Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-12-2003, 12:11
jsoes
jsoes is offline
Zo zie je overal poëzie,
zolang je maar genoeg
gefilterd hebt,
vergeten bent
dat poëzie niets met
iets te maken heeft,
dat het totaal niet mooi is
of sierlijk
als ik schrijf
dat mijn kamer stil en geel is
en ik geen zin meer heb
om te douchen.

En mijn God,
we zijn zo alleen.

Dat komt morgen wel.
Op mijn telefoon
staat een spelletje,
Munkiki:

"Verzamel alle muzieknoten
om de level te voltooien."

Munkiki gaat dood
en ik weet dat het al laat is,
maar ik hoef niet vroeg mijn ogen te sluiten;
ik slaap toch binnen nu
en het moment
dat ik vergeten ben
wat ik zojuist heb geschreven.

Let op:

vergeten.
Oud 11-12-2003, 12:41
Medea
Medea is offline
Optimisten beginnen een uitstervend ras te worden! Heel mooi melancholisch, dat zeker. Ik kan er niet echt iets op aanmerken, ondanks de lengte en de 'slordige' (vergeef me het woord alstublieft) opbouw (ik bedoel alleen maar dat het niet echt in strofen opgedeeld is), leest het erg vlot. Het enige wat ik minder geslaagd vind is 'maar ik hoef niet vroeg mijn ogen te sluiten', misschien 'maar ik hoef mijn ogen niet te sluiten'? Het einde is erg mooi, je maakt er geen lange zin van, geen opgelet ofzo, maar heel kort en krachtig: 'Let op'. Klasse.

offtopic Ik had nog nooit gehoord van Munkiki
Oud 11-12-2003, 19:48
xineof
xineof is offline
'Let op' is inderdaad sterk; een goede 'terechtwijzing' naar de lezer toe. Ik vind dit gedicht wel leuk, ik krijg hierbij het idee van 'een gedachte waarop je ineens kwam toen je iets alledaags aan het doen was, en het toen snel in dichtvorm hebt gegoten'. Een soort Inzicht, zo maar ineens. Althans, zo komt het op mij over .

Hoewel dit gedicht me taaltechnisch niet zo enorm aanspreekt, denk ik dat het toch meer om de inhoud gaat, en niet zozeer de vorm waarin het gegoten is. (Excuses als ik het mis heb ). Leuk om te lezen, een goede inhoud om over na te denken!
Oud 11-12-2003, 20:38
jsoes
jsoes is offline
Ik heb nog nooit een gedicht geschreven onder invloed van alcohol. Dit was de eerste die op die manier is ontstaan. Misschien verklaart dat het een beetje?
(dat mag je als dichter natuurlijk never nooit zeggen. Maar goed, we zijn op scholieren.com. Dat moet kunnen) (hoop ik)
Dankjewel!
Oud 13-12-2003, 10:15
edgaar5000
edgaar5000 is offline
he jelmer, heel goed gedicht, ik vind de zin 'als ik schrijf dat mijn kamer stil en geel is' heel goed, schept meteen een soort van sfeer aan je gedicht/ alcohol is dichtersbenzine zei laatst iemand tegen me
groeten edgaar.
Oud 13-12-2003, 10:43
jsoes
jsoes is offline
Citaat:
edgaar5000 schreef op 13-12-2003 @ 11:15:
he jelmer, heel goed gedicht, ik vind de zin 'als ik schrijf dat mijn kamer stil en geel is' heel goed, schept meteen een soort van sfeer aan je gedicht/ alcohol is dichtersbenzine zei laatst iemand tegen me
groeten edgaar.
Dat klinkt aantrekkelijk
Toch ga ik er geen gewoonte van maken. Een geslaagd uitstapje dus. Dank voor je reactie!
Reageren

Regels voor berichten