Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-12-2003, 13:14
Sithan
Sithan is offline
OK ik zit dus een beetje vast, dus als iemand mij kan helpen graag

Wat is het geval:

Een formule voor het aantal werkelijke goede antwoorden op een test, dus de antwoorden die je echt wist en niet gegokt had...

Xc=X-(k-X)/(A-1)

waarbij Xc= gecorrigeerde score
X=aantal goed
k=aantal items op de gehele test
k-X= is dus het aantal fouten op de test
A=aantal antwoordmogelijkheden (dus bijv 4 in een meerkeuzevragentest)

Nou heb ik dus bijv een test van 60 vragen en ik had er 40 goed op een meerkeuzetest met 4 antwoordmogelijkheden per vraag.

Dan wil ik dus het aantal goede antwoorden weten die niet gegokt zijn, maar ik werkelijk wist...de gecorrigeerde score dus.

X=40
k=60
A=4

Dan vul ik dus in Xc=40-(60-40)/(4-1)=+/- 33 die ik dus werkelijk wist...dat volg ik nog, alleen ik begrijp de formule dus niet...

Waarom deel je het aantal foute antwoorden (k-X) door het aantal foute keuzemogelijkheden om vervolgens het aantal wat daar uitkomt af te trekken van je aantal goede antwoorden inclusief het aantal goeie gegokte antwoorden...om zo je echte aantal goede antwoorden (degene die je dus wist) te krijgen...?!?

Die (k-X)/(A-1) zijn dan toch het aantal foute antwoorden? toch niet de goed gegokte? Dus waarom haal je dan het aantal foute antwoorden nog ns van het aantal goeie af, terwijl je een deel van de goeie antwoorden eraf moet halen aangezien die gegokt zijn...

Iemand die me dat kan uitleggen?
Oud 14-12-2003, 15:17
trasher
trasher is offline
Citaat:
(ingekort) Sithan schreef op 14-12-2003 @ 14:14:
Een formule voor het aantal werkelijke goede antwoorden op een test, Xc = X-(k-X)/(A-1)

Xc: gecorrigeerde score
X: aantal goed
k: aantal items op de gehele test
k-X: aantal fouten op de test
A: aantal antwoordmogelijkheden

X = 40
k = 60
A = 4

Dan vul ik dus in Xc=40-(60-40)/(4-1)=+/- 33 die ik dus werkelijk wist...dat volg ik nog, alleen ik begrijp de formule dus niet...

Waarom X-(k-X)/(A-1) ?!?

Die (k-X)/(A-1) zijn dan toch het aantal foute antwoorden? toch niet de goed gegokte? Dus waarom haal je dan het aantal foute antwoorden nog ns van het aantal goeie af, terwijl je een deel van de goeie antwoorden eraf moet halen aangezien die gegokt zijn...
Dat is omdat je aan een goed beantwoorde meerkeuzevraag niet kunt zien of het gegokt is of niet.

Daarom wordt er bij je fouten bekeken hoe groot de kans op de gemaakte fout was. Als die kans betrekkelijk klein was (bij A = 2 bijvoorbeeld), dan had je blijkbaar echt geen flauw idee van wat het antwoord moest zijn, en heb je op goed geluk gegokt. Namelijk hoe lager A, hoe lager het aantal valkuilen. Bij A = 4 (tenminste dat is mijn ervaring) is er altijd zo'n valkuil, zo'n antwoord dat inspeelt op wat je vaag nog weet; en bij A > 4 zijn er zulke valkuilen des te meer natuurlijk.

Dus eigenlijk krijg je strafpunten voor hoe gokbaar de test is: hoe meer fouten je hebt bij een goed gokbare test, hoe groter de kans is dat een punt in X met gokken verdiend is.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2003, 17:32
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
trasher schreef op 14-12-2003 @ 16:17:
Dus eigenlijk krijg je strafpunten voor hoe gokbaar de test is: hoe meer fouten je hebt bij een goed gokbare test, hoe groter de kans is dat een punt in X met gokken verdiend is.
heeej bedankt man, zo had ik het nog niet bekeken
Reageren

Regels voor berichten