Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-12-2003, 19:31
elsje87
elsje87 is offline
Hoi.

Ik heb een vraagje. Ik schaam me wel een beetje.

Ik keek laatst even naar mijn ontlasting en die was helemaal zwart! Is dat erg? Ik durf niet naar de dokter!

xxxx
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 19:36
Sven
Sven is offline
Of het erg is kan ik niet zeggen, maar de zwarte kleur kan komen door oud bloed in de ontlasting, van bijv een maagzweer...
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 19:38
Verwijderd
Hoi Elsje,

er kunnen twee dingen aan de hand zijn.

1 Je gebruikt staaltabletten (bijv. tegen bloedarmoede). Door deze pillen kleurt je ontlasting zwart.

2 Er is een bloeding opgetreden. De zwarte kleur kan aangeven dat er oud bloed in je ontlasting aanwezig is. De oorzaak is dan niet aambeien of obstipatie (slechte stoelgang) omdat je dan vaak helder rood bloed verliest. De oorzaak ligt dieper, bijv. in je darmen of maag. Dit is zo omdat het bloed al zwart is. Je kunt denken aan een bloeding in de maag bijv. Als je toevallig de ziekte van Crohn hebt (zweertjes in maag-darmkanaal) dan is dat waarschijnlijk de oorzaak. Ook is zwarte ontlasting een symptoom van darmkanker, maar dit komt zelden op jouw leeftijd voor.

Zwarte ontlasting is in ieder geval een reden om naar je dokter te gaan. Succes ermee.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 19:42
Verwijderd
Het kan idd door staaltabletten komen, maar ook door een infectie in de dunne darm of iets in de maag. Je moet gewoon naar de dokter gaan, die kan er dan eventueel iets aan doen.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 19:44
elledc
elledc is offline
Mijn hond heeft dat ook eens gehad en ik ben ervan uitgegaan dat het kwam omdat hij teveel brood had gegeten, wat zorgt voor een chemische reactie.
Maar dat zal wel verschillend zijn bij de mens, veronderstel ik.
Als je dit maar 1 keer hebt zou ik me nog niet meteen zorgen maken.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 20:16
MoonWolf
MoonWolf is offline
Misschien een beetje vreemd, maar heb je niet toevallig heel veel drop gegeten. Al weet ik niet of het daar zwart van kan worden, maar denk wel iig donkerder als je er heel veel van eet.
Oud 10-12-2003, 20:17
Somebody Special
Somebody Special is offline
Als dit een keertje gebeurd is er niets aan de hand maar als het langer dan een week aanhoud moet je toch een afspraak bij de huisarts maken.
Het kan idd op een (maag)bloeding duiden en dan kan je er maar beter op tijd bij zijn!

Een aantal maanden gelden heb ik dit ook gehad zonder dat ik het door had.
Pas na een paar dagen drong het tot me door dat mijn ontlasting zwart was.
Ik had al een afspraak bij de huisarts staan en heb het hem meteen maar gemeld (het was toen alweer een poosje over).
Hij zei me dat er voor nu waarschijnlijk niets aan de hand was maar als het nog een keer zou voorkomen moest ik even langskomen.
Oud 10-12-2003, 20:32
Verwijderd
kan ook komen door een ander eetpatroon dan normaal. ben je aan t afvallen? eet je andere dingen? t kan er allemaal mee te maken hebben. blijft ut langer aanhouden, ga dan naar je dokter.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 21:04
Divina Flor
Divina Flor is offline
Ik heb eens gelezen dat als je vast dat je dan na een dag of 4 ook zwarte ontlasting krijgt. Omdat dan als je 'gifstoffen' etc. eruit gaan (ontslakken ofzo?). En daarna zou je ontslasting geurloos moeten zijn en weer goede kleur.
Oud 11-12-2003, 21:47
Verwijderd
Ik heb ook even een vraagje, doe het maar hier:
Mijn ontlasting is vrij licht, niet wit, maar 't komt in de buurt. Waardoor kan dat komen?
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 21:51
ekki
ekki is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 11-12-2003 @ 22:47:
Ik heb ook even een vraagje, doe het maar hier:
Mijn ontlasting is vrij licht, niet wit, maar 't komt in de buurt. Waardoor kan dat komen?
euh... als je iets met je lever hebt, wordt het grijs, dat is alles wat ik weet (doordat er dan geen bilirubine geloof ik in je ontlasting zit, ik weet niet zeker of ik het goede zeg). maar wit of bijna wit...? Je ne sais pas.
Oud 12-12-2003, 11:12
Verwijderd
Citaat:
ekki schreef op 11-12-2003 @ 22:51:
euh... als je iets met je lever hebt, wordt het grijs, dat is alles wat ik weet (doordat er dan geen bilirubine geloof ik in je ontlasting zit, ik weet niet zeker of ik het goede zeg). maar wit of bijna wit...? Je ne sais pas.
Ik weet dat honden dat ook wel eens hebben Mja, 't is echt niet grijs, gewoon heel licht... Maar ja, heb het nog maar 1 keer gehad, ik hou het wel in de gaten.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2003, 11:22
Stefanie
Stefanie is offline
Het kan ook zijn dat het gewoon heel donkerbruin is, net zwart. Dan is er toch niets aan de hand?
Met citaat reageren
Oud 14-12-2003, 20:01
Verwijderd
Citaat:
xStefjuhx schreef op 12-12-2003 @ 12:22:
Het kan ook zijn dat het gewoon heel donkerbruin is, net zwart. Dan is er toch niets aan de hand?
Nee, dan niet, dat kan gewoon door eten komen, maar 'goede' ontlasting is donkerbruin en een beetje... smeuïg zeg maar.
Wanneer je ontlasting echt pikzwart is (en heel erg vreemd ruikt) is er vaak wel iets aan de hand. Wanneer dat zo is, merk je dat wel.

Maar goed, nog even; bij mij is het nog steeds vrij licht... een beetje geelig.... Ik ben nu extra vitamines gaan slikken (hoewel ik die wel genoeg binnen krijg, denk ik). Maar ja... ik maak me wel een beetje zorgen...
Met citaat reageren
Oud 14-12-2003, 20:24
Verwijderd
Baby's hebben vaak ook gelige ontlasting, en dat komt dan doordat ze vooral veel drinken en geen vast voedsel eten... zou het zoiets kunnen zijn...?
Met citaat reageren
Oud 14-12-2003, 20:33
Verwijderd
Citaat:
sarahbressers schreef op 14-12-2003 @ 21:24:
Baby's hebben vaak ook gelige ontlasting, en dat komt dan doordat ze vooral veel drinken en geen vast voedsel eten... zou het zoiets kunnen zijn...?
Ik eet niet anders dan normaal, dus eigenlijk niet...
Met citaat reageren
Oud 14-12-2003, 21:38
Somebody Special
Somebody Special is offline
Dit vond ik na enig zoekwerk:

Geelzucht kan ontstaan als gevolg van een storing in de functie van de lever. De meest opvallende kenmerken van geelzucht zijn een gelige verkleuring van de huid en van het oogwit. De medische term voor geelzucht is icterus.

Bij geelzucht kunnen de volgende symptomen optreden:

- gelige verkleuring van de slijmvliezen (oogwit, tandvlees)

- gelige verkleuring van de huid

- donkerbruin gekleurde urine

- bleke ontlasting (stopverfkleurig)

Geelzucht ontstaat door een verhoogd gehalte van de stof bilirubine in het bloed. Bilirubine is een afbraakproduct van rode bloedcellen. Deze stof wordt normaal gesproken verwerkt door de lever, komt vervolgens terecht in de galvloeistof, en wordt uitgescheiden via de ontlasting.

Door verschillende oorzaken kan de omzetting van bilirubine door de lever, of de afvoer via de galvloeistof, verstoord raken. De belangrijkste oorzaken zijn:

- verhoogde afbraak van rode bloedcellen

Bij een sterk verhoogde afbraak van rode bloedcellen, bijvoorbeeld na een interne bloeding, kan de lever het aanbod van bilirubine niet meer aan - er blijft dan teveel bilirubine in het bloed aanwezig.

- stoornissen in het functioneren van de lever

Diverse aandoeningen kunnen leiden tot een verstoring van de leverfunctie, het bilirubine kan dan niet op de juiste manier worden verwerkt en uitgescheiden, en er ontstaat een verhoogde concentratie van deze stof in het bloed.

- blokkade in de afvoer van de galvloeistof

Wanneer de galwegen worden afgesloten - bijvoorbeeld door galstenen, tumoren of ontstekingen - kan de galvloeistof die in de lever wordt gevormd niet meer worden afgevoerd op de darm. Als gevolg van de druk die hierdoor wordt opgebouwd komt het bilirubine opnieuw terecht in het bloed.

Een stoornis in het functioneren van de lever kan op diverse manieren ontstaan, bijvoorbeeld:

- een virale leverontsteking (bijvoorbeeld Hepatitis A)

- levercirrose (verschrompeling van de lever)

- overmatig alcoholgebruik

- stofwisselingsstoornissen

Er zijn ook nog een aantal specifieke situaties waarbij geelzucht kan ontstaan:

- ziekte van Weil (infectieziekte overgebracht via uitwerpselen van dieren, ook wel leptospirose genoemd)

- toxoplasmose

- als bijwerking van bepaalde medicijnen

- bij pasgeboren baby's

Bij bijna 80 procent van alle baby's heeft de huid tussen de 3e en 5e dag na de geboorte een gelige kleur. Meestal verdwijnt deze vorm van geelzucht binnen een week of twee vanzelf weer.

Als verwacht wordt dat de geelzucht bij de baby nog sterk zal toenemen kan lichttherapie worden toegepast. Het kind wordt dan gedurende enkel dagen onder witte en blauwe TL-buizen gelegd. Het overtollige bilirubine wordt afgebroken onder invloed van licht.

De behandeling bij de diverse andere vormen van geelzucht is afhankelijk van de oorzaak.
Oud 14-12-2003, 21:41
Verwijderd
Ik heb verder helemaal nergens last van overigens, ben niet bleek en m'n oogwit is ook heel normaal. Ik heb wel een beetje last van krampen, al een tijdje, maar dat kan ook komen doordat ik ongesteld moet worden.
Ik kijkt het nog even aan, zal goed vast voedsel tot me nemen en wanneer het dan nog niet over is, zal ik naar de huisarts gaan
Met citaat reageren
Oud 14-12-2003, 21:47
Andorewen
Andorewen is offline
Ik heb dus iid wel eens hele zwarte ontlastig van trekdrop gehad.. Hier schork ik ook erg door maar later viel het me op dat ik het steeds had van die drop
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten