Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-11-2003, 15:58
MUTS123
MUTS123 is offline
Dat vroeg ik mijn net af. Mijn hond lag heel erg diep te slapen en begon opeens heel hard te grommen. Daarna te huilen en als een keffertje te blaffen. Had haar dat nog nooit eerder horen doen. Zouden dieren ook kunnen dromen? Weet iemand daar meer van? En hoe dromen ze dan, zien ze beelden o.i.d.?
Oud 26-11-2003, 16:34
duifeltje
duifeltje is offline
volgensmij dromen ze wel, ik heb al heel vaak meegemaakt dat een dier in z'n slaap opeens geluidjes begon te maken.
Ik zat een keer in de wei en een kleine shet sliep op m'n schoot (met d'r hoofd, dan ), begon ze ineens te hinneken, terwijl ze gewoon haar ogen dicht had en d'r hoofd niet bewoog.Of dat de hond in de mand ligt en ineens helemaal begint te schudden en een beetje piepen.

ik denk dus dat ze wel dromen maar misschien niet zo gedetailleerd als mensen.
Oud 26-11-2003, 17:23
TechXP
TechXP is offline
> Kunnen dieren dromen?

Ja tuurlijk. Mensen dromen en zijn dieren, waarom zouden andere dieren dan niet dromen.

Ik weet dat konijnen ook ook wel van die geluidjes maken. Dan zitten ze heel rustig. Oogjes zo goed als dicht en dan beginnen ze op eens bromgeluidjes te maken. Nou dan weet je waar die over droomt he
Oud 26-11-2003, 17:27
Silver rain
Silver rain is offline
Citaat:
duifeltje schreef op 26-11-2003 @ 17:34:
volgensmij dromen ze wel, ik heb al heel vaak meegemaakt dat een dier in z'n slaap opeens geluidjes begon te maken.
Oud 26-11-2003, 22:02
Verwijderd
Ja, want er is een keer een onderzoek gedaan met beesten.
Als je slaapt blokkeert 1 spier namelijk de rest van je lichaam (schijnt) zodat je niet allemaal rare dingen gaat doen als je droomt.
Ze hebben die spier bij die dieren ontspannen, waardoor katten ineens achter muizen/andere dingen aan gingen die er helemaal niet waren, honden dingen aten die er niet waren etc. etc.
Dit is mij overigens ooit door mijn broer verteld, dus ik weet 't ook niet zeker.

Maar uit mijn eigen ervaring durf ik toch best met grote zekerheid te zeggen dat dieren dromen.
Mijn hond ligt vaak genoeg rare geluiden te maken; grommen, piepen, blaffen (om vervolgens van het geluid wakker te worden en heel dom rond te kijken ) etc. etc.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 17:52
Verwijderd
Ja, honden dromen. Gaan ze ook met hun pootjes bewegen is wel lief gezicht.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 20:59
duifeltje
duifeltje is offline
idd, pas lag onze pup ineens met z'n pootjes te trekken, en begon te piepen.
Oud 30-11-2003, 18:57
Dark Psycho
Dark Psycho is offline
waarom zouden dieren niet kunnen dromen?
Oud 30-11-2003, 19:27
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Als onze kat ligt te dromen dan gaat ie soms liggen mauwen of liggen bewegen met zn staart ofzo, dan moet je ook echt heel hard aaien of roepen voordat ie wakker wordt. T ziet er altijd wel grappig uit. Ik denk eigenlijk dat katten op dezelfde manier dromen als mensen.
Oud 30-11-2003, 19:28
MUTS123
MUTS123 is offline
Mijn kat heb ik nog NOOIT zien dromen en toch slaapt ze wel heel veel.
Oud 03-12-2003, 00:27
Somebody Special
Somebody Special is offline
Nou en of dat dieren dromen.
Moet je ons hondje af en toe zien.
Helemaal aan het schudden, met de pootjes aan het trekken en piepen en andere gekke geluidjes maken
Oud 03-12-2003, 06:17
trasher
trasher is offline
Ja, alle dieren, zelfs insecten.

Citaat:
In de Scientific American van november 2003 (p. 75/76) stond:
Recall that the release of some neurotransmitters ceases during REM sleep, thereby disabling body movement and reducing awareness of the environment. The key neurotransmitters affected - norepinephrine, serotonin and histamine - are termed monoamines, because they each contain a chemical entity called an amine group. Brain cells that make these monoamines are maximally and continuously active in waking. But Dennis McGinty and Ronald Harper of U.C.L.A. discovered in 1973 that these cells stop discharging completely during REM sleep.

In 1988 Michael Rogawski of the National Institutes of Health and I hypothesized that the cessation of neurotransmitter release is vital for the proper function of these neurons and of their receptors (the molecules on recipient cells that relay neurotransmitters' signals into that cell). Various studies indicate that a constant release of monoamines can desensitize the neurotransmitters' receptors. The interruption of monoamine release during REM sleep thus may allow the receptor systems to "rest" and regain full sensitivity. And this restored sensitivity may be crucial during waking for mood regulation, which depends on the efficient collaboration of neurotransmitters and their receptors. (The familiar antidepressants Prozac, Paxil, Zoloft and other so-called serotonin reuptake inhibitors - SSRIs - work by causing a net increase in the amount of serotonin available to recipient cells.)

The monoamines also play a role in rewiring the brain in response to new experiences. Turning them off during REM sleep then may be a way to prevent changes in brain connections that might otherwise be inadvertly created as a result of other brain cells' intense activity during REM.

Interestingly, in 2000 Paul J. Shaw and his colleagues at the Neurosciences Institute in La Jolla, Calif., noted a connection in fruit flies between monoamine levels and sleeplike periods, during which the insects are relatively inactive. They found that disrupting the flies' downtime led to increased levels of monoamines, as is the case in humans. This discovery suggests that restoration of neurotransmitter function, eventually to become an attribute of what we now know as sleep, came into being well before mammals even evolved on the earth.
De vraag blijft natuurlijk of insecten de slaapfase, die functioneel verwant is aan REM (voor ons de hoofd-droomfase), ook daadwerkelijk als een droom ervaren.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2003, 01:18
Daevrem
Daevrem is offline
Ja maar niet zo als wij, het zal allemaal veel simpeler zijn. En de vraag is nog of dat kleine wat gebeurd wel onthouden wordt.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2003, 20:44
G.T.C.
G.T.C. is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 19-12-2003 @ 02:18:
Ja maar niet zo als wij, het zal allemaal veel simpeler zijn. En de vraag is nog of dat kleine wat gebeurd wel onthouden wordt.
ja, maar wij vergeten ook vrijwel altijd wat we gedroomd hebben.
Oud 20-12-2003, 15:03
Daevrem
Daevrem is offline
Vaak wel en omdat dieren vaak een nog slechter geheugen hebben kun je je natuurlijk afvragen of zij er zowiezo nog wel ooit iets van herinneren. Toch wel belangrijk want als een dier zich niet bewust is van het proces dat bij ons dromen veroorzaakt dromen ze dan wel of niet?
Met citaat reageren
Oud 20-12-2003, 15:33
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 20-12-2003 @ 16:03:
Vaak wel en omdat dieren vaak een nog slechter geheugen hebben kun je je natuurlijk afvragen of zij er zowiezo nog wel ooit iets van herinneren. Toch wel belangrijk want als een dier zich niet bewust is van het proces dat bij ons dromen veroorzaakt dromen ze dan wel of niet?
Hoe kom je erbij dat dieren een slechter geheugen hebben?

Olifanten hebben denk zelfs qua onthouden veel meer. Dat is denk wel algemeen bekend.

En verder vind ik het raar om te zeggen dat andere dieren slechtere hersenen hebben. Dat klinkt alsof je de mens zelf helemaal ophemelt...
Oud 20-12-2003, 20:26
marrel
marrel is offline
ik denk dat je bewustzijn nodig hebt om te dromen, en aangezien ik vind dat dieren bewustzijn hebben (hopenlijk leest mijn levensbeschouwing leraar dit niet want dan hebben we WEER een meningsverschil) dus ja
Oud 20-12-2003, 21:46
Daevrem
Daevrem is offline
TechXP, je ziet dingen die er niet zijn. Juist om deze discussie te voorkomen zeg ik 'vaak'. De vraag is of dieren dromen, niet of olifanten dromen dus het geheugen van een olifant maakt hierin niet uit. Ik mag toch nog wel zeggen dat mensen betere hersenen hebben dan dieren. Dat is toch een empirisch feit, niet iets raars of denegerend tegenover dieren? Juist die hersenen zorgen ervoor dat we vaak van die vreselijke wezens zijn dus dat hele ophelderen vat ik ook niet helemaal. Als we de cognitieve vaardigheden van een koe of een konijn hadden deden we geen vlieg kwaad.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2003, 22:14
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 20-12-2003 @ 22:46:
TechXP, je ziet dingen die er niet zijn. Juist om deze discussie te voorkomen zeg ik 'vaak'. De vraag is of dieren dromen, niet of olifanten dromen dus het geheugen van een olifant maakt hierin niet uit. Ik mag toch nog wel zeggen dat mensen betere hersenen hebben dan dieren. Dat is toch een empirisch feit, niet iets raars of denegerend tegenover dieren? Juist die hersenen zorgen ervoor dat we vaak van die vreselijke wezens zijn dus dat hele ophelderen vat ik ook niet helemaal. Als we de cognitieve vaardigheden van een koe of een konijn hadden deden we geen vlieg kwaad.
Je mag best zeggen wat je denkt en dus dat mensen betere hersenen hebben mag ook. Maar onthoud wel dat het een gegeven is wat de 'mens' vind.

Mij zal je iig niet horen zeggen dat de mens 'betere' hersenen hebben.
Reageren

Regels voor berichten