OK ik zit dus een beetje vast, dus als iemand mij kan helpen graag
Wat is het geval:
Een formule voor het aantal werkelijke goede antwoorden op een test, dus de antwoorden die je echt wist en niet gegokt had...
Xc=X-(k-X)/(A-1)
waarbij Xc= gecorrigeerde score
X=aantal goed
k=aantal items op de gehele test
k-X= is dus het aantal fouten op de test
A=aantal antwoordmogelijkheden (dus bijv 4 in een meerkeuzevragentest)
Nou heb ik dus bijv een test van 60 vragen en ik had er 40 goed op een meerkeuzetest met 4 antwoordmogelijkheden per vraag.
Dan wil ik dus het aantal goede antwoorden weten die niet gegokt zijn, maar ik werkelijk wist...de gecorrigeerde score dus.
X=40
k=60
A=4
Dan vul ik dus in Xc=40-(60-40)/(4-1)=+/- 33 die ik dus werkelijk wist...dat volg ik nog, alleen ik begrijp de formule dus niet...
Waarom deel je het aantal foute antwoorden (k-X) door het aantal foute keuzemogelijkheden om vervolgens het aantal wat daar uitkomt af te trekken van je aantal goede antwoorden inclusief het aantal goeie gegokte antwoorden...om zo je echte aantal goede antwoorden (degene die je dus wist) te krijgen...?!?
Die (k-X)/(A-1) zijn dan toch het aantal foute antwoorden? toch niet de goed gegokte? Dus waarom haal je dan het aantal foute antwoorden nog ns van het aantal goeie af, terwijl je een deel van de goeie antwoorden eraf moet halen aangezien die gegokt zijn...
Iemand die me dat kan uitleggen?