Verwijderd
best een kutjaar alles bij elkaar, khoop dat volgend jaar beter word, maar ik verwacht niet te veel, want dan issut toch altijd kutter als ik verwacht dus ja
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 21:04
telluriet
telluriet is offline
Ik heb geen flauw idee, want ik heb toch geen enkel doel in het leven.

Dit jaar was kut, het volgende jaar zal dat ongetwijfeld ook zijn. Zal me er niet druk om maken
Oud 11-12-2003, 21:08
Verwijderd
Absurd jaar gehad, van meer dan 40 urige werkweken, naar totaal niks, en dat zal vrees ik nog wel even zo doorgaan, totdat ik eindelijk eens nee kan zeggen tegen gave gigs. En ik hoop af te kunnen studeren, en een baan te kunnen krijgen
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 21:12
Ischenbaert
Ischenbaert is offline
het zal zich wel weer voortslepen, ik wil nog een vriendin, de rest interesseert me bar weinig.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 21:13
telluriet
telluriet is offline
Citaat:
OPGEROTH schreef op 11-12-2003 @ 22:12:
het zal zich wel weer voortslepen, ik wil nog een vriendin, de rest interesseert me bar weinig.
Een nobel streven. Weleens een poging tot het versieren van een of ander dom sletje geprobeerd?
Oud 11-12-2003, 21:22
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
ik ben wel tevreden met mezelf &wat ik "bereikt" heb. gestopt met roken, gestopt met blowen, al een tijdje weer gestopt met AM, gewoon wat gezonder / bewuster gaan leven en gestopt met dingen die ik helemaal niet nodig heb om me goed te voelen.

maar ik wil toch nog wel wat dingen voor volgend jaar.
wat beter mn best doen op school, niet meer spijbelen en zorgen dat ik niet meer uit de les gezet word.
&ik zie lekker af van relatie-gevoel, ook zoiets wat ik helemaal niet nodig heb om me goed te voelen ^^. als ik iemand tegenkom die de moeite is, fine with me, maar ik ga er niet meer naar op zoek.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 21:24
Ischenbaert
Ischenbaert is offline
Citaat:
telluriet schreef op 11-12-2003 @ 22:13:
Een nobel streven. Weleens een poging tot het versieren van een of ander dom sletje geprobeerd?
Wat ben jij toch een verschrikkelijke dombo. Ga alsjeblieft met je vrienden bowlen of koekhappen, maar ga weg, of denk na voor je iets post.

Ik hou trouwens niet van 'domme sletjes'.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 21:25
telluriet
telluriet is offline
Citaat:
OPGEROTH schreef op 11-12-2003 @ 22:24:
Wat ben jij toch een verschrikkelijke dombo. Ga alsjeblieft met je vrienden bowlen of koekhappen, maar ga weg, of denk na voor je iets post.

Koekhappen? De enige die hier meesterlijk hapt, ben jij
Oud 11-12-2003, 21:38
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
best een kutjaar alles bij elkaar, khoop dat volgend jaar beter word, maar ik verwacht niet te veel, want dan issut toch altijd kutter als ik verwacht dus ja
Met citaat reageren
Oud 12-12-2003, 15:44
CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Leuk, ff terugkijken

Wat voor verwachtingen heb jij van 2004? Hoe ga je die verwachtingen (proberen) waar (te) maken?
Mijn diploma halen natuurlijk en beginnen met de MWD

Wat voor indruk heeft 2003 op je gemaakt? Met wat voor gevoel kijk je erop terug? Waarom?
Zover ik me alles kan herinneren was het een goed jaar, met natuurlijk ook minder leuke dingen...Ik kijk er met een beetje een dubbel gevoel dan ook aan terug; soms ging alles lekker, maar soms zat ik ook behoorlijk met mezelf in de knoop, vooral toen het uit was met mijn exvriend...

Als je terugkijkt in het algemeen (niet per se alleen van dit jaar dus), op wat voor manier ben je dan gegroeid en heb je je ontwikkeld? (ervan uitgaande dat iedereen groeit en ontwikkelt )
Dit zou ik eigenlijk niet weten
Ik ben wel veel meer over het leven na gaan denken en over mijzelf, wie ik ben enz. Soms ging ik daar te ver in door en ging het mis! Ik moest daar een evenwicht in zien te vinden en dat is niet makkelijk heb ik gemerkt! Maar het is me wel gelukt en ik denk dat ik alleen nog maar meer ga denken over alles.

Ben je er tevreden mee? En waaraan merk je dat je groeit/bent gegroeid? Och, op zich wel, het is niet verkeerd je af te vragen wie jij bent enzo, maar oke ik heb wel gemerkt dat ik daar niet te fanatiek in door moet gaan!
Oud 12-12-2003, 15:46
synclinorium
synclinorium is offline
Citaat:
telluriet schreef op 11-12-2003 @ 22:25:
Koekhappen? De enige die hier meesterlijk hapt, ben jij [afbeelding]

ontopic:

hoop dat volgend jaar beter wordt als dit jaar.
Oud 12-12-2003, 16:05
Verwijderd
Topicstarter begint, Quiana.

Ik hoop komend schooljaar weer te beginnen met school en misschien heb ik mijn examen halverwege 2005 zelfs in mijn zak. Verder ben ik van plan om als het beter met me gaat (en ik hoop dat dat in 2004 is) te beginnen met tai-chi en een schrijfcursus.

2003 was objectief gezien een zwaar jaar, maar ik heb er wel redelijk van genoten. Ik ben mezelf een paar keer flink tegengekomen, maar daar heb ik erg veel van geleerd. Ik heb ook geleerd vrede te hebben met hoe het met me gaat en dat is een grote stap vooruit. Verder heb ik een aantal lieve mensen leren kennen en twee hele goede vriendinnen erbij gekregen.
Eigenlijk was dit een fijn jaar: ik heb het gevoel alsof mijn persoonlijkheid eindelijk naar buiten komt.

Ik heb tijdens mijn puberteit niet echt gepuberd, ik rende toen vooral heel hard weg van alles. Dat is nu voorbij, ik heb problemen uit het verleden opgelost, ik ben bezig met de mensen te bedanken die er toen voor me waren (ook al negeerde ik hen). Mijn oude kwebbelende ik komt weer naar boven, ik geniet weer iets meer van dingen. Ik weet nu ook beter wat ik nodig heb en wat ik wil. Ik heb mezelf beter leren kennen.

Ik ben tevreden met de veranderingen. Ik merk het aan het feit dat ik dingen die me dwars zitten nu uit wil spreken. Ik kan ook weer vriendschappen aanknopen en onderhouden.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2003, 18:07
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
telluriet schreef op 11-12-2003 @ 22:25:
Koekhappen? De enige die hier meesterlijk hapt, ben jij [afbeelding]

Citaat:
Black Rainbow schreef op 11-12-2003 @ 18:36:
Het was een leerzaam jaar , zowel veel positieve dingen als negatieve dingen meegemaakt, maar ik denk dat ze elkaar wel redelijk in balans houden. *cut*
Zeker. Er is veel gebeurd dit jaar, dingen die sec gezien goed en minder goed waren. Toch houden ze verband met elkaar, want als het ene niet gebeurd was, was het andere waarschijnlijk ook niet gebeurd. Het is geen makkelijk jaar geweest, maar ook zeker geen vervelend of slecht jaar.

Ik heb geen verwachtingen voor volgend jaar, ik neem het zoals het komt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-12-2003, 19:57
Freestyler*
Freestyler* is offline
nu ik eraan denk, was het eigenlijk vooral een klote-jaar
de komende maanden zal er niks veranderen, maar in sept (op de universiteit) een nieuw begin hoop ik
Oud 12-12-2003, 21:54
Nona
Nona is offline
Het afgelopen jaar...
Ik ben voor mijn gevoel enorm gegroeid. Ik ben geen klein, onzeker meisje meer dat hard wegrent als er over haar gevoelens gepraat moet worden. Zo was ik wel. Ik ontkende het hebben van gevoelens vaak en als ik moest vertellen wat er was zette ik mijn vrolijkste gezicht op.
Dat doe ik nu niet meer. Ik kan, met behoorlijk wat spanning, over mijn gevoelens praten en ik heb geleerd dat mensen dat heel goed opvangen. Ik ben eerst hier op het forum wat dingen gaan vertellen. Dat maakte het makkelijker omdat ik dingen op kon schrijven en terug kon lezen. Daarna ben ik met mijn moeder, een vriendin en later met een psychologe gaan praten. Daar ben ik blij om, nu hoef ik niet meer alleen met mijn problemen te zitten. Ik luister ook graag naar anderen als zij problemen hebben, dus... Eigenlijk ben ik mezelf meer als anderen gaan zien.
Mijn leven is ook veranderd. Eerst was ik een middelbare scholiere met weinig vrienden en weinig te doen behalve school, D&D en met een vriendje zijn. Nu ben ik studente, met veel vrienden, zat te doen (zowel qua studie als qua sociaal leven) en heel veel spontane acties. Met mijn OV-kaart kan ik gaan en staan waar ik wil en als ik eens een nachtje bij iemand wil blijven slapen maken mijn ouders daar geen probleem meer van. Ik voel me veel meer ontspannen en ik merk dat anderen dat prettig vinden.

Eigenlijk is mijn leven echt 180º de andere kant op gedraaid voor mijn gevoel.

Het komende jaar...
Ik weet niet wat er gaat komen. Ik ben van plan mijn eerste jaar succesvol af te ronden, wat geld te sparen en op kamers te gaan. Ik zal nog wel verder groeien qua ontwikkeling. Ik zal volwassener worden, tegenslagen krijgen en misschien wel weer een terugval krijgen naar de puberteit, dat was een kuttijd. Maar ik denk het niet. Ik denk dat ik gewoon door ga, want ik weet steeds beter wie ik ben en wie ik wil zijn. Maar goed, ik kan de toekomst ook niet voorspellen voor zover ik weet, dus laat ik er niet aan beginnen.
Oud 12-12-2003, 23:21
Verwijderd
Ik ga in 2004 naar de universiteit. Ik verwacht daar de eerste week met zweethandjes en knikkende knieen rond te lopen. Daarna gaat het of stukken beter, of ik vraag een uitkering aan en kom nooit meer uit de bijstand. fat chance Verder verwacht ik dat ik in 2004 een grote verandering in mijn persoonlijkheid tegemoet ga. (die zit is al bezig) Ik heb geen flauw idee hoe het allemaal gaat gebeuren, maar het gaat gebeuren.

2003 is voor mij een jaar waar ik met gemengde gevoelens op terugkijk. Ik ben geslaagd, gescheiden en heb veel tijd gehad om na te denken over wat ik leuk en nodig vind.

Als ik terugkijk op mijn leven:
Ik heb een paar mensen gekend die niet het beste met mij voor hadden maar mij wel het meeste geholpen hebben. Ironisch.
Ik ben niet perse sterker dan vroeger, maar ik kijk anders naar dingen en mensen. Dat maakt mijn leven een stuk makkelijker.

Offtopic: leuk topic
Met citaat reageren
Oud 12-12-2003, 23:38
//ItsJustMe\\
//ItsJustMe\\ is offline
Terugblik,
Wijzer en vooral armer.

Verwachting:
Kan 2 kanten op.
Oud 13-12-2003, 07:23
dyfusica
dyfusica is offline
Wat voor verwachtingen heb jij van 2004?
Dat ik uiteindelijk weer terug kan naar een normale school en dat de positieve lijn die er nu inzit erin blijft zitten.

Hoe ga je die verwachtingen (proberen) waar (te) maken? Door op de dagbehandeling te blijven.

Wat voor indruk heeft 2003 op je gemaakt?
Als een zwaar jaar maar ook 1 van de belangrijkste die ik gehad heb. Maar vooral als een goed jaar waarin ik mezelf langzaam weer gevonden heb.

Met wat voor gevoel kijk je erop terug? Waarom? Met een goed, voldaan gevoel. Omdat ik vind dat ik best tevreden mag zijn met alles wat er het afgelopen jaar gebeurd is.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2003, 08:52
Miss Helena
Miss Helena is offline
2003 is het jaar waarin ik mezelf heb teruggevonden... Klinkt ontzettend truttig, maar zo is het wel. Door de gebeurtenissen de jaren ervoor kon ik niet meer écht genieten. Nu komt de oude Heleen steeds meer terug. Ik kan weer echt lol hebben, zonder me schuldig te voelen oid. Ik ben gestopt met de psycholoog, zij heeft mij op de goede weg gezet, maar ik wilde zelf de rest doen. Ik ben er nog niet helemaal, maar zit al een heel eind op de goede weg, ik heb weer hoop, weer iets voor ogen.

Ik weet niet wat ik van 2004 verwacht. Ik hoop dat ik mn Vwo haal, dat ik naar de uni kan om psychologie te studeren. Hopelijk kan ik mn angst mensen om me heen te verliezen een btje onder controle houden, blijft het goed gaan met mn vriendje en hou ik de mensen om me heen die ik bij me wil hebben.
Oud 14-12-2003, 15:58
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Het was voor mij een heel belangrijk jaar. Ik kwam hier in februari op het forum en dat heeft best wel veel voor me betekend. Ik heb hele leuke nieuwe mensen leren kennen en ook geleerd om mn eigen problemen onder ogen te zien en op te schrijven.
Verder heb ik 5V succesvol afgerond en daar ben ik best wel heel trots op. Ik ben begonnen in 6V en dat is tot nu toe succesvol. Ik heb een heel nieuw groepje vrienden (althans ik noem ze nu mijn vrienden). Ik heb bewezen dat ik mezelf ook staande kan houden in een klas zonder beste vriendin (ze was blijven zitten).
Ik weet inmiddels beter hoe het komt dat ik me zo af en toe zo verschrikkelijk rot voel en ik denk dat dat ook een belangrijke ontdekking is voor de toekomst.

Voor komend jaar verwacht ik een jaar vol veranderingen. Ik word 18 dus dat geeft me toch heel wat meer zelfstandigheid. Ik hoop dat ik slaag en daarna ga ik waarschijnlijk in Belgie studeren. Andere studie, andere omgeving, ander land. Ik vind het doodeng maar misschien moet ik het maar doen. Ik ben een vreselijke twijfelkont en ik zal blijven twijfelen tot het eind maar zeker weten of het een goede beslissing is doe ik nooit. Ik hoop dat ik veel nieuwe vrienden maak maar ik hoop ook zeker dat mijn oude vriendschappen niet verwateren.

Laatst gewijzigd op 14-12-2003 om 16:01.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2003, 16:15
The0
The0 is offline
Dit is nou een leuk topic!

Terugblik:
Al met al een leuk, maar zeer druk jaar.
Veel hoogtepunten, eigenlijk maar weinig diepte. Heb Thinkquest gewonnen in dezelfde week dat ik 18 werd, denk dat dat de beste week van het jaar is geworden. Heb een aantal korte relaties gehad (tot 1 week) en één langere van 2 maanden, momenteel single. School was enorm zwaar (vwo5) maar begint nu allemaal beter te gaan. Alles valt richting einde van het jaar dus weer op zijn pootjes.

Vooruitblik:
Eerst mijn eindexamen VWO NT halen, dan als dat gelukt is Psychologie studeren in utrecht. Hoop ook een lieve vriendin tegen te komen, want single is ook maar zo alleen Het ligt in de planning dat ik weer mee ga doen aan Thinkquest, en misschien ga ik in de zomervakantie op vakantie naar MIAMI!!!

Kortom: een goed jaar om op terug te kijken en hopelijk nog een betere om naar vooruit te kijken!!
Oud 14-12-2003, 16:54
Verwijderd
Ik ga in het begin van 2004 vijf maanden stage lopen, daar kijk ik wel tegenop. Daarna heel lang vakantie hebben en genieten van alle vrijheid, daar heb ik heel veel zin in. Ik ga proberen mijn stage te halen, mijn hertentamen te halen etc. Ik ga proberen nog meer te doen wat ik zelf echt heel graag wil, en niet altijd naar andere mensen luisteren.

Het was een jaar met veel tegenstellingen. Er zijn leuke dingen gebeurd, ook vreselijke dingen. Eigenlijk was het een leuk jaar, met veel vrijheid, ik heb dingen gedaan die ik heel graag wilde. De nare dingen die hadden wel een lange nasleep, maar er waren meer positieve dingen dan negatieve dingen.

En. Als je terugkijkt in het algemeen (niet per se alleen van dit jaar dus), op wat voor manier ben je dan gegroeid en heb je je ontwikkeld? (ervan uitgaande dat iedereen groeit en ontwikkelt )
Ik heb wat meer naar mezelf, en wat minder naar anderen geluisterd. Ik probeer nu meer mijn best te doen op school, en ook tegenover mensen. Ik ben denk ik ook wel volwassener geworden.

Ben je er tevreden mee? En waaraan merk je dat je groeit/bent gegroeid?
Ja. Aan de dingen die ik doe, en aan hoe ik me voel.

Laatst gewijzigd op 14-12-2003 om 16:58.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2003, 17:05
vixen
vixen is offline
Mijn verwachtingen voor 2004..Dat ik mn school haal, dat het leuk blijft, dat ik nieuwe mensen leer kennen. Niet echt bijzonder ofzo, gaat meestal vanzelf, alleen die school..nouja, als ik mn economie maar haal.

2003 was een bagger jaar, hoop niet dat ik ooit nog zoiets hoef mee te maken. Het was een verdrietig jaar, waar ik soms nog heel verdrietig van kan worden als ik eraan terug denk.

Ik ben vooral gegroeid in negatieve zin, heb heel erg geleerd dingen weg van mensen te houden, me in mezelf terug te trekken.
Oud 14-12-2003, 17:13
light fighter
light fighter is offline
Was een wisselend jaar. Hele mooie momenten maar ook hele slechte.

Heb dit jaar keuzes gemaakt voor mezelf en daarmee anderen laten vallen, niet leuk maar ik had het nodig.

Verder ja jeugdzorg was toch wel een zwarte bladzijde hoewel ik er niet geweest ben. Maar goed. EN van mijn knie werd ik dit jaar nu ook weer niet vrolijk

ja waarom het mooi was geen idee gewoon, de momenten dat ik me lekker voelde en goed in me vel zat zodat ik mezelf was en dat vind ik nog altijd heel belangrijk.

Voor volgend jaar verwacht niet veel maar toch voraal positeif
Met citaat reageren
Oud 14-12-2003, 18:33
Verwijderd
Mijn jaar was goed, over het algemeen. Ik ben duidelijk gegroeid in het afgelopen jaar, in het begin was het minder goed en nu gaat het steeds en steeds beter. Dit jaar was een schipperjaar, het jaar tussen depressief zijn en opnieuw gelukkig zijn. Waar ik mezelf eerst depressief noemde en het niet storend vond wanneer anderen dat over me zeiden, stoort het me nu ontzettend om zo genoemd te worden. Ik ben niet depressief meer, heb voor een groot deel dat leven achter me gelaten. Ik heb dit jaar gebruikt om dingen te verwerken die me zijn overkomen of die ik zelf heb gedaan. Schuldgevoelens zijn minder groot geworden en mijn karakter is nu voor mij een stuk duidelijker. Ik praat (iets) makkelijker, maar heb nog altijd veel moeite om mijn gevoelens te uiten, vooral naar mensen toe die ik irl ook ken.

Waar ik eerst de dood als uitweg zag, heb ik nu vertrouwen in de toekomst, in mijzelf. Dat het me allemaal gaat lukken. Ik wil doorgaan op dezelfde weg, nog werken aan mijn onzekerheid en dan komt het allemaal wel goed met mij.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2003, 19:45
sublime
sublime is offline
2003:
veel positieve dingen toch wel:
examen gehaald
begonnen in utrecht
blijk toch niet geheel contact gestoord te zijn
vrienden gemaakt
durf mensen makkelijker te vertrouwen in hun aardigheid
durf beter dingen te ondernemen

maar wel minder:
meer wisselende stemmeningen
vaker dieptepunten
meer twijfel over mezelf de laatste tijd (ondanks dat t goed gaat )
bang dat t weer minder goed zal gaan.

2004:
voornemens:
afvallen (jaarlijks terugkerend verschijnsel )
eerste jaar halen
workshop doen om met bangheid en depriheid om te leren gaan

groei/ontwikkeling algemeen:
IK PRAAT!! OOK TEGEN MENSEN DIE IK MINDER GOED KEN!!! WONDER O WONDER!
Met citaat reageren
Oud 14-12-2003, 20:44
Anne
Anne is offline
k ben dit jaar echt gegroeid, ik durf nu eindelijk te zeggen dat ik mezelf ben.

Hoogtepunten: winnen van een gedichtenwedstrijd en op een groot podium voorlezen, vakantie in Noorwegen, de dag dat ik eindelijk besloot dat ik hulp dúrfde te zoeken, mijn column voorlezen op 3fm, vriendschappen, mijn kamer en Beanca.

Dieptepunten: de 2 keren dat ik terugviel in oude, verkeerde gewoonten (en waar ik ongelooflijk veel spijt van heb) en het ophalen van herinneringen van een aantal jaar terug, waardoor ik even helemaal vast kwam te zitten, slecht sliep en slecht at... maar waardoor ik wel besloot hulp te zoeken, dus ook weer positief.

Verwachtingen voor volgend jaar?
Ik hoop dat ik nog verder groei en nog meer mezelf leer kennen en mezelf kan zijn. Ik hoop dat ik iets zal hebben aan die therapie (die vorige week al begonnen is ). Ik wil nu eindelijk weleens weten wat ik na mijn studie ga doen, daar hoop ik dan dus ook achter te komen. En ik hoop dat ik dan nog steeds zo verliefd ben als nu. Of nog meer.
Oud 14-12-2003, 20:54
Fearless
Fearless is offline
Terugblikken:

heb mezelf meer en meer ontwikkeld dit jaar
vooral als ik terug kijk naar het jaar daarvoor waar het achteraf bekeken erg slecht met me ging..

Niet alleen mezelf is het opgevallen maar ook mn leraren van school en kennissen..

Ik heb nog nooit positieve reacties gehad op school qua punten en gedrag van leraren..
OOK positief dus ...

Nouja. .verder.. heb ik nieuwe leuke mensen ontmoet ( die ik graag vaker zou willen zien..)

Vooruitzicht:

Ik hoop dat ik mezelf nog meer ontwikkel en steeds minder met andere mensen rekening houd
( denk aan kleding die ik niet draag omdat mijn wanna be orrigineel vriendin daar niet tegen kan.. )

enzenz

zo.....
Met citaat reageren
Oud 14-12-2003, 21:21
Lexieke
Lexieke is offline
2003 bracht veel plezier maar ook heel veel leed (relatie van 5 jaar naar de .....)

2004... we 'll see

Dat was ie kort samengevat :-)
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 20:44
DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Citaat:
OPGEROTH schreef op 11-12-2003 @ 22:24:

Mag ik dat betwisten elmer?
Reageren

Regels voor berichten