![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Wanneer je ontlasting echt pikzwart is (en heel erg vreemd ruikt) is er vaak wel iets aan de hand. Wanneer dat zo is, merk je dat wel. Maar goed, nog even; bij mij is het nog steeds vrij licht... een beetje geelig.... Ik ben nu extra vitamines gaan slikken (hoewel ik die wel genoeg binnen krijg, denk ik). Maar ja... ik maak me wel een beetje zorgen... |
![]() |
|
Dit vond ik na enig zoekwerk:
Geelzucht kan ontstaan als gevolg van een storing in de functie van de lever. De meest opvallende kenmerken van geelzucht zijn een gelige verkleuring van de huid en van het oogwit. De medische term voor geelzucht is icterus. Bij geelzucht kunnen de volgende symptomen optreden: - gelige verkleuring van de slijmvliezen (oogwit, tandvlees) - gelige verkleuring van de huid - donkerbruin gekleurde urine - bleke ontlasting (stopverfkleurig) Geelzucht ontstaat door een verhoogd gehalte van de stof bilirubine in het bloed. Bilirubine is een afbraakproduct van rode bloedcellen. Deze stof wordt normaal gesproken verwerkt door de lever, komt vervolgens terecht in de galvloeistof, en wordt uitgescheiden via de ontlasting. Door verschillende oorzaken kan de omzetting van bilirubine door de lever, of de afvoer via de galvloeistof, verstoord raken. De belangrijkste oorzaken zijn: - verhoogde afbraak van rode bloedcellen Bij een sterk verhoogde afbraak van rode bloedcellen, bijvoorbeeld na een interne bloeding, kan de lever het aanbod van bilirubine niet meer aan - er blijft dan teveel bilirubine in het bloed aanwezig. - stoornissen in het functioneren van de lever Diverse aandoeningen kunnen leiden tot een verstoring van de leverfunctie, het bilirubine kan dan niet op de juiste manier worden verwerkt en uitgescheiden, en er ontstaat een verhoogde concentratie van deze stof in het bloed. - blokkade in de afvoer van de galvloeistof Wanneer de galwegen worden afgesloten - bijvoorbeeld door galstenen, tumoren of ontstekingen - kan de galvloeistof die in de lever wordt gevormd niet meer worden afgevoerd op de darm. Als gevolg van de druk die hierdoor wordt opgebouwd komt het bilirubine opnieuw terecht in het bloed. Een stoornis in het functioneren van de lever kan op diverse manieren ontstaan, bijvoorbeeld: - een virale leverontsteking (bijvoorbeeld Hepatitis A) - levercirrose (verschrompeling van de lever) - overmatig alcoholgebruik - stofwisselingsstoornissen Er zijn ook nog een aantal specifieke situaties waarbij geelzucht kan ontstaan: - ziekte van Weil (infectieziekte overgebracht via uitwerpselen van dieren, ook wel leptospirose genoemd) - toxoplasmose - als bijwerking van bepaalde medicijnen - bij pasgeboren baby's Bij bijna 80 procent van alle baby's heeft de huid tussen de 3e en 5e dag na de geboorte een gelige kleur. Meestal verdwijnt deze vorm van geelzucht binnen een week of twee vanzelf weer. Als verwacht wordt dat de geelzucht bij de baby nog sterk zal toenemen kan lichttherapie worden toegepast. Het kind wordt dan gedurende enkel dagen onder witte en blauwe TL-buizen gelegd. Het overtollige bilirubine wordt afgebroken onder invloed van licht. De behandeling bij de diverse andere vormen van geelzucht is afhankelijk van de oorzaak.
|
Verwijderd
|
Ik heb verder helemaal nergens last van overigens, ben niet bleek en m'n oogwit is ook heel normaal. Ik heb wel een beetje last van krampen, al een tijdje, maar dat kan ook komen doordat ik ongesteld moet worden.
Ik kijkt het nog even aan, zal goed vast voedsel tot me nemen en wanneer het dan nog niet over is, zal ik naar de huisarts gaan ![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Flora & Fauna |
Hebben jullie ook last van stank vanuit de kattenbak? SannevdR | 1 | 15-02-2013 17:04 | |
Lichaam & Gezondheid |
Donkergroene ontlasting. Cucumber. | 12 | 19-11-2012 08:42 | |
Lichaam & Gezondheid |
Zwarte ontlasting kiddiestyle | 30 | 04-07-2005 10:20 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Zeldzame infectie treft homo's e r t a njunior | 20 | 29-02-2004 09:30 | |
Lichaam & Gezondheid |
niets ophouden (eten) druiveke | 8 | 16-07-2003 12:29 | |
Lichaam & Gezondheid |
ONTLASTING.. beetje ranzig :-S ZHAzha | 6 | 11-05-2002 17:55 |